Vyhledávání

Test velkého SUV Hyundai Santa Fe nové generace s 2,2 dieselem a automatem

Test velkého SUV Hyundai Santa Fe nové generace s 2,2 dieselem a automatem

Test nového Santa Fe s automatickou převodovkou s jediným dodávaným (naftovým) motorem, v nižší výbavě. Nyní se nabízí i prodloužená 7-mi místná verze Grand Santa Fe.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s nejsilnějším dieselovým motorem - čtyřválcem 2,2 CRDI VGT. S vysokým výkonem 145 kW dosahovaných již v 3.800 ot., ale hlavně 436 Nm točivého momentu dosahovaného v rozsahu 1.800-2.500 otáček. Kolem 1.800 otáček začíná motor zabírat a zrychlovat. Motor je silný a velmi pružný, zejména ve středním pásmu otáček 2.000 -3.000.

Spotřeba za celý test - 650 km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal na 7,75 l/100km což je o necelý litr víc než deklaruje výrobce (6,8). Při běžné jízdě při obsazení 2-osobami se spotřeba pohybovala mezi 8 - 9-ti litry. Jízda po dálnici rychlostí kolem 130 km/h znamená spotřebu kolem 8 - 8,5 litrů. Při jízdě ve městě se budeme pohybovat kolem 10 litrů nafty. Při úsporné jízdě v běžném provozu rychlostí do 90 - 100 km/h jsem jezdil kolem 6,5 - 7-mi litrů. Udávaná maximálka je 190 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 10,1s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 8,4 s. Motor je kultivovaný a tichý.

PODVOZEK Podvozek je dobře naladěn, v zatáčkách se naklání vzhledem k výšce karoserie, přesto však dobře drží zvolenou stopu na (zimních) pneu Nokian WR 235-60 R18 na originál 10-ti paprskových Alu kolech. Santa Fe má trochu tvrdší naladění, ale i přes svou velikost a hmotnost umožňuje poměrně rychlé průjezdy zatáčkami. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce DBC, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce mimo asfaltové silnice, je zde také asistent pro rozjezd do kopce HAC. Standartně jsou poháněna přední kola, zadní se připojí automaticky.  Stálý pohon všech kol není možné zapnout při rychlostech nad 40 km/h. Světlá výška vozu je 185 mm, což neumožňuje zdolávat nějaký větší terén navíc vzhledem k rozvoru a nájezdovým úhlům. 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře. 

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Řízení má 3 přednastavené módy: comfort, normal a sport, já jezdil ve sportovním, v tom byla odezva posilovače přiměřená, comfort je vyloženě přeposilovaný, hodí se možná tak do města. Vůz se velmi příjemně řídí.

ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka funguje dobře bez jakýchkoliv rázů a cukání plynule řadí v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně, ale pouze řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadí vpřed. Motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.600, při 100 cca 1.750, ve 120 je to 2.000, při dálničním limitu 130 ukazují přístroje příznivých 2.250 otáček i ve 150 jsou otáčky pouze 2.550, bohužel se to nijak příznivě neprojevilo na nižší spotřebě.

INTERIÉR Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska z měkčených plastů má tradiční tvar s kapličkou se 2 samostatnými tubusy - vlevo otáčkoměru (uprostřed s teploměrem chladící kapaliny a ukazatelem zařazeného rychl. stupně) a vpravo rychloměrem (uprostřed s palivoměrem) všechny pak s bílým podsvícením. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňovalo odečíst přesné hodnoty. Mezi oběma tubusy je displej palubního počítače. Palubní počítač má pouze 1 paměť pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Každá hodnota se musí nulovat zvlášť. Dotykový displej příplatkové navigace je nahoře uprostřed palubní desky, zobrazuje funkce radia, CD přehrávače i USB zařízení, které můžeme snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Navigace a radio pracuje v českém menu. Audio systém se 6-ti reproduktory má dobrý zvuk a ovládání i na volantu.  3-ramenný volant s decentním stříbrným dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách, má ovládání audia, tempomatu a palubního počítače. Volant je vyhřívaný, tlačítko je vlevo z boku volantu a je skryté a špatně přístupné. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou, pod kterou je úložný prostor. Blikače disponují funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Automatická 2-zónová klimatizace nemá svůj displej, (údaje se zobrazují na displeji navigace) má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k  vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí A-sloupek.

Přední kožené sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, obě přední sedačky jsou vyhřívané a výškově nastavitelné, nastavitelnou bederní opěru má pouze sedadlo řidiče. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 80 cm a 32 cm mezera mezi sedadly (sedák 48 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 100 cm. Zadní sedačky jsou posuvné v rozsahu 23 cm a navíc je možnost plynule sklápět zadní opěradlo. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče společně s ovladačem zpětných zrcátek, je zde kapsa na láhev. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 585 litrů.

Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1570 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 114 cm, výška pod odnímatelným krytem 45 cm (+ 15 pod dvojitou podlahou), délka v rovině podlahy 108 cm (po sklopení sedaček až 198 cm). Do zavazadlového prostoru zasahují podběhy. Vně pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva- hliníkové kolo 18“, které se samozřejmě při provozu znečišťuje. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 77 cm nad zemí a 3 cm nad podlahou kufru. Aretace rolety kufru není optimální - trefování se do plastu na boku kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 190 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je madlo na zavírání.

 

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém VSM (ESP), TCS a brzdový asistent BAS je součástí základní výbavy. Dále asistent pro sjíždění svahu DBC, rozjíždění do kopce HAC, systém bránící převrácení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu. Na ochranu chodců vůz disponuje aktivní kapotou. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne a nad 20 km/h se rozezní signalizace bezpečnostních pásů. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

DESIGN je velmi vydařený, proti předchozí generaci zaznamenal výrazný pokrok, dalo by se říct, že revoluci. Vůz působí mohutně podobně jako americká SUV, Amerika je pro Santa Fe velkým odbytištěm. Zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou chromovanou maskou, velkým znakem a protaženými světly. Mlhovky jsou lemovány denními LED mlhovkami, spodní část nárazníku je z černého plastu uprostřed je stříbrný plast imitující spodní kryt motoru. Lemy kol a prahy jsou lemovány černým plastem. Spodní linie oken stoupá a v polovině zadních dveří se zvedá a míří ke střeše, za zadními dveřmi je malé okénko.  Zadní část vozu s dělenými světly vytaženými do boku je velmi povedená. Nad zadním sklem je spojler, spodní část nárazníku je černá a dole uprostřed je stříbrný plast imitující hliníkový ochranný plech, vpravo dole je dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

CENA V nižší výbavě Style se nyní nabízí za ceníkovou cenu 963.990 Kč (4/2014). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní nastavitelný posilovač řízení (ve 3 úrovních), 7x airbag, aktivní kapota, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, 18“ Alu kola s pneu 235-60 R18 vč. plnohodnotné Alu rezervy, př. mlhovky, denní LED světla, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, tempomat, zadní park asistent a parkovací kamera, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, automatické stěrače, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, výškově stavitelná sedačka řidiče, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, podélné střešní ližiny.

Příplatková výbava : metalíza za 16.000. Celková cena je 979.990 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a výkonný motor CRDI

                  - bezklíčkové startování a otvírání

                  - posuvné zadní sedačky s nastavitelným opěradlem

                  - bohatá výbava

                  - dobře řadící automat s možností manuálního řazení

                  - vnější i vnitřní design

                  - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                  - USB připojení pro MP3 zařízení

                  - plnohodnotné rezervní Alu kolo

                  - asistent pro rozjezd a sjezd z kopce    

MÍNUSY: - ruční - nožní brzda               

                  - nepropojené funkce palubního počítače, pouze jedna paměť

                  - rezerva vně vozu a její znečišťování 

                  - aretace rolety kufru

                  - opačný smysl manuálního řazení automatu

                  - skryté tlačítko vyhřívání volantu

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2199 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 145 kW (197 k) / 3.800 ot./min., točivý moment 436 N.m  při 1.800 - 2.500 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 
4.690 - 1.880 - 1.675
mm, rozvor 2.700 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.807 - 1.968 kg (podle provedení), užitečná 542 - 703 kg (podle provedení), celková  2.510 kg                     

Nádrž na 64 l paliva. Zavazadlový prostor 585/ 1570 litrů

Pneu 235- 60 R18 Nokian WR(zimní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,1 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 5,5 mimo - 8,9 město - 6,8 l/100km  kombinace

 

Během testu ujeto 650 km s průměrnou spotřebou 7,75 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,4 s.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu