Vyhledávání

Test nového Citroenu C3 1,6 HDi

Test nového Citroenu C3 1,6 HDi

Velmi jsem se těšil na nový Citroen C3 s úsporným motorem 1,6 HDI . Má specifický nezaměnitelný design vycházející z Cactusu.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným naftovým motorem - 1,6 HDI (podařený motor vzniklý spoluprací Peugeotu a Fordu). Motor má 73 kW dosahovaných už ve 3.750 otáčkách, ale hlavně 254 Nm (už v 1.750 otáčkách) točivého momentu na lehký pouze 1.090 kg vážící vůz postačilo. Motor nabízí dostatečnou dynamiku a pružnost.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se dalo jet kolem 5 - 5,5 l/100km. Při úsporné jízdě je možné se dostat pod 4 litry. Ve městě je spotřeba kolem 5,5 litrů. Běžně budete jezdit kolem 4,5 litrů nafty. Spotřeba se během celého testu - 1137 km ustálila na velmi příznivé hodnotě 4,4 l/100km (dle palubního počítače) i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl (3,2 mimo a 3,7 kombinovaná, jsou nereálné). Vůz má systém start-stop, který se aktivuje po každém nastartování a vypíná se pouze přes menu. Udávanou maximálku 184 km/h jsem nedosáhl (dostal jsem se jen tachometrových 174), zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 11,9 s, mě se povedlo dosáhnout tachometrových 100 za 11,2 s (na trojku). Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý. Zátah turba se projevuje cca od 1.800 otáček a dostavuje se zrychlení, které je největší mezi 2-3.000 otáček. Do 140-ti km/h je ve voze ticho.

PODVOZEK je slušně naladěn v zatáčkách se naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. S velkými 17“ nízkoprofilovými koly nezvládá tlumit nerovnosti a díry ve vozovce. Zkoušený vůz jezdil na zimních pneu 205-50 R17 Matador Polaris 3 (na originálních alu kolech).  Pro vůz této velikost bych volil maximálně 16“ kola. Brzdy mají velmi dobrou účinnost.

ŘÍZENÍ Je velmi lehké díky elektrickému posilovači a dost citlivé.

ŘAZENÍ Pětistupňové převodovky s delšími drahami není příliš přesné. Pětka je poměrně dlouhá, takže motor ani v dálničních rychlostech zbytečně netočí vysoké otáčky i přes absenci šestky. Motor točí na 5-tku při 90 kolem 1.600, při 100 - 1.800, při 120 kolem 2.200 a  při dálničním limitu 130 je to jen 2.400 otáček a ve 150-ti motor točí zhruba 2.800 otáček. Otáčkoměr je cejchován po pěti stech otáček (ve tmě navíc svítí jen tisíce), tak se z něj těžko odečítají přesné hodnoty.

INTERIÉR Palubní deska má tradiční uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Vlevo je rychloměr, vpravo otáčkoměr, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách, takže není moc přehledný (prosvícený jen po 1.000 otáčkách). Displej palubního počítače je uprostřed nad ním je digitální tachometr (palubní počítač zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, chybí doba jízdy). Nad prostředním displejem je vlevo analogový palivoměr a vpravo teploměr chladící kapaliny. Uprostřed nahoře palubní desky je velký 7“ dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery. C3 má LED denní světla. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a slušným zvukem volantem má ovladače na volantu nebo přes dotykový displej. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Navigaci, která už konečně komunikuje česky a nyní umí i v zahraničí názvy ulic. Vůz má ve výbavě automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není zrovna praktické. Palubní deska má červené lemy. Z vozu dobrý výhled všemi směry, jen A sloupek omezuje ve výhledu.

Přední sedačky s barevným látkovým potahem, jsou pohodlné i na delší cesty, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Přední pásy se nedají výškově nastavit. Chybí madla nad dveřmi a to na všech čtyrech místech a vnitřní světlo vzadu. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 69 cm, (kratší sedák 46 + 23 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu jsem měl  hlavu těsně pod stropem 88 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (ale pouze naležato). Před řadící pákou, dole na středové konzole je místo pro nápoje.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů, což je průměrná hodnota u malých vozů. Pod jeho podlahou je dojezdová rezerva o rozměru 125-80R16. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 922 litrů, ale nevznikne zcela rovná plocha, je tam menší schod. Naměřil jsem rozměry- šířka 104 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 68 cm, po sklopení sedaček až 144 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 77 cm nad zemí a 20,5 cm nad podlahou kufru.  Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 188 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou dvě prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

 BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizace vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku je výborná věc, zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na displeji se objeví nápis o max. povolené rychlosti. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů.

DESIGN Je netradiční a C3 si určitě nespletete s žádným jiným autem, jedině s designově spřízněným Cactusem, ze kterého vychází. Zejména přední část je atypická - je dost vysoká a zakulacená. Světlomety jsou ve třech úrovních výšky, dole mlhovky, uprostřed hlavní světla a nahoře u kapoty denní LED světla a blinkry, které spojuj dvojitá chromovaná lišta navazující na znak Citroenu. Lemy kol a prahy jsou lemovaný černým plastem. Na bočních dveřích jsou speciální plastové černé panely airbump (patent a novinka Citroenu) se vzduchovou kapsou, které tlumí malé nárazy (hodní se zejména do města). Zadní část vozu, spodní část je téměř celá oplastovaná (černý plast) koncové světlomety jsou oválné. Nad zadním sklem je spojler v barvě střechy s třetím brzdovým světlem. Testovaný model byl v červeno bílé kombinaci, (červená střecha, zrcátka, lemy mlhovek, jinak je vůz bílý). Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem, kteří se chtějí odlišit od davu.

CENA Testovaný C3 v nejvyšší výbavě Shine s motorem 1,6 Blue HDI je nabízen za zaváděcí cenu 399.900 Kč (4/2017). V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, automatické světla + stěrače, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna, el. ovládaná zpětná zrcátka, automatická klimatizace, palubní počítač, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro a 7“ displejem s USB slotem, systém rozpoznávání dopravních značek, tempomat a omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent,výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, 16“ plechová kola s pneu 205-55.

Příplatková výbava : Navigační systém se 7“ displejem (mapové podklady Evropa) za 15.000, zadní parkovací kamera 6.000, vyhřívaná přední sedadla 6.000, zatmavená zadní skla 3.000, hlídání mrtvého úhlu 6.000, bezklíčkové otvírání a startování 8.000, ConnectedCAM Citroen -Full HD kamera v zrcátku za 7.000, alu kola 17“ za 17.600, vnitřní čalounění Urban za 8.000, bílá barva za 6.000 Kč. Doplňky celkem za 82.600 Kč. Celková cena je tak nemalých 482.500 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - slušné jízdní vlastnosti a brzdy

               - výkonný, pružný úsporný motor HDI

               - analogový a digitální tachometr

               - vnější i vnitřní design

               - bezklíčkové otvírání a startování

               - parkovací kamera a čidla, ztlumí se radio při aktivaci senzorů

               - stylová vnitřní madla předních dveří

               - dobře svítící světla, zejména dálkové

MÍNUSY: - ovládání klimatizace pouze přes multifunkční displej

                - podvozek nezvládá větší nerovnosti na 17“ kolech                   

                - nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery

                - přední pásy se nedají výškově nastavit

                - chybějící stropní madla v interiéru

                - start stop systém se po každé aktivuje a vypíná se přes menu

                - pouze 1 paměť palubního počítače bez doby jízdy

                - není kam uložit hever, volně v kufru

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI                                                                                      

Výkon 73 kW (99 k) /3.750 ot./min., točivý moment 254 Nm v 1.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.996 - 1.749 - 1.474 mm, rozvor 2.540 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.090 kg , užitečná 580 kg, celková 1.670 kg                              

Nádrž na 42 l paliva. Zavazadlový prostor 300/922 l                                                                                                                         

Pneu 205 - 50 R17 Matador Polaris 3 (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,9 s, max. rychlost 185 km/h
Spotřeba paliva 3,2 mimo - 4,4 město - 3,7 l/100km  kombinace

Během testu najeto 1.137 km se spotřebou 4,4 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h 11,2 s.

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a pružný, úsporný motor HDI.

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share