Vyhledávání

Test nového Citroenu C4 Picasso s 1,6 eHDI

Test nového Citroenu C4 Picasso s 1,6 eHDI

Testovaný model byl v nejvyšší výbavě Exclusive a příplatkovou výbavou. Velikostně patří doprostřed nabídky velkoprostorových modelů Picasso od Citroena nad C3 a pod Grand Picasso. Největší konkurenty mu jsou zakladatel této třídy Renault Scenic, Ford C-max, VW Touran, Mazda 5 a další. Za týden jsem s Picassem najezdil 880 km s rozumnou spotřebou.

MOTOR K dispozici vůz s povedeným naftovým motorem - 1,6 HDI se vstřikováním Common Rail s filtrem pevných částic (používaný také v koncernových vozech Peugeot a ve Fordech). V testovaném modelu byla silnější verze s 85 kW dosahovaných už ve 3.600 ot., ale hlavně 270 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu. Slabší verze motoru 1,6 HDI má 68 kW a naopak nejsilnější 2,0 HDI se 110 kW a 370 Nm. Motor označovaný jako eHDI má systém Start - stop, kdy se při zastavení (při dojíždění a rychlosti pod 20 km/h) motor vypne, po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí, než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Systém se dá bohužel vypnout složitě přes menu v nastavení vozu na dotykovém displeji, většina konkurenčních vozů má aktivaci tohoto systému dobře přístupným tlačítkem na palubní desce.

Při úsporném způsobu jízdy se dá jezdit kolem 4,5- 5-ti litrů. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje kolem 5-6-ti litrů. Při jízdě na dálničním limitu si Picasso vezme kolem 6,5 litru. Jízda po městě znamená, že z nádrže na každých 100 km zmizí kolem 6-7 litrů nafty. Spotřeba se během celého testu - 880 km ve smíšeném provozu ustálila na velmi příznivé hodnotě 5,6 l/100km což je, ale o 1,6 litru víc než deklaruje výrobce. Jedná se o údaje získané z palubního počítače, takže reálná spotřeba může být o něco vyšší. Udávanou maximálku 189 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 11,8 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 za 12,3 s. Turbo zabírá přesně na hodnotě maximálního točivého momentu tedy mezi 1.700 -1.800 otáčkami. Motor je velmi kultivovaný a tichý, v nižších otáčkách není v interiéru motor téměř slyšet.

PODVOZEK Picasso nabízí velmi slušné jízdní vlastnosti, v zatáčkách dobře drží stopu. Na zimních pneu Continental Conti Wintersport TS 810S o rozměru 205-55 R17 na elegantních 5-ti paprskových dvoubarevných hliníkových kolech. Picasso se i na vzdory své výšce překvapivě málo naklání a umožňuje poměrně ostré průjezdy zatáčkami. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře.

ŘÍZENÍ s elektrickým posilovačem, klade optimální odpor. Vůz se dobře řídí.

ŘAZENÍ testovaný vůz má manuální 6-ti stupňovou převodovku, ta je poměrně přesná s kratšími dráhami řazení. Jen trochu zadrhává řazení z pětky na šestku (nemohu posoudit, zda to je všech vozů nebo pouze u testovaného). Převodovka má dlouhé převody, takže se motor zbytečně nevytáčí, navíc to snižuje hluk i spotřebu. Picasso má digitální otáčkoměr, ten má cejchování po 1000 otáčkách, těžko se z něj odečítají přesné otáčky. Já jsem z něj odečetl tyto hodnoty - motor točí na 6-tku při 90 km/h - 1.500, při 100 cca 1.700, při 120 2.000 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouze 2.200 a ve 150 to je pouhých 2.600 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska u námi zkoušeného Picassa je dvoubarevná, černo-béžová, z měkčených plastů. Palubní deska má netradiční tvar s velkým centrálním displejem uprostřed (kde se zobrazují veškeré údaje mimo klimatizace) na pohled působí velmi kvalitně. Na velkém barevném LCD, jsou 2 módy zobrazení, standartní a cubic. Vpravo je vždy otáčkoměr a vlevo tachometr buď klasický s velkým zobrazením rychlosti uvnitř nebo u cubic se zde objevuje číslice a pod ní je posuvná stupnice. Uprostřed se zobrazují údaje palubního počítače nebo mapa navigace. U palubního počítače se dvěmi paměťmi, chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy. Musím pochválit, že palubní počítač a navigace má konečně české menu na ovládání. Picasso má LED světla pro denní svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz má bezklíčkové otvírání stačí vzít za kliku a vůz se odemkne, startování tlačítkem uprostřed palubní desky.

Na dalším velkém 7“ barevném tentokrát i dotykovém displeji, se zobrazují údaje navigace, audio a informačního systému a klimatizace. Audiosystém JBL s 8-mi reproduktory, subwooferem a výborným zvukem má i ovládání na volantu. Na středovém tunelu pod plastovým krytem najdeme slot pro USB. Volant s koženým potahem a černým kovovým dekorem a zploštělou dolní částí je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace má nastavování teploty po půl stupních, má funkci dual a ovládá se výhradně přes displej, který je společný pro audio i navigaci, což není praktické. I do zadní části vedou výdechy, klimatizace na středních sloupcích s ovládáním. Měl jsem možnost vyzkoušet automatické stěrače za deště, fungují velmi dobře. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled vpřed, přední panoramatické sklo zasahuje hluboko do střechy a sluneční clony je možné posouvat. Do strany je bohužel špatný výhled přes mohutné C-sloupky, takže je možné, že se Vám za něj v křižovatce schová přijíždějící auto. Testované Picasso mělo příplatkovou prosklenou střechou, kterou bohužel nelze otevřít, má pouze el. ovládané stínítko. Přední sedačky s dvoubarevným koženým čalouněním jsou pohodlné. Obě sedadla jsou elektricky ovládané (řidičovo se 2 paměťmi) výškově nastavitelné a vyhřívané. Sedačka řidiče má funkci masáže, která není nijak výrazně cítit. Sedačka spolujezdce má elektricky výsuvnou podnožku, takže se můžete pohodlně natáhnout jako v letadle v Business clas. Obě sedačky mají nastavitelnou loketní opěrku.

Vůz je vybaven elektrickým ovládáním zrcátek a všech 4-oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká láhev. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm (sedák 45 + 33 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je místa tak akorát (92 - 94 cm podle polohy sedačky) prosklená střecha prostor snižuje. V zadních dveřích jsou protisluneční roletky. Vzadu jsou 3 samostatné stejně široké (44 cm) sedačky, každou je možné zvlášť plynule posouvat vpřed o 13 cm. Zavazadlový prostor má objem 537 litrů, což je hodnota průměrná hodnota u vozů této velikosti. Zavazadlový prostor v poloze sedaček zcela vpředu má 630 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1709 litrů. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 117 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55,5 cm, délka v rovině podlahy 93 cm po posunutí sedaček zcela vpřed to je 106 cm, po sklopení sedaček je délka ložné plochy 175 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 62 cm nad zemí. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 188 cm nad zemí, což je poměrně slušná hodnota, kufr má elektrické ovládání, tlačítko na zavírání je na levé straně víka kufru.

 

BEZPEČNOST Picasso je v základu vybaveno 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP je u vozů této velikosti dnes už standartem. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Od rychlosti 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Picasso má natáčecí bixenony, které velmi dobře osvětlují vozovku i do zatáček. 4 kotoučové brzdy jsou velmi účinné, při panickém brzdění se přitáhnou pásy a rozblikají varovné blikače. Vzadu je kamera, která usnadňuje parkování, při rychlosti nad 10 km/h se bohužel vypne, k čemuž nevidím jediný rozumný důvod. Vůz umí sám zaparkovat a to nejen podélně, ale i napříč. Asistent jízdních pruhů - při přejetí dělících čar, upozorní vás vibrováním bezpečnostního pásu, to by vás na dálnici určitě probudilo. Testovaný vůz měl aktivní tempomat, bohužel hlásil chybu, kterou později odstranili v autorizovaném servisu, tak jsem neměl možnost vyzkoušet jeho funkci.  

DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi sympaticky (kratší zadní část a jiná světla na mě působí odlehčenějším dojmem než u většího Grand C4 Picasso). Kratší verze se liší i přední částí chromovanou lištou kolem LED světel, která navazuje na přední logo. Přední část má specifický design, hlavní světla jsou menší, nad nimi je pruh LED diod pro denní svícení. Zkoušený vůz měl příplatkovou prosklenou střechu na kterou plynule navazuje vysoké čelní sklo. Zajímavá je vlnka na spodním okraji oken u A a C sloupku. Boční okna mají chromované lemování. Nad zadním oknem je velký spojler. Zadní světla jsou vertikálně orientované mají LED techniku a s 3D optikou, vyklápí se společně s víkem kufru. Testovaný vůz byl vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly a sklopným vyhřívanými bočními zrcátky, které se při zamčení vozu sklopí. Proti předchůdci je o více jak 4 cm kratší a 7 cm nižší, na šířku je užší jen o 4 mm, naopak rozvor se protáhl o více jak 5,5 cm.

 

CENA  C4 Picasso v nejvyšší výbavě Exclusive  je nabízen za akční cenu 645.900 Kč o (standartní ceníková cena je 685.900 Kč 5/2014)). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, automatická klimatizace, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna, palubní počítač, radio s MP3 - USB přehrávačem s ovl. na volantu s 6-ti repro, navigace se 7“ dotykovým displejem, tempomat a omezovač rychlosti, automatická parkovací brzda a asistentem rozjezdu do kopce, el. ovládaná a sklopná zrcátka automatické stěrače, výškově stavitelný kožený volant, palubní počítač, zadní samostatné a posuvné sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče, elektricky nastavitelná podnožka u sedadla řidiče, elektricky nastavitelná bederní opěra s funkcí masáže, zadní parkovací kamera a asistent pro podélné i příčné parkování, zásuvka na 230 V, 17“ alu kola. Příplatková výbava : paket Nappa obsahuje kožené čalounění, vyhřívané př. sedačky s elektrickým ovládáním u řidiče se dvěma paměťmi za 65.000, natáčecí bixenony  za 21.000, hi-fi systém JBL s 8-mi repro a subwooferem za 15.000, CD a MP3 přehrávač za 2.500, prosklená střecha 14.000, náhradní dojezdové kolo 2.500, metalíza za 14.900 Kč. Doplňky celkem za 134.900 Kč, celková akční cena je tak 780.800 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, úsporný a kultivovaný motor HDI 

                  - zajímavý design vozu

                  - prostorný a variabilní interiér (samostatné zadní posuvné sedačky)

                  - bohatá výbava vozu

                  - velký dotykový multifunkční displej (rychle reaguje)  

                  - kvalitní audio systém s dobrým zvukem 

                  - parkovací asistent podélné i boční parkování

                  - dobré brzdy, při panickém brzdění se přitáhnou pásy

                  - dobře svítící natáčecí bixenony

                  - pohodlné přední sedačky u spolujezdce s podnožkou

                  - bezklíčkové startování a otvírání (stačí pouze sáhnout na kliku)

                  - exkluzivní interiér vozu a zpracování

                  - české menu palubního počítače, navigace a ostatních funkcí

                  - velmi tichý motor       

MÍNUSY: - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - parkovací kamera se nad 10 km/h se vypíná

                  - vypínání start stopu složitě přes menu

                  - nereálná udávaná spotřeba

                  - nízká užitečná hmotnost  

                  - ovládání klimatizace přes multifunkční displej (navigace)

                  - otáčkoměr cejchovaný po 1000 otáčkách

                  - testovaný vůz s bohatou výbavou, ale za vysokou cenu

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 85 kW (115 k) /3.600 ot./min. , točivý moment 270 Nm  při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.428 - 1.826 - 1.610
mm, rozvor 2.785 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.480 kg , užitečná 460 kg, celková  1.940 kg                         

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 537/630/1709 litrů.                                                                      

Pneu 215 - 50 R17 Michelin Alpin (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,8 s, max. rychlost
189 km/h
Spotřeba paliva 3,8 mimo - 4,5 město - 4,0 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 880 km - 5,6 l/100km 

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu