Test nového Citroenu C4 Picasso s 1,6 eHDI
Testovaný model byl v nejvyšší výbavě Exclusive a příplatkovou výbavou. Velikostně patří doprostřed nabídky velkoprostorových modelů Picasso od Citroena nad C3 a pod Grand Picasso. Největší konkurenty mu jsou zakladatel této třídy Renault Scenic, Ford C-max, VW Touran, Mazda 5 a další. Za týden jsem s Picassem najezdil 880 km s rozumnou spotřebou.
MOTOR K dispozici vůz s povedeným naftovým motorem - 1,6 HDI se vstřikováním Common Rail s filtrem pevných částic (používaný také v koncernových vozech Peugeot a ve Fordech). V testovaném modelu byla silnější verze s 85 kW dosahovaných už ve 3.600 ot., ale hlavně 270 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu. Slabší verze motoru 1,6 HDI má 68 kW a naopak nejsilnější 2,0 HDI se 110 kW a 370 Nm. Motor označovaný jako eHDI má systém Start - stop, kdy se při zastavení (při dojíždění a rychlosti pod 20 km/h) motor vypne, po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí, než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Systém se dá bohužel vypnout složitě přes menu v nastavení vozu na dotykovém displeji, většina konkurenčních vozů má aktivaci tohoto systému dobře přístupným tlačítkem na palubní desce.
Při úsporném způsobu jízdy se dá jezdit kolem 4,5- 5-ti litrů. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje kolem 5-6-ti litrů. Při jízdě na dálničním limitu si Picasso vezme kolem 6,5 litru. Jízda po městě znamená, že z nádrže na každých 100 km zmizí kolem 6-7 litrů nafty. Spotřeba se během celého testu - 880 km ve smíšeném provozu ustálila na velmi příznivé hodnotě 5,6 l/100km což je, ale o 1,6 litru víc než deklaruje výrobce. Jedná se o údaje získané z palubního počítače, takže reálná spotřeba může být o něco vyšší. Udávanou maximálku 189 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 11,8 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 za 12,3 s. Turbo zabírá přesně na hodnotě maximálního točivého momentu tedy mezi 1.700 -1.800 otáčkami. Motor je velmi kultivovaný a tichý, v nižších otáčkách není v interiéru motor téměř slyšet.
PODVOZEK Picasso nabízí velmi slušné jízdní vlastnosti, v zatáčkách dobře drží stopu. Na zimních pneu Continental Conti Wintersport TS 810S o rozměru 205-55 R17 na elegantních 5-ti paprskových dvoubarevných hliníkových kolech. Picasso se i na vzdory své výšce překvapivě málo naklání a umožňuje poměrně ostré průjezdy zatáčkami. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře.
ŘÍZENÍ s elektrickým posilovačem, klade optimální odpor. Vůz se dobře řídí.
ŘAZENÍ testovaný vůz má manuální 6-ti stupňovou převodovku, ta je poměrně přesná s kratšími dráhami řazení. Jen trochu zadrhává řazení z pětky na šestku (nemohu posoudit, zda to je všech vozů nebo pouze u testovaného). Převodovka má dlouhé převody, takže se motor zbytečně nevytáčí, navíc to snižuje hluk i spotřebu. Picasso má digitální otáčkoměr, ten má cejchování po 1000 otáčkách, těžko se z něj odečítají přesné otáčky. Já jsem z něj odečetl tyto hodnoty - motor točí na 6-tku při 90 km/h - 1.500, při 100 cca 1.700, při 120 2.000 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouze 2.200 a ve 150 to je pouhých 2.600 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska u námi zkoušeného Picassa je dvoubarevná, černo-béžová, z měkčených plastů. Palubní deska má netradiční tvar s velkým centrálním displejem uprostřed (kde se zobrazují veškeré údaje mimo klimatizace) na pohled působí velmi kvalitně. Na velkém barevném LCD, jsou 2 módy zobrazení, standartní a cubic. Vpravo je vždy otáčkoměr a vlevo tachometr buď klasický s velkým zobrazením rychlosti uvnitř nebo u cubic se zde objevuje číslice a pod ní je posuvná stupnice. Uprostřed se zobrazují údaje palubního počítače nebo mapa navigace. U palubního počítače se dvěmi paměťmi, chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy. Musím pochválit, že palubní počítač a navigace má konečně české menu na ovládání. Picasso má LED světla pro denní svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz má bezklíčkové otvírání stačí vzít za kliku a vůz se odemkne, startování tlačítkem uprostřed palubní desky.
Na dalším velkém 7“ barevném tentokrát i dotykovém displeji, se zobrazují údaje navigace, audio a informačního systému a klimatizace. Audiosystém JBL s 8-mi reproduktory, subwooferem a výborným zvukem má i ovládání na volantu. Na středovém tunelu pod plastovým krytem najdeme slot pro USB. Volant s koženým potahem a černým kovovým dekorem a zploštělou dolní částí je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace má nastavování teploty po půl stupních, má funkci dual a ovládá se výhradně přes displej, který je společný pro audio i navigaci, což není praktické. I do zadní části vedou výdechy, klimatizace na středních sloupcích s ovládáním. Měl jsem možnost vyzkoušet automatické stěrače za deště, fungují velmi dobře. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled vpřed, přední panoramatické sklo zasahuje hluboko do střechy a sluneční clony je možné posouvat. Do strany je bohužel špatný výhled přes mohutné C-sloupky, takže je možné, že se Vám za něj v křižovatce schová přijíždějící auto. Testované Picasso mělo příplatkovou prosklenou střechou, kterou bohužel nelze otevřít, má pouze el. ovládané stínítko. Přední sedačky s dvoubarevným koženým čalouněním jsou pohodlné. Obě sedadla jsou elektricky ovládané (řidičovo se 2 paměťmi) výškově nastavitelné a vyhřívané. Sedačka řidiče má funkci masáže, která není nijak výrazně cítit. Sedačka spolujezdce má elektricky výsuvnou podnožku, takže se můžete pohodlně natáhnout jako v letadle v Business clas. Obě sedačky mají nastavitelnou loketní opěrku.
Vůz je vybaven elektrickým ovládáním zrcátek a všech 4-oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká láhev. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm (sedák 45 + 33 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je místa tak akorát (92 - 94 cm podle polohy sedačky) prosklená střecha prostor snižuje. V zadních dveřích jsou protisluneční roletky. Vzadu jsou 3 samostatné stejně široké (44 cm) sedačky, každou je možné zvlášť plynule posouvat vpřed o 13 cm. Zavazadlový prostor má objem 537 litrů, což je hodnota průměrná hodnota u vozů této velikosti. Zavazadlový prostor v poloze sedaček zcela vpředu má 630 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1709 litrů. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 117 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55,5 cm, délka v rovině podlahy 93 cm po posunutí sedaček zcela vpřed to je 106 cm, po sklopení sedaček je délka ložné plochy 175 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 62 cm nad zemí. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 188 cm nad zemí, což je poměrně slušná hodnota, kufr má elektrické ovládání, tlačítko na zavírání je na levé straně víka kufru.
BEZPEČNOST Picasso je v základu vybaveno 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP je u vozů této velikosti dnes už standartem. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Od rychlosti 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Picasso má natáčecí bixenony, které velmi dobře osvětlují vozovku i do zatáček. 4 kotoučové brzdy jsou velmi účinné, při panickém brzdění se přitáhnou pásy a rozblikají varovné blikače. Vzadu je kamera, která usnadňuje parkování, při rychlosti nad 10 km/h se bohužel vypne, k čemuž nevidím jediný rozumný důvod. Vůz umí sám zaparkovat a to nejen podélně, ale i napříč. Asistent jízdních pruhů - při přejetí dělících čar, upozorní vás vibrováním bezpečnostního pásu, to by vás na dálnici určitě probudilo. Testovaný vůz měl aktivní tempomat, bohužel hlásil chybu, kterou později odstranili v autorizovaném servisu, tak jsem neměl možnost vyzkoušet jeho funkci.
CENA C4 Picasso v nejvyšší výbavě Exclusive je nabízen za akční cenu 645.900 Kč o (standartní ceníková cena je 685.900 Kč 5/2014)). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, automatická klimatizace, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna, palubní počítač, radio s MP3 - USB přehrávačem s ovl. na volantu s 6-ti repro, navigace se 7“ dotykovým displejem, tempomat a omezovač rychlosti, automatická parkovací brzda a asistentem rozjezdu do kopce, el. ovládaná a sklopná zrcátka automatické stěrače, výškově stavitelný kožený volant, palubní počítač, zadní samostatné a posuvné sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče, elektricky nastavitelná podnožka u sedadla řidiče, elektricky nastavitelná bederní opěra s funkcí masáže, zadní parkovací kamera a asistent pro podélné i příčné parkování, zásuvka na 230 V, 17“ alu kola.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný, úsporný a kultivovaný motor HDI
- zajímavý design vozu
- prostorný a variabilní interiér (samostatné zadní posuvné sedačky)
- bohatá výbava vozu
- velký dotykový multifunkční displej (rychle reaguje)
- kvalitní audio systém s dobrým zvukem
- parkovací asistent podélné i boční parkování
- dobré brzdy, při panickém brzdění se přitáhnou pásy
- dobře svítící natáčecí bixenony
- pohodlné přední sedačky u spolujezdce s podnožkou
- bezklíčkové startování a otvírání (stačí pouze sáhnout na kliku)
- exkluzivní interiér vozu a zpracování
- české menu palubního počítače, navigace a ostatních funkcí
- velmi tichý motor
MÍNUSY: - chybějící doba jízdy na palubním počítači
- parkovací kamera se nad 10 km/h se vypíná
- vypínání start stopu složitě přes menu
- nereálná udávaná spotřeba
- nízká užitečná hmotnost
- ovládání klimatizace přes multifunkční displej (navigace)
- otáčkoměr cejchovaný po 1000 otáčkách
- testovaný vůz s bohatou výbavou, ale za vysokou cenu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec
Výkon 85 kW (115 k) /3.600 ot./min. , točivý moment 270 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.428 - 1.826 - 1.610 mm, rozvor 2.785 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.480 kg , užitečná 460 kg, celková 1.940 kg
Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 537/630/1709 litrů.
Pneu 215 - 50 R17 Michelin Alpin (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,8 s, max. rychlost 189 km/h
Spotřeba paliva 3,8 mimo - 4,5 město - 4,0 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 880 km - 5,6 l/100km
Karel Kolečko