Vyhledávání

Test kombíku Seat Ibiza ST s motorem 1,4

Test  kombíku Seat Ibiza ST s motorem 1,4

Testovaná Ibiza ST - Combi v prostřední výbavě Style. Současná Ibiza se představila již v roce 2008, v Ženevě 2010 se představilo kombi ST. Letos na jaře prošla modelová řada Ibiza Faceliftem. Pod kapotou testovaného vozu je osvědčený 16-ti ventilový motor 1,4 od VW.

MOTOR Se nachází zhruba uprostřed nabídky agregátů pro Ibizu, jedná se o nepřeplňovanou benzínovou 1400-ku. Jeho 63 kW a 132 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici v 3.800 otáčkách, hodí se spíše pro klidnou jízdu, ale rozhodně nebudete brzdou provozu. Na nižší rychlostní stupně 1 a 2 je vůz živý. Motor začíná zabírat a zrychlovat cca od 2.000 do otáček maximálního výkonu. Na vyšší rychlostní stupně to je s ochotou zrychlovat už slabší. Motor je velmi dobře odhlučněn a není téměř slyšet.

 

Spotřeba se pohybuje od 5 litrů při klidné úsporné jízdě až ke zhruba 8 litrům ve městě. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 7 - 8 litrů. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 6-ti litrů. Na dálnici na povoleném rychlostním limitu si vezme cca 6,5 litru. Při snahu o úspornou jízdu se dostanete na hranici 5 - 5,5 litrů. Naopak při svižnější jízdě budete mezi 6-7 litry a při hodně ostré k 8-mi. Celková spotřeba během testu 602 km dosáhla 6,1 l/100km což je pouze o 2 deci víc než uvádí výrobce (5,9). Udávanou maximálku 177 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 s se mi podařilo na tachometrových 100 za cca 11,6 s. Dynamické vlastnosti a spotřeba vozu se ještě zlepší, vůz měl na počátku testu najeto pouze necelých 5000 km.

 PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek je příjemný, velmi dobře filtruje nerovnosti vozovky, ale přesto v zatáčkách Ibiza dobře sedí. S letními pneu Pirelli Cinturato P6 185 - 60 R15 na elegantních originálních Alu kolech se Ibiza sice trochu naklání, ale i přesto velmi dobře drží stopu, umožňuje tak dost ostré průjezdy zatáčkami. Brzdy fungují velmi dobře i vzadu jsou kotoučové brzdy. Jízdní vlastnosti jsou jedny z nejlepších ve své třídě.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače, klade optimální odpor.

ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami, rychlosti zapadají zlehka. Ergonomická hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má bohužel jen 5-ti stupňovou převodovkou, šestka by určitě hodila nebo by pětka mohla být delší. Motor točí na 5-tku při 90 km/h 2.450, při 100 cca 2.750, při 120 - 3.250 a  při dálničním limitu 130 ukazují přístroje 3.500 ve 150 je to už 4.100 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z několika dílů, ale jen část je z měkčených plastů. Interiér je dobře zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou, vlevo velký otáčkoměr, vpravo rychloměr v samostatných tubusech. Displej palubního počítače je mezi těmito přístroji vlevo na něm je palivoměr. Palubní počítač ukazuje: průměrnou rychlost, spotřebu průměrnou + okamžitou, dobu jízdy, dojezd, vnější teplotu a stále hodiny a zařazený rychlostní stupeň. Palubní počítač má 2 paměti, jedna se po 2 hodinách vynuluje. Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Radio s CD/MP3 má pouze 4 reproduktory. Ovládání radia je na přístroji a vlevo pod volantem je ovládání radia.

 

3-ramenný ergonomicky tvarovaný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Mechanická klimatizace má 3 hlavní otočné ovladače. Vůz má elektrické ovládání pouze předních oken, ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev, je tam praktická kapsa. Z vozu je dobrý výhled všemi. Přední sedačky jsou pohodlné, obě jsou výškově nastavitelné. Prostor v oblasti kolen vzadu, od opěradla k opěradlu 68 cm (sedák 46 + 22 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou vzadu tolik místa není - 95 cm.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 430 litrů což patří mezi průměr. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček vznikne rovná plocha s malým schodem a objem se zvětší na 1164 litrů. V kufru jsou na bocích háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 95,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 92 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 60 cm nad zemí a 9 cm nad podlahou kufru. Pod podlahou kufru je plechové rezervní kolo o rozměru 175-70 R14. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 188 cm nad zemí, což je poměrně slušná hodnota a ani vyšší postavy se nemusí bát, že se praští do hlavy. K zavření kufru slouží 2 prohlubně - madla v plastu víka kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 4-mi airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR je pouze za příplatek. Vůz velmi dobře zpomalují 4 kotoučové brzdy.

DESIGN Ibiza má po faceliftu má novou širší masku, více protažené a ostřeji řezané přední světlomety, zcela nový je tvar předního nárazníku i otvor sání. Přední část je v některých detailech podobná Kie Ceed po faceliftu, viz fotogalerie. V zadní části zůstalo vše při starém, široké zadní hodně do boku zabíhající dělené světlomety. Proti Fabii je o 5 cm širší a působí tak mnohem vyváženěji.

CENA Ibiza ST s motorem 1,4 v prostřední výbavě Style se nabízí za cenu 294.900 Kč (7/2012). V této výbavě najdeme: ABS, variabilní elektrický posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, přední el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, klimatizace, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, nastavitelný volant s koženým potahem, střešní nosič - hagusy, loketní opěrka vpředu, alu kola s pneu 195-55R15.

Příplatková výbava: 15“ Alu kola za 12.000, deaktivace airbagu spolujezdce 500, mlhové světlomety s funkcí Conner 3.700, výškově stavitelná sedačka spolujezdce 1.800, zatmavená zadní skla za 4.000, paket Schránky: schránky pod předními sedadly + síťky v zavazadlovém prostoru + střední loketní opěrka za 12.000, 3-tí hlavová opěrka vzadu 1.300, metalíza 10.000 Kč. Příplatková výbava celkem za 45.300 Kč, celková cena je tak 340.200 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - tichý a úsporný motor 

                  - pohodlné přední sedačky

                  - přesné řazení

                  - dobré brzdy

                  - po sklopení sedaček vznikne rovná plocha

                  - bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - jízdní komfort a odpružení

                  - informace na palubním počítači se dvěmi pamětmi                   

MÍNUSY: - palubní deska z tvrdých plastů ( větší část )               

                      - přední pásy nejsou výškově nastavitelné

                  - chybí teploměr chladící kapaliny

                  - chybí kontrolka předních mlhovek

                  - omezený prostor na hlavu vzadu

                  - chybí ochranné lišty na dveřích a náraznících

                  - nad 130 km/h je už ve voze hluk

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1390 cm3 řadový zážehový 4 válec, plní Euro 5.                                                                                     

Výkon 63 kW (86 k) /5.000 ot./min., točivý moment 132 Nm při 3.800 ot./min.

5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.236 - 1.693 - 1.446
mm, rozvor 2.469 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 055 kg , užitečná 530 kg, celková  1.585 kg                     

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 430/1164 litrů

Pneu 185 - 60 R15 Pirelli Cinturato P6 (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,4 s, max. rychlost 177 km/h
Spotřeba paliva 4,7  mimo - 8,0 město - 5,9 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba 602 km - 6,1 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 11,6 s.

 

Resume: jeden z nejlepších malých kombíků (bohužel v této třídě není moc velká konkurence) s výborným podvozkem a motorem a přiměřeně prostorným interiérem. Menší rodinné kombi za rozumnou cenu.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu