Vyhledávání

Test terénního kombi Subaru Outback s dvouapůllitrovým boxerem s automatem CVT

Test terénního kombi Subaru Outback s dvouapůllitrovým boxerem s automatem CVT

Outback s nejvyšší výbavou Sport s 2,5 litrovým boxerem a bezestupňovou převodovkou CVT. Díky velké světlé výšce se s ním dá vyjet mimo silnici do lehčího terénu.

MOTOR V nabídce je pouze jediný benzinový motor - 2,5 litrový boxer (4-válcový motor s protiběžnými písty). Výkon 129 kW dosahuje při 5.800 otáčkách a 235 Nm točivého momentu, který je k dispozici až ve 4.000 otáčkách. Zhruba od 2.000 otáček vůz začíná zrychlovat a pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Dynamika vozu je dobrá, vůz slušně zrychluje, zejména ve středních otáčkách. Vůz s benzínovým motorem je výrazně tišší než dieselová verze. Vůz se startuje tlačítkem na palubní desce, Outback má bezklíčkové startování a otvírání.

Spotřeba při běžné jízdě se pohybuje okolo 7- 8-mi litrů. Při jízdě po dálnici limitu jezdíte kolem 8 l/100km. Pojíždění po městě znamená kolem 10-ti i více litrů na každých 100 km. Při úsporné jízdě do 90-100 km/h jedete kolem 6 litrů. Během celého testu - 716 km se spotřeba ustálila na hodnotě slušných 7,8 l/100km, což je o 0,8 litru víc než jsou deklarované údaje výrobce (7,0 kombinovaná). Udávanou maximálku 198 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,2 s, jsem na tachometrových 100 zvládl v podobném čase 10,3 s. Přední kapotu drží ve zvednuté poloze 2 vzduchové vzpěry, což není běžné. Vůz má systém Stop-Start, který motor vypne při úplném zastavení vozu, tento systém pokud ho chcete vypnout, musíte to udělat po každém nastartování vozu.

PODVOZEK Podvozek je optimálně naladěn. V zatáčkách se Outback trochu naklání a i přes vyšší světlou výšku (200 mm) dobře sedí na letních pneu Bridgestone Dueler H/P 225 - 60 R18. Nezkoušel jsem schopnosti vozu v obtížnějším terénu, pouze na louce a lesní cestě, kde si vede naprosto suverénně a velmi dobře tlumí nerovnosti. Jen nemá rád příčné nerovnosti - příčné zpomalovací prahy. Se světlou výškou 200 mm, stejně jako u předchůdce, překonává mnohá moderní SUV. Verze s automatickou převodovkou má diferenciál s proměnlivým poměrem, na přední nápravu se přenáší při běžné jízdě 90%, v okamžiku prokluzu 50%. Více hnacího momentu jde na přední kola, systém funguje v součinnosti se stabilizačním systémem VDC (ESP). Brzdy - 4 kotouče, přední s vnitřním chlazením, fungují velmi dobře.

ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač, který klade optimální odpor, má variabilní účinek podle rychlosti. Vůz se řídí velmi příjemně.

ŘAZENÍ Automatická bezestupňová převodovka typu CVT (s plynulým převodem) funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pádly pod volantem 6 přednastavených rychlostí (možnost řadit pákou není). Řadit můžete i pádly pod volantem, je rychlé a plynulé bez cukání. Při zrychlení na maximum se nyní otáčky plynuje zvyšují (jako u klasického automatu) a vůz řadí přednastavené rychlosti na rozdíl od předchozí generace CVT, kde otáčky zůstávali ve stejné výši a vůz zrychloval. Převodovka v automatickém režimu řadí brzy a motor se tak zbytečně nevytáčí, při klidné jízdě řadí i pod 2.000 otáček. S převodovkou CVT, je velmi příjemné svezení, nemám k ní žádných výhrad. Motor točí na 6-tku při 90 km/h pouze 1.500, při 100 cca 1.700, ve 120 - 2.050, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje pouze 2.200 otáček, ve 150 jsou otáčky na velmi nízké úrovni 2.600, takové otáčky odpovídají dieselovému motoru.

INTERIÉR Palubní deska má klasický tvar s kapličkou, proti předchozí generaci konečně z měkčených plastů, přesto nepůsobí úplně moderním stylem jako například u německých aut. Před řidičem v kapličce jsou dva hlavní přístroje: nalevo je otáčkoměr, napravo rychloměr, uprostřed mezi přístroji je barevný displej, který zobrazuje zařazený rychlostní stupeň (bohužel  pouze v manuálním režimu), celkové a denní kilometry, informace o aktivním tempomatu a na stupnici ukazuje odchylku od průměrné spotřeby, volitelně údaje palubního počítače nebo okamžité rychlosti. Palubní počítač se dvěmi pamětmi zobrazuje průměrnou, okamžitou spotřebu, dobu jízdy a dojezd. V dolní části otáčkoměru je teploměr chladící kapaliny, u tachometru je ukazatel stavu paliva. Stupnice rychloměru a otáčkoměru má standartně modré podsvícení v manuálním režimu řazení se změní na červenou, jinak mají ostatní přístroje bílé podsvícení. Řidič je od spolujezdce oddělen mohutným středovým tunelem s loketní opěrkou s úložným prostorem ve kterém je slot pro USB vstup pro audio systém. Na středovém tunelu je za řadící pákou umístěno tlačítko elektrické ruční brzdy.

Na středové konzoly je v její dolní části ovládání digitální duální automatické klimatizace, nastavování teploty je po půl stupních, klimatizace má vlastní displej, ovládá se tlačítky a 2 otočnými ovladači se nastavuje teplota. Blikače s funkcí 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Uprostřed palubní desky je dotykový 7“ displej navigace a audio systému Harman Kardon, který se na sluníčku leskne, radio s CD/MP3 a digi rádio DAB s 12-ti reproduktory a dobrým zvukem. Nalevo na volantu jsou tlačítka pro audio, napravo se ovládá aktivní tempomat, 3 -ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách (pod volantem jsou plastová pádla pro řazení automatické převodovky). Z vozu je vzhledem k trochu vyššímu posezu dobrý výhled všemi směry. Vůz se startuje tlačítkem vpravo od volantu (ovladač musí být ve vozidle).

Přední kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, obě jsou výškově nastavitelné, elektricky ovládané a vyhřívané. Sedačka řidiče je s elektrickým ovládáním se 2 pamětmi, jejich tlačítka jsou na dveřích řidiče.Vzadu je poměrně velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm (krátký sedák jen 46 + 32 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je vzadu dost místa 98 cm (a to je strop snížený střešním oknem). Vůz má elektrické ovládání všech 4-oken, hlavní ovladač je na dveřích u řidiče, kde se do kapsy vejde středně velká láhev.

Velikost zavazadlového prostoru je 512 litrů (údaj výrobce). Po sklopení zadních sedaček vznikne v podstatě rovná plocha (sedačky se sklopí samy po zatažení páčky vzadu v boku kufru) a objem kufru se zvětší na 1848 litrů. Zadní sedačky jsou dělené, sklopné a mají nastavitelný sklon opěradel (s loketní opěrou). Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - výška pod odnímatelným krytem je pouze 45 cm, délka v rovině podlahy je 106 cm. Tvar kufru zužují podběhy, ale na dostatečnou šířku 107 cm. Po sklopení sedaček vznikne 164 cm dlouhá ložná plocha, k opěradlům sedaček až 194 cm. Outback má poměrně nízkou užitečnou hmotnost, 502 kg. Pod podlahou kufru je úložný prostor rozdělený na dvě poloviny, je tam také sada na dojetí (rezervní kolo chybí). Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru není žádná hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je asi 69 cm nad zemí. Kufr kryje roletka, která se musí aretovat ručně a manipulace s ní není úplně optimální. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru pouze 179 cm nad zemí, což je nízko, vyšší postavy si musí tedy dát pozor na hlavu. Víko kufru se otvírá i zavírá pouze elektricky, což může být při poruše systému docela problém.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně hlavových a kolenního pro řidiče. Stabilizační systém VDC (ESP) s TCS (kontrola trakce) jsou součástí základní výbavy.  Za předním sklem jsou 2 kamery aktivního tempomatu (systém EyeSight), který dobře funguje, nastavíte si odstup od vozu jedoucího před vámi a tempomat udržuje stejný časový odstup. Tento systém - EyeSight, rozpoznává objekty - chodce atd., má systém nouzového brzdění. Vůz má také automatické přepínání dálkových světel, které nefunguje zcela rychle a spolehlivě.  Zvukové varování nezapnutých pásů je výrazné, takže jízda bez pásů je zcela vyloučená. Outback má čtyři velmi účinné kotoučové brzdy. 

DESIGN Outback je v podstatě oplastovaný kombík s větší světlou výškou (podobně jako třeba Volvo XC70, Audi Allroad, Octavia Scout) k nám se dováží pouze verze Outback. Pod předním a zadním nárazníkem a na prazích je matný černý plast. Přední části vévodí mohutná maska s chromovaným rámečkem a velkým znakem Subaru a velká protažená xenonová světla. Spodní část nárazníku je lemována černým plastem, v rozích jsou velké kulaté mlhovky, které zároveň slouží jako denní světla. Boční zrcátka jsou na stopkách a vystupují z předních dveří. Zadní části vévodí velké dělené světlomety - koncová světla mají LED techniku. V rozích nárazníku v černém matném plastu jsou mlhovky. Boční linie vozu (spodní hrana oken) mírně stoupá, okna jsem lemována chromovanou lištou, střešní lišty pro hagusy mají matně chromovaný povrch. Od B-sloupku až dozadu jsou boční okna výrazně zatmavena. Vůz působí velmi elegantně.

CENA V nejvyšší výbavě Sport se Outback nabízí za cenu 1.099.000 Kč (9/2017) výbava Sport je nejvyšší (nejdražší je diesel se stejnou výbavou za 1.179.000). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní elektrický posilovač řízení, hill holder, 7x airbag, aktivní tempomat, systém EyeSight, automatická duální klima, př. mlhovky, 18“ Alu kola s pneu 225 - 60 R18, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, čidla stěračů, xenonové světlomety, palubní počítač, audio systém Harman Kardon - radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 12 -ti repro s USB slotem, navigační systém s dotykovým displejem, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, elektricky nastavitelná sedačka řidiče se 2 pamětmi, kožené sedačky s el. vyhříváním, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu nastavitelný ve 2 osách, střešní okno, parkovací kamera, řadící pádla po volantem. Metalíza je za příplatek 12.000 Kč. Celková cena je 1.111.000 Kč za vůz s bohatou výbavou.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - dobře fungující bezestupňová automatická převodovka CVT s přednast. rychlostmi

                 - plynulé řazení, již v nízkých otáčkách   

                 - možnost manuálního řazení pádly pod volantem, rychle řadí

                 - výborná pružnost, motor se rychle vytáčí a zrychluje

                 - dobrá průchodnost terénem - velká světlá výška - 20 cm

                 - dobré jízdní vlastnosti, podvozek dobře tlumí nerovnosti

                 - silný motor s přiměřenou spotřebou

                 - spolehlivě fungující aktivní tempomat a systém EyeSight

                 - vzhled a ovládání navigace

                 - pohodlné přední el. ovládané a vyhřívané sedačky

                 - prostor na sezení a pohodlí vzadu

                 - ovládání audia a tempomatu tlačítky na volantu                 

                 - dobře hrající audio značky Harman Kardon

                 - zcela rovná plocha po sklopení zadních sedaček, sklápění páčkou z kufru

                 - bezklíčkové startování a otvírání

                 - vzduchové vzpěry kapoty                   

                 - dobré brzdy

MÍNUSY:  - kufr lze otvírat a zavírat pouze elektricky

                 - podvozek nemá rád příčné nerovnosti

                 - start stop nutno aktivovat po každém startu

                 - špatně čitelný displej navigace za sluníčka

                 - zrcátka nutno sklápět jen tlačítkem

                 - chybějící rezervní kolo

                 - pevně dané výbavy, není možnost individualizace

                 - manuální řazení je možné pouze pádly pod volantem 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2498 cm3 s protiběžnými písty - boxer, zážehový 4 válec                                                                                     

Výkon 129 kW (173 k) /5.800 ot./min., točivý moment 235 Nm 4.000 ot./min.
bezestupňová automatická převodovka typu CVT, stálý pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.815 - 1.840 - 1.605 mm, rozvor 2.745 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.598 kg, užitečná 502 kg, celková  2.100 kg                     

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 512/ 1.848 litrů

Pneu Bridgestone Dueler H/P 225 - 60 R18
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 s, max. rychlost 198 km/h
Spotřeba paliva 6,0 mimo - 8,7 město - 7,0 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 716 km - 7,8 l/100km (v kombinovaném provozu), zrychlení na tachometrových 100 km/h za 10,3 s.

 

RESUME : Pohodlné rodinné kombi s vyšší světlou výškou a stálým pohonem všech kol, může nahradit SUV. Dobře fungující automatická převodovka CVT v kombinaci se silným benzinovým boxerem, tvoří výborný celek. Outback disponuje prostorným interiérem, velkým kufrem a bohatou výbavou.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share