Vyhledávání

Test Mondea s benzínovým motorem 1,6 Turbo - Ecoboost

Test Mondea s benzínovým motorem 1,6 Turbo - Ecoboost

Velmi jsem se těšil na své první svezení s Mondeem slyšel jsem o něm a četl tolik chvály. Mondeo patří do střední třídy - hlavní konkurenti jsou: Passat, Superb, Insignia, Laguna, Avensis, Mazda 6, nový Peugeot 508 ale také prémiové trochu menší Audi A4, Mercedes C a BMW 3.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz zhruba ze středu nabídky benzínových motorů. Turbem dopovaný 1,6 Ecoboost. Tato (jeho slabší) verze dává 118 kW v 5.700 ot., ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici už od 1.750 až do 4.000 otáček. Motor 1,6 Ecoboost nabízí i velkému Mondeu velmi slušnou dynamiku. Turbo zabírá a vůz ochotně zrychluje od 2.000 otáček až maximu k 6.000 otáčkám.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se pohybuje mezi 6 - 7 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet i kolem 5 - 6 litrů. Při svižné jízdě bude ubývat zhruba 8-9 litrů benzínu na každých 100 km. Ve městě jezdíte mezi 7-9 litry. Spotřeba se během celého testu - 813 km ustálila na velmi slušné hodnotě 7,25 l/100km jen o 0,6 víc než udává výrobce 6,6  l (po většinu testu jsem jezdil spíš úsporným stylem). Udávanou maximálku 215 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,3 s jsem zvládl rychleji za 8,6 s na tachometrových 100. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě velmi příjemně překvapily, Mondeo má špičkový podvozek s víceprvkovou zadní nápravou. Ten je příjemný, dobře filtruje nerovnosti vozovky, v zatáčkách Mondeo poskytuje velkou jistotu a můžete jet velmi rychle na letních pneu Good Year Efficientgrip o rozměru  215-50 R17 na originálních mnohopaprskových  Alu kolech. Brzdy fungují velmi dobře, jsou velmi účinné - kotouče jsou na všech kolech. Ve střední třídě asi nenajdete vůz s lépe naladěným podvozkem.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kožený volant stavitelný ve dvou osách se dobře drží. Řízení klade optimální odpor.

ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku  - motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.900, při 100 cca 2.100, při 120 - 2.500 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.700 ve 150 to je stále ještě rozumných 3.100 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů, interiér je kvalitně zpracovaný, je na něm, ale vidět, že Mondeo je na trhu už nějakou dobu. Palubní deska má kapličku před řidičem. Je přehledná, vlevo je na půlkruhu otáčkoměr, který je cejchován bohužel po 500 otáčkách což není ideální. Vpravo je tachometr, mezi hlavními přístroji je velký barevný LCD displej na něm je dole ukazatel stavu paliva, vlevo teploměr chladící kapaliny. Vpravo na displeji se zobrazují údaje radia, CD a USB přehrávače, vlevo pak údaje palubního počítače, tempomatu. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Po facelifutu má Mondeo nové denní LED světla. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

 

Vestavné originál radio Sony s CD/MP3 s 9-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání na volantu. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Ovládání tempomatu je v dolní části volantu. Vůz je vybaven dvouzónovou automatickou klimatizací, která má funkci duo, takže nemusíte nastavovat pravou a levou stranu odděleně. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po obou stranách jsou otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je poměrně dobrý výhled. Přední sedačky jsou pohodlné, výškově stavitelné. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 81 cm a 31 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 89 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. V loketní opěrce mezi sedačkami je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru průměrných 528 litrů. Pod jeho podlahou v testovaném voze byla dojezdová rezerva 125-90 R16. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel i sedáků vznikne rovná plocha, objem kufru je pak 1448 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 105 cm, výška pod odnímatelným krytem je 53 cm, délka v rovině podlahy 105 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 72 cm nad zemí, 18 cm nad úrovní podlahy kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 189 cm nad zemí, což je dobrá hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 7-mi airbagy včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém blis pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí oranžová dioda, pokud je v mrtvém úhlu schovaný vůz). Systém hlídání jízdních pruhů LDW. Natáčecí bixenony poskytují dokonalé osvětlení vozovky při jízdě v noci.

DESIGN Je povedený i když Mondeo vyjelo už před 5-ti lety v roce 2007, přesto stále vypadá dobře, nyní jsou nově nad mlhovkami denní led světla (proužky). Na přední části zaujmou hlavně velké protáhlé světlomety, dvojdílná maska, horní díl je lemován chromem. Zadní část s dělenými sdruženými světlomety protáhlými výrazně do boku působí velmi zdařile. V zadním nárazníku jsou umístěny kočičí oči, v dolní části je stříbrný plast - difuzor (příplatkový spojler). Při pohledu z boku zaujme plynule stoupající linka karoserie, pod hranou oken je chromová lišta. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což je v běžném provozu nepraktické.

CENA Mondeo ve zhruba prostřední výbavě Winner je nabízen za akční cenu 549.990 Kč (5/2012) standartně 637.890 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 7 x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrou el. výškově nastavitelné, automatická 2 zónová klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s 9-ti repro USB a AUX připojení, bluetooth handsfree, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, kožený volant nastavitelný ve dvou osách s ovládáním radia,17“ alu kola.

Příplatková výbava : sedadlo spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrou el. výškově nastavitelné za 6.000, sada winter : vyhřívané přední sedačky a přední sklo za 15.000, sada assist: systém BLIS, varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, barevný informační displej, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, sledování bdělosti řidiče za 37.100, exteriérová sada sport. doplňků: přední a zadní sport. spojler, chromová koncovka výfuku za 25.900, sada Cargo: oboustranná rohož v kufru, síť pro zajištění zavazadel za 3.000, zadní zatmavená skla Privacy za 5.900, metalíza za 16.500 Kč. Doplňky celkem za 109.400 Kč. Celková cena po slevě je 659.390 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný a úsporný kultivovaný motor

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - příjemně tuhé řízení

                  - pohodlné přední sedačky

                  - bezpečnostní výbava 7 airbagů a ESP v sérii

                  - po sklopení sedaček vznikne rovná plocha

                  - prostor pro nohy vzadu

                  - USB připojení a snadné ovládání, kvalitní audio Sony

                  - systém blis

                  - nízká spotřeba

                  - tichý motor, dobře odhlučněný interiér

MÍNUSY: - široký A-sloupek, brání výhledu z vozu

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - cejchování otáčkoměru po 500 otáčkách

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře                     

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1596 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec ecoboost                                                                                     

Výkon 118 kW (160 k) /5.700 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.600 - 5.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.784 - 1.886 - 1.500 mm, rozvor 2.850 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1423 kg, užitečná 727 kg, celková 2.150 kg                                 

Nádrž na 70 l paliva. Zavazadlový prostor 528/1448 l (s dojezdovou rezervou)                                                                                                                 

Pneu 215-50 R17 Good Year Efficientgrip (letní)
Zrychlení z 0 -100 km/h za 9,3 s, max. rychlost 215 km/h
Spotřeba paliva 5,3 mimo - 8,6 město - 6,6 l/100km kombinace

Během testu ujeto 813 km s průměrnou spotřebou 7,25 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,6 s.

 

Resume: Mondeo i po 5-ti letech výroby stále patří mezi nejlepší vozy střední třídy s výborným podvozkem a povedeným benzínovým turbomotorem. Jedná se o ideální rodinný vůz. Nabízí se ve 3 karosériích, doporučoval bych praktické kombi nebo právě tento 5-ti dveřový hatchback.

 

         Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu