Vyhledávání

Test nového Focusu 3. generace s výborným benzínovým motorem 1,6 Turbo - Ecoboost

Test nového Focusu 3. generace s výborným benzínovým motorem 1,6 Turbo - Ecoboost

S napětím jsem očekával horkou novinku nižší střední třídy Focus 3-tí generace, který byl  představen na jaře 2011 v Ženevě. Focus byl vždy označován jako vůz s nejlepším podvozkem ve třídě. Focus patří do velmi nabité nižší střední třídy - hlavní konkurenti jsou: Golf 6, Astra, nová C4, Megane, Peugeot 308, Fiat Bravo a japonská Honda Civic, Mazda 3, Toyota Auris a korejci - úspěšná Kia Ceed a Hyundai i30 a hlavně nejprodávanější domácí Octavia.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s momentálně nejsilnějším dodávaným motorem  (do příchodu verze ST)  benzinový 1,6 Ecoboost. Tato verze dává 134 kW v 5.700 ot., ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici už od 1.750 až do 4.000 otáček. Motor s tímto výkonem a točivým momentem s lehkým pouze 1.258 kg vážícím vozem neměl moc práce.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h bude apetit motoru 1,6 T kolem 7l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet lehce nad 6 litrů. Jezdil jsem spíš svižně a trochu ostřeji a spotřeba se držela na výborné úrovni mezi 7-8 litry což za to úžasné svezení a zábavu stálo. Ve městě jezdíte mezi 7-9 litry, také díky dobře fungujícímu systému Start - stop, kdy se při zastavení motor vypne (při zařazeném neutrálu až téměř při zastavení) po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí a než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Spotřeba se během celého testu - 1234 km ustálila na velmi slušné hodnotě 7,2 l/100km a to jsem vůz díky silnému motoru a dobrému podvozku nijak nešetřil a využíval dynamiky, kterou motor poskytoval. Udávanou maximálku 222 km/h jsem nezkoušel i když jsem se k ní poměrně přiblížil, zrychlení z 0-100 km/h za 7,9 s jsem zvládl v podobném čase cca 7,8 s na tachometrových 100 stačily mi k tomu jen jednička a dvojka. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami neskutečně živý, zátah turba se projevil těsně pod hranicí 2.000 otáček a pokračoval až k maximu. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě velmi příjemně překvapily a i nová generace stejně jako předchozí model nabízí špičkový podvozek s víceprvkovou zadní nápravou. Ten je příjemný, dobře filtruje nerovnosti vozovky, v zatáčkách Focus poskytuje velkou jistotu a můžete jet rychleji než obvykle na letních pneu Michelin Primacy HP o rozměru  215-50 R17 na originálních 17 Alu kolech. Díky 17-tkám je podvozek trochu tvrdší, ale ještě snesitelný. Brzdy fungují velmi dobře, jsou velmi účinné -kotouče jsou na všech kolech. Jízdní vlastnosti patří opravdu na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kožený volant stavitelný ve dvou osách je zploštělý a bohužel místy až moc silný. Řízení klade optimální odpor.

ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku  - motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.850, při 100 cca 2.100, při 120 - 2.500 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.700 ve 150 to je stále ještě rozumných 3.100 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska vychází z nové Fiesty, ale má tradiční analogovou kapličkou před řidičem. Je přehledná vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 125 otáčkách což není ideální. Vedle vpravo je tachometr, oba přístroje jsou hluboko zapuštěny v stříbrných tubusech. Dole mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva,  vpravo teploměr chladící kapaliny. Nahoře mezi přístroji je velký displej palubního počítače. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť. Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Při noční jízdě je možné podsvítit interiér jednou z několika barev LED diodami (2 odstíny modré, zelená, červená, růžová, fialová, oranžová atd.), je možné plynule nastavit intenzitu podsvícení. Nový Focus nabízí dobře fungující hlasové ovládání (anglicky) audio systému, klimatizace, telefonu. Vestavné originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i tlačítky na a pod volantem. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou joysticky vpravo na ovládání radia a vlevo na palubní počítač a ostatní funkce. Ovládání tempomatu je vlevo pod volantem, vpravo je další ovladač radia a CD a MP3 přehrávače. Vůz je vybaven dvouzónovou automatickou klimatizací, které chybí funkce duo, takže vždy musíte nastavit pravou a levou stranu odděleně. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po obou stranách byly otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je poměrně dobrý výhled. Vůz byl vybaven vyhřívaným čelním sklem, což se bude v zimě určitě hodit.

Přední sedačky jsou pohodlné, výškově stavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 27 cm mezera mezi sedadly (srovnatelně jako v Octavii, P308, Hyundai i30) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla litrová láhev. Ve schránce před spolujezdcem je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB bylo velmi jednoduché.

Výrobce udává podprůměrnou velikost zavazadlového prostoru 316 litrů. Pod jeho podlahou v testovaném voze byla dojezdová rezerva 125-90 R16 (s plnohodnotnou rezervou klesne objem na pouhých 277 litrů což je i pod průměrem malých vozů). Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem kufru je pak 1101 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 102 cm, výška pod odnímatelným krytem je 50 cm, délka v rovině podlahy 78 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana vysoko cca 72 cm nad zemí a 15,5 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 192 cm nad zemí, což je dobrá hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém blis pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí oranžová dioda, pokud je v mrtvém úhlu schovaný vůz). Systém hlídání jízdních pruhů LDW, sledování bdělosti řidiče.

DESIGN Je povedený i když zcela odlišný od předchozích modelů, nyní Focus spíš vypadá jako větší Fiesta. Na přední části zaujmou 3 velké otvory pro chlazení motoru a protáhlé světlomety, kulaté chromované mlhovky. Zadní část s netradičně tvarovanými sdruženými světlomety protáhlými výrazně do boku a lištou s logem výrobce nad RZ působí velmi zdařile. Dále vzadu zaujme mohutný horní spojler, v zadním nárazníku jsou umístěny kočičí oči, vpravo vykukuje chromovaná koncovka výfuku. Na zadní světla na pravé straně zvláště navazuje víčko nádrže. Při pohledu z boku zaujme plynule stoupající linka karoserie pod hranou oken je chromová lišta. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není praktické.

CENA Focus v nejvyšší výbavě Titanum je nabízen za akční cenu 554.990 Kč (7/2011) standartně 610.990 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6 x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou a bezklíčkové startování tlačítkem, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, obě přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrou a výškově nastavitelná,, automatická 2 zónová klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s 6-ti repro USB a AUX připojení, bluetooth handsfree, hlasové ovládání v angličtině, asistent rozjezdu do kopce, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, kožený volant nastavitelný ve dvou osách s ovládáním radia, systém start stop,16 “ alu kola.

Příplatková výbava : sada Audio 11 : navigační systém za 24.100, sada assist plus: vyhř. přední sklo, systém BLIS, varování před opuštěním jízdního pruhu, funkce automatického rozpoznávání dopr. značek, automatické přepínání dálkových světel, el. sklopná zpětná zrcátka, sledování bdělosti řidiče za 28.500, sada vision : bixenony s ostřikovači za 29.500, sada style: 17 “ alu kola s pneu 215-50, zadní tmavě tónovaná okna za 7.500, speciální metalíza za 20.900 Kč. Doplňky celkem za 110.900 Kč. Celková cena po slevě je 656.980 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný a úsporný kultivovaný motor

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - příjemně tuhé řízení

                  - pohodlné přední sedačky

                  - bezpečnostní výbava 6 airbagů a ESP v sérii

                  - dobré zpracování, palubní deska z měkčených plastů

                  - vyhřívané přední sklo

                  - prostor na zadních sedadlech

                  - USB připojení a snadné ovládání

                  - funkce čtení dopravních značek a hlasové ovládání, systém blis

MÍNUSY: - malý kufr

                  - středová konzola tlačí na koleno řidiče i spolujezdce

                  - grafika navigace

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - cejchování otáčkoměru po 125 otáčkách

                  - v nejvyšší výbavě chybí čidla parkování

                  - drahá metalíza

                  - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                     

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1596 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec ecoboost                                                                                      

Výkon 134 kW (182 k) /5.700 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.600 - 5.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.358 - 1.823 - 1.484 mm, rozvor 2.648 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1258 kg , užitečná 642 kg, celková 1.900 kg                                 

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 316/1101 l (s dojezdovou rezervou)                                                                                                                        

Pneu 215-50 R17 Michelin Primacy HP (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 7,9 s, max. rychlost 222 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 7,7 město - 6,0 l/100km kombinace

Během testu ujeto 1234 km s průměrnou spotřebou 7,2 l/100km

 

Resume: Nový Focus stále patří mezi nejlepší vozy nižší střední třídy s výborným podvozkem a povedeným silným benzínovým turbomotorem. Nově disponuje moderními bezpečnostními systémy, některé si půjčil od koncernového Volva - Blis. Jeho hlavní nevýhodou je menší kufr a poměrně vysoká cena.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu