Vyhledávání

Test nového Hyundai i10 s litrovým motorem na benzín a CNG

Test nového Hyundai i10 s litrovým motorem na benzín a CNG

Nová i10 se představila světu na autosalonu ve Frankfurtu v září 2013, u nás na trhu se objevila koncem roku 2013. Nový model přišel po 6 letech od představení na podzim 2007. Nyní už nepůsobí tak krabicovým tvarem, je o 80 mm delší o 65 širší, ale o 50 mm nižší. Patří do třídy minivozů hlavními konkurenty jsou zejména domácí Citigo společně s VW Up, Ford Ka, Opel Adam, Fiat Panda, Kia Picanto, Kolínská trojčata - P107, Citroen C1 a Toyota Aygo. 

MOTOR Nový benzínový 3-válec o objemu 998 cm3 se 4-ventily na válec. Motor dosahuje výkonu 50 kW až při 6.200 otáčkách a točivý moment 90,3 Nm až ve 3.500 otáčkách na plyn, při pohonu benzínem je krouťák trochu vyšší - 93,2 ve stejných otáčkách. Celý motor i hlava jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. V nižších otáčkách motor moc nespolupracuje, k dosažení lepší dynamiky je potřeba motor více vytáčet - nad 3.000, spíš 4.000 otáček. Ve vyšších otáčkách slyšíte typický zvuk tříválce, který proniká do interiéru. Na nižší rychlostní stupně cca do 80-ti je motor poměrně svižný. Při stálé rychlosti je ve voze poměrně ticho a to až do rychlosti 150 km/h.


Bohužel vůz na palubním počítači neukazuje spotřebu paliva. Já jsem zhruba spočítal spotřebu plynu na 8,5 l, při jizdě na benzín cca 6,2 litru. Za celý test jsem s vozem ujel 849 km. Papírová maximálka je 153 km/h, dosáhl jsem tachometrových 170 km/h. Zrychlení z 0-100 km/h za 15,2 s, já jsem dostal na tachometrových 100 za 14,8 s. Na 80-tce je vůz už cca za 10 s, ale na 100 mu to trvá skoro dalších 5 s.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (třída mini vozů). Podvozek je příjemný, dobře filtruje nerovnosti vozovky má komfortní naladění. V zatáčkách i10 velmi dobře sedí, ale trochu se naklání. Vůz jezdil na plechových kolech s pneu 175-65 R14 Continental Conti Eco Contact (letní). Kotoučové brzdy, které jsou i vzadu mají velmi dobrou účinnost a nemají problém lehký vůz zastavit. 

ŘÍZENÍ S elektrickým posilovačem, klade optimální odpor je přesné a vůz je živý a velmi dobře se ovládá. 

ŘAZENÍ Manuální 5-ti stupňové převodovky je přesné s delšími drahami.Řadící páka má příjemný tvar a dobře se drží. Motor točí na 5-tku při 90 km/h - 2.750, při 100 je to 3.000, při 120 kolem 3.600 a při dálničním limitu 130 už motor točí 4.000 otáček, ve 150 už je to 4.600 otáček.Otáčkoměr je cejchovaný po 500 otáčkách. 

INTERIÉR Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná působí dobře i na pohled, je ve dvoubarevném elegantním provedení, ale měkčené plasty zde nenajdeme, to jsem ani u auta této třídy nečekal. V kapličce před řidičem je vlevo otáčkoměr, uprostřed velký rychloměr, vpravo jsou nad sebou ukazatele stavu benzínu a plynu. Přístroje mají bílé podsvícení. V dolní části rychloměru je displej ujetých kilometrů a palubního počítače. Palubní počítač nezobrazuje spotřebu, pouze dobu jízdy a průměrnou rychlost, ovládá se tlačítky na volantu. Uprostřed palubní desky je modře podsvícený displej radia s CD/ MP3 přehrávačem, kolem něj jsou tlačítka ovládání. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 přehrávačem na středovém panelu má jednoduché ovládání. 3-ramenný volant je seřiditelný pouze výškově, má plastový povrch. 

 Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek a zamykání je na madle dveří řidiče. Přední pásy nejsou výškově stavitelné. Přední sedačky čalouněné dvoubarevnou textílií  jsou pohodlné, mají dobré boční vedení. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm (sedák 48 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je 92 cm, což je dostačující. 

Zavazadlový prostor má objem 218 litrů (u běžných verzí se udává 252 l (o 24 l víc) ale to je včetně prostoru pro rezervu), po sklopení neděleného opěradla se zvětší na 1046 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířku 105,5 cm, výška pod zadním platem je 51 cm, délka v rovině podlahy je 52 cm, po sklopení sedaček se prodlouží na 124 cm. Po sklopení sedaček vznikne na podlaze kufru schod. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes dost vysokou nákladovou hranu cca 72 cm nad zemí a 21 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru -zámek 180 cm nad zemí. V plastu na vnitřní straně je vpravo prohlubeň určená pro uchopení při zavírání. Pod podlahou kufru (v prostoru pro rezervu) se nachází kulatá nádrž na zemní plyn. 

BEZPEČNOST Bezpečnostní výbava je na velmi vysoké úrovni, už základní model má sériově 6 airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém ESP. Brzdy fungují velmi dobře i vzadu jsou kotouče. 

DESIGN Jedná se nový model představený ve Frankfurtu na podzim 2013. Vůz nyní působí mnohem dospěleji a elegantněji než u předchozí generace. Proti předchůdci je ve všech rozměrech mimo výšky větší. Přední světla jsou protaženy do boků, na vnitřní straně jsou blikače. V dolní části nárazníku jsou kulatá denní světla (vypadají jako mlhovky), LED diodová světla jsou až v příplatkovém paketu Premium. Dole v nárazníku je oválný otvor pro vstup vzduchu k chladiči. Zadní koncová světla mají trojúhelníkový tvar a atraktivní provedení. Zadní sklo navazuje do boku falešným černým sklem. Pod velkým oválným zadním znakem je madlo na otvírání víka kufru. Registrační značka je na zadním nárazníku a na jeho stranách jsou mlhovky. Boční linie oken stoupá u zadních dveří až ke střeše. Vozu bohužel chybějí jakékoliv ochranné lišty dveří i nárazníků. 

CENA Testovaný vůz je ve vyšší výbavě Family nabízen za katalogovou cenu 239.990 Kč (7/2014). V základní výbavě vozu najdeme: ESP s protiskluzovým TCS,  6x airbag, centrální zamykání, vestavné autorádio s CD a MP3 s USB, 2x repro, elektrický posilovač řízení, manuální klimatizace, palubní počítač, dělené sklopné zadní sedačky.

Příplatková výbava: pohon na LPG 29.990, Paket Plus: 4x el. okna, přední mlhovky, dálkového ovládání centrálu, alarm, el. ovládané a vyhřívané zpětné zrcátka, kliky a zrcátka v barvě vozu, výškově nastavitelná sedačka řidiče, to vše jen za 11.500, metalíza 9.900 Kč. Cena příplatkové výbavy 51.390 Kč. Celková cena je 291.380 Kč. 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :- dobré jízdní vlastnosti, komfortní podvozek
                - přesné řazení
                - bohatá bezpečnostní výbava 6x airbag, ESP v základu
                - prostor na sezení vzadu
                - pohodlné přední sedačky, dvoubarevné čalounění
                - dobré brzdy - 4 kotouče

                - tichý motor do středních otáček a do 150 km/h

                - vnější design  

                - odkládací prostory v interiéru  

                - USB konektor
MÍNUSY:- přední pásy nejsou výškově stavitelné

                 - nižší výkon do středních otáček, motor zabírá až ve vyšších otáčkách

                 - vyšší cena

                 - denní LED světla pouze v paketu Premium

                 - vysoká hrana kufru

                 - hlučnější ve vyšších otáčkách a při zrychlování
                 - u palubního počítače chybí spotřeba paliva i dojezd

                 - chybí rezervní kolo               


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 998 cm3 řadový zážehový 3 válec, plní Euro 5

Výkon 49,3 / 50,7 kW (68 k) /6.200 ot./min., točivý moment 90,3 / 93,2 Nm 3.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 3.665 - 1.660 - 1.500 mm, rozvor 2.385 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 989 - 1051 kg, užitečná 419 - 481 kg, celková 1.470 kg

Nádrž na 40 l benzínu a 20 l CNG. Zavazadlový prostor 218 /1046 l

Pneu 175 - 65 R14 Continental Conti eco contact (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 15,2 s, max. rychlost 153 km/h
Spotřeba benzínu 4,2 mimo - 6,5 město- 5,1 l/100 km kombinace, spotřeba CNG 5,4/8,3/6,5

Změřeno během testu: spotřeba benzínu během 614 km cca 6,2 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 14,8 s.

 

Resume: Jedná se o malý vůz s bohatou (zejména bezpečnostní výbavou) a velmi dobrým podvozkem, se slušným prostorem pro posádku. Bohužel za vyšší cenu, testovaný vůz s pohonem na CNG atakuje téměř 300.000 Kč.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu