Vyhledávání

Test terénního kombíku Subaru Outback s dvou a půllitrovým boxerem a automatem CVT

Test terénního kombíku Subaru Outback s dvou a  půllitrovým boxerem a automatem CVT

Outback v nejvyšší výbavě Sport s motorem 2,5 l boxer a bezestupňovou převodovkou CVT. Díky velké světlé výšce 20 cm se s ním dá vyjet mimo silnici do lehčího terénu.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se silnějším ze dvou dodávaných benzinových motorů - 2,5 litrový boxer (4-válcový motor s protiběžnými písty). Výkon 129 kW dosahuje v 5.800 ot. a 235 Nm točivého momentu, který přichází až ve 4.000 otáčkách. Od 2.000 otáček vůz začíná zrychlovat a pokračuje až k otáčkám maximálního výkonu. Dynamika vozu je dobrá, vůz dobře zrychluje a nemá problém při předjíždění. Vůz s benzínovým motorem je výrazně tižší než naftová verze. Motor se startuje tlačítkem na palubní desce, vůz má bezklíčkové startování a otvírání.

Spotřeba při běžné jízdě se pohybuje kolem 7- 8-mi litrů. Pojíždění ve městě znamená zhruba 10 litrů na každých 100 km. Při jízdě rychlostí na dálničním limitu jezdíte kolem 8 l/100km. Při úsporné jízdě do 90-100 km/h třeba je možné jet kolem 5-6 litrů. Během celého testu - 672 km se spotřeba ustálila na rovných 8 l/100km  jezdil jsem přesně o litr víc než jsou deklarované údaje výrobce ( 7,0 kombinovaná). Udávanou maximálku 198 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,2 s, jsem na tachometrových 100 zvládl za 9,4 s. Přední kapotu drží ve zvednuté poloze 2 vzduchové vzpěry, což zdaleka není běžné.

PODVOZEK Podvozek je ideálně naladěn. V zatáčkách se Outback trochu naklání a i přes vyšší světlou výšku dobře sedí na letních pneu Bridgestone Dueler H/P 225 - 60 R18. Neměl jsem možnost vyzkoušet schopnosti vozu v obtížnějším terénu, pouze na louce a lesní cestě, kde si vede naprosto suverénně a dobře tlumí nerovnosti. Jen nemá rád příčné nerovnosti - příčné zpomalovací prahy. Outback má světlou výšku 20 cm, jako předchůdce, což je v této kategorii výborná hodnota. Verze s automatickou převodovkou má diferenciál s proměnlivým poměrem, na přední nápravu se přenáší při běžné jízdě 90%, v okamžiku prokluzu 50%. Více hnacího momentu jde na přední kola, systém funguje v součinnosti se stabilizačním systémem VDC. Brzdy fungují velmi dobře, 4 kotouče, přední s vnitřním chlazením.

ŘÍZENÍ S elektrickým posilovačem, klade optimální odpor má variabilní účinkem podle rychlosti. Vůz se velmi dobře řídí.

ŘAZENÍ Automatická bezestupňová převodovka CVT funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu. Můžete řadit sekvenčně pádly pod volantem 6 přednastavených rychlostí (možnost řadit pákou není). Řazení pádly pod volantem je rychlé a plynulé bez cukání. Při zrychlení na maximum se nyní otáčky plynuje zvyšují a vůz řadí přednastavené rychlosti na rozdíl od předchozí generace CVT, kde otáčky zůstávali ve stejné výši a vůz zrychloval. Převodovka v automatickém režimu řadí velmi brzy a motor se zbytečně nevytáčí, při klidné jízdě řadí pod 2.000 otáček. S převodovkou CVT, je velmi příjemné svezení, nemám k ní žádné výhrady. Motor točí na 6-tku při 90 km/h pouze 1.500, při 100 cca 1.650, ve 120 - 2.100, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.300 otáček, ve 150 jsou otáčky na velmi nízké úrovni 2.800, to jsou otáčky odpovídající dieselovému motoru.

INTERIÉR Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou, je proti předchozí generaci konečně z měkčených plastů. Před řidičem v kapličce jsou dva hlavní přístroje: vlevo je otáčkoměr, vpravo rychloměr, uprostřed mezi přístroji je barevný displej, který zobrazuje zařazený rychlostní stupeň (pouze v manuálním režimu), celkové a denní kilometry, info o aktivním tempomatu a opticky ukazuje odchylku od průměrné spotřeby, volitelně údaje palubního počítače nebo okamžité rychlosti. Má 2 paměti zobrazuje průměrnou, okamžitou spotřebu, dobu jízdy a dojezd. V dolní části otáčkoměru je teploměr chladící kapaliny, u tachometru je ukazatel stavu paliva. Přístroje jsou s bílým podsvícením. Řidič je od spolujezdce oddělen mohutným středovým tunelem s loketní opěrkou s úložným prostorem, se slotem pro USB vstup pro audio systém. Na středovém tunelu je za řadící pákou ovladač elektrické ruční brzdy.

Na středové konzoli je v dolní části ovládání digitální duální automatické klimatizace, nastavování teploty je po půl stupních, má vlastní displej, ovládá se tlačítky a 2 otočné ovladače regulují nastavenou teplotu. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Uprostřed palubní desky je dotykový displej navigace a audio systému Harman Kardon, který se na sluníčku leskne, radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem. Vlevo na volantu jsou tlačítka pro audio, vpravo se ovládá aktivní tempomat, 3 -ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách (pod volantem jsou pádla na řazení automatické převodovky). Z vozu je i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry. Vůz se startuje tlačítkem vpravo od volantu (ovladač musí být ve vozidle). Přední kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné, vyhřívané. Sedačka řidiče má elektrické ovládaní se 2 pamětmi, jejich tlačítka jsou na dveřích řidiče.

Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm (krátký sedák jen 45 + 35 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa 98 cm (a to strop ještě snižuje střešní okno). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde středně velká láhev. Velikost zavazadlového prostoru je dle výrobce 512 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha (sedačky se sklopí samy po zatažení páčky v kufru) a objem kufru se zvětší na 1848 litrů. Zadní sedačky jsou dělené, sklopné a mají nastavitelný sklon opěradel (s loketní opěrou). Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - výška pod odnímatelným krytem je pouze 45 cm, délka v rovině podlahy 106 cm. Tvar kufru zužují podběhy, ale na dostatečnou šířku 107 cm. Po sklopení sedaček vznikne rovná plocha dlouhá až 197 cm. Outback má poměrně nízkou užitečnou hmotnost, 502 kg. Pod podlahou kufru je úložný prostor rozdělený na dvě poloviny, je tam také sada na dojetí (rezerva chybí). Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru není žádná hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je asi 68 cm nad zemí. Kufr kryje roletka, která se musí aretovat ručně a manipulace s ní není úplně ideální. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru asi 181 cm nad zemí, což je nízko, vyšší postavy si musí dát pozor na hlavu. Víko kufru se otvírá i zavírá výhradně elektricky, což může být při poruše systému docela problém.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně hlavových a kolenního. Stabilizační systém VDC (ESP) s TCS (kontrola trakce) je součástí základní výbavy.  Za předním sklem jsou 2 kamery aktivního tempomatu (systém EyeSight), který dobře funguje, nastavíte si odstup od vozu jedoucího před vámi a tempomat udržuje stejný časový odstup. Tento systém - EyeeSight, rozpoznává objekty - chodce atd., má systém nouzového brzdění. Zvukové varování nezapnutých pásů, takže jízda bez pásů je zcela vyloučená. Outback má velmi účinné 4 kotoučové brzdy.

DESIGN Outback je v podstatě vyšší oplastovaný kombík (stejně jako třeba Volvo XC70, Audi Allroad, Octavia Scout) k nám se dováží právě jen verze Outback. Pod předním a zadním nárazníkem a na prazích je černý plast. Přední části vévodí mohutná maska s chromovaným rámečkem a velkým znakem Subaru a velká protažená xenonová světla. Spodní část nárazníku je lemována černým plastem, v rozích jsou velké kulaté mlhovky. Boční zrcátka jsou na stopkách a vystupují z předních dveří. Zadní části vévodí velké dělené světlomety - koncová světla mají LED techniku. V rozích nárazníku v černém nelakovém plastu jsou mlhovky. Boční linie vozu (spodní hrana oken) mírně stoupá, okna jsem lemována chromovanou lištou, střešní lišty pro hagusy mají provedení matný chrom. Okna od B-sloupku až dozadu jsou výrazně zatmavena. Celkově vůz působí elegantně.

CENA V nejvyšší výbavě Sport se Outback nabízí za cenu 1.099.000 Kč (9/2016) je nejdražší z benzínových modelů Outback (nejdražší diesel je za 1.179.000). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní elektrický posilovač řízení, hill holder, 7x airbag, aktivní tempomat, systém EyeSight, automatická duální klima, př. mlhovky, 18“ Alu kola s pneu 225 - 60 R18, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, čidla stěračů, xenonové světlomety, palubní počítač, audio systém Harman Kardon - radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6 -ti repro s USB slotem, navigační systém s dotykovým displejem, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, elektricky nastavitelná sedačka řidiče se 2 pamětmi, kožené sedačky s el. vyhříváním, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu nastavitelný ve 2 osách, střešní okno, parkovací kamera, řadící pádla po volantem. Metalíza je nyní za příplatek 12.000 Kč. Celková cena je 1.111.000 Kč za vůz s bohatou výbavou.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobře fungující bezestupňová automatická převodovka CVT

               - spolehlivě fungující aktivní tempomat a systém EyeSight

               - dobrá průchodnost terénem - velká světlá výška - 20 cm

               - dobré jízdní vlastnosti, podvozek dobře tlumí nerovnosti

               - silný motor s přiměřenou spotřebou

               - plynulé řazení, již v nízkých otáčkách

               - vzhled a ovládání navigace

               - pohodlné přední el. ovládané a vyhřívané sedačky

               - možnost manuálního řazení pádly pod volantem, rychle řadí

               - výborná pružnost, motor se rychle vytáčí a zrychluje

               - kvalitní zvuk audia Harman Kardon

               - zcela rovná plocha po sklopení zadních sedaček, sklápění páčkou z kufru

               - ovládání audia a tempomatu tlačítky na volantu

               - vzduchové vzpěry kapoty

               - bezklíčkové startování a otvírání

               - dobré brzdy

MÍNUSY: - kufr lze otvírat a zavírat jen elektricky

               - podvozek nemá rád příčné nerovnosti

               - špatně čitelný displej navigace za sluníčka

               - chybějící rezervní kolo

               - pevně dané výbavy, není možnost individualizace

               - manuální řazení je možné pouze pádly pod volantem

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2498 cm3 s protiběžnými písty - boxer, zážehový 4 válec                                                                                     

Výkon 129 kW (173 k) /5.800 ot./min., točivý moment 235 Nm 4.000 ot./min.
bezestupňová automatická převodovka typu CVT, stálý pohon všech kol
Rozměry D x Š x V  4.815 - 1.840 - 1.605 mm, rozvor 2.745 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.598 kg, užitečná 502 kg, celková  2.100 kg                  

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 512/ 1.848 litrů

Pneu Bridgestone Dueler H/P 225 - 60 R18
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 s, max. rychlost 198 km/h
Spotřeba paliva 6,0 mimo - 8,7 město - 7,0 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 672 km - 8,0 l/100km (v kombinovaném provozu), zrychlení na tachometrových 100 km/h za 9,4 s.

RESUME : Pohodlný rodinný kombík s vyšší světlou výškou a stálým pohonem všech kol. Dobře fungující automatická převodovka CVT v kombinaci se silným benzinovým boxerem, tvoří výborný celek. S prostorným interiérem a velkým kufrem s bohatou výbavou.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu