Vyhledávání

Test Volkswagenu Jetta s úsporným motorem 1,6 TDI

Test Volkswagenu Jetta s úsporným motorem 1,6 TDI

K testu jsem obdržel Jettu s oblíbeným úsporným motorem 1,6 TDI ve výbavě Comfort Edition v kombinaci s 5-ti stupňovým manuálem. Jetta je čtyřdveřový sedan odvozený od Golfa 6-té generace, ale na první pohled je velmi podobná většímu Passatu, mnoho lidí by jí od Passatu nerozpoznalo.  

MOTOR Čtyřválcový naftový motor - 1,6 TDI plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. V testované verzi má 77 kW dosahovaných až ve 4.400 ot., ale hlavně 250 Nm točivého momentu dosahovaných ve velkém rozsahu 1.500 - 2.500 ot. Ve skutečnosti motor zabírá a zrychluje až od 1.800 otáček až do omezovače, který zasahuje až v 5.200 otáčkách. Motor je pružný ve středních otáčkách - nad 2.000 otáček, pod 1.500 otáček moc nespolupracuje. Největší zátah motoru je v pásmu od 2.000 do 3.000 otáček. Motor je tichý a dobře odhlučněný. Spotřeba za celý test, kdy jsem ujel 758 km dosáhla hodnoty 5,8 l/100km. Po dálnici při dodržování limitu 130 se dá jet kolem 5,5 - 6-ti litrů používal jsem tempomat. Ve městě při krátkých pojíždkách se pohybuje spotřeba mezi 6,5-8,5 litry. Při běžné jízdně mimo město pojedete kolem 5-ti litrů. Při jízdě s lehkou nohou mimo město se dostanete i ke 4 - 4,5 litru.

Spotřeba ještě klesne, vůz měl na počátku testu ujeto jen 5.000 km. Udávanou maximálku 190 km/h jsem překonal (tachometrové hodnoty), papírové zrychlení z 0 - 100 km/h za 11,7 s, se mi podařilo dosáhnout za 11,0 s na tachometrových 100.

PODVOZEK Jetta výborně sedí a jízda po zatáčkovitých silnicích je opravdu radost. Podvozek Jetty si velmi dobře poradí i s nerovnostmi - kanály, díry, koleje, jízda po kostkách - podvozek je komfortně tlumí. Vůz jezdí na elegantních originálních 16-kách a je obut na zimních Bridgestone Blizzak šíře 205 a profilu 55%, které velmi dobře sedí při ostrých průjezdech zatáčkami. Brzdy (4 kotoučové, přední s vnitřním chlazením) jsou velmi účinné a nevadnoucí navíc při prudkém - panickém brzdění se rozblikají varovné blikače což oceníte v krizových situacích nebo v případě havárie.

ŘÍZENÍ Jde velmi zlehka a příjemně, má degresivní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Při parkování vynaložíte jen velmi malou sílu na volant.

ŘAZENÍ Je velmi přesné nemá sice 6-tku, ale disponuje delšími převody. Kožená kulatá hlavice řadící páky se dobře drží. To znamená, že motor točí na 5-tku při 90-ti pouze 1.600 otáček, při 100 - 1.800,ve 120 točí 2.200, při dálničním limitu 130 vynikajících 2.400 otáček a 2.700 otáček odpovídá 150 km/h.

INTERIÉR je ukázkový Volkswagen - to znamená kvalitní měkčené plasty, perfektní zpracování a skvělá ergonomie - vše je tam, kde má být. Přístroje jsou bíle podsvícené a ručičky a podsvícení tlačítek jsou v červené barvě. Napravo je tachometr v jeho dolní části je kruhový palivoměr. Vlevo je otáčkoměr dole v něm je ukazatel teploty chladící kapaliny. Mezi oběma přístroji je multifunkční display Maxi dot v českém jazyce - zobrazuje stále hodiny, vnější teplotu s indikací možnosti námrazy a volitelně další hodnoty - spotřeba - okamžitá a průměrná, doba jízdy, okamžitá a průměrná rychlost, dojezd atd. V horní části tohoto displeje se nachází údaj o zařazeném rychlostním stupni. Levou páčkou pod volantem se jednoduše ovládá tempomat, který je v základní výbavě. Čidla automatických stěračů za deště, fungovali bez problémů, nemusel jsem do jejich funkce zasahovat. Vnitřní zrcátko mělo automatické zatmavení. Blikače s funkcí 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Světla mají funkci denního svícení. Originál radio s přehrávačem CD i MP3 s velkým dotykovým displejem se stejným designem jako má navigace Colombus s dobrým zvukem, který Vás obklopuje z 8 reproduktorů. Na volantu je ovládání radia a palubního počítače. 3-ramenný multifunkční volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách a dobře se drží. Vůz má bezklíčkové ovládání, startuje se chromovaným tlačítkem na středovém tunelu, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, stačí vzít za kliku a vůz se odemkne. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz má elektrické ovládání všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev, přední i zadní výplň dveří má elegantní stříbrnou lištu. Ve voze je dostatek odkládacích prostorů, nastavitelná loketní opěrka a další uzavíratelné schránky.

Přední sedačky jsou tuhé, ale velmi pohodlné, mají dobré boční vedení obě jsou výškově stavitelné, mají nastavitelnou bederní opěru a vyhřívání. Mají elegantní vzhled dvoubarevný černo-šedý potah a kožené boky a opěrky. Na zadních sedačkách je uprostřed sklopná opěrka s držáky nápojů, za ní je otvor pro přepravu lyží. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 82 cm (sedák 49 + 33 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa 90 cm. Ve voze je dostatek odkládacích prostorů, do dveří se vejde 1,5 litrová láhev, stavitelná loketní opěrka a další uzavíratelné schránky.

Zavazadlový prostor má objem 498 l, pod jeho dnem se nachází plnohodnotná plechová rezerva se základním nářadím. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm, výška 55 cm (v jednom místě je výška snížená na 51 cm), délka v rovině podlahy 107 cm. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 otvor z kufru do interiéru je na poměry sedanu poměrně velký. Bohužel do prostoru kufru zasahuje mechanismus pantů, které můžou poškodit náklad při zavírání. Ve víku kufru v plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, tak si nezašpiníte ruce.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy včetně hlavových. Sériové ESP včetně hydraulického brzdového asistentu. Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů. Světlomety s funkcí automatického přepínání (Light Assist) z dálkových na tlumené (protijedoucí, před jedoucí auto, město s osvětlením za těchto situací se dálkové světla přepnou na tlumené), systém funguje velmi dobře. Vůz výborně zpomalují 4 kotoučové brzdy.

DESIGN Přední část je velmi podobná Passatu s chromovanou maskou, vypadá velmi dobře, světla jsou hranatá mají ostře řezaný design a jsou v nich blinkry. Zadní část vozu, světla se hodně podobají poslední generaci Audi A4. Boční linie plynule stoupá a vzadu navazuje na světla, spodní okraj oken je lemován chromovanou lištou. Vůz byl vybaven dobře fungujícími předními i zadními parkovacími čidly. Bohužel chybí boční ochranné lišty na dveřích i náraznících, což není vůbec praktické. Celkově je design sedanu povedený a vyvážený. Většina laiků na první pohled nepozná, že nejedete v Passatu, takže děláte dojem, že jezdíte větším a dražším Passatem.

CENA Testovaný vůz ve výbavě Comfort Editon, je nabízen za cenu 452.900 Kč (12/2012). V této výbavě najdeme: 6x airbag, asistent pro rozjezd do kopce, klimatizace Climatic, 4x el. okna, el.ovládaná a vyhřívaná zrcátka, palubní počítač, tříramenný multifunkční kůží potažený volant, radio RCD 310 s CD-MP3, 8 repro, centrální s dálkou, sedadlo řidiče a spolujezdce výškově stavitelné s bederní opěrkou, sportovní sedadla, přední a zadní loketní opěrka (vzadu s průvlakem na lyže) tempomat, přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček, 16“ Alu kola Atlanta s pneu 205 - 55 R16, rezervní kolo-plechové 205 - 55 R16 .

Příplatková výbava : Paket Technik: radio RCD 510 s CD-MP3 s barevným dotykovým displejem, měnič na 6CD, slot pro SD kartu, bluetooth, dešťový senzor, vnitřní zrcátko s automatickou clonou, vnější zrcátka el. sklopná, automatická 2- zónová klimatizace Climatronic za 16.700. Paket Comfort - parkovací asistent - přední a zadní čidla zobrazení na displeji, vyhřívané př. sedačky a trysky ostřikovačů př. skla, ostřikovače světlometů, alarm, bezklíčkové startování a otvírání vozu za 20.500. Metalíza černá deep za 13.900 Kč. Příplatková výbava celkem za 51.100 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - vysoká kvalita zpracování a materiály v interiéru

                  - úsporný motor    

                  - přesné řízení a řazení

                  - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - pohodlný dobře zpracovaný a prostorný interiér

                  - automatické přepínání dálkových světel

                  - bezklíčkové startování a otvírání

                  - kvalitní audio 8 repro 

                  - dobrá ergonomie

MÍNUSY: - vzpěry kufru zasahují do zavazadlového prostoru        

                  - chybějící lišty na dveřích a zadním nárazníku

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5                                                                

Výkon 77 kW (105 k) /4.400 ot./min., točivý moment  250 Nm při 1.500 - 2.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální
převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.664 - 1.778 - 1.482 mm, rozvor 2.651 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.317 kg, užitečná 593 kg, celková 1.910 kg                                 

Nádrž  na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 498 l.

Pneu 205 - 55 R16 Bridgestone Blizzak LM-3B (zimní)

Zrychlení 0 -100 km/h za 11,7 s, max. rychlost 187 km/h
Spotřeba paliva 4,2 mimo - 5,6 město - 4,5 l/100 km kombinace

Celková spotřeba během testu 758 km 5,8 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 11,0 s.

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s propracovaným interiérem. Úsporný motor TDI v kombinaci s výborně fungující převodovkou. Jediným limitem vozu je přístup do poměrně velkého zavazadlového prostoru.

 

Karel Kolečko 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu