Vyhledávání

Test „malého“ SUV Audi Q5 se základním motorem 2,0 TDI . Dynamický i elegantní ...

Test „malého“ SUV Audi Q5 se základním motorem 2,0 TDI . Dynamický i elegantní ...

Jedná se o moji první dlouhodobější zkušenost s vozem typu SUV, za týden jsem s ním najel přes 1100 km a za volantem strávil přes 20 hodin. Musím říct, že to byla příjemná zkušenost. Je to novinka na našem trhu a vznikl jako přímá konkurence BMW X3 a novému Volvu XC 60 a Mercedesu GLK. Vůz byl představen na zářijovém autosalonu v Paříži. Vozidlo bylo vybaveno základním „nejslabším“ motorem v nabídce - dieselovým Common-railem o objemu 2,0 litru s manuální 6-ti stupňovou převodovkou, stejný motor o výkonu 125kW (170 koní) 350Nm můžeme najít např. pod kapotou Octavie RS, která je ale o 300kg lehčí.

Dále můžete mít tento model s motorem 2,0 TFSI 155kW a 3,0TDI 176kW a 500Nm výhradně se 7-mi stupňovým automatem S-tronic. Vůz byl velmi dobře vybaven a cena výbavy nakonec dosáhla více než půlmilionové částky.

MOTOR   Je velmi tichý na rozdíl od dosud používaných motorů se systémem čerpadlo tryska, takže po nastartování nemáte dojem, že sedíte v traktoru a motor téměř neslyšíte. I při vyšších otáčkách motor zvukem připomíná spíš benzinový než naftový motor a je velmi příjemný. Pružnost je vynikající, motor zatahuje pod hranicí 2000 otáček a jeho výkon neslábne do 4.000 je možné ho točit až k 5.000 otáček. Maximálního výkonu 125kW dosahuje ve 4.200 otáčkách a kroutící moment příjemných 350 Nm je k dispozici v rozpětí 1.750 – 2.500 otáček. Spotřeba- za celý test, kdy jsem ujel 1100 km ( vůz měl v době předání najeto přes 6.000km takže ještě nebyl zcela zajetý) dosáhla 8,2 litru. V dané třídě bude asi patřit k lepšímu průměru.

Udávané spotřeby 5,8 mimo město/ 8,2 město/ 6,7 kombinace se mi, ale dosáhnout nepodařilo. Ve městě jsem jezdil mezi 9-11 litry což mě u 2litrového TDI nepříjemně překvapilo a mimo město při běžné poměrně úsporné jízdě s kombinací dálnice rychlostí kolem 120 se spotřeba pohybovala mezi 7-8 litry. Pouze při jízdě z Orlických hor- dolu na Prahu se mi podařilo díky nepříznivému počasí – mlze a teplotám kolem nuly, kdy jsem nedosáhl vysokého rychlostního průměru na silnicích 80-90 na dálnici kolem 110 jsem se dostal na 6,3 l/100km. Vyšší spotřeba je daná vysokou hmotností přes 1700kg stálým pohonem kol a řekl bych také systémem common-rail, který je sice tišší a kultivovanější, ale PD (čerpadlo-tryska) bylo úspornější. Při zařazeném neutrálu se dal motor vytáčet pouze do 2.600 otáček dál to elektronika nepustila.

PODVOZEK Audi Q5 používá podvozek z A4-ky to znamená, že skvěle sedí v zatáčkách i přes svou větší výšku 165cm a světlou výšku 21cm. Má velmi dobré jízdní vlastnosti dané také pohonem všech kol. Vozidlo bylo vybaveno nastavitelným podvozkem polohy – Comfort- Auto- Dynamic a Individual nepociťoval jsem mezi nastavením žádný velký rozdíl. Bohužel díky počasí - déšť, mlhy, namrzlé silnice a teploty kolem nuly, jsem nemohl zcela využít potenciál skvělého podvozku Q5. Vůz velmi dobře tlumí nerovnosti na silnici. Naštěstí byl vybaven zimními pneu Dunlop rozměrů 235/65-17 které dobře tlumili nerovnosti i v lehkém terénu, jinak v letním provedení byly na voze namontovány příplatkové 235/55-19 (za nemalých 43.500 Kč) a montují se i 20-ti palcová se kterými by asi jízda nebyla tak komfortní a myslím, že se takto velké nízkoprofilové pneu se na tyto vozy nehodí.

Vozidlo bylo vybaveno systémem ESP (který se při ostřejších průjezdech zatáček na kluzké vozovce a při jízdě na zasněžených a zledovatělých vozovkách několikrát aktivoval a vozidlo srovnal) který nešel vypnout, ale pouze přepnout od offroad modu. Q5-tka postrádá klasickou ruční brzdu, ale používá elektrohydraulickou ovládanou tlačítkem a při rozjetí se měla automaticky odbrzdit což fungovalo jen někdy. Zkoušel jsem vůz uvést do řízených smyků na parkovišti pod sněhem, ale nevypínatelný systém ESP a nepřítomnost klasické ruční brzdy to moc neumožňovala. Audi Q5 i přes vyšší hmotnost výborně brzdí. Vozidlo se neztratí ani v lehkém terénu a na lesních a polních cestách. Q5 nemá žádné mechanické pomocníky pro jízdu v terénu (pouze ESP pro jízdu v terénu a asistent pro jízdu z kopce).

ŘAZENÍ  vůz byl vybaven manuální 6-ti stupňovou převodovkou, která však nebyla zrovna ekonomicky odstupňována. Nebylo úplně přesné jak bych očekával, tak se mi omylem podařilo občas zařadit z pětky čtyřku místo šestky. Na štěstí na displeji palubního počítače se zobrazoval zařazený rychlostní stupeň (stejně jako u Golfu Bluemotion). Motor točil při 100 – 2.100 otáček, při dálničním limitu 130 už na diesel dost vysokých 2.700 otáček a při 150 již 3.100 otáček což není zrovna málo. Ale zhruba do 3.000 otáček není motor slyšet. Díky tomuto krátkému zpřevodování má vůz vyšší spotřebu než mohl mít.
INTERIÉR Q5 vychází z Audi A4 takže palubní deska je naprosto stejná. Přístrojová deska je přehledná a vše je po ruce tam, kde by jste hledali (ovládání světel, blikačů, stěračů, klima). Příplatková čidla stěračů fungovala velmi spolehlivě, takže jsem stěrače nemusel vůbec nijak ovládat. Klasické přístroje byly bíle podsvícené ručičky a veškeré tlačítka a ovladače včetně displeje klima byly červeně podsvíceny. Co se mi nelíbilo: kontrolka předních i zadních mlhovek byla přímo u tlačítka- mimo zorné pole řidiče to samé u vyhřívání zadního skla, takže jsem při vyjetí z mlhy zapomněl vypnout mlhovky, tlumená světla nemají vůbec žádnou kontrolku pouze dálkové ano. Ovládání tempomatu bylo pod volantem vlevo dole, ale páčka byla krátká a nebylo na ní vidět, občas jsem omylem zmáčkl dálkové světla, protože u VW bylo vždy ovládání tempomatu na páčce světlometů a blikačů.

Vůz byl vybaven příplatkovou výbavou velmi pohodlné sedačky čalouněné elegantní, ale velmi nepraktickou světlou téměř bílou kůží za příplatek nemalých 82.687 Kč navíc dalších 28.456 Kč za jejich elektrické ovládání bez pamětí + dalších 9.828 Kč za vyhřívání 6-stupňové pouze předních. Celkem tedy jen za sedačky a hliníkový dekor palubní desky a dveří 120.971 Kč. Vůz byl vybaven navigací s DVD systém MMI s ovládáním joystikem (poměrně snadné a logické ovládání), slot na 2 SD karty, harddisk o velikosti 10GB to vše za nemalých 78.740 Kč. Audio mělo výborný zvuk a to díky skvělým reproduktorům a subwooferu umístěném v nouzové dofukovací rezervě pod podlahou zavazadlového prostoru. Na zadních sedadlech bylo poměrně dost místa a dali se posouvat o 10 cm a sklápět, ale za to si připlatíte dalších 5.604 Kč. Na displeji mezi přístroji se zobrazovalo příliš mnoho údajů proto bylo poměrně těžké všechno sledovat třeba vnější teplotu.

Navigace a systém MMI (radio, DVD, audio) bohužel neuměl česky, ale pouze anglicky nebo německy. Vůz byl vybaven prosklenou panoramatickou střechou za 37.851 Kč, ta se dala celá otevřít byla rozdělena přepážkou na půl a byla vybavena el. ovládanou roletkou. Ve voze je dostatek odkládacích míst a do všech dveří se vejdou 1,5 litrové PET láhve. Mezi sedačkami byla loketní opěra s úložným prostorem. Zavazadlový prostor by měl mít 540 litrů, ale to vypadá trochu jinak, protože 528 litrů u Octavie I je určitě větší než kufr v Audi odhaduji to spíše tak kolem 450 l. Spodní hrana otevřeného víka kufru (el. ovládaného tlačítkem v př. Dveřích u řidiče nebo přímo na 5-dveřích za 13.735Kč) je ve výšce kolem 190 cm takže se pod ním mohou bez rizika poranění hlavy mohou pohybovat i osoby vyššího vzrůstu.

EXTERIÉR Vůz byl vybaven příplatkovými -21.588 Kč parkovacími čidly vpředu i vzadu, jejich činnost se zobrazovala na info displeji MMI (vypnulo se radio nebo CD) a byla doprovázena toném odlišným pro přední a zadní část. Na vozidle nebyly žádné ochranné lišty – boční na dveřích ani na náraznících což u tak rozměrného vozu (šířka 188 cm) není zrovna ideální. Boky vozu i zadní část se dost znečišťovali. Podélný hliníkový nosič byl kupodivu v základní výbavě. Bixenonové světlomety za 29.443 Kč s parkovacími světly z diod byly velmi elegantní, ale xenony výborně svítili.
DESIGN Q5 je velmi elegantní vůz a ve své třídě vypadá proti konkurentům asi nejlíp. Jeho design je dynamický a elegantní a nevypadá tak těžkopádně a mohutně jako jeho starší a větší bratříček Q7. Impozantní je mohutná přední chromovaná maska. Určitě se bude líbit ženám, krásné detaily- provedení předních a zadních diodových světel. Jen se k vozu nehodí moc velká až obrovská, ale praktická boční zrcátka. CENA Je asi největším záporem tohoto vozu- současná základní cena 1/2009 je 1.002.100 Kč bohužel není konečná a díky dlouhému seznamu výbav se vyšplhala až na 1.543.000 Kč. Některé položky a ceny výbav se již objevili v textu. 


 

 CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY:
- vysoká kvalita a použité materiály v interiéru
- výkonný, pružný a kultivovaný motor 2,0 TDI CR
- skvělé jízdní vlastnosti a dobré brzdy
- přesné řízení s dobrou odezvou
- výborná ergonomie
- prostorný interiér a pohodlné přední sedačky
- velká možnost individualizace a výběr výbav i motorů
- výborné xenonové světlomety

 MÍNUSY: 
- vyšší cena a drahé příplatkové výbavy
- nemožnost zcela vypnout ESP
- navigace a systém MMI bez českého jazyka
- vysoká hmotnost vzhledem k jeho délce
- vyšší spotřeba paliva
- prakticky žádný rozdíl v interiéru proti A4
 
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1968cm3 řadový 4 válec TDI Common-Rail
Výkon 125kW (170k) /4.200 ot./min. , točivý moment 350 Nm 1.750-2.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, stálý pohon všech kol quattro
Rozměry D x Š x V  4.629 – 1.880 - 1.653 mm, rozvor 2.807 mm
Vlastní –pohotovostní hmotnost 1.730 kg , užitečná 580 kg, celková 2.310 kg
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,5 s, max. rychlost 204 km/h
Spotřeba paliva 5,8 mimo – 8,2 město- 6,7 kombinace
Změřeno během testu: průměr: 8,2, mimo město: 6,5-8,0 město: 8,5-10,5 l/100km

 

Text a foto : Karel Kolečko, www.e-auto.cz   a www.jakeauto.cz

 

Fotogalerie

Test „malého“ SUV Audi Q5 2,0 TDI

foto Karel Kolečko

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu