Vyhledávání

Test nového imagového Citroenu DS4 s nejsilnějším 200 koňovým motorem.

Test nového imagového Citroenu DS4 s nejsilnějším 200 koňovým motorem.

Nová DS4 vychází z C4 má upravený design zejména zadní části. K dispozici jsem měl nejsilnější verzi s motorem 1,6 THP. DS4  by měla konkurovat vozům typu Alfa Romeo Guileta, ale i prémiovým BMW 1 a Audi A3. Zkratka DS znamená Different Spirit tedy odlišný duch.

MOTOR Měl jsem k dispozici nejvýkonnější verzi s benzínovým motorem - 1,6 THP. V této verzi dává 147 kW od 5.500 do 6.800 ot., nemalých 275 Nm, který je k dispozici již od 1.700 až do 4.500 otáček. Motor s tímto výkonem a točivým momentem s lehkým pouze 1.356 kg vážícím vozem neměl moc práce a můžete s ním zažít velmi svižné svezení.

Při jízdě úsporným stylem (trvalá rychlost 90-100) se dá jet kolem 6 litrů. Při svižné, ostřejší jízdě odpovídající výkonu 200 koní se spotřeba pohybuje kolem 9 litry což za to pěkné svezení a zábavu stojí. Na dálnici to bude někde kolem 7,5 litru. Ve městě jezdíte mezi 9-11 litry. Spotřeba se během celého testu - 748 km ustálila na velmi slušné hodnotě 7,3 l/100km. Většinou jsem jezdil delší trasy úsporně do 100-ky. Běžně pokud nebudete jezdit vyloženě úsporně budete se pohybovat spíš nad 8-mi litry. Udávanou maximálku 235 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 7,9 s jsem zvládl v trochu lepším čase cca 7,3 s na tachometrových 100 stačily mi k tomu jen jednička a dvojka. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami neskutečně živý, zátah turba se projevuje nad hranicí 2.000 otáček a pokračuje až k maximu. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách.

PODVOZEK je naladěn dost tvrdě, dnes se nové modely Citroenu chovají spíš jako konkurenti z německa. DS4 výborně  sedí v zatáčkách a nijak výrazně se nenaklání a poslušně drží zvolenou stopu na velkých zimních pneu 225-45 R18 Bridgestone Blizzak - LM 25V (zimní) na elegantních originálních Alu kolech. Jízdu jsem si opravdu užíval. Podvozek hůř tlumí příčné a krátké nerovnosti, je to způsobeno mimo jiné i velkými 18-ti palcovými koly, které snižují jízdní komfort. Menší kola bohužel neseženete, naopak v této verzi se dají přiobjednat dokonce 19-tky.

ŘÍZENÍ Jde velmi zlehka a vůz se příjemně řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Při přejezdu nerovností v zatáčkách kope do volantu. Při silnější akceleraci v zatáčkách tahá za volant.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je poměrně přesné jen s delšími drahami. Řadící páka je kožená s kovem ten dost nepříjemně chladí v zimních dnech a v létě bude naopak pálit do ruky. Šestka je poměrně dlouhá, takže motor ani v dálničních rychlostech zbytečně netočí vysoké otáčky.  Motor točí na 6-tku při 90 2.000, při 100 kolem  2.250, při 120 2.750 a  při dálničním limitu 130 je to 3.000 otáček a ve 150-ti motor točí 3.500. Údaje nejsou zcela přesné, protože digitální otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách.

INTERIÉR Přístrojová deska je z kvalitních měkčených plastů. Interiér je velmi kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Interiér je až na drobnosti stejný jako v C4.  V kapličce jsou 3 přístroje, zcela vlevo je otáčkoměr s digitálními ukazateli cejchovanými jen po 250 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje. Uprostřed je tachometr, který má po obvodu klasickou analogovou stupnici s ručičkou, uvnitř je velký displej palubního počítače, který zobrazuje digitálně rychlost a menšími číslicemi a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti (barvu displeje je možné měnit). Ručička u tachometru je pouze na vnějšku, vypadá to velmi efektně, ale zakrývá údaje o rychlosti. Vpravo se na kruhovém zbytečně velkém (stejný jako otáčkoměr) ukazateli digitálně zobrazuje stav paliva a uprostřed dojezd v km. Údaje palubního počítače a radia jsou soustředěny na displeji, který se nachází uprostřed palubní desky pod výdechy větrání. U palubního počítače s jednoduchým ovládáním mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Barvu podsvícení všech palubních přístrojů lze měnit v 7-mi odstínech (od bílé po sytě modrou). Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 8-ti reproduktory s dobrým zvukem (příplatkový Denon) má ovládání na volantu. 4-ramenný elegantní multifunkční volant (ovládání radia, tempomatu) se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem (dole zploštělým) a koženým potahem se dobře drží a  je seřiditelný ve 2 osách. Vůz má v základní výbavě automatickou dvouzónovou klimatizaci, nastavitelná po půl stupních. Ovládanou tlačítky a kruhovými ovladači v krajních je displej udávající nastavenou teplotu. Z vozu je dobrý výhled, pouze dozadu je omezený výhled vysoko položeným zadním sklem.

Přední anatomické sedačky jsou velmi pohodlné, mají dobré boční vedení, nastavitelnou bederní opěrku, opěrky hlavy se dají jednoduše nastavit, vzdálenost od hlavy nejen výška, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Bohužel se sklápí pouze přední část sedáku, takže nejde o klasické výškově nastavitelné sedáky. Přední sedačky mají funkci masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Sedačka řidiče s elektrickým ovládáním s pamětmi, tlačítka měla už bohužel odřené symboly (půl roku staré auto s 18.000 km to mě dost nepříjemně překvapilo). Ani po delší cestě Vás z předních sedaček nebudou bolet záda. Vůz má kožené černo-bílé čalounění. Mezi sedadly je loketní opěrka, která je posuvná, nemá však aretovanou polohu, takže pod loktem ujíždí. V loketní opěrce je zásuvka na 230 V s výkonem 150 W. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm (sedák 47 + 25 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou bylo vzadu dost místa 93 cm. Bohužel pocit při sezení vzadu je dost stísněný a to díky omezenému výhledu z vozu. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním pouze předních oken (zadní nelze kvůli tvaru zadních dveří bohužel vůbec stahovat) hlavní ovladač je na dveřích řidiče včetně ovládání zrcátek, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev. Před řadící pákou na středové konzole je ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

Zavazadlový prostor má objem 359 litrů s rezervou, bez ní je to 385 litrů. Pod podlahou kufru je dojezdové rezervní kolo o rozměru 125-85R16. Má praktický pravidelný tvar, po stranách jsou gumové pásky na přichycení drobností a na každé straně je háček na zavěšení tašek. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. V zadním opěradle je uprostřed loketní opěrka za ní je otvor na prostrčení delších předmětů, například lyží. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem se zvětší na 1183 litrů a ložná plocha se prodlouží z 82 až na 158 cm k opěradlu řidiče. Naměřil jsem rozměry - šířka 104,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem, jen nákladová hrana Vás omezuje - je poměrně vysoko 78 cm nad zemí a 22 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 184 cm nad zemí, což není příliš vysoko. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, takže si neušpiníte ruce.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR a protiskluzem ITC je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí dioda, pokud je v mrtvém úhlu schovaný vůz). Výborné brzdy - kotouče na všech 4 kolech. Příplatkové natáčecí bixenony skvěle osvětlují vozovku, zejména v zatáčkách je vidět jejich přínos. Vůz se po rozjezdu automaticky zamkne.

DESIGN Design série DS je to hlavní co ho odlišuje od běžných Citroenů. Přední část s novým velkým logem plynule navazuje na chromové lišty masky, světlomety se spodní linkou (kde je blinkr) protaženými do boku (jsou shodné s C4) malé kulaté mlhovky nad nimi jsou denní led světla ve tvaru bumerangu, dole je mohutná chromovaná maska s černým žebrováním. Celkově působí přední část luxusněji proti běžné C4. Na boku je několik výrazných prolisů a svalnaté lemy kol. Zadní část je velmi elegantní a zcela odlišná od C4. Zadní světla zasahují do boků a navazují na prolisy, jsou rozdělené na 2 díly, vnitřní jsou na pátých dveřích. Registrační značka je nyní umístěná na rozdíl od C4 na pátých dveřích. Ve spodní části zadního nárazníku je černý plast, pod ním je chromovaná lišta, která imituje 2 koncovky výfuku, po stranách jsou červené kočičí oči (zadní světla). Zrcátka jsou na stopce ve které je umístěn blinkr, na bocích jsou chromované ochranné lišty. Hnědá metalíza vozu opravdu sluší.

CENA Testovaný vůz s 200 koňovým motorem se dodává pouze ve výbavě Sport, standartní ceníková cena je 659.400 (11/2011). V této výbavě najdeme  ESP, 6x airbag, tempomat a omezovač rychlosti, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, dešť. senzor stěračů, systém sledování mrtvého úhlu, denní led diodové světla, automatické zatmavení zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, bluetooth připojení, handsfree, USB,  zásuvka na 230 V,přední a zadní čidla parkování se změřením místa pro parkování, el. sklopná zrcátka,výškově nastavitelné přední sedačky s el. nastavitelnou bederní opěrou a masážní funkcí, kožené čalounění sedadel Claudia, kožený volant stavitelný ve 2 osách, hliníkové pedály, automatická 2 zonová klima, 18“ alu kola s pneu 225-45, chromované doplňky, zatmavená zadní skla.

Příplatková výbava : paket bezpečnost 2: natáčecí bixenony, systém sledování mrtvého úhlu, detektor tlaku v pneu, vyhřívané přední sedačky za 29.900, el. nastavitelná sedačka řidiče s paměťmi za 16.900, Hifi systém Denon se zesilovačem 300 W a subwooferem a 8 mi repro za 15.000, metalická barva za 14.400 Kč. Cena všech doplňků 76.200 Kč. Celková cena je tak nemalých 735.600 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné brzdy

                  - přesné řazení s delšími drahami

                  - silný a kultivovaný motor    

                  - palubní počítač se 2-mi pamětmi

                  - bohatá základní výbava

                  - bohatá bezpečnostní výbava - v základu ESP a 6 airbagů

                  - atraktivní vnější design

                  - zásuvka na 230 V

                  - prostorný interiér

                  - pohodlné přední sedačky s masážní funkcí

                  - sklopení zrcátek při parkování 

                  - natáčecí bixenony

                  - kvalitní audio s USB připojením

                  - ergonomický a kvalitně provedený interiér

                  - tvar volantu s ovladači

MÍNUSY: - při akceleraci v zatáčce tahá za volant

                  - v interiéru minimální odlišení od C4

                  - složité ovládání pamětí tempomatu

                  - vibrace na nerovné vozovce se přenášejí do volantu

                  - stísněný posez a hlavně výhled na zadních sedačkách

                  - zadní okna nelze stáhnout (otevřít)

                  - špatně tlumí příčné nerovnosti, tvrdý podvozek

                  - chybí ukazatel chladící kapaliny, zbytečně velký ukazatel paliva

                  - nepřesný digitální otáčkoměr cejchovaný po 250 otáčkách  

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - vysoký práh kufru

TECHNICKÉ ÚDAJE:

     Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec THP                                                                                       

     Výkon 147 kW (200 k)/5.500-6.800 ot./min., točivý moment 275 Nm při 1.700 - 4.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol

     Rozměry D x Š x V  4.275 - 1.810 - 1.523 mm, rozvor 2.612 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.356 kg, užitečná 464 kg, celková 1.820 kg 

Nádrž na 60 l paliva.

Zavazadlový prostor 359/ 385 l (bez rezervy) po sklopení sedaček 1183 litrů.                                                                                                                        

Pneu 225-45 R18 Bridgestone Blizzak - LM 25V (zimní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 7,9 s, max. rychlost 235 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 8,4 město - 6,4 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 748 km - 7,3 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 7,3 s.

 

 

Resume: imagový hatchback nižší střední třídy s atraktivním designem,  výkonným motorem, ale bohužel ne s tak komfortním podvozkem jaký by jsme u Citroenu čekali. Pokud se chcete odlišit a nejezdit běžnou C4 bude si muset připlatit za DS4. Vůz nabídne prostorný, moderní a dobře zpracovaný interiér a poměrně slušný kufr.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu