Vyhledávání

Test nového SUV Citroen C4 Aircross s motorem 1,6 a předním pohonem

Test nového SUV Citroen C4 Aircross s motorem 1,6 a předním pohonem

C4 Aircross byl představen na jaře 2012 v Ženevě, přesně dva roky po Mitsubishi ASX, ze kterého přímo vychází. Interiér obou vozů je zcela stejný, liší se pouze vypracovanějším a elegantnějším designem nového Citroenu, vyrábí se také ještě verze Peugeot 4008.

 

MOTOR Měl jsem k dispozici verzi s jediným benzínovým motorem - 1,6. S  výkonem - 86 kW dosahovaných až v 6.000 ot. a 154 Nm točivého momentu až  ve 4.000 ot. Tento motor se dodává pouze v kombinaci s předním pohonem, pokud chcete čtyřkolku, musíte si pořídit Aircross s motorem 1,6 HDI nebo 1,8 HDI. Motor zabírá cca od 2.500 otáček. Motor neoplývá silou, nepočítejte s velkou dynamikou. Motor jede spíš až nad 3.500 otáček, ale to je už dost hlučný a žíznivý. Při jízdě v kopcích na dálnici, motor neudrží nastavenou rychlost tempomatu.

 

Jízda ve městě znamená spotřebu kolem 8-9-ti litrů. Při běžném ježdění bude spotřeba někde mezi 7-8 litry. Na dálnici při dodržování limitu zhruba 7,5-8-mi litrů. Při opravdu úsporné jízdě rychlostí do 100 km/h se dá spotřeba stlačit k 6-ti litrům.

Během testu 605 km jsem jezdil dle údaje palubního počítače za 7,84 l/100 km což o 2 litry víc než uvádí výrobce. Jeho hodnoty jsou v běžném provozu nereálné. Udávaná maximálka je 182 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 11,3 s. Na tachometrových 100 jsem zrychlil za 11,2 s.

 

PODVOZEK Podvozek je poměrně měkký, vůz se v zatáčkách hodně naklání, ale přesto dobře drží stopu. Vůz jezdí s pneu Bridgestone Dueler H/P 225 - 55 R18 na velkých elegantních originálních Alu kolech. Jízda není komfortní, při přejezdech nerovností a děr se do interiéru přenáší rázy i přímo do volantu. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, na všech kolech jsou kotouče. Aircross má velkou světlou výšku cca 23 cm takže není problém vyjet někam po polní cestě.

 

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se dobře řídí. Rázy od kol se přenáší do volantu.

 

ŘAZENÍ 5-ti stupňové manuální převodovky není moc přesné, navíc má delší dráhy. Řadící páka je dlouhá, má koženou hlavici. Převody jsou krátké a motor se zbytečně moc vytáčí určitě by se hodila šestka. Motor točí na 5-tku při 90 km/h 2.300, při 100 cca 2.550, ve 120 - 3.050, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje už  3.300 otáček, ve 150 jsou otáčky 3.800.

 

INTERIÉR Přístrojová deska - horní díl je z tvrdých plastů, střední část palubní desky je z měkčených plastů. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou se 2 hlavními přístroji - v levém chromovaném tubusu  je  otáčkoměr, v pravém rychloměr mezi nimi je displej palubního počítače v jeho dolní části je digitální palivoměr. Přístroje jsou s bílým podsvícením, ale tlačítka a ovladače i podsvícení displejů je oranžové. U palubního počítače ovládaného nešikovně tlačítkem umístěným na palubní desce vlevo od volantu, pouze s jednou pamětí. Chybí doba jízdy a po 4 hodinách se vymaže průměrná spotřeba a rychlost. Vůz má čidla světel a denní led diodová světla. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 se 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu, 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Poloautomatická klimatizace má jednoduché ovládání 3-mi kruhovými ovladači. 

 

Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu dobrý výhled všemi směry, je vidět i přední kapota. Přední sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče.

Mezi sedačkami je loketní opěra se dvěma úložnými prostory, uvnitř je připojení USB zařízení k audiosystému i zásuvka na 12 V. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 45 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je 94 cm (prosklená střecha). Zadní sedák je dost krátký a tím pádem zcela nepodpírá stehna. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde maximálně litrová láhev.

 

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 442 litrů (bez rezervy, s dojezdovou rezervou 416). Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1193 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem 50 cm, délka v rovině podlahy 81 cm, po sklopení sedaček se prodlouží až na 165 cm. Tvar kufru není zcela pravidelný zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru je nouzová rezerva (155 - 90 D16) na dojetí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 76 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí, na spodní straně je na pravé straně otvor určený pro uchopení při zavírání.

 

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém ESP s ASR je v základní výbavě. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

 

DESIGN přední část vozu má velmi povedený elegantní design. Protáhlé přední světlomety navazují na chromovanou masku se dvěma lištami plynule navazující na znak Citroenu. Po stranách předního nárazníku jsou svisle orientované denní led světla, pod nimi jsou kulaté mlhovky, pod přední RZ je velký otvor pro chlazení motoru. Zadní části dominují velká dělená světla tvarovaná do L. Na spodní černé části nárazníku jsou 2 odrazky - kočičí oči. Celkově vůz působí mohutným dojmem, že vypadá větší než ve skutečnosti je, vždyť měří jen 434 cm. Proti modelu ASX (od Mitsubishi) vypadá výrazně lépe a elegantněji.

 

CENA Ve výbavě Tendance se nabízí za cenu 532.400 nyní akční cena 449.900 Kč (1/2013).

 

V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 7x airbag, automatická 2-zónová klima, automatické stěrače, tempomat, 16“ Alu kola s pneu 215-70 R16, náhradní dojezdové kolo, přední mlhovky, centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu nastavitelný ve 2 osách, start-stop systém.

 

Příplatková výbava: Pack city - zadní čidla parkování a samozatmívací zrcátko za 9.900, Pack Panorama - prosklená střecha s el. clonou, podélné střešní nosiče za 21.900, Pack Style - boční chromované lišty, alu kola 18“ s pneu 225-55R18, el. sklopná zrcátka za 19.900 Kč, bílá Pearl 18.600 Kč. Celkem tedy doplňky za 70.300 Kč. Celková akční cena je 520.200 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - bohatá výbava

                 - atraktivní vnější design proti výchozímu modelu ASX

                 - ovládání radia a tempomatu na volantu

                 - velká světlá výška 

                 - zadní sedačky se sklápějí do roviny

                 - USB připojení pro MP3 zařízení, dobrý zvuk audia

 

MÍNUSY:- vyšší spotřeba

                 - slabší motor, malá dynamika

                 - krátké převody

                 - v zatáčkách se hodně naklání

                 - rázy od kol se přenášejí do volantu

                 - při couvání se neztlumí radio a čidla parkování jsou dost potichu

                 - výhled šikmo vpřed přes mohutný A-sloupek

                 - krátké zadní sedáky

                 - tlačítko palubního počítače  vlevo od volantu na pal. desce

                 - pouze 1 paměť pal. počítače, po 4 hodinách se vymaže

                 - chybí ochranné lišty dveří a nárazníků

                 - v zadních dveřích chybí odkládací kapsy

                

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1590 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                       

Výkon 86 kW (116 k)/ 6.000 ot./min., točivý moment 154 N.m při 4.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, přední pohon kol
Rozměry D x Š x V 
4.340 - 1.800 - 1.630
mm, rozvor 2.670 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 305 kg, užitečná 565 kg, celková 1.870 kg                     

Nádrž na 63 l paliva. Zavazadlový prostor 416 /442 /1193 litrů

Pneu 225 - 55 R18 Bridgestone Dueler H/P (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,3 s, max. rychlost
182 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo - 7,4 město - 5,8 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 605 km - 7,84 l/100km,      

zrychlení na tachometrových 100 za 11,2 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu