Vyhledávání

Test Subaru XV s dieselem boxerem 2,0

Test Subaru XV s dieselem boxerem 2,0

Test Subaru XV s vynikajícím dieselem boxerem. Pro Evropu v podstatě nástupce Subaru Impreza. Za týden jsem s XV s motorem 2,0 D najezdil 952 km.

MOTOR Testovaný měl pod kapotou 2-litrový diesel boxer (4-válcový motor s protiběžnými písty je v naftové verzi jediný svého druhu). Motor dosahuje výkonu 108 kW už ve 3.600 ot., ale především 350 Nm točivého momentu, který je k dispozici již od 1.600 do 2.400 otáček. Motor zabírá již od 1.800 otáček, kdy se projeví mohutný zátah turba, který pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Dynamika vozu je výborná, vůz má dobré pružné zrychlení, což oceníte hlavně při předjíždění. Než se motor zahřeje je poměrně hlučný, potom se zklidní a při dálničních rychlostech není téměř slyšet. Motor je hlučnější od 3.000 otáček, na 6-tku motor točí ve 150 jen 2.600. Na nižší rychlostní stupně dvojku a trojku je vůz velmi živý.

Při jízdě rychlostí na dálničním limitu jezdíte kolem 6,5- 7 l/100 km. Při ustálené jízdě po dálnici rychlostí kolem 110 km/h jsem jezdil jen za 5 litrů. Vyloženě úsporná jízda maximálně do 90-100 km/h znamenala pouze 4-4,5 litru nafty. Při běžné jízdě se dvěma osobami, se spotřeba pohybuje kolem 6-ti litrů. Městský provoz znamená zhruba kolem 7-mi litrů. Během celého testu - 952 km se spotřeba ustálila na 5,6 l/100km, jezdil přesně tak jak deklaruje výrobce ( 5,6 kombinovaná ) jedná se, ale pouze o údaje palubního počítače. Udávanou maximálku 198 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,3 s jsem na tachometrových 100 zvládl za 8,4 s.

PODVOZEK Je komfortně naladěn, vůz velmi dobře tlumí nerovnosti, přesto v zatáčkách velmi dobře sedí. Testovaný vůz jezdil na vyšších pneu Yokohama Geolandar G95 o rozměru 225 - 55 R17 na originálních 5-ti paprskových černo-stříbrných Alu kolech. Na mokré silnici jsem si nebyl na těchto pneu moc jistý. Díky vyššímu profilu pneu a dobře odladěnému podvozku se do vozu nepřenášejí rázy z nerovností vozovky. Vůz proto bez problémů projíždí a žehlí i značně rozbitéi okresky i polní cesty. XV má jako každé správné Subaru tradiční stálý symetrický pohon všech kol. XV má zesílený podvozek a světlou výšku 220 mm, což je daleko víc než mají běžné SUV, kvůli ní má výbornou průchodnost v terénu. XV jsem zkoušel pouze na polních a lesních cestách, tam si vede velmi dobře a ve vyšších rychlostech  kolem 60-70 km/h je stabilní a nabízí jízdu s výborným komfortem odpružení a tlumení nerovností. Má kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech.

ŘÍZENÍ Má optimální odpor vůz se příjemně řídí. Řízení má elektrický posilovač s variabilním účinkem, snižující se s rychlostí. Je přesné, má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se dobře řídí a je velmi zábavný.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky je poměrně přesné, ale má delší dráhy řazení. Převody jsou dlouhé, motor s tím nemá problém díky výkonu a točivému momentu v nízkých otáčkách. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti  pouze 1.550 ve 100 - 1.700, při 120 cca 2.050 a  při dálničním limitu 130 je to jen 2.200 otáček ve 150 km/h stále pouze 2.600 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí se dobře drží.

INTERIÉR Palubní deska je konečně z měkčených plastů, má klasický tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná. V kapličce přístrojů před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo  rychloměr, uprostřed je displej měřiče kilometrů a digitální palivoměr, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí, nahradila ho pouze kontrolka. Palubní přístroje mají světle červené podsvícení. Uprostřed palubní desky nahoře nad výdechy větrání jsou 2 displeje, vlevo displej automatické klimatizace, vpravo pak barevný displej palubního počítače, s několika módy - zobrazuje vnější teplotu, průměrnou a okamžitou spotřebu, dojezd hodiny, průměrnou rychlost, v grafu zobrazuje průběh spotřeby. Palubní počítač se ovládá tlačítky na volantu, ale mezi pamětmi A a B se velmi nešikovně a nebezpečně přepíná kolíčkem přímo na přístrojích - to znamená, že se musí natáhnout ruka skrz nebo kolem volantu. Palubní počítač má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. V testovaném voze bylo originál radio s CD/WMA přehrávačem. V loketní opěrce je USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia na levé straně volantu je dobře řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách. Mimo ovládání radia jsou na volantu vpravo tlačítka tempomatu. Na středové konzoli pod radiem je ovládání klimatizace se 3-mi otočnými ovladači a tlačítky, displej klimatizace je nahoře uprostřed palubní desky.

Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde 3/4 litrová láhev. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením a nízko umístěné, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Obě přední sedačky jsou vyhřívané, ovladač má jen 2 stupně a je na středovém tunelu umístěn dost vzadu. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm - sedák 46 + 29 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je také dost místa 95 cm.

Zavazadlový prostor má velikost 380 litrů což je průměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (navíc je vůz o cca 15 cm delší než konkurence). Po sklopení zadních sedaček vznikne rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1270 litrů. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 107 cm, výška 45 cm, délka v rovině podlahy je 80 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Kufr kryje roletka, která se běžně používá u kombíků, musíme ji hlídat, aby se pohybovala v drážce, manipulace s ní není optimální. Pod podlahou mělkého kufru bohužel není rezervní kolo, ale pouze sada na dojetí, což u vozu se kterým můžete vyjet  mimo zpevněné cesty není dobrá zpráva. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 78 cm nad zemí a 10 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 190 cm nad zemí, což je dostatečná výška. Na víku kufru je vpravo v plastu prohlubeň určená pro zavírání víka kufru.

 

BEZPEČNOST XV má v základní výbavě 7 airbagů včetně hlavových a kolenního. Sériově má ESP (u Subaru nazývané VDC) včetně hydraulického brzdového asistentu. ESP je možné vypnout tlačítkem na palubní desce, ale nad 40 km/h se automaticky aktivuje. Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů nad 20 km/h, v sedačce spolujezdce je zátěžové čidlo, které aktivuje nebo vypíná Airbagy na straně spolujezdce. V rychlosti cca 35 km/h se vůz automaticky zamkne. Vůz výborně brzdí pomocí 4 kotoučových brzd.

DESIGN Subaru XV má černé plastové lemy kol a prahů. Spodek předního nárazníku a rohy zadního nárazníku lemuje černý plast, vzadu uprostřed je naznačen difuzor v barvě vozu, uprostřed něj je zadní mlhovka.  Vzadu jsou vystouplá sdružená světla. Nad zadním oknem je spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. Přední maska je chromovaná, v rozích nárazníku jsou kulaté mlhovky s denními světlomety, pod RZ je černým plastem lemovaný otvor pro chlazení. XV je k mání v 10-ti barvách.

CENA Vůz v prostřední výbavě Comfort je nabízen za nemalých 829.00 Kč (11/2014) v této výbavě najdeme : ESP, 7x airbag, tempomat, palubní počítač  multifunkčním displejem, př. mlhovky, deštový a světelný signál, centrál s dálkou, vyhřívané přední sedačky, 4x el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením, 6 repro, zadní parkovací kamera, zatmavená zadní okna, duální automatická klima, 17“ Alu kola s pneu 225 - 55 R17, kožený volant nastavitelný ve dvou osách.

Příplatková výbava : Metalíza 12.000  Kč. Celková cena vozu je 841.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný a pružný motor    

                  - nízká spotřeba

                  - přesné řízení s variabilním posilovačem

                  - odolný komfortně naladěný podvozek

                  - palubní počítač se dvěma pamětmi

                  - velká světlá výška

                  - prostor na sezení na zadních sedačkách

                  - dlouhá (úsporná) 6-ti stupňová převodovka  

                  - zadní sedačky se dají sklopit do roviny  

MÍNUSY: - vyšší cena

                  - přepínání palubního počítače z A do B kolíkem na přístrojích

                  - žádná příplatková výbava, pevně danné modely 

                  - velký 120.000 Kč rozdíl proti benzínovému 2-litru

                  - manipulace s roletkou kufru, nemá madlo

                  - pneu Yokohama na mokru moc nedrží a kloužou     

                  - chybějící rezervní kolo  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, vznětový přeplňovaný 4 válec                                                                                      

Výkon 108 kW (147 k) /3.600 ot./min. , točivý moment 350 Nm 1.600 - 2.400 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.450 - 1.780 - 1.570 mm, rozvor 2.635 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.415-1485 kg, užitečná 475-545 kg, celková 1.960 kg                                 

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 380/1270 litrů                                                                                                                          

Pneu 225 - 55 R17 Yokohama Geolandar G95- letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,3 s, max. rychlost 198 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 6,8 město - 5,6 l/100km  kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 952 km - 5,6 l/100km naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,4 s.

 

Resume: XV je v podstatě evropská verze Imprezy postavená na vyšším podvozku 220 mm. Naftový dvoulitrový boxer je pružný a výkonný s dobrou spotřebou, sá se s ním jezdit mezi 5-6-ti litry nafty. XV má používá klasický symetrický pohon všech kol. Je nutné zvážit, zda se Vám vyplatí příplatek  120.000 Kč proti benzínovému dvoulitru, který nebude tak úsportný.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu