Vyhledávání

Test SUV Škoda Yeti s nejslabším dieselovým motorem 2,0 TDI s předním náhonem

Test SUV Škoda Yeti s nejslabším dieselovým motorem 2,0 TDI s předním náhonem

Test prvního SUV od Škodovky - Yeti s nejslabším dieselovým motorem 2,0 TDI a pouze předním náhonem

Testovaný Yeti patří spíš mezi menší SUV na našem trhu. Testovaný vůz má pohon pouze předních kol 4x4. Yeti má světlou výšku 180 mm, proto je možné se s ním vydat i mimo asfaltové cesty.

MOTOR čtyřválcový vznětový přeplňovaný motor - 2,0 TDI v nejslabší výkonové variantě 81 kW, ale i tak je poměrně silný, největšího výkonu dosahuje ve  4.200 otáčkách. Ale hlavně s 250 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici již od 1.500 do 2.500 otáček. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček. Zhruba od 1.800 otáček se začíná probouzet comonrailový turbodiesel a skvěle zatahuje až k hranici maximálního výkonu ke 4.000 otáček. Ideální je pohybovat se kolem 2.000 otáček, kde je motor velmi živý, tichý a jezdí s dobrou spotřebou. Nové comonrailové TDI bylo na to, že spaluje naftu kultivované a tiché. Spotřeba se během celého testu - 1252 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 5,6 l/100km což je jen o 0,2 litru víc než deklaruje výrobce, což je výborný výsledek. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným stylem se při obsazení 3-mi osobami spotřeba pohybovala kolem 5 - 6 litrů. Na dálnici při jízdě kolem 120 - 130 km/h se spotřeba pohybovala kolem 5,5 - 6,5 litrů. Ve městě jsem jezdil se spotřebou od 6 do 8 litrů nafty. Udávaná maximálka je 177 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 11,6 s, mě se podařilo zrychlit na tachometrových 11 s. S tímto SUV s předním náhonem se dá jezdit v kombinovaném provozu pod 6 litrů nafty, na což může pohlížet konkurence se závistí.

PODVOZEK Podvozek byl vynikající, komfortní, slušně filtroval nerovnosti vozovky i na rozbitých polních cestách. V zatáčkách seděl Yeti jako přibytý. Se zimními širokým, ale bohužel dost nízkými pneu Continetal ContiwinterContact TS830P 225 - 50 R17 ( které jsou dobré na asfaltu, ale není to zrovna vhodné - hlavně nízké a tvrdé obutí na svezení mimo asfaltky ) na elegantních originálních Alu kolech Yeti držel perfektně stopu a umožňoval ostré průjezdy zatáčkami, jak v běžném voze a ne ve vysokém SUV ( je to dáno tím, že je použita podvozková plošina z poslední generace Octavie 4x4 ). Vůz jsem na rozdíl od verzí 4x4 nezkoušel v terénu průchodnost je stejná, je limitována nižší světlou výškou 18 cm. Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým paketem pro špatné cesty, což znamená, že motor a převodovku kryje ocelový plech.

ŘÍZENÍ Elektrický posilovač měl variabilní účinek podle rychlosti. Kladlo optimální odpor a mělo dobrou zpětnou vazbu. Vynikající je příplatkový parkovací asistent, který změří podélnou mezeru mezi vozy a i do malého prostoru cca 30 - 40 cm na každé straně auta, sám zaparkuje - točí volantem, řidič pouze přidává plyn a na pokyn přeřadí z jedničky na zpátečku. Opravdu to funguje výborně a pro ty, kteří mají problém s podélným parkováním bude obrovským pomocníkem, myslím, že většina žen by ho v autě uvítala a nejen oni.

ŘAZENÍ Bylo velmi přesné s optimálními drahami, šlo zlehka řadicí pákou s koženou hlavicí, která se dobře držela. Vůz byl vybaven 5-ti stupňovou manuální převodovkou. Motor točil na 5-tku při 90 km/h 1.700, při 100 1.900, při 120 - 2.300 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.500 a ve 150 to bylo 2.850 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska horní díl byl z měkčených plastů přes celou šířku a ke středovému tunelu šla stříbrná elegantní lišta. Interiér byl velmi kvalitně zpracovaný, propracovaný do detailu a vypadal dobře i na pohled. Z vozu byl i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, mimo vpravo do strany přes mohutný boční B - sloupek. Přední sedačky jsou pohodlné, obě jsou výškově nastavitelné. Vzadu je dost prostoru pro 2 osoby, zejména v oblasti kolen - od opěradla k opěradlu 76 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. 

Palubní deska má klasický tvar s kapličkou se dvěma chromovaným tubusy s otáčkoměrem s malým teploměrem chladící kapaliny a druhým s rychloměrem a s palivoměrem s bílým podsvícením. Displej palubního počítače - maxi dot je mezi chromovaným tubusy. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitá rychlost a vnější teplota a teplota oleje. Světla mají funkci denního svícení. Hlavní příplatkové bixenonové světlomety mají natáčení do zatáček a funkci corner díky nimž přisvěcují do zatáček ještě mlhovky, jízda v noci je pak radostí. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Colombus a příplatkový Sound systém s radiem a CD/MP3 s dotykovým displejem a 12-mi reproduktory s výborným zvukem. Tento typ navigace je bohužel stále za velmi vysokou cenu - příplatek 47.900 Kč, proto je častým terčem zlodějů. Ovládání hlasitosti na volantu bylo hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách a velmi dobře se drží. Vůz má automatickou 2 zónovou klimatizací Climatronic. 

Ve výbavě byla příplatková prosklená otvírací panoramatická střecha, která se otvírala až nad zadní sedačky, při jízdě do  100 km/h byl hluk při otevřené střeše snesitelný. Vůz má elektrické ovládání všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev, v kapse dveří je praktická gumička na uchycení mapy.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 405 litrů, při posunutí sedaček o 15 cm vpřed se zvětší na 510 l (tyto hodnoty platí pravděpodobně pro verzi bez rezervního kola). Zadní sedačky jsou zcela samostatné 2 krajní jsou posuvné o 15 cm, jsou široké 45 cm, prostřední je široká jen 31 cm dá se sklopit a slouží ideálně jako loketní opěrka, jsou v ní prolisy na nápoje. Po sklopení zadních sedaček (včetně sedáků se přiklopí k předním sedačkám, aretují s pomocí popruhů s háčky za opěrky předních hlav) vznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší na 1580 při vyjmutí sedaček až na 1760 litrů. V kufru byly na bocích tyče - lišty s háčky na zavěšení tašek a upevnění zavazadel. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 101 cm, výška pod odnímatelným krytem je 44 cm, délka v rovině podlahy 74/89 cm (zvýšený kryt nad rezervou měl zakončení a hranu a kufr ještě zkracoval na 67 cm), tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 71 cm nad zemí a 2 cm nad podlahou ve verzi s rezervním kolem. Pod podlahou kufru byla příplatková bohužel jen dojezdová rezerva (maximální rychlost 80 km/h) o rozměru 195-60-R16. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 194 cm nad zemí, což je vynikající hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy.

BEZPEČNOST Vůz ve výbavě Champion je sériově vybaven 7-ti airbagy včetně kolenního. a hlavových airbagů. V základní výbavě je ESP. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy se kterým Yeti výborně zpomaluje.

DESIGN Yeti byl představen před 2-ma lety na jaře v Ženevě. Zejména přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou Škoda a zajímavými vedle masky posazenými kulatými mlhovkami působí neobvykle a velmi sympaticky. V zadní části je zajímavý prvek černých zadních D i C sloupků, které splývají se zatmavenými zadními okny. Hezky působí stříbrná imitace krycího plechu na předním i zadním nárazníku. Model Champion má navíc stříbrný dekor na prazích a na nákladové hraně zadního nárazníku a má stříbrná zrcátka. Boční lišty mají navíc chromový dekor a 17- ti palcová paprsková alu kola jsou dvoubarevná černo-stříbrná. Příplatkové hagusy ve stříbrno-černé barvě vypadají výborně. Vůz má vyšší stavbou což je dáno světlou výšku 18 cm. Přimlouval bych se za prodlouženou verzi (cca o 25 - 30 cm), jako např. Vitara XL - s větším kufrem by to bylo skvělé rodinné SUV, ještě bych zvětšil světlou výšku na 20 cm (u verzí 4x4) a auto by nemělo chybu.

CENA Akční model Yeti Champion TDI 4x2 je nabízen za cenu 559.800 Kč (3/2011). V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag vč. kolenního, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 2x. el. okna, el. ovládaná, palubní počítač s maxidot, automatická klimatizace Climatronic, autoradio Swing s CD/MP3, 4 repro, kovové kryty pedálů, malý kožený paket, dešťový senzor, zadní boční okna od B-sloupků zatmavená, tempomat, zadní dělená samostatná sedadla, střešní lišty - hagusy, sada na opravu pneu, výškově stavitelná sedačka řidiče, spolujezdce a volant, bederní opěrka u řidiče i spolujezdce, 17“ Alu kola s pneu 225-50 R17, metalíza .

Příplatková výbava: Sound systém s 12-ti repro 12.900, navigační systém Colombus 47.900, CD měnič na 6 CD 10.100, funkční paket pro Jumbo box 700, light asistent 1.600, MDI 2.500, paket pro špatné cesty 5.300, panoramatická posuvná střecha 26.200, nezávislé topení 26.800, Bi-xenony 26.700, přední mlhovky s funkcí Corner 2.600, příprava pro telefon Bluetooth 7.000, multifunkční volant 5.000, parkovací asistent (vč. př. a zadních čidel) 29.200, asistent rozjezdu do kopce 2.000, ukazatel kontroly tlaku pneu 1.800, vyhřívané trysky č. skla 700, dvojitá sluneční clona 700, schránka pod sedadlem spolujezdce 400, vyhřívané př. sedačky 5.900, střešní nosič stříbrný 3.000, příprava pro tažné zařízení 5.000, rezervní kolo na dojetí 1.400, vkládané koberce 1.300, vnitřní a vnější el.vyhřívané v zrcátko se zatmíváním 5.800, el. ovl. oken vzadu 5.000, vak na lyže 3.000, příprava pro tažné zařízení 5.000 Kč. Celkově příplatková výbava za 245.500 Kč. Celková cena vozu je tak nemalých 805.300 Kč za předokolku s nejslabším naftovým dvoulitrem.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a úsporný motor

                  - výborné jízdní vlastnosti na silnici i mimo ní

                  - výborně fungující park asistent, který umí zaparkovat do podélné řady  

                  - pohodlné přední sedačky

                  - přesné řazení 5-ti stupňové převodovky

                  - variabilní samostatné, posuvné zadní sedačky

                  - bohatá výbava vozu a možnost individualizace

                  - vyšší posez a výhled z vozu

                  - natáčecí bixenony

                  - prostor pro nohy a hlavu na zadních sedačkách

                  - dobrá průchodnost terénem - malé převisy

                  - výborná spotřeba

                  - kvalitně zpracovaný dobře vypadající ergonomický interiér  

                  - optimální odpor řízení

                  - neokoukaný design vozu

                  - dobře fungující čidla stěračů

MÍNUSY: - mohutný B - sloupek omezuje výhled

- drahá navigace Colombus, která je terčem zlodějů

- nízko umístěná navigace odvádí pozornost od řízení

                  - menší objem kufru ve verzi s rezervou, která není ani plnohodnotná   

                  - nižší světlá výška 180 mm

- nízký profil pneu - profilové číslo 50

- systém MDI (za příplatek) místo klasického USB, drahé kabely s konektory  

- vyšší ceny příplatkové výbavy, velké navýšení základní ceny   

- menší vnější zrcátka

- rezerva za příplatek           

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1968 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, Euro 5                                                                

Výkon 81 kW (110k) / 4.200 ot./min., točivý moment  250 Nm / 1. 500 - 2.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka
, pohon předních kol 
Rozměry D x Š x V 
4.223 - 1.793 - 1.691 mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.340 kg, užitečná 620 kg, celková 1.960 kg                     

Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 405 - 510/1760 litrů

Pneu Continetal ContiwinterContact TS830P 225 - 50 R17 (zimní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,6 s, max. rychlost 177 km/h
Spotřeba paliva 4,7 mimo - 6,6 město - 5,4 l/100km  kombinace

Změřeno: celková spotřeba během testu 1212 km – 5,6 l/100km, zrychlení z 0 - 100 km/h cca 11,0 s.

RESUME : Malé SUV s vynikajícím podvozkem s dobrými jízdními vlastnosti i v lehčím terénu. Kvalitně zpracovaný interiér. Výborný motor TDI se vstřikováním comonrail se slušnou dynamikou a výbornou spotřebou. Jediné co bych na voze změnil je délka a velikost zavazadlového prostoru, který pro rodinu nebude dostačující. Zvedl bych lehce světlou výšku na 20 cm pro lepší průchodnost terénem (pro verze 4x4). Vysoká cena, zejména po dovybavení zvláštní výbavou.

Karel Kolečko

17 - 24.3.2011

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share