Vyhledávání

Test nového Citroenu C4 Grand Picasso s 2,0 eHDI

Test nového Citroenu C4 Grand Picasso s 2,0 eHDI

Testovaný model byl v nejvyšší výbavě Exclusive s příplatkovou výbavou. Aktuálně je to největší velkoprostorový model od Citroenu. Jedná se o sedmi-místný model, 2 sedačky jsou sklopené pod podlahou kufru. Za týden jsem s Grand Picassem najezdil 1104 km s velmi dobrou spotřebou.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se silným naftovým motorem - 2,0 HDI s filtrem pevných částic. Výkon je velmi slušných 110 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 340 Nm ve 2.000 ot. točivého momentu. Spotřeba se během celého testu - 1104 km ustálila na velmi příznivé hodnotě 5,4 l/100km, přesto je to o víc než o 1,1 litru než udává výrobce. Při úsporném způsobu jízdy se dá jezdit kolem 4,5 - 5 litrů, ve městě budeme jezdit za 7-8 litrů. Jel jsem delší cestu úsporným stylem 90-100 na tempomat, dálniční tempo ani běžný styl jezdění jsem nezkoušel. Jedná se o údaje získané z palubního počítače, takže reálná spotřeba může být o něco vyšší.

Motor označovaný jako eHDI má systém Start - stop, kdy se při zastavení (při dojíždění a rychlosti pod 20 km/h) motor vypne, po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí, než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Systém se dá bohužel vypnout pouze složitě přes menu v nastavení vozu na dotykovém displeji, většina konkurenčních vozů má aktivaci tohoto systému dobře přístupným tlačítkem na palubní desce. Udávaná maximálka je 190 km/h, mě se podařilo 195 tachometrových, ale zrychlení z 0-100 km/h za 9,8 mě se to povedlo na tachometrových 100 až za 10,7 s. Turbo zabírá někde kolem 1.800 otáček. Velký výkon a akcelerace je k dispozici ve středních otáčkách od 2.000, mohutný záběr trvá minimálně do 3.000 otáček. Motor je velmi kultivovaný a tichý, zejména v nižších otáčkách v interiéru není poznat, že jedeme s naftovým motorem.

PODVOZEK Picasso nabízí velmi slušné jízdní vlastnosti, v zatáčkách dobře drží stopu. Na zimních pneu Pirelli Sottozero 3 o rozměru 225-45 R18 na 5-ti paprskových dvoubarevných hliníkových kolech. Picasso se i na vzdory své výšce překvapivě málo naklání a umožňuje svižné průjezdy zatáčkami. Díky nízkoprofilovým 18“ kolům se podvozek jeví jako tvrdší. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře.

ŘÍZENÍ s elektrickým posilovačem, klade optimální odpor. Vůz se dobře řídí.

ŘAZENÍ testovaný vůz má manuální 6-ti stupňovou převodovku, ta je poměrně přesná, ale má delší dráhy řazení. Vršek řadící páky je kovový což v zimě při mrazech dost nepříjemně studí. Převodovka má dlouhé převody, takže se motor zbytečně nevytáčí, navíc to snižuje hluk i spotřebu. Picasso má digitální otáčkoměr, ten má cejchování po 1000 otáčkách, tak se z něj těžko odečítají přesné otáčky. Já jsem z něj odečetl tyto hodnoty - motor točí na 6-tku při 90 km/h  cca 1.550, při 100 cca 1.700, při 120 2.050 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouze 2.200 a ještě ve 150 je to pouhých 2.600 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska u námi zkoušeného Picassa je dvoubarevná, černo-béžová, z měkčených plastů. Palubní deska má netradiční tvar s velkým centrálním 12“ LCD displejem uprostřed (kde se zobrazují veškeré údaje mimo klimatizace) na pohled působí velmi kvalitně. Na velkém barevném LCD, jsou 3 módy zobrazení, standartní graphic, cubic a eliptic. Vpravo je vždy otáčkoměr a vlevo tachometr buď klasický s velkým zobrazením rychlosti uvnitř nebo u cubic se zde objevuje číslice a pod ní je posuvná stupnice. Uprostřed se zobrazují údaje palubního počítače nebo mapa navigace. U palubního počítače se dvěmi paměťmi, chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy. Musím pochválit, že palubní počítač a navigace má konečně české menu na ovládání. Picasso má LED světla pro denní svícení. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz má bezklíčkové otvírání, stačí vzít za kliku a vůz se odemkne, startuje se tlačítkem uprostřed palubní desky.

Na dalším velkém 7“ barevném tentokrát i dotykovém displeji, se zobrazují údaje navigace, audio a informačního systému a klimatizace. Audiosystém s 6-ti reproduktory, a slušným zvukem má i ovládání na volantu. Na středovém tunelu pod plastovým krytem najdeme slot pro USB. Volant s koženým potahem a černým kovovým dekorem a zploštělou dolní částí je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace má nastavování teploty po půl stupních, nemá funkci dual a ovládá se výhradně přes displej, který je společný pro audio i navigaci, což není praktické. I do zadní části vozu vedou výdechy klimatizace na středních sloupcích s ovládáním. Automatické stěrače za deště, fungují velmi dobře. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled vpřed, přední panoramatické sklo zasahuje hluboko do střechy a sluneční clony je možné posouvat. Do strany je bohužel špatný výhled přes mohutné C-sloupky, takže je možné, že se Vám za něj v křižovatce schová přijíždějící auto. Testované vůz měl příplatkovou prosklenou střechou, kterou bohužel nelze otevřít, má pouze elektricky ovládané stínítko.

Přední sedačky s dvoubarevným částečně koženým čalouněním jsou pohodlné. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné, vyhřívané a mají funkci masáže, která není nijak výrazně cítit. Sedačka spolujezdce má elektricky výsuvnou podnožku, takže se můžete pohodlně natáhnout jako v letadle v Business třídě. Obě sedačky mají eletkricky nastavitelnou loketní opěrku. Vůz má elektricky ovládané zrcátka a všechny 4-okna, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká láhev na pití. Vzadu je bohatý prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 84 cm (sedák 46 + 38 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je místa tak akorát (93 - 96 cm podle polohy sedačky) prosklená střecha snižuje prostor. V zadních dveřích jsou protisluneční roletky. Vzadu jsou 3 samostatné stejně široké (44 cm) sedačky, každou je možné zvlášť plynule posouvat vpřed o 16 cm. Pod podlahou kufru jsou složeny ještě 2 nouzové sedačky. Maximální prostor, na nich (při střední řadě posunuté zcela vpřed) je 70 / 33 /37 cm (délka sedáku). Zavazadlový prostor má objem 645 litrů, což je hodnota průměrná hodnota u vozů této velikosti. Zavazadlový prostor v poloze sedaček zcela vpředu má 725 litrů, za třetí řadou sedaček zbývá jen 170 litrů pro zavazadla. Po sklopení prostředních sedaček vznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1834 litrů. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 117 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 102 cm po posunutí sedaček zcela vpřed to je 118 cm, po sklopení sedaček je délka ložné plochy 178 cm, naopak v 7-mi místném uspořádání je délka jen 35 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 63 cm nad zemí. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, což je průměrná hodnota, kufr má elektrické ovládání, tlačítko na zavírání je na levé straně víka kufru.

BEZPEČNOST Picasso je v základu vybaveno 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP je dnes u vozů této velikosti už standartem. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Od rychlosti 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Picasso má natáčecí bixenony, které velmi dobře osvětlují vozovku i do zatáček a navíc dobře fungující přepínání dálkových světel na tlumené a naopak. 4 kotoučové brzdy jsou velmi účinné, při panickém brzdění se přitáhnou pásy a rozblikají varovné blikače. Vzadu je kamera, která usnadňuje parkování, při rychlosti nad 10 km/h se bohužel vypne, k čemuž nevidím jediný rozumný důvod. Navíc zespodu zpětných zrcátek jsou další kamery, které dokážou zobrazit kompletní okolí vozu při parkování. Vůz umí sám zaparkovat a to nejen podélně, ale i napříč. Asistent jízdních pruhů - při přejetí dělících čar, upozorní vás vibrováním bezpečnostního pásu, to by vás na dálnici určitě probudilo.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi atraktivně a moderně. Delší verze se liší i přední částí dvěmi chromovanými lištami kolem LED světel, které navazují na přední logo, část nárazníku pod RZ je v barvě vozu u kratší verze je černá. Přední část má specifický design, hlavní světla jsou menší, nad nimi je pruh LED diod pro denní svícení. Zkoušený vůz měl příplatkovou prosklenou střechu na kterou plynule navazuje vysoké čelní sklo. Zajímavá je vlnka na spodním okraji oken u A a C sloupku. Lišta střechy má odlišný odstín a probíhá od A-sloupku přes střechu až k C-sloupku. Nad zadním oknem je velký spojler. Zadní světla jsou vertikálně orientované mají LED techniku a s 3D optikou, vyklápí se společně s víkem kufru, mají specifický zub - výřez a tím se liší od kratší verze Picassa. Testovaný vůz byl vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly a sklopným vyhřívanými bočními zrcátky, které se při zamčení vozu sklopí. Proti předchůdci je o 7 mm delší a 64 m nižší a na šířku je o 4 mm užší, naopak rozvor se protáhl o více jak 112 mm.

CENA  C4 Picasso v nejvyšší výbavě Exclusive  je nabízen za akční cenu 670.900 Kč o (standartní ceníková cena je 745.900 Kč 5/2014)). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, automatická klimatizace, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna, palubní počítač, radio s MP3 - USB přehrávačem s ovl. na volantu s 6-ti repro, navigace se 7“ dotykovým displejem, tempomat a omezovač rychlosti, automatická parkovací brzda a asistentem rozjezdu do kopce, el. ovládaná a sklopná zrcátka automatické stěrače, výškově stavitelný kožený volant, palubní počítač, systém sledování mrtvého úhlu, zadní samostatné a posuvné sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče, elektricky nastavitelná podnožka u sedadla řidiče, elektricky nastavitelná bederní opěra s funkcí masáže, zadní parkovací kamera a asistent pro podélné i příčné parkování, zásuvka na 230 V, 17“ alu kola.

Příplatková výbava : pack drive assist : aktivní tempomat a omezovač rychlosti, automatické světlomety, systém varování opuštění jízdního pruhu za 8.000, pack park assist 360, kamery zobrazují prostor kolem vozu 12.000, alarm s čidly  za 6.000, vyhřívané př. sedačky za 9.000, natáčecí bixenony  za 21.000, prosklená střecha 14.000, alu kola 18“ 9.000, metalíza za 14.900 Kč. Doplňky celkem za 93.900 Kč, celková akční cena je tak 764.800 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, úsporný a kultivovaný motor HDI 

                  - zajímavý design vozu

                  - prostorný a variabilní interiér (samostatné zadní posuvné sedačky)

                  - velký kufr a nouzové sedačky pod jeho podlahou

                  - bohatá výbava vozu

                  - velký dotykový multifunkční displej (rychle reaguje)  

                  - kvalitní audio systém s dobrým zvukem 

                  - parkovací asistent podélné i boční parkování, 360 stupňová panoram. kamera

                  - dobré brzdy, při panickém brzdění se přitáhnou pásy

                  - automatické přepínání světel

                  - dobře svítící natáčecí bixenony

                  - pohodlné přední sedačky u spolujezdce s podnožkou

                  - bezklíčkové startování a otvírání (stačí pouze sáhnout na kliku)

                  - exkluzivní interiér vozu a zpracování

                  - české menu palubního počítače, navigace a ostatních funkcí

                  - velmi tichý motor       

MÍNUSY: - tvrdší podvozek na 18“ kolech

                  - chybějící rezerva       

                  - parkovací kamera se nad 10 km/h se vypíná

                  - vypínání start stopu složitě přes menu

                  - nereálná udávaná spotřeba

                  - ovládání klimatizace přes multifunkční displej (navigace)

                  - otáčkoměr cejchovaný po 1000 otáčkách

                  - výhled do stran přes mohutný B-sloupek

   

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1997 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                        

Výkon 110 kW (150 k) /4.000 ot./min. , točivý moment 370 Nm  při 2.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.597 - 1.826 - 1.634
mm, rozvor 2.840 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.630 kg , užitečná 620 kg, celková  2.250 kg                        

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 645/725/1843 litrů.                                                                      

Pneu 225-45 R18 Pirelli Sottozero 3 (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,8 s, max. rychlost
190 km/h
Spotřeba paliva 3,8 mimo - 5,2 město - 4,3 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 1104 km - 5,4 l/100km 

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6 7 8

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu