Vyhledávání

Test nového SUV Hyundai Tucson s nejsilnějším 2,0 dieselem s klasickým automatem

Test nového SUV Hyundai Tucson s nejsilnějším 2,0 dieselem s klasickým automatem

Tucson vyráběný v Nošovicích, nahradil po 5-ti letech dosluhující model iX35, představen byl v březnu 2015 v Ženevě. Testovaný vůz s pohonem všech kol s nejsilnějším naftovým motorem a automatem. SUV model se vrátil zpět k názvu Tucson.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s nejsilnějším dieselovým motorem - 2,0 CRDI. S poměrně vysokým výkonem na dvoulitrový motor - 136 kW dosahovaných ve 4.000 otáčkách, ale hlavně 400 Nm točivého momentu v 1.750-2.750 ot. Kolem 1.600 otáček začíná zabírat turbo. Motor je velmi pružný, ve středních otáčkách od 2.000 motor velmi dobře zrychluje.

Spotřeba za celý test - 1028 km v převážně mimoměstském provozu úsporným stylem, jsem jí spočítal (pouze jedna nepropojená paměť palubního počítače) na 6,6 l/100km (údaj palubního počítače) což je to deklaruje výrobce. Jízda městem, ale znamená spotřebu mezi 8 - 10 litry nafty. Při jízdě úsporným stylem kolem 90- 100 km/h se spotřeba pohybovala kolem 6-6,5 litrů. Při běžné jízdě budete jezdit kolem 7-8-mi litrů, všechny údaje jsou dle palubního počítače, skutečnost bude o něco vyšší (což jsem poznal i při dotankování). Udávaná maximálka je 201 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 9,5 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 9,3 s. Vůz nemá systém start stop což považuji za pozitivní informaci, kvůli nepatrné úspoře paliva nebudete ničit motor, zbytečně namáhat startér a baterii. Motor je ve vyšších otáčkách hlučnější, ale při klidné jízdě není téměř slyšet.

PODVOZEK nového modelu lépe naladěn než u původního modelu ix35. Testovaný vůz jezdí na velkých zimních pneu Nokian WR A4 245-45 R19 na originál elegantních 5-ti paprskových černostříbrných Alu kolech, díky nim je jízda trochu  tvrdší a kola netlumí tak dobře nerovnosti. V zatáčkách nový Tucson velmi dobře sedí, přesto, že se naklání, umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce v terénu, je zde také asistent pro rozjezd do kopce. Standartně jsou poháněna přední kola, zadní se připojují automaticky, při prokluzu předních kol - využívá mezinápravovou elektrohydraulickou spojku. Pohon všech kol je možné sepnout tlačítkem LOCK. Světlá výška vozu je pouze 172 mm (to je podobné jako u předchůdce ix35 170 mm), takže zapomeňte na nějaký větší terén, spíš se uplatní na polní cestě nebo cestou do hor. Vůz se čtyřmi kotoučovými brzdy, velmi dobře brzdí.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem podle rychlosti. Řízení má 3 přednastavené módy: comfort, normal a sport, já jezdil po celou dobu ve sportovním, v tom byla odezva posilovače přiměřená, comfort je vyloženě přeposilovaný, hodí se maximálně do města. Kožený volant se silným věncem se dobře drží, je vyhřívaný a nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové automatické převodovky je plynulé, manuální řazení je možné pouze pákou, ale bohužel v opačném smyslu - dopředu vyšší stupně (pádla pod volantem nejsou k dispozici ani za příplatek), má dlouhé převody, takže motor není nutné vytáčet. Motor točí na 6-tku při 90-ti 1.500 ve 100 - 1.700, při 120 - 2.050 a  při dálničním limitu 130 je to jen- 2.200 otáček ve 150 km/h motor točí pouze 2.550 otáček. Otáčky na šestku jsou velmi podobné verzi s manuální převodovkou.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Moderně pojatý interiér je kvalitně zpracovaný a dobře vypadá i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem, s otáčkoměrem vlevo (dole uvnitř s teploměrem chladící kapaliny) a rychloměrem vpravo (dole uvnitř s palivoměrem), přístroje jsou bílým podsvícením. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňuje odečíst přesné hodnoty. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenost a průměrnou rychlost a dobu jízdy. Spotřeba není přiřazena k pamětem A a B, je bohužel zvlášť. Dotykový 8“ displej příplatkové vestavné navigace je nahoře uprostřed palubní desky, zobrazuje funkce radia, CD přehrávače i USB zařízení, které je možné snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Na tomto displeji se zobrazuje obraz zadní parkovací kamery (umístěné nad RZ), která velmi dobře informuje o situaci za vozem. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem (který tlačí na pravou nohu řidiče) s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Denní LED světla jsou umístěné dole v hlavních světlometech. Blikače mají nastavitelnou funkci troj, pěti nebo sedmi bliknutí. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání na volantu, hlasitost a přepínání stanic. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace má samostatný displej s modrým podsvícením, má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutný A-sloupek.

Přední vyhřívané a ventilované kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, elektricky a výškově nastavitelné u řidiče s bederní opěrou. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm, sedák 49 + 29 cm prostor pro kolena (celkem o 2 cm víc než u předchozího modelu iX35) sklon zadního opěradla je nastavitelný. Při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je místa tak akorát - 94 cm, díky prosklené střeše (snížený strop). Zadní opěrky jsou dost vysoko a nejdou zasunout. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a sklopných zrcátek, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev. Ovládání otvírání střechy a vnitřní clony je trochu nejednoznačné.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 513 litrů a 488 s rezervou. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1503/ 1478 litrů (s rezervou). Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 102 cm, výška pod odnímatelným krytem 46 cm, délka v rovině podlahy 87 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 148 cm až k přední opěradlům 173 cm). Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva- hliníkové kolo 19 palců se šířkou 245 mm, což mi přijde zbytečné, stačila by dojezdová rezerva a kufr by mohl být cca o 9 cm hlubší. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 74 cm nad zemí v rovině s podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 185 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je tlačítko na elektrické zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém VSM (ESP) s TCS (ASR) jsou v základní výbavě. Signalizace vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku je výborná věc, zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém pro udržování jízdních pruhů, což je vhodné také na víceproudé komunikace. Přední opěrky hlav jsou aktivní. Vůz má přední a zadní čidla parkování, navíc je vzadu kamera (umístěna nad RZ), která monitoruje prostor za vozem při parkování. Park systém, který umí podélně i příčně zaparkovat. Čtyři kotoučové brzdy mají výbornou účinnost.

DESIGN je velmi výrazný, zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou chromovanou maskou se třemi lištami a přední světla jsou vytažena výrazně do boků, spodní část je rozčleněna v jedné úrovni jsou denní LED světla a nad nimi mlhovky. Zadní část s dělenými špičatými světly vytaženými do boku vypadá hodně dobře, mají 3D grafiku. Nad zadním sklem je velký spojler v barvě vozu, na spodní straně nárazníku je stříbrný plast, stejně jako vepředu., vpravo je v nárazníku dvojitá hranatá koncovka výfuku. Na voze najdete chromovanou lištu oken, masky a kliky dveří. Spodní část dveří, podběhy kol a zadní nárazník lemuje černý plast. Celkově vůz působí lehkým a sportovním dojmem, ale vypadá, že je větší než ve skutečnosti je, měří pouze 448 cm. Design je v porovnání s předchozím modelem ix35 zase o něco dál, v porovnání s první generací Tucsonu působí nový model téhož jména jako kosmická loď.

CENA S touto motorizací je k dispozici jen v nejvyšší výbavě Style se nabízí za cenu 784.990 Kč (3/2017). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení nastavitelný ve 3 stupních, 6x airbag, přední aktivní opěrky hlav, tempomat, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, zadní dělené sedadlo, palubní počítač, výškově stavitelná sedačka řidiče, vyhřívání předních i zadních sedadel, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, integrovaná navigace s 8“ dotykovým displejem, bluetooth hands free, zadní park asistent, zadní parkovací kamera, přední mlhovky, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, el.sklopná zrcátka, samozatmívací zrcátko, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, střešní ližiny, automatické stěrače.

Příplatková výbava : automatická převodovka 55.000, paket Premium za 70.000 Kč (dříve 50.000), panoramatické střešní okno, 19“ Alu kola s pneu 245-45 vč. plnohodnotné Alu rezervy, kožené sedačky el. nastavitelné a ventilované, el. ovládané víko kufru, inteligentní parkovací asistent, digitální příjem radia DAB, metalíza nyní už za 17.900 (dříve 15.900). Doplňky celkem za 142.900 Kč, celková cena je 927.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a výkonný motor CRDI

               - dlouhé převody a plynulé řazení

               - bezklíčkové otvírání a startování

               - bohatá výbava

               - vnější i vnitřní design

               - nemá start stop

               - nastavitelný sklon zadního opěradla

               - ventilované a vyhřívané sedačky

MÍNUSY: - plnohodnotná rezerva zbytečně zabírá velký prostor            

               - pravé koleno tlačí na palubní desku

               - spotřeba ve městě

               - opačný smysl manuálního řazení, pádla ani za příplatek

               - provedení roletky kufru

               - nepropojené paměti palubního počítače

               - ovládání navigace - změna měřítka, klávesnice není podle abecedy

               - displej navigace není na sluníčku čitelný

               - zadní opěrky se nedají zasunout (omezují výhled dozadu)

               - po každém nastartování, musím znova vypnout hlasitost navigace

               - plastové kryty pod motorem nejsou odolné, světlost jen 172 mm

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1995 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                    

Výkon 136 kW (185 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 400 N.m  při 1.750 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V  4.475 - 1.850 - 1.650 mm, rozvor 2.670 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.773 kg, užitečná 477 kg, celková  2.250 kg                  

Nádrž na 62 l paliva. Zavazadlový prostor 488 (513)/ 1478 (1503) litrů

Pneu 245-45 R19 Nokian WR A4 (zimní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 9,5 s, max. rychlost 201 km/h
Spotřeba paliva 5,6 mimo - 8,0 město - 6,5 l/100km  kombinace

Během testu ujeto 1028 km s průměrnou spotřebou 6,6 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 9,7 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu