Vyhledávání

Test Škody Octavia Combi s pohonem všech kol, automatickou převodovkou DSG s úsporným naftovým motorem TDI

Test Škody Octavia Combi s pohonem všech kol, automatickou převodovkou DSG s úsporným naftovým motorem TDI

Testoval jsem nejstarší vyráběnou škodovku - Octavia druhé generace, která se objevila na trhu již v roce 2004 a na podzim 2008 prošla faceliftem. Testovaný model s pohonem všech kol s haldex spojkou s výborným automatem DSG  a úsporným 2 litrovým motorem TDI ComonRail. Kombinace 4x4 TDI s automatem, byla donedávna vyhrazena pouze Audi a Volkswagenu nyní už, ale můžeme tuto variantu nalézt ve třech úspěšných řadách mimo Octavie i v Yeti a Superbu.

MOTOR Je dostatečně výkonný a pružný i na ostřejší ježdění. Jeho 103 kW, ale hlavně 320 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici od 1.750 do 2.500 otáček, poskytovalo v každé situaci značnou výkonovou rezervu. Motor není nutné nijak vytáčet, optimální bylo se pohybovat v oblasti kolem 2.000 otáček. TDI nově se vstřikováním Comon Rail plynule zrychlovalo cca od 1.800 otáček až k maximu ve 4.000 otáčkách. 

 

 

Spotřeba se pohybuje od necelých 5-ti litrů při klidné jízdě až k zhruba 7 litrům při ostřejší jízdě nebo ve městě. Překvapila mě spotřeba, při úsporné, ale nijak pomalé jízdě ukázal palubní počítač neuvěřitelné hodnoty spotřeby pod 5 litrů. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 5-6-ti litrů. Jízda po dálnici zhruba kolem 6-ti litrů. Celková spotřeba se během testu (1198 km) ustálila na neuvěřitelné hodnotě 5,9 l/100km což je o 0,1 litru méně než uvádí výrobce (5,9). Motor je díky novému vstřikování ComonRail velmi kultivovaný a tichý, v interiéru téměř není možné poznat, že vůz pohání dieselový motor. Ve vyšších dálničních rychlostech je vůz překvapivě tichý. Udávanou maximálku 203 km/h jsem nezkoušel, zrychlení 0-100 udává výrobce za 9,7 s, mě se podařilo dosáhnout tachometrových 100 km/h za 10,2 s.

PODVOZEK Je trochu tvrdší, ale i tak slušně tlumí nerovnosti vozovky a v zatáčkách 4kolka  skvěle seděla. Octavia druhé generace má nezávislé zavěšení zadních kol a díky tomu má proti první generaci výrazně lepší jízdní vlastnosti. S kvalitními letními pneu Continental ContiSport Contact 3 o rozměru 225 - 45 R17 na originálních Alu kolech se vůz jen minimálně naklání a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami na silnicích s kvalitním asfaltem. Jízdu jsem si užíval zejména na klikatých silničkách. Verze 4x4 má proti sériové Octavii zvýšený podvozek. Vůz má stalý pouze přední pohon, zadní se pomocí Haldex spojky rychle připojuje jen při prokluzu předních kol, což se mi podařilo jen při prudké akceleraci v zatáčkách nebo na mokrém povrchu. Vůz jsem nezkoušel mimo silnice, tak nemůžu hodnotit její terénní vlastnosti. Myslím si, že vhodnější by bylo obutí na standartních 16-ti palcových kolech, příplatkové 17-tky k charakteru vyšší čtyřkolky se kterou je možné vydat se i do lehčího terénu moc nejdou a vůz je pak zbytečně tvrdý.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Kožený 4-ramenný volant se dobře drží.

ŘAZENÍ Automatická dvouspojková 6-ti stupňová převodovka DSG funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pákou, směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadí vpřed. Za rozumný příplatek je možné pořídit pádla pod volantem (testovaný vůz je bohužel neměl). V manuálním režimu probíhalo řazení rychle a plynule, DSG je dvouspojková převodovka, která má v každém okamžiku zařazené 2 stupně najednou sudý a lichý, takže zařazení probíhá bez jakékoliv ztráty výkonu. Při kickdownu (prudkém sešlápnutí plynu) převodovka přeřadí okamžitě až o 3 rychlostní stupně dolu ze šestky až na trojku. Při klidné jízdě motor řadil velmi brzy pod 1.500 otáčkami. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který fungoval výborně. Manuálně jsem podřazoval při jízdě z kopce a před zatáčkou což automat samozřejmě nepozná. K dispozici je ještě sportovní režim, který řadí ve vyšších otáčkách. Motor točí na 6-tku při 90 - 1.700, při 110 cca 2.050, při 120 - 2.250 při dálničním limitu 130 je to 2.400 otáček, ještě při 150-ti motor točí 2.800 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování. Přístroje mají kovové obroučky. Napravo je tachometr v jeho dolní části je palivoměr. Displej palubního počítače - maxi dot byl mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazoval mimo tradičních funkcí: průměrná rychlost, spotřeba - průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu na displeji se také zobrazují údaje o zařazeném rychlostním stupni. Vlevo je otáčkoměr v jeho dolní části je ukazatel teploty chladící kapaliny, přístroje jsou bíle podsvíceny, tlačítka zeleně. Levou páčkou pod volantem se jednoduše ovládá tempomat, který je překvapivě za poměrně vysoký příplatek. Čidla automatických stěračů za deště, fungovali bez problémů, nemusel jsem do jejich funkce zasahovat. Vnitřní zrcátko má automatické zatmavení. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Hlavní xenonové světlomety mají funkci denního svícení (svítí boční svítilny v mlhovkách).

 

Originál navigace Colombus a příplatkový Sound systém s radiem a CD/MP3 s dotykovým displejem a 12-ti reproduktory s výborným zvukem. Tento typ navigace s celkem jednoduchým a intuitivním ovládáním je bohužel stále za velmi vysokou cenu - příplatek 34.800 Kč, proto je častým terčem zlodějů. 4-ramenný volant s koženým potahem jel seřiditelný ve 2 osách. Přední sportovní příplatkové sedačky jsou pohodlné, mají dobré tvarování a boční vedení, obě výškově stavitelné. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm (sedák 48 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. Mezi předními sedačkami je nastavitelná loketní opěrka s úložným prostorem.

 

Zavazadlový prostor má objem nadprůměrných 580 litrů (605 l ve verzi bez rezervy). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 uprostřed je loketní opěrka za ní je pak otvor pro prostrčení lyží. Po sklopení zadních sedaček vznikne malý schůdek, plocha není zcela rovná, objem kufru se zvětší na 1620 (1665 litrů bez rezervy). Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 101 cm, výška pod roletkou 59 cm, délka v rovině podlahy 103 cm. Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují, po stranách jsou uzavřené úložné prostory. Pod podlahou kufru je plechová rezerva 205-55R16 a základní nářadí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru 14 cm vysoká hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je 65 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 191 cm nad zemí, což je výborná hodnota a nemusíte se tak bát, že se praštíte do hlavy o víko kufru.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6 airbagy: čelní, boční, hlavové. Přední sedačky mají aktivní opěrky hlav. Sériově mají ESP všechny Octavie.  Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů. 4 kotoučové brzdy fungovaly výborně.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi elegantně, zejména přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou a novými předními světlomety. Zadní část vozu je elegantní a povedená - patří mezi nejhezčí kombíky, proti původní verzi se změnila jen optika světel. Na zadním nárazníku jsou červené odrazky - kočičí oči. Z vozu proti původní Octavii II zmizeli praktické černé lišty nárazníků což je škoda. Ochranné lišty dveří jsou bohužel neprakticky lakované.

 

CENA Testovaný vůz byl ve výbavě Elegance, je nabízen za katalogovou cenu 752.900 Kč v akčním ceníku Edition.cz je za 712.900 (8/2011). V této výbavě najdeme:  ESP + ASR, 6 x airbag, palubní počítač s Maxi dot, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, rádio SWING s CD a MP3, 8 repro, 2-zónová automatická klimatizace, tempomat, zadní parkovací asistent, přední sedačky s nastavitelnou bederní opěrou a vyhříváním, 15“ Alu kola Pyxis s pneu 205 - 60 R15, střešní nosič černý, síťový program, vkládané tkané koberce.

Příplatková výbava: Sound systém vč. 12 repro 10.000, Sun safe glass 25.200, navigace Colombus s DVD 34.800, měnič na 6 CD 10.100, příprava po GSM, bluetooth 11.500, podélný střešní nosič stříbrný 10.600, přední parkovací asistent 8.000, Light asistent - denní světla, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, dešťový senzor stěračů 5.100, xenonové světlomety 26.000, vyhřívané trysky ostřikovače č. skla 700, rezervní kolo dojezdové - ocelový disk 1.200, asistent rozjezdu do kopce 2.000, dvojitá sluneční clona 650, elektricky ovládané střešní okno 20.100, sportovní paket Dynamic - sportovní sedačky 2.500, výklopná schránka pod sedadlem spolujezdce 400, střešní nosič stříbrný 5.000, 17“ Alu kola Pegasus s pneu 225 - 45 R17 8.700, ukazatel kontroly tlaku pneu 1.800,  střešní okno 20.100, multifunkční kožený volant 5.000, funkční paket pro Jumbo box - audiozdířka AUX 700, přední mlhové světlomety s funkcí Corner 2.500, odkládací schránka v modulu rola 400, sklopná vnější zrcátka se zatmíváním a osvětlením prostoru řidiče 6.900, příprava pro tažné zařízení 5.000, ochranný kryt motoru 3.500, metalíza 11.600 Kč. Doplňky celkem za 211.850 Kč. Celková cena vozu je tak nemalých 924.750 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - nízká spotřeba

                  - výkonný a pružný motor TDI     

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - dobré brzdy

                  - výborně fungující rychlý automat DSG

                  - rychlé připojení zadního pohonu  

                  - indikátor zařazeného rychlostního stupně

                  - kvalitní použité materiály a dobré zpracování interiéru

                  - výborné přední sedačky

                  - obrovský zavazadlový prostor

                  - ergonomie ovládacích prvků v interiéru

                  - prostor na zadních sedačkách

                  - dobře odhlučněný interiér

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - nerozbitná skla Sunglass

                  - sklopná zrcátka - odklopí se pouze při otevření dveří řidiče

MÍNUSY: - nelogický směr řazení (v manuálním režimu)

            - vysoká cena

                  - nemožnost ovlivnit chod pohonu všech kol (zapnout, vypnout) 

                  - vyšší cena příplatkových výbav zejména navigace

                  - podvozek pro špatné cesty - pouze plastový kryt

                  - nesmyslné cejchování otáčkoměru po 125 otáčkách

                  - tvrdší podvozek

                  - v základní výbavě není rezervní kolo, pouze dojezdové za příplatek

                  - chybí ochranné lišty nárazníků a dveří jsou v barvě    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1968 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5.                                                                                     

Výkon 103 kW (140k) /4.200 ot./min., točivý moment 320 Nm 1.750 - 2.500 ot./min.

6-ti stupňová automatická převodovka DSG, pohon všech kol - haldex spojka
Rozměry D x Š x V 
4.569 - 1.769 - 1.468
mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.445 kg, užitečná 675 kg, celková 2.120 kg                                 

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 605/ 1655 l. (580/1620 l s rezervou)

Pneu 225 - 45 R17 Continental ContiSport Contact 3 - letní
Zrychlení 0 - 100 km/h za 9,7 s, max. rychlost 203 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo - 7,3 město - 5,9 l/100 km  kombinace

Celková spotřeba během testu 1198 km 5,8 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,2 s.

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s velkým kufrem. Výkonný, pružný a velmi úsporný motor TDI i přes pohon všech kol. Plynule a rychle řadící 6-ti stupňová převodovka DSG. Octavia je optimální rodinný vůz s  interiérem s dobrým zpracováním a kvalitními použitými materiály se kterým se můžete v zimě vydat do hor nebo na chalupu.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu