Vyhledávání

Test Škody Yeti s prostřední verzí 2,0 TDI s pohonem všech kol a automatem DSG

Test Škody Yeti s prostřední verzí 2,0 TDI s pohonem všech kol a automatem DSG

Testovaný Yeti patří mezi menší SUV. Testovaný vůz s automatem DSG má pohon 4x4, ale nejedná se o čtyřkolku se stálým náhonem všech kol, zadní náprava se připojuje přes spojku Haldex v okamžiku, kdy proklouznou přední kola. Yeti má světlou výšku 180 mm, proto je možné se s ním vydat i do lehčího terénu, ale není to offroad.

MOTOR čtyřválcový vznětový přeplňovaný motor - 2,0 TDI v prostřední výkonové variantě 103 kW, je dostatečně silný, největšího výkonu dosahuje ve 4.200 otáčkách. Ale hlavně má 320 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici už od 1.750 až do 2.500 otáček. To znamená, že je velmi pružný a není potřeba ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček. Zhruba od 1.800 otáček se začíná probouzet comonrailový turbodiesel a skvěle zatahuje až k hranici maximálního výkonu ke 4.200 otáčkám. Ideální je pohybovat se lehce nad 2.000 otáček, kde je motor velmi živý, tichý a jezdí s dobrou spotřebou. Nové comonrailové TDI je velmi kultivované a tiché. 

 

Spotřeba se během celého testu - 949 km ustálila na hodnotě 6,0 l/100km což je o 0,5 litru méně než deklaruje výrobce (6,5), což není zrovna obvyklé. Při úsporné jízdě rychlostí kolem 90 km/h při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 4,5 - 5 litrů. Při rychlosti nad 100 km/h spotřeba stoupne zhruba o litr - kolem 5 - 6 litrů. Ve městě jezdíte se spotřebou od 6 do 8 litrů nafty. Udávaná maximálka je 187 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 10,2 s, mě se podařilo za rovných 10,6 s zrychlit na tachometrových 100. S 1,5 tuny vážící 4-kolkou s automatem se dá mimo město i po dálnici jezdit bez problémů kolem 6-ti litrů nafty, na což můžou konkurenti se závistí pohlížet.

PODVOZEK Podvozek je vynikající, komfortní, dobře filtruje nerovnosti vozovky i na rozbitých polních cestách. V zatáčkách sedí Yeti jako přibytý. Na zimních širokých, ale bohužel dost nízkých pneu Continental Contiwintercontact TS 830 Po rozměru 225 - 50 R17 (které jsou výborné na kvalitním asfaltu, ale není to zrovna vhodné - hlavně nízké a tvrdé obutí na svezení mimo asfaltky) na elegantních originálních paprskových Alu kolech Yeti drží perfektně stopu a umožňuje ostré průjezdy zatáčkami, jak v běžném osibním voze a ne ve vyšším SUV ( je to dáno tím, že je použita podvozková plošina z poslední generace Octavie 4x4. Vůz má stalý pouze přední pohon, zadní se pomocí Haldex spojky rychle připojí při prokluzu předních kol. V terénu a na polních cestách si vůz vede velmi dobře to i díky krátkým převisům, ale je limitován bohužel nízkou světlou výškou 18 cm. Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým paketem pro špatné cesty, což znamená, že motor a převodovku kryje ocelový plech. Vůz má tlačítko offroad, které mimo jiné brzdí vůz při sjezdu z kopce. Vůz využívá funkce hill holder, která napomáhá rozjíždění do kopce.

ŘÍZENÍ Elektrický posilovač má variabilní účinek podle rychlosti. Klade optimální odpor a má dobrou zpětnou vazbu.

ŘAZENÍ Automatická dvouspojková 6-ti stupňová převodovka DSG funguje výborně bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pákou, směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadí vpřed. Za rozumný příplatek je možné pořídit pádla pod volantem (testovaný vůz je bohužel neměl k dispozici). V manuálním režimu probíhá řazení rychle a plynule, DSG je dvouspojková převodovka, která má v každém okamžiku zařazené 2 stupně najednou sudý a lichý, takže zařazení probíhá bez jakékoliv ztráty výkonu. Při kickdownu (prudkém sešlápnutí plynu) převodovka přeřadí okamžitě až o 3 rychlostní stupně dolu ze šestky až na trojku. Při klidné jízdě motor řadí velmi brzy pod 1.500 otáčkami. Většinou jsem využíval automatický režim, který funguje výborně. Manuálně jsem podřazoval při jízdě z kopce a před zatáčkou což automat samozřejmě nepozná. K dispozici je i sportovní režim, který řadí ve vyšších otáčkách. Motor točí na 6-tku při 90 - 1.600, při 100 - 1.800, při 120 - 2.200 při dálničním limitu 130 je to 2.350 otáček, ještě ve 150-ti motor točí jen 2.700 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska horní díl je z měkčených plastů přes celou šířku až ke středovému tunelu jde stříbrná elegantní lišta. Interiér je velmi kvalitně zpracovaný, propracovaný do detailu a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou se dvěma chromovaným tubusy s otáčkoměrem  s malým teploměrem chladící kapaliny a druhým s rychloměrem a palivoměrem s bílým podsvícením. Displej palubního počítače - maxi dot je mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitá rychlost, vnější teplota a teplota oleje. Světla mají funkci denního svícení. Hlavní příplatkové bixenonové světlomety mají natáčení do zatáček a funkci corner díky nimž přisvěcují do zatáčky ještě mlhovky, jízda v noci je pak velmi příjemná. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Colombus a příplatkový Sound systém s radiem a CD/MP3 s dotykovým displejem a 12-mi reproduktory s výborným zvukem. Tento typ navigace je bohužel stále za velmi vysokou cenu - příplatek 47.900 Kč, proto je častým terčem zlodějů. Bohužel i tento vůz se stal jejich terčem a po rozbití okna řidiče byla navigace odcizena. Ovládání hlasitosti na volantu je hodně citlivé a občas se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Vůz měl  automatickou 2 zónovou klimatizací Climatronic. Ve výbavě byla příplatková prosklená otvírací panoramatická střecha, která se otvírá až nad zadní sedačky, při jízdě do  100 km/h byl hluk při otevřené střeše snesitelný. Vůz elektrické ovládání všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev a je tam i praktická gumička na uchycení mapy.

Z vozu jel i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, mimo vpravo do boku přes mohutný boční B - sloupek. Přední kožené sedačky za alcantary jsou pohodlné, obě jsou výškově nastavitelné, s nastavitelnou bederní podpěrou. Vzadu je dost prostoru pro 2 osoby, zejména v oblasti kolen - od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 46 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa 96 cm (přesto, že vůz měl střešní okno).

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 405 litrů, při posunutí sedaček o 15 cm vpřed se zvětší na 510 l (tyto hodnoty platí pravděpodobně pro verzi bez rezervního kola). Zadní sedačky jsou zcela samostatné 2 krajní jsou posuvné o 15 cm, jsou široké 45 cm, prostřední je široká jen 30 cm dá se sklopit a slouží ideálně jako loketní opěrka, jsou v ní prolisy na nápoje. Po sklopení zadních sedaček (včetně sedáků se přiklopí k předním sedačkám, aretují s pomocí popruhů s háčky za opěrky předních hlav) vznikne zcela rovná plocha dlouhá 157 cm a objem se zvětší na 1580 při vyjmutí sedaček až na 1760 litrů. V kufru byly na bocích tyče - lišty s háčky na zavěšení tašek a upevnění zavazadel. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 100,5 cm, výška pod odnímatelným krytem je 44,5 cm, délka v rovině podlahy 75/91 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 72 cm nad zemí a 2 cm nad podlahou ve verzi s rezervním kolem. Pod podlahou kufru byla příplatková bohužel jen dojezdová rezerva (maximální rychlost 80 km/h) o rozměru 195-60-R16. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru -zámek cca 195 cm nad zemí, což je vynikající hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy.

BEZPEČNOST Vůz ve výbavě Expirience sériově vybaven 7-ti airbagy včetně kolenního. a hlavových airbagů. V základní výbavě je ESP včetně různých asistentů. Na všech kolech byly kotoučové brzdy se kterým Yeti výborně zpomaluje.

DESIGN Zejména Přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou Škoda a zajímavými vedle masky posazenými kulatými mlhovkami působí neobvykle a velmi sympaticky. V zadní části je zajímavý prvek černých zadních D i C sloupků, které splývají se zatmavenými zadními okny. Elegantně působí stříbrná plastová imitace krycího plechu na předním i zadním nárazníku. Příplatkové hagusy ve stříbrno-černé barvě vypadají výborně. Vůz má vyšší stavbou což je dáno světlou výšku 18 cm. Přimlouval bych se za prodlouženou verzi (cca o 25 - 30 cm), jako např. Vitara XL - s větším kufrem by to bylo skvělé rodinné SUV, ještě bych zvětšil světlou výšku na 20 cm (nebo bych udělal více terénní verzi Scout) a auto by nemělo chybu.

CENA Yeti v nejvyšší výbavě Expirience je nabízen za cenu 654.800 Kč (3/2012). V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag vč. kolenního, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač s maxidot, automatická klimatizace Climatronic, autoradio Swing s CD/MP3, kontrola tlaku pneumatik, dešťový senzor, zadní čidla parkování, tempomat, zadní dělená samostatná sedadla, střešní lišty - hagusy - černé, sada na opravu pneu, výškově stavitelná sedačka řidiče, spolujezdce a volant, bederní opěrka u řidiče i spolujezdce, vyhřívané př. sedačky, 8 repro, 17“ Alu kola s pneu 225-50 R17.

Příplatková výbava: Sound systém s 12-ti repro 10.000, kožené sedačky Alcantara 46.900, navigační systém Colombus 47.900, Jumbo box 700, light asistent 1.600, malý kožený paket 1.000, MDI 2.500, paket pro špatné cesty 5.300, panoramatická posuvná střecha 26.200, Sunset - zadní zatmavená skla 4.500, kovové kryty pedálů za 2.000, Bi-xenony 26.700, příprava pro telefon Bluetooth 7.000, přední čidla parkování 8.000, asistent rozjezdu do kopce 2.000, vyhřívané trysky č. skla 700, střešní nosič stříbrný 3.000, příprava pro tažné zařízení 5.000, rezervní kolo na dojetí 1.400, vkládané koberce 1.300, vnitřní i vnější zrcátko se zatmíváním 5.000, metalíza za 11.600 Kč. Celkově příplatková výbava za 220.300 Kč. Celková cena vozu je tak 875.100 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, výkonný a úsporný motor

                  - výborné jízdní vlastnosti na silnici i mimo ní

                  - pohodlné přední sedačky

                  - dobře fungující 6-ti stupňový automat DSG

                  - variabilní samostatné, posuvné zadní sedačky

                  - bohatá výbava vozu a možnost individualizace

                  - vyšší posez a výhled z vozu

                  - prostor pro nohy a hlavu na zadních sedačkách

                  - dobrá průchodnost terénem - malé převisy

                  - na 4 -kolku s automatem výborná spotřeba

                  - dobré terénní vlastnosti, tlačítko offroad

                  - kvalitně zpracovaný dobře vypadající interiér  

                  - nízký hluk při otevřené střeše

                  - výborné brzdy

MÍNUSY: - nemožnost ovládat pohon 4x4 (vypínat, zapínat)                   

                  - mohutný B - sloupek omezuje výhled

- drahá navigace Colombus, která je terčem zlodějů

- nízko umístěná navigace odvádí pozornost od řízení

                  - menší objem kufru ve verzi s rezervou, která není ani plnohodnotná   

- nižší světlá výška 180 mm

- opačný smysl řazení automatu (pákou v manuálním režimu)

- pádla řazení automatu za příplatek (testovaný vůz je neměl)

- nízký profil pneu - profilové číslo 50 (zbytečně velká kola snižují komfort)

- systém MDI za příplatek místo klasického USB nutno kupovat kabely   

- vyšší ceny příplatkové výbavy, velké navýšení základní ceny    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1968 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, Euro 5                                                               

Výkon 103 kW (140k) / 4.200 ot./min., točivý moment  320 Nm / 1.750 - 2.500 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka DSG,
připojitelný pohon všech kol - Haldex spojka 
Rozměry D x Š x V 
4.223 - 1.793 - 1.691 mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.480 kg , užitečná 620 kg, celková  2.100 kg                     

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 405/1760 litrů

Pneu 225- 50 Continental Contiwintercontact TS 830 (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 s, max. rychlost 187 km/h
Spotřeba paliva 5,8 mimo - 7,6 město - 6,5 l/100km  kombinace

Změřeno: celková spotřeba během testu 949 km - 6,0 l/100km, zrychlení z 0 - 100 km/h cca 10,6 s.

RESUME : Malé SUV s vynikajícím podvozkem s dobrými jízdními vlastnosti i v lehčím terénu. Kvalitně zpracovaný interiér. Výborný motor TDI se vstřikováním comonrail s dobrou dynamikou a výbornou spotřebou. Dobře fungující dvouspojkový automat DSG. Jediné co bych na voze změnil je délka a velikost zavazadlového prostoru, který pro rodinu nebude dostačující. Zvedl bych lehce světlou výšku na 20 cm pro lepší průchodnost terénem. Bohužel s příplatkovou výbavou se cena nepříjemně navýší.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu