Vyhledávání

Test terénního kombíku Subaru Outback s diesel boxerem a automatem CVT

Test terénního kombíku Subaru Outback s diesel boxerem a automatem CVT

Outback  v nejvyšší výbavě Executive s dvoulitrovým naftovým boxerem a bezestupňovou převodovkou CVT. Díky velké světlé výšce 20 cm se s ním dá vyjet mimo silnici do lehčího terénu.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s jediným dodávaným naftovým motorem - 2,0 boxerem (4-válcový motor s protiběžnými písty je v naftové verzi jediný svého druhu). Výkon 110 kW dosahovaných již ve 3.600 ot., ale hlavně 350 Nm točivého momentu, který je k dispozici od 1.600 -2.400 otáček. Od 1.800 otáček se projeví mohutný zátah turba, který pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Dynamika vozu je dobrá, vůz s dobrým pružným zrychlením nemá problém při předjíždění. Po nastartování je studený motor poměrně hlučný, po zahřátí se zklidní a při dálničních rychlostech není téměř slyšet. Motor je hlučnější od 3.000 otáček, motor točí ve 150 jen 2.700 otáček. Motor se startuje tlačítkem na palubní desce, vůz má bezklíčkové startování a otvírání.

Spotřeba při běžné jízdě se pohybuje kolem 6-7-mi litrů. Při jízdě rychlostí na dálničním limitu jezdíte kolem 7 l/100km. Při ustálené úsporné jízdě do 90-ti km/h třeba je možné jet kolem 5-5,5 litru. Během celého testu - 881 km se spotřeba ustálila na 6,8 l/100km  jezdil jsem jen o půl litru víc než jsou deklarované údaje výrobce ( 6,3 kombinovaná) poměrně často jsem využíval dynamiky vozu, který motor nabízel. Udávanou maximálku 195 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 9,7 s, jsem na tachometrových 100 zvládl za 8,8 s. Přední kapotu drží ve zvednuté poloze 2 vzduchové vzpěry.

PODVOZEK Podvozek je optimálně naladěn (je trochu tvrdší). V zatáčkách se Outback naklání a i přes vyšší váhu a světlou výšku dobře sedí na pneu Yokohama Geolandar G95 225 - 60 R17. Neměl jsem možnost vyzkoušet schopnosti vozu v obtížnějším terénu, pouze na louce a lesní cestě, kde si vede naprosto suverénně a dobře tlumí nerovnosti. Outback má světlou výšku 20 cm, což  je v této kategorii výborná hodnota. Verze s automatickou převodovkou má diferenciál s proměnlivým poměrem 45:55 % mezi přední a zadní nápravou. Více hnacího momentu jde na zadní kola, systém funguje v součinnosti se stabilizačním systémem VDC. Brzdy fungují velmi dobře, 4 kotouče, přední s vnitřním chlazením.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se velmi dobře řídí.

ŘAZENÍ Automatická bezestupňová převodovka CVT funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu (nepoznáte nic, protože vůz nemá v automatickém režimu pevné stupně a plynuje zrychluje). Je možné řadit sekvenčně pádly pod volantem 7 přednastavených rychlostí (možnost řadit pákou není). Řazení pádly pod volantem je velmi rychlé a plynulé bez cukání. Při zrychlení na maximum, otáčky zůstávají ve stejné výši a vůz plynule zrychluje. Při potřebě zrychlení otáčky stoupají velmi rychle. Převodovka v automatickém režimu řadí velmi brzy a motor se zbytečně nevytáčí, při klidné jízdě řadí už kolem 1.300 otáček. S převodovkou CVT, je velmi příjemné svezení, já k ní nemám žádné výhrady. Motor točí na 6-tku při 90 km/h pouze 1.600, při 100 cca 1.750, ve 120 - 2.100, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.300 otáček, ve 150 jsou otáčky na velmi nízké úrovni 2.700.

INTERIÉR Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou, je z tvrdých plastů. Před řidičem v kapličce jsou dva hlavní přístroje: vlevo je otáčkoměr, uprostřed mezi přístroji je barevný displej, který zobrazuje zařazený rychlostní stupeň, kilometrovník a ukazatel rychlosti tempomatu a opticky ukazuje odchylku od průměrné spotřeby. Přístroje mají bílé podsvícení. Displej palubního počítače je umístěn uprostřed palubní desky v její horní části. Má 2 paměti zobrazuje pouze průměrnou, okamžitou spotřebu a dojezd. Ovládá se kolíčky po stranách palubního štítu. Spotřeba se zobrazuje pouze se sudými čísly za desetinnou čárkou. Řidič je od spolujezdce oddělen mohutným středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor se slotem pro USB vstup pro audio systém. Na středovém tunelu je za řadící pákou ovladač elektrické ruční brzdy.

Na středové konzoli je v dolní části ovládání digitální duální klimatizace nad ním ovládání audio systému nad ním je velký displej navigace a audia (který je za slunečného počasí špatně čitelný). Automatická 2-zónová klimatizace má funkci mono, nastavování teploty je po půl stupních, má vlastní displej a ovládá se výhradně tlačítky. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem. Vlevo na volantu jsou tlačítka pro audio, vpravo se ovládá tempomat, 3 -ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách (na volantu jsou pádla na řazení automatické převodovky). Z vozu je i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry. Vůz se startuje tlačítkem vpravo od volantu (ovladač stačí mít v kapse). Přední kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné, vyhřívané. Sedačka řidiče je elektricky ovládaná a má 2 paměti a jejich tlačítka jsou na dveřích řidiče.

Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 82 cm (sedák 48 + 34 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa 103 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká láhev. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 526 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha (sedačky se sklopí samy po zatažení páčky v kufru) a objem kufru se zvětší na 1677 litrů. Zadní sedačky jsou dělené, sklopné a mají nastavitelný sklon opěradel (s loketní opěrou). Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - výška pod odnímatelným krytem je pouze 44 cm, délka v rovině podlahy 105 cm. Tvar kufru zužují podběhy, ale na dostatečnou šířku 108 cm. Po sklopení sedaček vznikne rovná plocha dlouhá až 198 cm. Outback má poměrně nízkou užitečnou hmotnost, podle výbavy, zhruba kolem 500 kg. Pod podlahou kufru je úložný prostor rozdělený na dvě poloviny, pod nimi je sada na dojetí (rezerva chybí). Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru není žádná hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je asi 67 cm nad zemí. Kufr kryje roletka, která se musí aretovat ručně a manipulace s ní není úplně ideální. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru asi 187 cm nad zemí, což je poměrně nízko, vyšší postavy si musí dát pozor na hlavu.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 6-ti airbagy (včetně hlavových). Stabilizační systém VDC (ESP) s TCS (kontrola trakce) je součástí základní výbavy. Zvukové varování nezapnutých pásů (nad 20 km/h) je dost výrazné, takže jízda bez pásů je zcela vyloučená. Outback má velmi účinné 4 kotoučové brzdy. 

DESIGN Outback je v podstatě vyšší oplastovaný kombík (stejně jako třeba Volvo XC70, Audi Allroad, Octavia Scout). Pod předním a zadním nárazníkem a na prazích je černý plast. Přední části vévodí mohutná chromovaná maska s velkým znakem Subaru a velká protažená světla. Spodní část nárazníku je lemována černým plastem, v rozích jsou velké kulaté mlhovky. Zadní části vévodí velké dělené světlomety, spojuje je chromovaná lišta. V rozích nárazníku jsou mlhovky. Boční linie vozu (spodní hrana oken) mírně stoupá, okna jsem lemována chromovanou lištou, střešní lišty pro hagusy jsou černé. Lemy předních i zadních kol jsou výrazně vystouplé. Celkově vůz působí mohutně.

CENA V nejvyšší výbavě Executive se Outback nabízí za cenu 1.099.000 Kč (3/2014) je nejdražší z nabízených modelů Outback. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní elektrický posilovač řízení, hill holder, 6x airbag, tempomat,  automatická 2 - zónová klima, př. mlhovky, 17“ Alu kola s pneu 225 - 60 R17, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, čidla stěračů, xenonové světlomety, palubní počítač, audio systém s Dolby Prologic - radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6 -ti repro s USB slotem, navigační systém s dotykovým displejem, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, elektricky nastavitelná sedačka řidiče se 2 pamětmi, kožené sedačky s el. vyhříváním, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, střešní okno, parkovací kamera, řadící pádla po volantem, metalíza. Celková cena je 1.099.000 Kč za vůz s bohatou výbavou.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - výkonný a úsporný motor

                  - dobrá průchodnost terénem - velká světlá výška - 20 cm

                  - dobré jízdní vlastnosti, podvozek dobře tlumí nerovnosti

                  - dobře fungující bezestupňová automatická převodovka CVT

                  - plynulé řazení, již brzy v nízkých otáčkách   

                  - dobré brzdy

                  - pohodlné přední el. ovládané a vyhřívané sedačky

                  - možnost manuálního řazení pádly pod volantem, rychle řadí

                  - výborná pružnost, motor se rychle vytáčí a zrychluje

                  - kvalitní zvuk audia

                  - rovná plocha po sklopení zadních sedaček, sklápění páčkou z kufru

                  - ovládání audia a tempomatu páčkami na volantu

                  - vzduchové vzpěry kapoty

                  - bezklíčkové startování a otvírání

                - prostor na sezení vzadu

MÍNUSY: - grafika navigace

                  - ovládání palubního počítače kolíčky, pouze 3 funkce

                  - computer (spotřeba) ukazuje za desetinnou čárkou pouze sudá čísla

                  - špatně čitelný displej navigace za sluníčka

                  - chybějící rezervní kolo

                  - pevně dané výbavy, není možnost individualizace

                  - velký nevzhledný klíček (ovladač)        

                  - palubní deska z tvrdých plastů

                  - manuální řazení je možné pouze pádly pod volantem 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1998 cm3 s protiběžnými písty - boxer, vznětový přeplňovaný 4 válec                                                                                     

Výkon 110 kW (150 k) /3.600 ot./min., točivý moment 350 Nm 1.600 - 2.400 ot./min.
Bezestupňová automatická převodovka typu CVT, stálý pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 
4.790 - 1.820 - 1.605
mm, rozvor 2.745 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.624 - 1.651kg, užitečná 479 - 506 kg, celková  2.130 kg                     

Nádrž na 65 l paliva. Zavazadlový prostor 526/ 1677 litrů

Pneu Yokohama Geolandar 225 - 60 R17
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,7 s, max. rychlost 195 km/h
Spotřeba paliva 5,6 mimo - 7,6 město - 6,3 l/100km  kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 881 km - 6,8 l/100km (v kombinovaném provozu), zrychlení na tachometrových 100 km/h za 8,8,s.

 

RESUME : Pohodlný rodinný kombík s vyšší světlou výškou a stálým pohonem všech kol. Dobře fungující automatická převodovka CVT v kombinaci se silným a úsporným dieselovým boxerem, tvoří výborný celek. S prostorným interiérem a velkým kufrem s bohatou výbavou.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu