Vyhledávání

Test nové Hondy Civic 1,6 Diesel Executive

Test nové Hondy Civic 1,6 Diesel Executive

Test nové desáté generace Hondy Civic, téměř po roce i s dieselovým motorem 1,6 litru.  Nová generace se opět posunula v designu a taky pěkně narostla, na délku dokonce o 15 cm.

MOTOR poskytuje dostatek výkonu na běžné ježdění. Přeplňovaný dieselový motor o objemu 1,6 litru dává 88 kW výkonu a 300 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici ve 2.000 otáčkách. Motor začíná zabírat již od 1.700 otáček, od 2.000 do 3.000 motor silně zabírá, zrychluje a pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu (ke 4.000). Motor je velmi úsporný, patří mezi nejlepší naftové motory současné světové produkce. Při klidné úsporné jízdě ustálenou rychlostí 80-100 km/h lze jet kolem 3,5-4 litrů. Dálniční jízda na povoleném rychlostním limitu znamená 5-5,5 litru. Při běžné jízdě mimo město budete jezdit mezi 4,5-5-ti litry. Jízda po městě bude někde mezi 5-7-mi litry nafty. Celková spotřeba se během 892 km dlouhého testu ustálila na příznivého hodnotě 4,7 l/100km (dle palubního počítače) což je víc jak o litr víc než udává výrobce (3,5 v kombinaci). Ve městě využívá vůz systém start-stop, motor se vypíná až při úplném zastavení, (po každém nastartování se systém aktivuje, můžete ho vypnout tlačítkem na středovém tunelu) po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Bohužel se vypíná i studený nezahřátý motor po ujetí 300 m, systém navíc musíte vypínat (pokud chcete) po každém startu.

Motor je velmi kultivovaný a tichý, v interiéru nelze téměř možné poznat a slyšet, že je pod kapotou dieselový agregát. Ani ve vyšších dálničních rychlostech ve voze není hluk od motoru. Udávaná maximálka je 201 km/h, podařilo se mi jet tachometrových 205, zrychlení dle výrobce z 0-100 km/h za 9,8 - 10,2 s jsem zvládl v čase 10,1 s na tachometrových 100.

PODVOZEK Nový Civic sedí v zatáčkách velmi dobře na letních pneu Michelin Primacy 3 o rozměru 235 - 45 R17 na černých originálních 10-ti paprskových Alu kolech. Vůz se naklání jen minimálně a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami, cítil jsem se velmi jistě a jízdu jsem si skvěle užíval. Vůz má adaptivní tlumiče, má jen dva režimy vypnuto a při zapnutém ve kterém podvozek přitvrdí. Vůz se hodí na kvalitní silnice, kde se Vám odmění skvělým jízdním zážitkem na rozbitých českých okreskách je to už horší. Podvozek je celkově tvrdší a nezvládá větší (a příčné) nerovnosti zejména ve sportovním režimu, také díky velkým 17“ kolům. Bohužel vůz nemá ve výbavě rezervní kolo (ani za příplatek), ale jen sadu na dojetí, při případném defektu Vás čekají nepříjemnosti.

ŘÍZENÍ má velmi dobrou odezvu a je přímé. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a dává řidiči dobrou zpětnou vazbu. Jízda s Hondou Civic je velmi zábavná. Kulatý kožený volant je nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky je velmi přesné s optimálními dráhami. Převody jsou dostatečně dlouhé, takže se motor zbytečně nevytáčí. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti 1.550 ve 100 - 1.700, ve 120 2.050 a při dálničním limitu ve 130 je to 2.250 otáček, ve 150 km/h je to stále velmi příznivých 2.600 otáček. Řadící páka s koženou kulatou hlavicí je umístěna výš než obvykle, blízko palubní desky se dobře drží.  

INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný. Palubní deska má tradiční uspořádání s kapličkou s přístroji před řidičem. Hlavní přístroj je nyní na LCD displeji. Velký půlkruhový otáčkoměr uprostřed je digitální ukazatel rychlosti a pod ním jsou údaje palubního počítače nebo to co si zvolíte, po stranách otáčkoměru jsou dva půlkruhové přístroje vlevo teploměr chladící kapaliny a vpravo ukazatel stavu paliva. Přístroje u verze Executive mají modré podsvícení přístrojů. Palubní počítač se ovládá tlačítky vlevo na volantu, (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy). Má 2 paměti A a B, mezi nimi se přepíná klasickým kolíčkem vedle palivoměru. Nad otáčkoměrem je barevná LED linka, která  znázorňuje styl jízdy, zeleně úsporně přes bílou do modra za rychlou jízdu.

Výborně hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 11- ti repro s výkonem 465 W a připojením přes USB nebo AUX, s velkým 7“ dotykovým displejem i s navigací. Je možné měnit barvu podsvícení displeje. Klávesnice navigace není podle abecedy, ale jako počítačová klávesnice (to není moc praktické). Zádávání adresy je zvláštní, zadáte město pak hned číslo popisné a nakonec ulici, když nevíte ulici navigace vám nenabídne jen třeba navigování do centra obce. Ovládání hlasitosti je bohužel jen tlačítky, ovládání audia a ladění radia není tak úplně intuitivní. Volant potažený kůží s ovládáním radia, palubního počítače a aktivního tempomatu je seřiditelný ve 2 osách. Automatická duální klimatizace s nastavováním teploty po půl stupních kruhovými ovladači, další funkce se ovládají tlačítky, využívá dotykový displej navigace, přes který se ovládá intenzita ventilace a kam se má vzduch směrovat. Vůz se startuje červeným tlačítkem, které je vpravo od volantu. Na středovém tunelu vedle řadící páky je tlačítko systému start stop a modu Econ. Přední A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed, mohutné zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad a dělené zadní okno výhled dozadu. Verze Executive má sportovní kovové pedály. Ve výbavě je systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa a parkovací kameru. Rozpoznávání zákazových značek funguje velmi dobře i za tmy.

Přední kožené černě čalouněné sedačky jsou pohodlné, obě mají nastavitelnou bederní opěru (elektricky tlačítkem na boku), výškově stavitelná je pouze řidičova sedačka, přední opěrky je možné plynule naklápět. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm, sedák 51 + 27 cm prostor pro kolena, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou tolik místa není - pouze 87 cm (hlava těsně stropu). Zadní opěrky jsou omezeně nastavitelné. Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev (čalounění dveří plynule navazuje na palubní desku). Testovaný vůz měl příplatkovou prosklenou otvírací střechu, při plném otevření je otvor dlouhý jen cca 30-40 cm a otevřená střecha z venku nepůsobí moc dobře.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 420 litrů což je slušná hodnota u vozů nižší střední třídy (Civic je, ale nadprůměrně dlouhý stejně jako Octavia první generace), pod podlahou je 20 cm hluboký úložný prostor (88 x 54 cm) o objemu 70 l (nemá rezervní kolo). Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne téměř rovná plocha se schodem v nejužším místě mezi podběhy. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1245 litrů. Zadní sedáky není možné  oklopit nahoru, tak jak to šlo u předchozí generace Civicu (nádrž je nyní klasicky pod zadními sedačkami). Změřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm (zúžení mezi podběhy 86 cm), výška 50 cm, délka v rovině podlahy 90 cm, po sklopení sedáků se prodlouží až na 176 cm k přední sedačce, ložná plocha 158 cm. Nad kufrem je netradiční krycí roletka, která se navíjí do strany, je možné ji přendat na pravou nebo levou stranu. Ovládání a provedení roletky nepůsobí příliš bytelně. Tvar kufru není pravidelný, zasahují do něj podběhy, kde je i zvýšená podlaha. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko 67 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 177 cm nad zemí, což není moc, v plastovém krytu víka kufru jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP (VSA) je v základní výbavě a je vypínatelný. Testovaný vůz má systémy podpory řízení (ADAS): systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa.4 kotoučové brzdy, přední ventilované mají dobrou účinnost. Vůz má full LED diodové světla, které výborně svítí zejména ty dálkové. Automatické přepínání je velmi šikovná funkce a pracuje celkem spolehlivě. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Při nezapnutých pásech budete informováni hlasovým hlášením - česky.

DESIGN modelu Executive, poznáte podle chromované lišty lemující boční okna a černé přední masky. Mohutný přední nárazník, s mřížkami v rozích a v nich kulaté mlhovky, protáhlé hlavní LED světlomety. Černá maska má vystrčený nos s velkým znakem Honda, který plynule navazuje na hlavní světlomety a otvor pro chlazení. Boční linie oken mírně stoupá, C-sloupky jsou odlehčeny černým falešným okýnkem, kliky jsou už klasické (v barvě vozu), ne jako u předchůdce skryté v plastu za bočním oknem. Na bočních dveřích je prolis, který stoupá od prahu až skoro po horní okraj zadního kola. Zadní světla vystupují z obrysu vozu, pod nárazníkem je spojler -difuzor černé barvy, na střeše na 5-tých dveřích je spojler v barvě vozu. V rozích zadního nárazníku jsou černé falešné mřížky na vnějších okrajích jsou odrazky. Zadní sklo je jako u předchozích generací Civiců dělené, je přes něj horší výhled dozadu. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty na náraznících a dveřích (lišty dveří je možné přiobjednat za vysoký příplatek 10.500 Kč). Proti předchozímu modelu Civic narostl o 15 cm, do délky, bohužel se to neprojevilo uvnitř a výrazněji ani v kufru (který je naopak ještě menší), na délku je nyní Civic stejně dlouhý jako Octavie první generace. V tmavě-modré metalíze vypadá vůz atraktivně.

CENA Vůz v druhé nejvyšší výbavě Executive je nabízen za nemalých 709.900 Kč, v této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, full LED světla, centrál s dálkou, alarm, bezklíčkové otvírání a startování, aktivní tempomat, 4x el. okna, el. ovl. sklopná zrcátka, přední a zadní parkovací čidla, zadní parkovací kamera, audio systém s 11-ti repro a 465 W, radio s DAB a  MP3 s ovl. na volantu, navigace se 7“ multimediálním dotykovým  displejem, automatická dvouzónová klima, el. ruční brzda s asistentem rozjezdu do kopce, 17“ Alu kola s pneu 235-45, sportovní kovové pedály, přední a zadní spojler, kožený volant, kožený interiér, vyhřívané přední sedačky s nastavitelnou bederní opěrou, řidičova výškově nastavitelná, vyhřívané zadní sedačky,  elektricky otvíratelná panoramatická střecha, bezpečnostní paket ADAS : systém rozpoznávání dopravních značek, detekce vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, zatmívací vnitřní zrcátko, stěrače s dešťovým senzorem, navigační systém. Zvláštní výbava není k dispozici pouze metalíza za 13.900 . Celková cena je 723.800 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - úsporný a pružný motor

                - zrychlení a pružnost motoru již od nízkých otáček

                - dobré jízdní vlastnosti (na dobrém povrchu) a ostré brzdy

                - aktivní tempomat

                - rozumná spotřeba, při úsporné jízdě i pod 4 litry, běžně kolem 5-ti

                - asistenční systémy

                - výborně svítící přední LED světla

                - digitální LED přístroje   

                - pohodlné přední sedačky

                - zadní parkovací kamera s asistentem vyjíždění   

                - přesné řízení s variabilním posilovačem

                - bohatá výbava

                - atraktivní vzhled vozu

                - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky s digitálním indikátorem

                - bezklíčkové otvírání a startování  

                - kvalitní audio s USB slotem na středovém tunelu

MÍNUSY:  - tvrdý podvozek na horším povrchu

                - při ostřikování č. skla trvá dlouho než se pustí stěrače    

                - ovládání palubního PC společně s rádiem

                - vyšší cena

                - nárůst do délky o 15 cm při podobném vnitřním prostoru

                - omezený prostor pro hlavu vzadu, nízké zadní opěrky

                - chybí rezervní kolo

                - systém start - stop se aktivuje po každém nastartování vozu

                - výhled dozadu a šikmo vzad přes mohutné C - sloupky 

                - menší nádrž (46 l)

                - pomalu reagující dotykový displej

                - střešní okno se otvírá jen cca 30 cm

                - v dešti se zašpiní parkovací kamera

                - schod a zúžení v kufru               

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1597 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 6.                                                                                     

Výkon 88 kW (120 k) /4.000 ot./min., točivý moment 300 Nm 2.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.518 - 1.799 - 1.434 mm, rozvor 2.697 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.303 kg , užitečná 457 kg, celková 1.760 kg                                  

Nádrž na 46 l paliva. Zavazadlový prostor 420 / 1245 litrů                                                                                                                         

Pneu 235 - 45 R17 Michelin Primacy 3 - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,8-10,2 s, max. rychlost 201 km/h
Spotřeba paliva 3,4 mimo 3,6 město 3,5 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 892 km - 4,7 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 10,1 s.

Resume: zajímavá alternativa k evropským hatchbackům : Golfu, Leonu, Focusu, Astře a Meganu a 308-čce, atraktivní sportovně laděný hatchback.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share