Test Subaru XV s dieselem boxerem 2,0
Test Subaru XV s vynikajícím dieselem boxerem. Pro Evropu v podstatě nástupce Subaru Impreza. Za týden jsem s XV s motorem 2,0 D najezdil 952 km.
MOTOR Testovaný měl pod kapotou 2-litrový diesel boxer (4-válcový motor s protiběžnými písty je v naftové verzi jediný svého druhu). Motor dosahuje výkonu 108 kW už ve 3.600 ot., ale především 350 Nm točivého momentu, který je k dispozici již od 1.600 do 2.400 otáček. Motor zabírá již od 1.800 otáček, kdy se projeví mohutný zátah turba, který pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Dynamika vozu je výborná, vůz má dobré pružné zrychlení, což oceníte hlavně při předjíždění. Než se motor zahřeje je poměrně hlučný, potom se zklidní a při dálničních rychlostech není téměř slyšet. Motor je hlučnější od 3.000 otáček, na 6-tku motor točí ve 150 jen 2.600. Na nižší rychlostní stupně dvojku a trojku je vůz velmi živý.
Při jízdě rychlostí na dálničním limitu jezdíte kolem 6,5- 7 l/100 km. Při ustálené jízdě po dálnici rychlostí kolem 110 km/h jsem jezdil jen za 5 litrů. Vyloženě úsporná jízda maximálně do 90-100 km/h znamenala pouze 4-4,5 litru nafty. Při běžné jízdě se dvěma osobami, se spotřeba pohybuje kolem 6-ti litrů. Městský provoz znamená zhruba kolem 7-mi litrů. Během celého testu - 952 km se spotřeba ustálila na 5,6 l/100km, jezdil přesně tak jak deklaruje výrobce ( 5,6 kombinovaná ) jedná se, ale pouze o údaje palubního počítače. Udávanou maximálku 198 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,3 s jsem na tachometrových 100 zvládl za 8,4 s.
PODVOZEK Je komfortně naladěn, vůz velmi dobře tlumí nerovnosti, přesto v zatáčkách velmi dobře sedí. Testovaný vůz jezdil na vyšších pneu Yokohama Geolandar G95 o rozměru 225 - 55 R17 na originálních 5-ti paprskových černo-stříbrných Alu kolech. Na mokré silnici jsem si nebyl na těchto pneu moc jistý. Díky vyššímu profilu pneu a dobře odladěnému podvozku se do vozu nepřenášejí rázy z nerovností vozovky. Vůz proto bez problémů projíždí a žehlí i značně rozbitéi okresky i polní cesty. XV má jako každé správné Subaru tradiční stálý symetrický pohon všech kol. XV má zesílený podvozek a světlou výšku 220 mm, což je daleko víc než mají běžné SUV, kvůli ní má výbornou průchodnost v terénu. XV jsem zkoušel pouze na polních a lesních cestách, tam si vede velmi dobře a ve vyšších rychlostech kolem 60-70 km/h je stabilní a nabízí jízdu s výborným komfortem odpružení a tlumení nerovností. Má kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech.
ŘÍZENÍ Má optimální odpor vůz se příjemně řídí. Řízení má elektrický posilovač s variabilním účinkem, snižující se s rychlostí. Je přesné, má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se dobře řídí a je velmi zábavný.
ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky je poměrně přesné, ale má delší dráhy řazení. Převody jsou dlouhé, motor s tím nemá problém díky výkonu a točivému momentu v nízkých otáčkách. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti pouze 1.550 ve 100 - 1.700, při 120 cca 2.050 a při dálničním limitu 130 je to jen 2.200 otáček ve 150 km/h stále pouze 2.600 otáček. Řadící páka s koženou hlavicí se dobře drží.
INTERIÉR Palubní deska je konečně z měkčených plastů, má klasický tvar s kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná. V kapličce přístrojů před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr, uprostřed je displej měřiče kilometrů a digitální palivoměr, teploměr chladící kapaliny bohužel chybí, nahradila ho pouze kontrolka. Palubní přístroje mají světle červené podsvícení. Uprostřed palubní desky nahoře nad výdechy větrání jsou 2 displeje, vlevo displej automatické klimatizace, vpravo pak barevný displej palubního počítače, s několika módy - zobrazuje vnější teplotu, průměrnou a okamžitou spotřebu, dojezd hodiny, průměrnou rychlost, v grafu zobrazuje průběh spotřeby. Palubní počítač se ovládá tlačítky na volantu, ale mezi pamětmi A a B se velmi nešikovně a nebezpečně přepíná kolíčkem přímo na přístrojích - to znamená, že se musí natáhnout ruka skrz nebo kolem volantu. Palubní počítač má 2 paměti A a B, ujeté kilometry se zobrazují na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem, k nim náleží hodnoty na palubním počítači. V testovaném voze bylo originál radio s CD/WMA přehrávačem. V loketní opěrce je USB slot pro připojení audio zařízení. Ovládání hlasitosti a přepínání stanic radia na levé straně volantu je dobře řešeno. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách. Mimo ovládání radia jsou na volantu vpravo tlačítka tempomatu. Na středové konzoli pod radiem je ovládání klimatizace se 3-mi otočnými ovladači a tlačítky, displej klimatizace je nahoře uprostřed palubní desky.
Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač, zamykání vozu a ovládání el. zrcátek je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde 3/4 litrová láhev. Přední pásy jsou výškově stavitelné. Přední sedačky jsou pohodlné s dobrým bočním vedením a nízko umístěné, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Obě přední sedačky jsou vyhřívané, ovladač má jen 2 stupně a je na středovém tunelu umístěn dost vzadu. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm - sedák 46 + 29 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je také dost místa 95 cm.
Zavazadlový prostor má velikost 380 litrů což je průměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (navíc je vůz o cca 15 cm delší než konkurence). Po sklopení zadních sedaček vznikne rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1270 litrů. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 107 cm, výška 45 cm, délka v rovině podlahy je 80 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Kufr kryje roletka, která se běžně používá u kombíků, musíme ji hlídat, aby se pohybovala v drážce, manipulace s ní není optimální. Pod podlahou mělkého kufru bohužel není rezervní kolo, ale pouze sada na dojetí, což u vozu se kterým můžete vyjet mimo zpevněné cesty není dobrá zpráva. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je 78 cm nad zemí a 10 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek 190 cm nad zemí, což je dostatečná výška. Na víku kufru je vpravo v plastu prohlubeň určená pro zavírání víka kufru.
BEZPEČNOST XV má v základní výbavě 7 airbagů včetně hlavových a kolenního. Sériově má ESP (u Subaru nazývané VDC) včetně hydraulického brzdového asistentu. ESP je možné vypnout tlačítkem na palubní desce, ale nad 40 km/h se automaticky aktivuje. Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů nad 20 km/h, v sedačce spolujezdce je zátěžové čidlo, které aktivuje nebo vypíná Airbagy na straně spolujezdce. V rychlosti cca 35 km/h se vůz automaticky zamkne. Vůz výborně brzdí pomocí 4 kotoučových brzd.
DESIGN Subaru XV má černé plastové lemy kol a prahů. Spodek předního nárazníku a rohy zadního nárazníku lemuje černý plast, vzadu uprostřed je naznačen difuzor v barvě vozu, uprostřed něj je zadní mlhovka. Vzadu jsou vystouplá sdružená světla. Nad zadním oknem je spojler v barvě vozu s brzdovým světlem. Přední maska je chromovaná, v rozích nárazníku jsou kulaté mlhovky s denními světlomety, pod RZ je černým plastem lemovaný otvor pro chlazení. XV je k mání v 10-ti barvách.
CENA Vůz v prostřední výbavě Comfort je nabízen za nemalých 829.00 Kč (11/2014) v této výbavě najdeme : ESP, 7x airbag, tempomat, palubní počítač multifunkčním displejem, př. mlhovky, deštový a světelný signál, centrál s dálkou, vyhřívané přední sedačky, 4x el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu a USB připojením, 6 repro, zadní parkovací kamera, zatmavená zadní okna, duální automatická klima, 17“ Alu kola s pneu 225 - 55 R17, kožený volant nastavitelný ve dvou osách.
Příplatková výbava : Metalíza 12.000 Kč. Celková cena vozu je 841.000 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborné jízdní vlastnosti a brzdy
- výkonný a pružný motor
- nízká spotřeba
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- odolný komfortně naladěný podvozek
- palubní počítač se dvěma pamětmi
- velká světlá výška
- prostor na sezení na zadních sedačkách
- dlouhá (úsporná) 6-ti stupňová převodovka
- zadní sedačky se dají sklopit do roviny
MÍNUSY: - vyšší cena
- přepínání palubního počítače z A do B kolíkem na přístrojích
- žádná příplatková výbava, pevně danné modely
- velký 120.000 Kč rozdíl proti benzínovému 2-litru
- manipulace s roletkou kufru, nemá madlo
- pneu Yokohama na mokru moc nedrží a kloužou
- chybějící rezervní kolo
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, vznětový přeplňovaný 4 válec
Výkon 108 kW (147 k) /3.600 ot./min. , točivý moment 350 Nm 1.600 - 2.400 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, trvalý symetrický pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 4.450 - 1.780 - 1.570 mm, rozvor 2.635 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.415-1485 kg, užitečná 475-545 kg, celková 1.960 kg
Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 380/1270 litrů
Pneu 225 - 55 R17 Yokohama Geolandar G95- letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,3 s, max. rychlost 198 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 6,8 město - 5,6 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 952 km - 5,6 l/100km naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,4 s.
Resume: XV je v podstatě evropská verze Imprezy postavená na vyšším podvozku 220 mm. Naftový dvoulitrový boxer je pružný a výkonný s dobrou spotřebou, sá se s ním jezdit mezi 5-6-ti litry nafty. XV má používá klasický symetrický pohon všech kol. Je nutné zvážit, zda se Vám vyplatí příplatek 120.000 Kč proti benzínovému dvoulitru, který nebude tak úsportný.
Karel Kolečko