Vyhledávání

Test SUV Fiat Freemont s 2,0 dieselem a automatickou převodovkou a pohonem všech kol

Test SUV Fiat Freemont s 2,0 dieselem a automatickou převodovkou a pohonem všech kol

Testované SUV Fiat Freemont je evropská verze Dodge Journey, které bylo představeno už ve Frankfurtu 2007. Zkoušený model s pohonem všech kol s nejsilnějším naftovým motorem a 6-ti stupňovou automatickou převodovku.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz se silnější verzí dieselového motoru - 2,0 MultiJet. Má výkon - 125 kW dosahovaných ve 4.000 otáčkách a 350 Nm točivého momentu, který je k dispozici od 1.750 do 2.500 otáček. Kolem 2.000 otáček začíná motor zabírat. Motor je silný, ale automatická převodovka mu ubírá na využitelnosti. Převodovka nefunguje moc dobře a při otáčkách kolem 1.500 začne motor nepříjemně vibrovat.

Spotřeba za celý test - 785 km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal na 8,45 l/100km což je o více než o litr víc než deklaruje výrobce (7,3). Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje kolem 7 -8-ti litrů. Při kratších jízdách po městě bude, ale spotřeba mezi 12 -14 litry nafty, což není vůbec málo. Do 140 je ve voze poměrně ticho, motor o sobě dává vědět až na 3.000 otáček. Udávaná maximálka je 184 km/h, mě se podařilo dosáhnout pouze tachometrových 180, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 11,1 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 už za 10,6 s (o půl vteřiny rychleji).

PODVOZEK Podvozek je dobře naladěn i přes velká kola s pneu Toyo Open Country o rozměru  225-55 R19 na originál černých 10-ti paprskových Alu kolech, dobře tlumí nerovnosti a nabízí komfortní svezení. V zatáčkách se jen minimálně naklání a umožňuje dost ostré průjezdy zatáčkami. Podvozek je proti původnímu americkému modelu Dodge Jorney, přizpůsoben Evropě a lépe vyladěn.

Standartně jsou poháněna přední kola, zadní se připojí automaticky jen po prokluzu předních kol - přes elektronicky řízenou vícelamelovou spojku, maximálně se přenáší 50% točivého momentu na zadní kola. Pohon všech kol se spíná pouze automaticky, nejde ho jinak ovládat. Systém pohonu všech kol funguje pouze do 105 km/h, pak už máte jen dvoukolku. Světlá výška vozu je je velmi slušných 197 mm, takže se nemusíte bát sjet ze silnice někam do terénu. Vůz má víc jak 2 tuny to se projeví na delší brzdné dráze přestože má 4 kotoučové brzdy.  

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti, má trochu delší převod řízení.

ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka nepatří mezi nejrychlejší. Zejména v nižších rychlostech řadí dost pozdě až někde kolem 3.000 otáček. Převodovka si s motorem moc nerozumí. Je možné řadit sekvenčně, ale pouze řadící pákou do stran, k sobě nižší rychlosti od sebe vyšší rychlostní stupně. Pádla pod volantem na manuální řazení není možné přiobjednat ani za příplatek u žádného modelu. Motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.400, při 100 cca 1.550, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.000 otáček i ve 150 jsou otáčky pouze 2.350, bohužel se to nijak výrazně neprojevuje na nižší spotřebě.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů, na rozdíl od původní americké verze, je celý interiér pro Evropské trhy upraven. Interiér je slušně zpracovaný a dobře vypadá i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem se 2 samostatnými tubusy otáčkoměru (dole v něm teploměr chladící kapaliny) a rychloměrem (dole palivoměr) všechny pak s bílým podsvícením. Otáčkoměr je cejchován po 200 otáčkách. Mezi oběma tubusy je displej palubního počítače. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenost. Spotřeba není přiřazena k pamětem A a B, je bohužel zvlášť stejně tak doba jízdy a průměrná rychlost. Dotykový 8,4 displej navigace je uprostřed palubní desky, zobrazuje funkce radia, CD a DVD přehrávače i USB zařízení, které je možné snadno připojit konektorem v loketní opěrce. Je možné na DVD přehrávat filmy z DVD disků, při stání na předním displeji a za jízdy i na výklopném stropním, pro zadní sedačky, kde je k dispozici dálkový ovladač a konektory na sluchátka. Na hlavním displeji se zobrazuje obraz zadní parkovací kamery (umístěné nad RZ), která nás informuje o situaci za vozem. Při slunečném počasí není displej navigace dobře čitelný navíc je samozřejmě upatlaný od prstů. Řidič je od spolujezdce oddělen mohutným středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou je  úložný prostor. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a subwooferem s dobrým zvukem má ovládání na volantu, na spodní části, zadní strana vodorovných ramen. 3-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách, na volantu je ovládání tempomatu a palubního počítače. Automatická 2-zónová klimatizace využívá dotykový  displej navigace, kde se zobrazuje teplota má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po celých stupních. Z vozu je i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutný A-sloupek.

Přední vyhřívané kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče. Sedačka řidiče je elektricky ovládaná. Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm -sedák 44 + 30 cm prostor pro kolena, (zadní sedadla jsou posuvná o 12 cm a opěradla mají nastavitelný sklon) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je místa dost - 98 cm. I základní model se nabízí v sedmimístném uspořádání, sedačky se sklopí do podlahy kufru, tyto sedačky jsou určeny spíš pro děti nebo osoby menšího vzrůstu (přístup k nim je přes sklopné sedačky druhé řady). V sedačkách druhé řady jsou integrované dětské sedačky. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde maximálně láhev 0,75 litru. Zrcátka jsou el. sklopná.

 

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 540 litrů v pětimístném uspořádání v 7-mi lidech zbývá pro zavazadla pouze 145 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1461 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 106 cm, výška po hranu oken 46 cm, délka v rovině podlahy 40 cm při druhé řadě 106-118 cm (po sklopení sedaček až 192 cm). Je možné sklopit i opěradlo spolujezdce, ložná plocha se prodlouží na 250 cm a k palubní desce až 280 cm. Tvar kufru je pravidelný, nejsou tam žádné výstupky. Kvůli sklopným sedačkám třetí řady v autě chybí krycí roletka kurfu. Vně pod podlahou kufru je dojezdová rezerva- 145-70 R17, která je znečištěna z běžného provozu. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 76 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek pouze 181 cm nad zemí, v plastu na spodní straně jsou 2 madla na zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR je součástí základní výbavy. Při překročení rychlosti 24 km/h (15 mil) se vůz automaticky zamkne, při nezapnutí pásů se ozve akustická signalizace. Přesto, že má vůz 4 kotoučové brzdy, má delší brzdnou dráhu, což souvisí s více než dvoutunovou hmotností.

DESIGN je spíše americky hranatý s ostrými hranami. Akční model Black Code má černé doplňky: masku, zrcátka, kola a spodní část předního nárazníku. Přední část je hranatá s radiálně dělenou maskou vypadá hodně dobře, v rozích nárazníku jsou kulaté mlhovky v černém plastu. Lemy blatníků a prahy jsou vyklenuté. Prahy dveří a oba nárazníky lemuje černý plast. Vzadu jsou dělené diodové světla. Celkově vůz působí kompaktním dojmem a vypadá, že je menší než ve skutečnosti, vždyť měří téměř 489 cm. V červené barvě s černými doplňky vypadá velmi dobře.

CENA Výbavě Black Code má ceníkovou za cenu 921.400 Kč nyní v akční ceně 841.400 (12/2014). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, aktivní opěrky hlav, integrované dětské sedačky, tempomat, asistent pro rozjezd do kopce, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, automatické stěrače, samozatmívací zrcátko,  zadní dělené sedadlo, sklopné sedadlo spolujezdce, sedačky třetí řady sklopné do podlahy, palubní počítač, elektricky ovládaná výškově nastavitelná sedačka řidiče, vyhřívání předních sedadel, navigace 8,4 dotykový displej, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, zadní park asistent, parkovací kamera, přední mlhovky, automatická 2-zónová klimatizace, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, , tmavá zadní skla, černá 19“ Alu kola s pneu 225-55, střešní ližiny.

Příplatková výbava : dojezdové rezervní kolo 2.650, paket video - výklopný monitor ve stropě, dálkové ovládání a bezdrátová sluchátka za 22.900 Kč. Doplňky celkem za 25.550 Kč, celková cena je 866.950 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobře naladěný podvozek

                  - zadní posuvné sedačky a nastavitelný sklon opěradla

                  - pohodlné přední sedačky, 7-místné uspořádání

                  - bezklíčkové otvírání a startování

                  - integrované dětské sedačky

                  - USB připojení pro MP3 zařízení

                  - dobrý zvuk audia

                  - sedačky se sklápí zcela do roviny i opěradlo spolujezdce    

MÍNUSY: - automat nefunguje optimálně - řadí pozdě               

                  - na sluníčku špatně čitelný displej navigace

                  - v otáčkách kolem 1.500 rezonuje motor

                  - nemožnost objednat xenony 

                  - nepropojené paměti palubního počítače

                  - vyšší spotřeba ve městě

                  - vysoká hmotnost

                  - středový tunel tlačí na pravou nohu řidiče

                  - nízko otvírající se víko kufru

                  - chybí plato - roletka kufru

                  - výhled šikmo vpřed přes mohutný A-sloupek

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1956 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 125 kW (170 k) / 4.000 ot./min., točivý moment 350 N.m  při 1.750 - 2.500 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 
4.888 - 1.878 - 1.691
mm, rozvor 2.890 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 2.014 - 2.144 kg (podle provedení), užitečná 453 - 583 kg (podle provedení), celková  2.597 kg                     

Nádrž na 80 l paliva. Zavazadlový prostor 145 / 540/ 1461 litrů

Pneu 225-55 R19 Toyo Open Country (zimní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 11,1 s, max. rychlost 184 km/h
Spotřeba paliva 6,0 mimo - 9,6 město - 7,3 l/100km  kombinace

Během testu ujeto 785 km s průměrnou spotřebou 8,5l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 10,6 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu