Vyhledávání

Test Octavie s nejslabším motorem a základní výbavou

Test Octavie s nejslabším motorem a základní výbavou

Nejprodávanější rodinné auto u nás Škoda Octavia se základním motorem a výbavou

K testu jsem obdržel nejstarší vyráběnou škodovku - Octavia, která se objevila na trhu již v roce 2004, na podzim 2008 prošla faceliftem. Testovaný model byl v základní výbavě Prima s nejslabším benzínovým motorem v nabídce - 1,4 MPI. S tímto vozem jsem najezdil přes 650 km.

MOTOR Je základní motorizací pro Octavie jedná se o nepřeplňovanou benzínovou 1400-ku, která se dodává výhradně do Octavie. Jeho 59 kW a 132 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici v 3.800 otáčkách neoslní a nenabízí nějakou velkou dynamiku, hodí se spíše pro klidnou jízdu s menším zatížením (pro 2 osoby). Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 1-2 osobami do rychlosti cca 80 -100 poměrně živý. Motor začal zabírat a zrychlovat cca od 2.000 do otáček maximálního výkonu. Na vyšší rychlostní stupně to bylo s ochotou zrychlovat už slabší. Od cca 2.500 začínal být motor poměrně hlučný, naopak na volnoběh nebyl téměř slyšet. Vzhledem k chybějícímu palubnímu počítači můžu jen odhadovat, celkovou spotřebu během testu (652 km) kolem 8,0 l/100km což je o 1,5 litru víc než uvádí výrobce (6,4). Spotřeba bude hodně závislá podle stylu jízdy a zatížení vozu. Udávanou maximálku 174 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,2 s se mi podařilo na tachometrových 100 za cca 11,8 s na skutečných 100 za cca 13,3 s. Dynamické vlastnosti a spotřeba vozu se ještě zlepší, vůz měl na počátku testu najeto pouze 1000 km.

PODVOZEK Byl trochu tvrdší, ale i tak slušně tlumil nerovnosti vozovky a v zatáčkách skvěle seděl. Octavia druhé generace má nezávislé zavěšení zadních kol a díky tomu proti první generaci výrazně lepší jízdní vlastnosti. S kvalitními zimními pneu Continental ContiWinterContact o rozměru 205 - 60 R15 na originálních Alu kolech se vůz jen minimálně nakláněl a umožňoval velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu jsem si užíval zejména na klikatých silničkách i se slabším motorem.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ  Bylo velmi přesné s optimálními drahami, šlo zlehka řadicí pákou, která přesto, že nebyla kožená se dobře držela. Vůz byl vybaven 5-ti stupňovou manuální převodovkou. Motor točil na 5-tku při 90 km/h  2.300, při 100 cca 2.50, při 120 - 3.050 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje už 3.400 a ve 150 to bylo 3.850 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování. Přístroje měli kovové obroučky. Napravo je tachometr v jeho dolní části je palivoměr. Mezi hlavními přístroji je velký displej, který zobrazuje vnější teplotu, celkové a denní kilometry, hodiny, na displeji se také zobrazovali údaje o zařazeném stupni (případně radilo, který stupeň zařadit). Palubní počítač není u tohoto základního modelu ani v příplatkové výbavě.  Vlevo je otáčkoměr v jeho dolní části je ukazatel teploty chladící kapaliny, přístroje jsou bíle podsvíceny, tlačítka zeleně. Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Světla měla funkci denního svícení (svítí boční svítilny v mlhovkách). Originál radio Swing (s velkým přehledným tmavým LCD displejem, přímo u tlačítek jsou názvy radiostanic) s CD/MP3 se 4-mi reproduktory a slušným zvukem. 4-ramenný volant byl seřiditelný ve 2 osách.

 

Středová konzola se směrem nahoru rozšiřuje a bohužel tím omezuje pravé koleno. Přední sedačky jsou pohodlné mají dobré tvarování a boční vedení, obě výškově stavitelné, jsou bohužel dost úzké 47 cm většina ostatních aut má kolem 50 cm. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 76 cm (sedák 48 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. Zavazadlový prostor má objem nadprůměrných 560 litrů (585 l ve verzi bez rezervy). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení zadních sedaček vznikne malý schůdek, plocha není zcela rovná, objem kufru se zvětší na 1455 litrů (bez rezervy). Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100,5 cm, výška pod odnímatelným krytem 57 cm, délka v rovině podlahy 105 cm. Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují, po stranách jsou otevřené přihrádky. Pod podlahou kufru je plnohodnotná (hliníková) příplatková rezerva a základní nářadí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru 21 cm vysoká hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je 72 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 194 cm nad zemí, což je výborná hodnota.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6 airbagy: čelní, boční jen hlavové jsou za příplatek. Pouze u modelu Prima je ESP za příplatek 13.000 Kč. Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů. 4 kotoučové brzdy fungovaly výborně.

DESIGN Celkově na mě vnější design působil velmi elegantně, zejména přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou a novými předními světlomety. Zadní část vozu se šikmou zádí je elegantní a povedená, proti původní verzi se změnila jen optika světel. Na zadním nárazníku jsou červené odrazky. Zadní stěrač je u liftbaku překvapivě pouze za příplatek 2.700 Kč. Z vozu proti původní Octavii II zmizeli praktické černé lišty nárazníků což je škoda. Příplatkové ochranné lišty dveří byly bohužel neprakticky lakované.

CENA Testovaný vůz byl v základní výbavě Prima, je nabízen za katalogovou cenu 332.900 Kč (3/2011). V této výbavě najdeme ABS, 4 x airbag, denní světla, př el. okna a zrcátka, 4 repro, manuální klimatizaci, centrální zamykání, síťový program. Příplatková výbava : ESP + ASR 13.000, hlavové airbagy 10.000, př. mlhovky 5.000, centrál s dálkou - sklopný klíček 4.000, rádio SWING s CD a MP3 11.600, boční ochranné lišty lakované 1.200, kola z lehké slitiny PYXIS 15“ za 13.500, rezervní kolo - Alu disk 3.900, zadní čidla parkování 9.100, tónované skla 5.000, ukazatel kontroly tlaku v pneu 1.800, vyhř. trysk ostřikovačů 700, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce s bederní opěrou 3.500, zadní dělené sedadlo 2.800, zadní stěrač 2.700, dvojitá sluneční clona 650, popelník vpředu 100, metalíza 11.600, vkládané koberce 1.300 Kč. Doplňky celkem za nemalých 101.450 Kč. Celková cena vozu je 434.350 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - přesná převodovka

                  - dobré jízdní vlastnosti

                  - kvalitní použité materiály a dobré zpracování interiéru

                  - obrovský zavazadlový prostor

                  - ergonomie ovládacích prvků v interiéru

                  - prostor na zadních sedačkách

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - pohodlné přední sedačky

                  - indikátor zařazeného rychlostního stupně 

MÍNUSY: - chybí ochranné lišty nárazníků a dveří jsou v barvě    

            - špatný výhled vzad

                  - hlučný motor nad 2.500 otáček

                  - zadní stěrač za příplatek

                  - hlučný ventilátor na 3-4 rychlost

                  - užší přední sedačky

                  - nemožnost objednat palubní počítač

                  - slabý motor bez zátahu

                  - černá zrcátka a kliky

           

TECHNICKÉ ÚDAJE:

 

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s velkým kufrem. Tuto motorizaci budou volit spíš starší lidi, kteří nikam nepospíchají, ale bohužel spotřeba nebude tak nízká jako u 1,2 TSI. Octavia je optimální rodinný vůz s  interiérem s dobrým zpracováním a kvalitními použitými materiály. Doporučoval bych si připlatit za vyšší model Ambiente s výrazně bohatší výbavou a určitě bych volil silnější motor - optimálně 1,2 TSI.

 

24.2. - 3.3.2011

Karel Kolečko

 

Motor 1390 cm3 řadový zážehový 4 válec, plní Euro 5.                                                                                     

Výkon 59 kW (80 k) /5.000 ot./min., točivý moment 132 Nm při 3.800 ot./min.

5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.569 - 1.769 - 1.462 mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.180 kg, užitečná 570 kg, celková  1.750 kg                                 

Nádrž  na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 585/ 1455 l. (560 l s rezervou)                                                                                                                          

Pneu 205 - 60 R15 Continental ContiWinterContact - zimní
Zrychlení 0 -100 km/h za 14,2 s, max. rychlost 174 km/h
Spotřeba paliva 5,1 mimo - 8,5 město - 6,4 l/100 km  kombinace

Celková spotřeba během testu 652 km cca 8,0 l/100 km.

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu