Vyhledávání

Test třídvéřového Hyundai i20 s benzinovou 1,4

Test třídvéřového Hyundai i20 s benzinovou 1,4

Druhá generace Hyundai i20 byla představena v Paříži v říjnu 2014 přichází tedy přesně po 6-ti letech od uvedení první generace. U nás na trhu je druhá generace od konce roku 2014, třídveřová verze přišla v únoru 2015. Celkovou délkou překračuje 4 metrovou hranici. Mezi hlavní konkurenty patří zejména Fiesta, Polo, Corsa, Ibiza, Yaris a P208, ne všichni výrobci malých vozů nabízejí 3-dveřové karoserie Fabia, Clio.

MOTOR Benzínový 4-válec o objemu 1,4 DOHC D-CVVT 16V (1368 cm3) s variabilním časováním a se 4-ventily na válec. Motor dosahuje výkonu 74 kW až při 6.000 otáčkách a točivý moment 133 Nm až ve 3.500 otáčkách. V nižších otáčkách motor moc síly nenabídne, k dosažení vyšší dynamiky je potřeba motor více vytáčet - nad 3.000 otáček (maximální točivý moment ve 3.500 ot.), ve vyšších otáčkách do interiéru proniká hluk od motoru. Motor začíná zrychlovat od 2.000 otáček.

Při jízdě po dálnici (při dodržování rychlostního limitu) je spotřeba kolem 8-mi litrů.Při běžné jízdě mimo město jsem jezdil kolem 6-ti litrů. Při úsporné jízdě do 90-100 km/h mi palubní počítač ukazoval spotřebu kolem 5-ti litrů. Při svižné sportovní jízdě, ke které 3dveřové kupé svádí jezdí  i20 mezi 8-9 ti litry. Za celý test 736 km jsem dosáhl spotřeby 6,6 l/100 km (dle palubního počítače) o víc jak litr vyšší než udává výrobce (5,5). Papírová maximálka je 184 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 11,6 s, já jsem dosáhl zrychlení na tachometrových 100 za 11,4 s.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti nové i20 jsou dobré, vzhledem ke třídě malých vozů. Podvozek je výborně naladěn, dobře sedí v zatáčkách a slušně tlumí nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na letních pneu o rozměru 195-55 R16 Pirelli Cinturato P1 na hezkých originálních 8-mi paprskových hliníkových kolech. I na vzadu jsou kotoučové brzdy s dobrou účinností.

ŘÍZENÍ Je lehké díky elektrickému posilovači, ale nedává zcela přesnou zpětnou vazbu o tom co se děje na silnici. Kožený volant se silným věncem se dobře drží, má dokonce vyhřívání, což je v této třídě unikum.

ŘAZENÍ Manuální 6-ti stupňové převodovky je přesné s optimálními drahami. Motor točí na 6-tku při 90 km/h 2.400 otáček, při 100 - 2.700, při 120 kolem 3.250 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje 3.500 otáček, ve 150 už je to 4.100 otáček. Otáčky jsou cca o 1.000 vyšší než u dieselové verze. Pouze u základního motoru 1,25 je pětistupňová převodovka, ostatní modely mají šest stupňů a automat má naopak pouze čtyři - dodává s testovaným motorem 1,4 ale jen v pětidveřové karosérii.

INTERIÉR Palubní deska s klasickou kapličkou před řidičem, je dobře zpracovaná a působí dobře i na pohled, musí se obejít bez měkčených plastů. Před řidičem je vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr. Mezi hlavními přístroji se na displeji graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je digitální palivoměr, pod nimi je palubní počítač, teploměr a celkové kilometry. Palubní  počítač - zobrazuje dobu jízdy, průměrnou a okamžitou spotřebu, dojezd a průměrnou rychlost, uprostřed se zobrazuje digitálně okamžitá rychlost. Má pouze jednu paměť, hodnoty nejsou propojené a ovládají se tlačítkem na volantu. Přístroje mají bílé podsvícení, tlačítka a ovladače modré. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 přehrávačem na středovém panelu má jednoduché ovládání samostatný displej, audio má celkem 4 reproduktory (včetně dvou výškových-všechny ve dveřích) a slušný zvuk. Na středovém tunelu pod klimatizací je USB slot pro připojení k audio zařízení. 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách, má vyhřívání a jsou na něm tlačítka ovládání palubního počítače, tempomatu a audia. Dole na středovém konzoli je ovládání jednozónové automatické klimatizace, velkými kruhovými ovladači se nastavuje teplota, po půl stupních a intenzita ventilátoru, tlačítky potom, kam bude vzduch foukat. Klimatizace má vlastní modře podsvícený displej. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek je na madle dveří řidiče. Zadní boční okénka nelze otvírat.

Přední sedačky jsou pohodlné (ani po delší době mě neboleli záda), mají dobré boční vedení a jsou tuhé, pouze sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Sklopné přední sedačky (pro přístup k těm zadním) se nevracejí zpátky do původně nastavené polohy. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 74 cm (sedák 48 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu je nad hlavou jen 92 cm, takže jsem se hlavou dotýkal stropu (třídveřová verze je o 2,5 cm nižší než pětidveřová).

Zavazadlový prostor má objem 336 (311 s rezervou) litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší až na 1011 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířku 103 cm, výška pod odnímatelným krytem je 53 cm (nad dvojitou podlahou 44 cm), délka v rovině podlahy je 64 cm, po sklopení sedaček se prodlouží až na 141 cm. Při dvojité podlaze je ložná plocha (125 cm) téměř rovná, výška prostoru pod podlahou je 9 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes vysokou nákladovou hranu cca 75 cm nad zemí a 25 cm nad podlahou kufru (14 cm nad dvojitou). Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek 183 cm nad zemí. V plastu na vnitřní straně jsou dvě prohlubně určená pro uchopení při zavírání. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-80 D15.

BEZPEČNOSTní výbava je na velmi vysoké úrovni i základní model i20 má sériově 6 airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém VSM ( ESP). Nad 16 km/h (tento limit je zřejmě z USA - 10 mil) se vůz zamkne, nad 20 km/h silně pípá signalizace pásů. Brzdy fungují velmi dobře, na všech čtyrech kolech jsou kotoučové brzdy, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače.

DESIGN Jedná se o nový model představený v Paříži v říjnu 2014. Třídveřový model je proti pětidveřové verzi atraktivnější, delší o 1 a nižší o 2,5 cm. Přední světla jsou výrazně protažena do boků, mají zajímavé vnitřní členění a na spodní straně denní LED světla. Mlhovky mají nepravidelný obdélníkový tvar navazuje na ně chromovaná lišta, dominantou nárazníku je velký oválný otvor pro vstup vzduchu k chladiči, je opačně orientovaná než u pětidveřové verze. Boční linie oken směrem dozadu mírně stoupá, na C sloupku je černý plast navzující na zadní boční okno. Zadní světla jsou horizontálně orientované a dělené, mají 3D optiku. Na nárazníku je umístněna RZ, jsou tu takzvané kočičí oči, uprostřed naznačený černý difuzor, 4 čidla parkování nejsou v barvě, ale černá. Vůz nemá ochranné lišty dveří ani nárazníků, ty nejsou nijak chráněny.

CENA Testovaný vůz 1,4 i byl v jediné dodávané výbavě Sport Style, prodává se za katalogovou cenu 399.990 Kč (12/2015). V základní výbavě vozu najdeme: ESP (VSM), asistent pro rozjíždění do kopce HAC, varovný systém při vyjetí z jízdního prhu LDWS, tempomat, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládání a alarmem, 2x. el. okna a zrcátka -sklopná, vestavné autorádio s CD a MP3, 4x repro, USB konektor, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, výškově nastavitelná sedačka řidiče, dělené sklopné zadní sedačky, středová loketní opěrka, kožený volant a hlavice řadící páky, přední mlhovky, tónovaná skla, zadní parkovací senzory, 16“ Alu kola, automatická klimatizace, samozatmívací vnitřní zrcátko, vyhřívání volantu a předních sedadel, dešťový senzor a automatická světla, denní LED světla, přisvěcování do zatáček, zadní LED světla.

Příplatková výbava: Paket Premium: metalíza 10.900 Kč. Celková cena je 410.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY :- dobré jízdní vlastnosti
                - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
                - bohatá bezpečnostní výbava 6x airbag, ESP a HAC v základu
                - ovládání audia a tempomatu na volantu
                - dobrá světla zejména dálková + přisvěcování do zatáček

                - tichý motor

                - vnější design

                - pohodlné přední sedačky - tuhé s dobrým bočním vedením

                - zadní sedačky se sklápí do roviny s dvojitou podlahou

                - USB konektor
MÍNUSY: - menší pružnost motoru pod 3.000 otáček

                  - u palubního počítače pouze 1paměť - hodnoty nepropojené

                  - středový tunel tlačí na pravou nohu řidiče

                  - krátká šestka ve 130 km/h - 3.500 otáček

                  - tichá čidla parkování, neztlumí se radio

                  - sklápěcí přední sedačky se nevrací zpět do stejné polohy   


TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1368 cm3 řadový zážehový 4 válec, plní Euro 5

Výkon 73,6 kW (100 k) /6.000 ot./min., točivý moment 133 Nm 3.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.045 - 1.730 - 1.449 mm, rozvor 2.570 mm

Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.113 kg, užitečná 487 kg, celková 1.600 kg

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 336 (311)/1011 l

Pneu 195-55 R16 Pirelli Cinturato P1 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,6 s, max. rychlost 184 km/h
Spotřeba paliva 4,6 mimo -7,2 město - 5,5 l/100 km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během 736 km 6,6 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 11,4 s.

Resume: Jedná se o dobře vybavený malý vůz se slušným podvozkem a prostorným interiérem. Nejsilnější benzínový motor 1,4 není moc pružný, při úsporné jízdě můžete jezdit pod 5 litrů. Nabízí se pouze se 2 benzínovými motory, každý pouze v jedné výbavě.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu