Vyhledávání

Test nového SUV Ssangyong Korando s 2,0 dieselem a manuální 6-ti stupňovou převodovkou

Test nového SUV Ssangyong Korando s 2,0 dieselem a manuální 6-ti stupňovou převodovkou

Test nového SUV Ssangyong Korando s 2,0 dieselem a manuální 6-ti stupňovou převodovkou

Testované Korando nové generace má s předchozím modelem společný pouze název. Nyní se může směle zařadit po bok konkurentů jako je Hyundai iX35, Kia Sportage, VW Tiguan a Ford Kuga. Bohužel se nabízí zatím pouze s jediným motorem 2,0 comonrailovým dieselem.  

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz se zatím jediným silným dieselovým motorem - 2,0 s typovým označením e-XDi200. Motor vychází z původního upraveného motoru z mercedesu nyní vybavený vstřikováním Comon Rail třetí generace pracující s tlakem 1800 barů. Agregát je přeplňován turbodmychadlem s variabilní elektricky nastavitelnou geometrií lopatek. Splňuje emisní normu Euro 5 a je připraven plnit i novou ještě přísnější normu Euro 6 také díky dnes již nezbytnému filtru pevných částic CDPF, emise CO2 169 g/km. S nadprůměrným výkonem  na dvoulitrový motor - 129 kW dosahovaných ve  4.000 ot. a hlavně 360 Nm točivého momentu v 2.000-3.000 ot. Kolem 2.000 otáček začíná motor mohutně zabírat. Motor je velmi pružný a silný ve středním pásmu (největšího točivého momentu) 2 - 4.000 otáček. Bohužel v nižších otáčkách - pod 1.800 motor moc nespolupracoval, je nutné ho držet raději nad 2.000 otáček. Motor je na volnoběh zejména, když je studený poměrně hlučný, ale v běžném pásmu otáček je poměrně tichý a kultivovaný.  Spotřeba za celý test - 701 km ve smíšeném provozu dosáhla zajímavé hodnoty 6,86 l/100km (podle palubního počítače) což je pouze o necelý půllitr víc než deklaruje výrobce (6,4). To jsem vůz v mnoha případech nešetřil a využíval značného výkonu motoru.

Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) se při obsazení 2-mi osobami spotřeba pohybovala kolem 7 litrů. Jízda po dálnici s tempomatem kolem 120-130km/h znamená spotřebu kolem 7-8 litrů. Jízda ve městě s rozumnou spotřebou kolem 7-8 litrů. Při úsporné jízdě v rovinatém terénu se dostanete na hodnoty kolem 5,5 - 6 litrů. Udávaná maximálka je 179 km/h, (kupodivu je automat o 7 km/h rychlejší). Zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce 10,0 s, mě se to na tachometrových 100 povedlo za stejný čas.

PODVOZEK je příjemný, komfortní, dobře filtruje nerovnosti vozovky i silnicích případně mimo asfalt. V zatáčkách dobře sedí. Limitní byly spíš pneu Kumho Solus KL 21 225-60 R17 na originál Alu kolech, při limitní jízdě pneu pískali. V zatáčkách, ale Korando velmi dobře sedí sice s menším bočním náklonem, ale přesto umožňoval dost ostré průjezdy zatáčkami. 4 kotoučové brzdy fungovaly výborně. Navíc zde byl asistent pro rozjezd do kopce (HSA). Při jízdě v terénu je vůz limitován bohužel nízkou světlou výškou 18 cm. Nájezdové úhly jsou vpředu 22,8 a vzadu 28,2 a přechodový úhel 18,5 stupňů, brodivost je 30 cm. Motor nemá bohužel ocelový kryt, ale pouze plasty jako běžný osobák. Standartně jsou poháněna přední kola, zadní se připojují automaticky jen po prokluzu předních kol - elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou. Pohon všech kol se dá připojit tlačítkem LOCK můžete s ním jet bohužel maximálně jen do 40 km/h. 

ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor, mělo elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se velmi příjemně řídil a dobře se hodí přes větší rozměry i do městského provozu.

ŘAZENÍ Manuální 6-ti stupňová převodovka překvapivě fungovala velmi dobře. Řazení rychlostních stupňů bylo poměrně přesné, ale mělo delší dráhy řazení. Motor točil na 6-tku při 90 km/h 1.700, při 100 cca 1.900, při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje příznivých 2.500 otáček i ve 150 byly otáčky rozumných 2.800.

INTERIÉR Přístrojová deska je v celá z tvrdých plastů. Interiér je, ale slušně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem se stříbrnými obroučkami. Mezi těmito přístroji je displej palubního počítače. Zobrazuje pouze - průměrnou spotřebu, spotřebované palivo, dojezd a průměrnou rychlost (chybí doba jízdy a vnější teplota). Ovládá se tlačítkem na středové konzoli nad ovladači klimatizace. Na displeji jsou dole údaje palubního počítače, po stranách vpravo digitální palivoměr- který nebyl vůbec přesný, takže ho bylo nutné brát s rezervou (ukazoval podstatně méně paliva než ve skutečnosti bylo v nádrži) vlevo je digitální teploměr chladící kapaliny. Otáčkoměr byl cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňovalo odečíst přesné hodnoty. USB zařízení se dají snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací.

Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou byl úložný prostor. Schránka před spolujezdcem nebyla z největších. Světla mají funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu, ale pouze hlasitost a ladění stanic. Radio je možné i přímo na přístroji ladit pouze nahoru. 3-ramenný volant s  koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Automatická 1-zónová klimatizace se ovládá třemi kruhovými ovladači. Z vozu byl i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry, pouze šikmo vzad nebylo dobře vidět díky mohutnému C-sloupku. Přední sedačky byly pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné bylo pouze sedadlo řidiče. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm a 32 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa.

Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče včetně ovladače zpětných zrcátek, kde se do kapsy dveří se vešla i litrová láhev. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 486 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha což je velmi praktické. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 výrobce neudává velikost kufru po sklopení sedaček. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 98 cm, výška pod rolem pouze 47 cm (navíc 7 cm pod podlahou), délka v rovině podlahy 80 cm. Tvar kufru není zcela pravidelný zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva - 155-90R16. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 75 cm nad zemí u vstupu do kufru není žádný schod. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí v plastu na spodní straně je 1 prohlubeň určená pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR jsou součástí základní výbavy. Přední sedačky jsou vybaveny aktivními opěrkami hlav. Při překročení 30 km/h se vůz automaticky uzamkne. Na nezapnuté pásy Vás upozorní akustická signalizace.

DESIGN navrhl význačný italský návrhář Giorgetto Giugiaro naštěstí nenavazuje nijak na předchozí nepříliš úspěšné modely značky, které se vyznačovali velmi zvláštním designem a byli tím nechvalně známé. Ital využívá jednoduché a robustní tvary karoserie. Přední část vozu s černě mřížkovanou maskou s chromovaným orámováním s elegantními světlomety protaženými do boku. Zadní baculatá část s elegantními světly se opravdu povedla. Karoserie má vysoký ponton. Podběhy kol jsou lemována tenkými plastovými lištami. Celkově vůz působí lehkým a sportovním dojmem a vypadá, že je větší než ve skutečnosti, vždyť měří pouze 441 cm.

CENA Ve výbavě Comfort se nabízí za cenu 589.900 Kč (6/2011). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, aktivní opěrky hlav, tempomat, asistent pro rozjezd do kopce, automatická klimatizace, 17“ Alu kola s pneu Kumho Solus 225-60 R17, dojezdová rezerva 155-90R16, př. mlhovky, centrál s dálkou, alarm, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, bluetooth hands free, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, vyhřívané přední sedačky, zadní park asistent, kožený volant s ovládáním radia stavitelný ve 2 osách, střešní lyžiny - stříbrné, metalíza. K vozu se nenabízí žádná příplatková výbava,  takže konečná cena je pouze 589.900 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výkonný a úsporný motor

                  - podvozek, který dobře filtruje nerovnosti

                  - příznivá cena

                  - denní světla, 3 blik blikačů

                  - bohatá výbava

                  - multifunkční volant seřiditelný ve dvou osách

                  - 6 stupňová převodovka

                  - USB připojení pro MP3 zařízení a telefon přes bluetooth

                  - na značku Ssangyong povedený design vozu

                  - asistent pro rozjezd do kopce, ESP v sérii    

            - při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače

MÍNUSY: - motor spolupracuje až od vyšších otáček - nad 2.000               

            - palubní počítač - chybí doba jízdy a průměrná rychlost

                  - zatím pouze jediný motor v nabídce

                  - oddělený ovladač od klíčku s tlačítky, které se špatně mačkají 

                  - nezakrytý podvozek, pod motorem pouze plasty

                  - ovládání radia a MP3, ladění a přepínání písniček pouze vpřed

                  - tachometr cejchovaný po 10 km/h

                  - nemožnost individualizace a přiobjednání doplňků

                  - hluk motoru na volnoběh

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, Euro 5                                                                  

Výkon 129 kW (175 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 360 N.m  při 2.000 - 3.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 
4.410 - 1.830 - 1.710
mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.672 kg, užitečná 588 kg, celková  2.260 kg                      

Nádrž na 57 l paliva. Zavazadlový prostor 486 litrů

Pneu 225 - 60 R17 Kumho Solus KL 21 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,0 s, max. rychlost 179 km/h
Spotřeba paliva 5,5 mimo - 7,9 město - 6,4 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 701 km - 6,86 l/100km (v kombinovaném provozu)

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share