Vyhledávání

Test rodinného Fordu C-Max s turbomotorem 1,6 Ecoboost

Test rodinného Fordu C-Max s turbomotorem 1,6 Ecoboost

Jedná se nejvyšší verzi Titanum. Jedná  se o prostřední vůz z flotily velkoprostorových modelů rodiny Fordu. Největšími konkurenty je VW Touran a Renault Scenic. Za týden jsem s C-maxem s turbomotorem najezdil 569 km.

MOTOR K dispozici jsem měl druhý nejsilnější z nabídky benzínových motorů. Turbem dopovaný 1,6 Ecoboost. Tato (jeho slabší) verze dává 110 kW v 5.700 ot., ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici už od 1.600 až do 4.000 otáček. Motor 1,6 Ecoboost nabízí vozu velmi slušnou dynamiku. Turbo zabírá a vůz ochotně zrychluje cca od 2.200 otáček až maximu k 6.000 otáčkám.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se pohybuje kolem 7 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet i kolem 5 - 5,5 litru. Když nebudete řešit spotřebu budete jezdit kolem 7 litrů na 100 km. Ve městě jezdíte mezi 8 - 9 litry. Spotřeba se během celého testu - 813 km ustálila na velmi slušné hodnotě 7,27 l/100km o 0,9 víc než udává výrobce 6,4 l (po většinu testu jsem jezdil spíš úsporným stylem). Udávanou maximálku 204 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,4 s jsem zvládl v podobném čase za 9,5 s na tachometrových 100. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách.

PODVOZEK Je velmi dobře naladěn. V zatáčkách se lehce naklání díky větší výšce, ale skvěle sedí na letních pneu Good Year Efficient Grip o rozměru 215-50 R17 na originálních elegantních 5-ti paprskových Alu kolech. Podvozek převzatý z Focusu je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály podvozek velmi dobře odfiltruje. Ford dělá čest svému jménu a jeho vozy mají vždy špičkový podvozek, který nabízí komfort, ale přesto si s ním užijete zábavu na zatáčkovitých silnicích. Brzdy mají dobrou účinnost.

ŘÍZENÍ Má variabilní účinek posilovače, klade optimální odpor. C-max se velmi dobře řídí. 

ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku  - motor točí na 6-tku při 90 km/h 2.000, při 100 cca 2.200, při 120 - 2.650 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.850 ve 150 to je stále ještě rozumných 3.300 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně provedený. Palubní deska je shodná s tou v novém Focusu, má tradiční analogovou kapličku před řidičem. Je přehledná vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 125 otáčkách což není ideální. Vedle vpravo je tachometr, oba přístroje jsou hluboko zapuštěny v stříbrných samostatných tubusech. Dole mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Nahoře mezi přístroji je velký displej palubního počítače. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Vůz se startuje tlačítkem, ovladač, který slouží i na otvírání a zavírání vozu stačí mít u sebe v autě (v kapse, třeba i bundy na zadní sedačce). K vozu stačí přijít mít ovladač u sebe vzít za kliku a vůz se odemkne, což je velmi praktické.  Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Nový C-max nabízí dobře fungující hlasové ovládání (anglicky) audio systému, klimatizace, telefonu. Vestavné originál radio s CD/MP3 s 9-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i tlačítky na a pod volantem. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou joysticky vpravo na ovládání radia a vlevo na palubní počítač a ostatní funkce. Ovládání tempomatu je vlevo pod volantem, vpravo je další ovladač radia a CD a MP3 přehrávače. Uprostřed palubní desky displej příplatkové navigace, která nemá zrovna moc dobrou grafiku. Vůz je vybaven dvouzónovou automatickou klimatizací, které má funkci mono, díky které nemusíte nastavovat teplotu pro pravou a levou stranu zvlášť. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po obou stranách jsou otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je i díky vyššímu posazu poměrně dobrý výhled. Vůz je vybaven vyhřívaným čelním sklem, což se bude v zimě určitě hodit.

Přední vyhřívané sedačky jsou pohodlné, výškově stavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 27 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 93 cm. Vzadu (v druhé řadě) jsou 3 samostatné sedačky s nastavitelným sklonem opěradla, krajní jsou širší - 50 cm prostřední je využitelná spíš po sklopení jako opěrka - je široká pouze 26 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Ve schránce před spolujezdcem je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché.

Zavazadlový prostor má objem 471 (432 s nouzovou rezervou) litrů. Po sklopení zadních sedaček nevznikne rovná plocha a až po strop má úctyhodných 1723(1684) litrů. Pod podlahou kufru chybí rezervní kolo, je tam pouze sada na dojetí. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 101 cm, výška po roletku je 61 cm, délka v rovině podlahy 88 cm po sklopení se prodlouží na 170 cm. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nízká nákladová hrana je 60 cm vysoko 10 cm nad úrovní podlahy kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 188 cm nad zemí, což je slušná hodnota, víko má elektrické zavírání, na tlačítku zavírání není žádný symbol.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Bixenony poskytují výborné osvětlení vozovky při jízdě v noci. I přes vyšší váhu vůz velmi dobře brzdí.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí sympaticky, vpředu jsou protáhlá trojúhelníková světla, které zasahují hodně do boku. Přední maska má chromované orámování stejně jako velký otvor pro sání vzduchu v nárazníku a kulaté mlhovky. Zadní světla jsou rozměrná, proto zasahují i do zadního víka i do boku. Boční chromovaná linka oken má lehce stoupající linku, která se u C-sloupku zvedá ještě výrazněji. V dolní části zadního nárazníku je černý (nelakovaný) plast, kde jsou umístěny kočičí oči. Vůz je vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly a dobře fungujícím parkovacím asistentem, který Vám změří místo potřebné na zaparkování a pak za vás točí volantem, šlapete pouze na pedály a dle pokynů na displeji palubního počítače zařadíte jedničku nebo zpátečkuVzhled vozu podtrhují 5-ti paprskové dělené 17 palcové alu kola. Na dveřích i náraznících zcela chybí ochranné lišty. C-max je proti prodloužené verzi Grand C-max kratší jen o 14 cm a to díky kratšímu rozvoru o 14 cm, zadní převis je u obou verzí stejný.

CENA C-max v nejvyšší výbavě Titanum je nabízen za akční cenu 503.990 Kč (8/2012) standartní ceníková cena je 609.250 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 16-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, automatická 2 zónová klimatizace, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, audio systém s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, tempomat a omezovač rychlosti, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmavením, kožený volant s chromovým dekorem, asistent rozjezdu do kopce, startovací tlačítko Ford, zadní samostatná sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, volant nastavitelný ve 2 osách, zadní posuvné dveře, dojezdová rezerva.

Příplatková výbava : sada Winter - vyhřívané přední sklo, vyhřívané přední sedačky za 11.900, sada audio 11 - navigace s 5‘‘ displejem, audio systém s CD a MP3, bluetooth handsfree, USB port, Tmavě tónovaná skla Privacy (zadní okna od sloupku B), chromovaná lišta u spodního okraje bočních oken 4.000, sada Family - el. otvírání a zavírání kufru, zásuvka na 230V/150W ta 13.500, Sada Active - systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu, parkovací asistent s předními a  zadními senzory, aktivní parkovací asistent umožňující podélné parkování, vnější zpětná zrcátka - vyhřívaná a sklopná za 25.000, 17-ti palcová alu kola 11.000, bixenony d ostřikovači  za 29.000, keyfree - bezklíčkové otvírání a startování vozu 8.500, ozdobné lišty prahů nerezové 3.000, metalíza za 20.900 Kč. Doplňky celkem za 149.000 Kč, celková akční cena je tak 652.990 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - komfortní podvozek, dobré jízdní vlastnosti 

                  - bezklíčkové otvírání vozu a startování

                  - tichý dobře odhlučněný motor

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky

                  - výborné brzdy  

                  - dobře fungující asistent parkování

                  - ovládací prvky na volantu

                  - pohodlné přední sedačky

MÍNUSY: - úzká nepoužitelná zadní prostřední sedačka

                  - chybějící ochranné lišty dveří a nárazníků

                  - grafika navigace

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - testovaný vůz nemá rezervu, sada na dojetí (za příplatek mini rezerva)

                  - v zatáčkách se naklání a citlivý na boční vítr

                  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1596 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec ecoboost                                                                                                                                                                 

Výkon 110 kW (150 k) /5.700 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.600 - 4.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.380 - 1.828 - 1.626 mm, rozvor 2. 648 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.310 kg, užitečná 590 kg, celková 1.900 kg                                 

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 471/1723/ (432/1684 l s minirezervou)                                                                                                                   

Pneu 215-50 R17 Good Year Efficient Grip (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 204 km/h
Spotřeba paliva 5,3 mimo - 8,0 město - 6,4 l/100km kombinace

Během testu ujeto 569 km s průměrnou spotřebou 7,27 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 9,5 s.

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s variabilním interiérem a výborným podvozkem a silným motorem. Možnost přiobjednat moderní asistenční systémy, včetně parkovacího asistentu.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu