Vyhledávání

Test velkého SUV Hyundai Santa Fe s 2,4 benzínem v manuálu v sedmimístném provedení

Test velkého SUV Hyundai Santa Fe s 2,4 benzínem v manuálu v sedmimístném provedení

Test Santa Fe s manuální převodovkou s jediným dodávaným (benzínovým) motorem, v nižší výbavě. Nabízí se i prodloužená 7-mi místná verze Grand Santa Fe.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s benzínovým čtyřválcem 2,4 GDI DOHC D-CVVT, s přesným objemem 2359 cm3. S výkonem 138 kW dosahovaných až v 6.000 ot. a 241 Nm točivého momentu dosahovaného až ve 4.000 otáčkách. Kolem 1.800 otáček začíná motor zabírat a zrychlovat. Motor nabízí výkon hlavně ve středním pásmu nad 3.000.

Spotřeba za celý test - 524 km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal (dle palubního počítače) na 8,8 l/100km což je o 0,6 litru méně než deklaruje výrobce (9,4) jen mi přijde zvláštní, že výrobce uvádí shodnou spotřebu o dvoukolky jako u verze 4x4. Jízda po dálnici rychlostí na povoleném limitu 130 km/h znamená spotřebu kolem 9,5 litrů. Při běžné jízdě při obsazení 2-mi osobami se spotřeba pohybuje mezi 8 - 9-ti litry. Při jízdě ve městě se budeme pohybovat kolem 11-12 litrů. Naopak při úsporné jízdě v běžném provozu rychlostí maximálně do 100 km/h jsem jezdil kolem 7-mi litrů. Celkově je spotřeba zhruba o litr vyšší než u dieselu s automatem a čtyřkolkou. Udávaná maximálka je 200 km/h já jsem jí nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,9 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 9,6 s. Motor je kultivovaný a tichý.

PODVOZEK Podvozek je dobře naladěn, v zatáčkách se trochu více naklání vzhledem k výšce karoserie, přesto však slušně drží zvolenou stopu na letních pneu Hankook Ventus Prime2 235-60 R18 na originál 10-ti paprskových Alu kolech. Santa Fe má trochu tvrdší naladění, ale i přes svou velikost a hmotnost umožňuje poměrně svižné průjezdy zatáčkami. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce DBC, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce mimo asfaltové silnice, je zde také asistent pro rozjezd do kopce HAC. Světlá výška vozu je 185 mm, což neumožňuje zdolávat nějaký větší terén navíc vzhledem k rozvoru a nájezdovým úhlům a jen přednímu pohonu, je vhodné tak na polní cesty. 4 kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) fungují velmi dobře. 

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Řízení má 3 přednastavené módy: comfort, normal a sport, já jezdil ve sportovním, v tom byla odezva posilovače přiměřená, comfort je už vyloženě přeposilovaný,hodí se maximálně do města. Vůz se i přes svou velikost příjemně řídí.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je poměrně přesné s trochu delšími drahami. Řadící páka se dobře drží. Šestka je poměrně dlouhá na benzínový motor, takže motor zbytečně netočí vysoké otáčky. Motor točí na 6-tku při 90 kolem 2.000, při 100 - 2.300, při 120 kolem 2.800 a při dálničním limitu 130 je to 3.000 otáček a ve 150-ti motor točí 3.500 otáček. Otáčkoměr je cejchován po dvěstěpadesáti otáčkách.

INTERIÉR Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska je z měkčených plastů má tradiční tvar s kapličkou před řidičem se 2 samostatnými tubusy - vlevo otáčkoměr (dole s teploměrem chladící kapaliny) a vpravo rychloměr (dole s palivoměrem) všechny pak s bílým podsvícením. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňovalo odečíst přesné hodnoty. Mezi tubusy je displej palubního počítače. Palubní počítač má pouze 1 paměť pro vzdálenost a průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Každá hodnota se musí nulovat zvlášť. Po vypnutí zapalování se na displeji objeví hodnoty spotřeby, ujetých kilometrů a doby jízdu za daný den.

Dotykový 8“ displej příplatkové navigace je nahoře uprostřed palubní desky, zobrazuje funkce radia, CD přehrávače i USB zařízení, které můžeme snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Navigace a radio pracuje s českým menu. Audio systém Infinity s 12-ti reproduktory má výborný zvuk a ovládání i na volantu, nyní má i digitální DAB radio.  3-ramenný volant s decentním šedo-stříbrným dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách, má ovládání audia, tempomatu a palubního počítače. Volant je vyhřívaný, tlačítko je vlevo z boku volantu a je skryté očím řidiče a špatně přístupné. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou, pod kterou je úložný prostor. Blikače disponují funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Automatická 2-zónová klimatizace nemá svůj displej, (údaje se zobrazují na displeji navigace) má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k  vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutný A-sloupek.

Přední sedačky s černými látkovými potahy jsou pohodlné a optimálně tuhé, obě přední sedačky jsou vyhřívané a výškově nastavitelné, nastavitelnou bederní opěru má pouze sedadlo řidiče. Vzadu v druhé řadě je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 79 cm a 31 cm mezera mezi sedadly (sedák 48 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 97 cm. Zadní sedačky jsou posuvné v rozsahu 23 cm a navíc je možnost plynule sklápět zadní opěradlo. Testovaný model má pod podlahou kufru schované další 2 sedačky, prostor na nich je samozřejmě omezený v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 56 cm a 8 cm mezera mezi sedadly (sedák 43 cm) pří posunu prostřední řady dozadu, výška stropu je pouze 86 cm, dotýkal jsem se hlavou stropu. Jsou určené pro osoby menšího vzrůstu a zejména pro děti i přístup k nim je horší, jsou 2 samostatné sklopné sedačky, do podlahy kufru a tvoří rovnou podlahu. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče společně s ovladačem zpětných zrcátek, je zde kapsa na velkou 1,5 litrovou láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 516 litrů. Po sklopení prostřední řady sedaček vznikne téměř rovná plocha. Prostřední sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1615 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 112 cm, výška pod roletou 46 cm, délka v rovině podlahy 102 - 126 cm (po sklopení sedaček až 192 cm) v sedmimístném uspořádání naopak 32 cm. Do zavazadlového prostoru zasahují podběhy. Boky kufru jsou z tvrdého plastu, který se snadno poškrábe. Vně pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva- hliníkové kolo 18“, které se samozřejmě při provozu znečišťuje. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 74 cm nad zemí v úrovni podlahy kufru. Aretace rolety kufru není optimální - trefování se do plastu na boku kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je madlo na zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven 7-mi airbagy, včetně kolenního řidiče. Stabilizační systém VSM (ESP), TCS a brzdový asistent BAS je součástí základní výbavy. Dále asistent pro sjíždění svahu DBC, rozjíždění do kopce HAC, systém bránící převrácení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA. Na ochranu chodců vůz disponuje aktivní kapotou. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne a nad 20 km/h se rozezní signalizace bezpečnostních pásů. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.

DESIGN je velmi vydařený, proti předchozí generaci zaznamenal výrazný pokrok, dalo by se říct, že revoluci, na trhu je už od roku 2012 a nyní je na sklonku svého života, v Ženevě 2018 se představila nová čtvrtá generace Santa Fe. V roce  2016 prošel Santa Fe drobným faceliftem. Vůz působí mohutně podobně jako americká SUV, Amerika je pro Santa Fe velkým odbytištěm. Zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou chromovanou maskou, velkým znakem a protaženými světly. Nad předními mlhovkami jsou denní LED světla, spodní část nárazníku je z černého plastu uprostřed je stříbrný plast imitující spodní kryt motoru. Lemy kol a prahy jsou lemovány černým plastem. Spodní linie oken stoupá a v polovině zadních dveří se zvedá a míří ke střeše, za zadními dveřmi je malé okénko. Boční okna jsou lemována chromovanou lištou. Zadní část vozu s dělenými světly vytaženými do boku je velmi povedená. Nad zadním sklem je poměrně velký spojler, spodní část nárazníku je černá a dole uprostřed je stříbrný plast imitující hliníkový ochranný plech, vpravo dole je dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

CENA V nejnižší výbavě Confidence (v jiné se neprodává) se nabízel za ceníkovou cenu 689.990 Kč (11/2017) Nyní se už s tímto motorem neprodává, ukončení výroby. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní nastavitelný posilovač řízení (ve 3 úrovních), 7x airbag, aktivní kapota, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, 18“ Alu kola s pneu 235-60 R18 vč. plnohodnotné Alu rezervy, př. mlhovky, denní LED světla, centrál s dálkou, tempomat, zadní park asistent a parkovací kamera, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, automatické stěrače, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, výškově stavitelná sedačka řidiče, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, podélné střešní ližiny.

Příplatková výbava : sedmimístné provedení 20.000, paket Success : navigace s 8“ displejem, audio Infinity s 12 ti repro, subwooferem, xenonové adaptivní světlomety, bezklíčkové otvírání a startování za 40.000, metalíza za 25.900 Kč. Celkem za doplňky 85.900 Kč. Celková cena je 775.890 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - poměrně úsporný a výkonný motor 

                - bezklíčkové startování a otvírání

                - pohodlné přední sedačky 

                - posuvné zadní sedačky s nastavitelným opěradlem s posez vzadu

                - bohatá výbava

                - nemá start-stop systém

                - kvalitně hrající audio s DAB

                - dobré jízdní vlastnosti a brzdy

                - plynové vzpěry kapoty

                - USB připojení pro MP3 zařízení

                - plnohodnotné rezervní Alu kolo

                - asistent pro rozjezd a sjezd z kopce    

MÍNUSY:   - u navigace se po každém nastartování hlasové navádění               

                 - nepropojené funkce palubního počítače, pouze jedna paměť

                 - u navigace není možné libovolně měnit měřítko

                 - rezerva vně vozu a její znečišťování 

                 - zadní sedačky pouze pro děti nebo osoby menšího vzrůstu

                 - aretace rolety kufru

                 - řadící páka blízko palubní desky

                 - vysoký příplatek za metalízu

                 - skryté tlačítko vyhřívání volantu

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 2359 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                       

Výkon 138 kW (188 k) / 6.000 ot./min., točivý moment 241 N.m  při 4.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.700 - 1.880 - 1.675 mm, rozvor 2.700 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.743 kg, užitečná 767 kg, celková  2.510 kg                     

Nádrž na 64 l paliva. Zavazadlový prostor 516/ 1615 litrů

Pneu 235- 60 R18 Hankook Ventus Prime 2 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 10,1 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 5,5 mimo - 8,9 město - 6,8 l/100km  kombinace

Během testu ujeto 524 km s průměrnou spotřebou 8,8 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 9,6 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share