Vyhledávání

Test nového Citroenu C3 Aircross 1,2 Pure Tech

Test nového Citroenu C3 Aircross 1,2 Pure Tech

Nový Citroen C3 Aircross s benzínový tříválcem 1,2 turbo. Má specifický nezaměnitelný design vycházející z Cactusu.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz v silnější verzi tříválcového zážehového turbomotoru 1,2 PureTech. Motor má 81 kW, které dosahuje v 5.500 otáčkách a velký točivý moment 205 Nm už v 1.500 otáčkách. Motor nabízí dobrou dynamiku a pružnost, zejména ve středních otáčkách, kde nad 2.000 výrazněji zrychluje. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6, má systém stop-start, který se aktivuje po každém nastartování, vypíná i studený nezahřátý motor (už po ujetí 500 m) navíc se vypíná složitě přes menu dotykového displeje.

Při úsporné jízdě je možné se dostat pod 5 litrů. Na dálnici při dodržování rychlostního limitu je spotřeba kolem rozumných 6-6,5 litru. Při jízdě po městě zhruba kolem 6-7-mi litrů. Běžně budete jezdit kolem 6-ti litrů benzínu. Spotřeba se během celého testu - 628 km ustálila na hodnotě 6,3 l/100km (dle palubního počítače) na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o víc jak litr (5,0 kombinovaná). Udávanou maximálku 185 km/h jsem nezkoušel stejně jako zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,5 s. Při zrychlování je slyšet typický zvuk tříválce, při konstantní rychlosti je ve voze ticho.

PODVOZEK je slušně naladěn v zatáčkách se poměrně naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. S Aircrossem se jezdí dobře na kvalitních silnicích, ale na rozbitých a nerovných úsecích podvozek nezvládá tlumit nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na celoročních pneu 215-50 R17 Hankook Kinergy 4S na elegantních čtyřpaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Pro vůz této velikost bych volil maximálně 16“ kola s vyšším profilem. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu jsou kotouče.

ŘÍZENÍ Je velmi lehké, řekl bych až přeposilované, má elektrický posilovač.

ŘAZENÍ Pětistupňové převodovky s dlouhými drahami není příliš přesné. Pětka by mohla být delší, ale otáčky nejsou nesmyslně vysoké při běžných rychlostech. Motor točí na 5-tku při 90 2.000, při 100 - 2.250, při 120 2.800 a při dálničním limitu 130 je to rozumných 3.000 otáček a ve 150-ti motor točí 3.400 otáček. Otáčkoměr je cejchován po pěti stech otáček, tak se z něj poměrně těžko odečítají přesné hodnoty.

INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, testovaný model měl dvoubarevnou palubku černo-hnědou. Vlevo je rychloměr, vpravo otáčkoměr, přístroje mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách, takže není moc přehledný (těžko z něj vyčíst přesné otáčky). Displej palubního počítače je uprostřed nad ním se zobrazují rychlostní limity- čtení dopravních značek (palubní počítač zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, chybí doba jízdy). Nad prostředním displejem je vlevo analogový palivoměr a napravo teploměr chladící kapaliny. Uprostřed palubní desky je velký 7“ dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery. C3 má LED denní světla. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a slušným zvukem volantem má ovladání na volantu nebo přes dotykový displej. 3-ramenný volant s dvoubarevným koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Navigace, která má naistalovanou češtinu a nyní umí i v zahraničí názvy ulic. Vůz má ve výbavě automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není zrovna praktické, například pokud jedete podle navigace. V interiéru je hnědo-zrzavá kůže - na palubní desce, volantu, na potahu sedadel. Z vozu dobrý výhled všemi směry, jen A a C sloupek omezuje ve výhledu.

Přední sedačky s šedobílým vzorovaným látkovým potahem, kombinované s hnědo-zrzavou kůží jsou pohodlné i na delší cesty, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Zadní sedačky mají nastavitelný sklon opěradla. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 69 cm, (kratší sedák 44 + 25 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu jsem měl hlavu těsně pod stropem 90 cm (údaje téměř stejné jako u klasické verze C3). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev. Na středové konzoli chybí místo pro odložení nápojů.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 410 litrů, což je velmi slušná hodnota vzhledem k délce vozu. Testovaný vůz měl dojezdové rezervní kolo o rozměru 125-85R16. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1289 litrů, ale nevznikne rovná plocha (jedině v případě dvojité podlahy), je tam menší schod. Naměřil jsem rozměry- šířka 99 cm, výška pod odnímatelným krytem je 61 cm (s dvojitou podlahou 47 cm), délka v rovině podlahy 68 cm, po sklopení sedaček až 146 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 68 cm nad zemí a 14,5 cm nad podlahou kufru.  Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 187 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně je vpravo madlo určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizace vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku je výborná věc, zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů.

DESIGN Je netradiční a C3  Aircross si určitě nespletete s žádným jiným autem jiné značky, jedině z C3 ze kterého Aircross vychází, je vyšší a delší. Zejména přední část je atypická - je dost vysoká a zakulacená. Světlomety jsou ve dvou úrovních výšky, uprostřed hlavní světla pod společným krycím sklem s mlhovkami a nahoře u kapoty denní LED světla a blinkry, které spojuje dvojitá chromovaná lišta navazující na znak Citroenu. Lemy kol a prahy jsou lemované černým plastem. Bohužel ze dveří zmizeli panely airbump (patent a novinka Citroenu) se vzduchovou kapsou, které tlumí malé nárazy (hodí se zejména do města). Zadní část vozu, spodní část je téměř celá oplastovaná (černý a stříbrný plast imitující kov jako u SUV) koncové světlomety jsou oválné. Nad zadním sklem je poměrně velký spojler s třetím brzdovým světlem v barvě vozu. V C sloupku jsou okénka přelepené bílou pruhovanou folií. Testovaný model byl celý v bílé barvě, ale je možné přiobjednat barevnou střechu, zrcátka a lemy mlhovek. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladším lidem, kteří se chtějí odlišit.

CENA Testovaný C3 v nejvyšší výbavě Shine s motorem 1,2 PureTech 81 kW je nabízen za akční cenu 429.900 Kč (6/2018) jinak 472.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, automatické světla, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. ovl. okna př. dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, zadní parkovací asistent, automatická klimatizace, palubní počítač, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro a 7“ displejem s USB slotem, navigační systém Citroen Connect Navi  (mapové podklady Evropa), systém rozpoznávání dopravních značek, tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, 16“ hliníková kola.

Příplatková výbava : Paket Park Assist: Automatické parkování, podélné i příčné, sledování mrtvého úhlu, pakovací kamera za 26.000, Elektricky otevíratelné střešní okno s clonou a s LED osvětlením za 29.000, Hands Free přístup a startování vozu za 9.500, Paket Zima: Vyhřívané přední sedačky, Automatické stěrače s dešťovým senzorem 8.000, Grip Control s funkcí Hill assist descent 14.000, Paket styl STŘÍBRNÝ: Kryty vnějších zpětných zrcátek, Podélné střešní nosiče 6.000, Mix Kůže Colorado - Látka Pattern 20.000, Alu kola 17“ Ever za 5.000, Náhradní dojezdové kolo 3.500 Kč. Doplňky celkem za 121.000 Kč. Celková cena je tak 550.900 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - slušné jízdní vlastnosti a brzdy

                - úsporný a poměrně pružný motor 1,2 (nad 2.000 otáček)

                - automatické přepínání světel

                - bezklíčkové otvírání a startování 

                - head up displej

                - poměrně prostorný interiér 

                - vyšší světlá výška

                - vzadu nastavitelný sklon opěradel + sklopná loketní opěra

                - podrobná navigace, ulice i v zahraničí

MÍNUSY: - ovládání klimatizace a ventilace pouze přes multifunkční displej

                - podvozek nezvládá velké nerovnosti    

                - delší, nepřesné dráhy řazení                

                - dotykový displej někdy hned nereaguje

                - stop systém se aktivuje po každém startu, navíc se vypíná složitě přes menu

                - při couvání nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery

                - vysoký příplatek za nouzovou rezervu 

                - zbytečně velká nízkoprofilová kola

                - otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách

                - palubní počítač bez doby jízdy

                - tlačítka tempomatu skrytá za volantem

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec PureTech, Euro 6                                                                                     

Výkon 81 kW (110 k) /5.500 ot./min., točivý moment 205 Nm v 1.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.155 - 1.765 - 1.605 mm, rozvor 2.604 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.159 kg , užitečná 621 kg, celková 1.780 kg                                 

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 410/1289 l                                                                                                                         

Pneu 215 - 50 R17 Hankook Kinergy 4S (celoroční)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 s, max. rychlost 185 km/h
Spotřeba paliva 4,6 mimo - 5,9 město - 5,0 l/100km  kombinace

Během testu najeto 628 km se spotřebou 6,3 l/100km. 

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a úsporný motor 1,2.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share