Vyhledávání

Test vozu C1: Malý Francouz s českým rodným listem příjemně potěšil

Test vozu C1: Malý Francouz s českým rodným listem příjemně potěšil

Francouz s českým rodným listem

S nedůvěrou jsem přebíral klíčky od Citroenu C1 - městského vozu s litrovým motorem. Jedná se o vůz z Kolínských trojčat P 107 od kterého se moc neliší a Toyoty Aygo, která má trochu jiný design. Tyto vozy měly premiéru v Ženevě 2005 a následně se začaly vyrábět nedaleko středočeského Kolína. Koncem loňského roku prošel drobným Faceliftem , který se dotkl pouze přední části.

MOTOR Litrový 3-válec pochází od Toyoty a je to velmi podařený 4-ventilový motor. Velice ochotně se vytáčel. Vůz v nižších rychlostech na jedničku až trojku- cca do 80-ti velmi dobře zrychloval, tomu napomáhala i nízká hmotnost 800 kg. Bohužel vůz neměl otáčkoměr, ale na první rychlostní stupeň se dalo jet 50 a na dvojku dokonce 100 km/h. Spotřeba se orientačně pohybovala lehce pod 6 litrů a to jsem vůz nijka nešetřil. Nečekal jsem takovou dynamiku od malého tříválce. I cestu do Telče 150km ve 3 osobách cca 260 kg výborně zvládl se slušným rychlostním průměrem. Typický zvuk 3válce nás doprovázel ve vyšších otáčkách. Papírová maximálka 157 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 13,7 s jsou velmi dobré hodnoty na motor 1,0.

PODVOZEK Na tak malý spíše městský a ekonomický vůz mě velmi překvapili jízdní vlastnosti. Skvěle seděl v zatáčkách, poměrně slušně tlumil nerovnosti a nečinil mu problém ani jízda po kostkách. Vůz byl vybaven pneu 155-65 R14 Michelin,které dobře držely–nepodařilo se mi vůz v zatáčce utrhnout. Brzdy měly velmi slušnou účinnost a neměly s lehkým vozem problém zastavit…

ŘÍZENÍ Bylo velmi lehké díky elektrickému posilovači, ale bylo až moc neposilované. Když jsem na výjezdu ze zatáčky pustil volant překmitl až na druhou stranu za střední polohu. Ale vůz se velmi příjemně řídil a hodí se do městské džungle.

ŘAZENÍ Nebylo úplně z nejpřesnějších, občas jsem místo jedničky při rozjezdu zařadil trojku. Se zpátečkou jsem měl také problémy-neměla žádnou aretaci. Kdybych měl řazení oznámkovat jako ve škole byla by to trojka…

INTERIÉR Nacházíme se ve třídě miniaut, takže zde nenajdeme žádné měkčené plasty, dveře navíc obnažují lakovaný plech což nebývá dnes už obvyklé. Přední sedačky jsou na danou třídu pohodlné, ale chybí jim boční vedení, vzadu je pro průměrně vrostlého člověka poměrně slušný a prostor a pohodlí vzhledem k velikosti vozu. Volant je stavitelný pouze výškově, navíc v malém rozsahu. V interiéru by jste marně hledali jakoukoliv krytou schránku, takže není kam dát ani servisní knížku, doklady k pojištění, mapu či cokoliv jiného. Palubní deska je velmi jednoduchá - obsahuje pouze rychloměr a pár kontrolek a na displeji stav paliva. Chybí otáčkoměr (za příplatek), ukazatel teploty chladící kapaliny, vnější teploměr a palubní počítač.

Ovládání ventilace a topení je atypické, přesto je jednoduché a funkční (2 válce s otočnými prstenci). Přední pásy nejsou výškově stavitelné a jsou hodně vysoko. I při mé výšce 180cm mě šli dost vysoko pod krk, nedovedu si zde představit drobnou slečnu se 160cm. Překvapila mě absence bočních airbagů, ve výbavě jsou pouze čelní což jsem u tak malého vozu nečekal s ohledem na bezpečnost. Vnitřní osvětlení nemá zpoždění to znamená, že zavření dveří se večer octnete v naprosté tmě. Zavazadlový prostor má objem pouhých 139 litrů, některá media mylně uvádějí 199 litrů.

Pod podlahou se v kufru se nachází plnohodnotná rezerva se základním nářadím. Plato kufru je zbytečně nízko, mohlo být jak je obvyklé až po horní hranu ze sedaček, to by muselo být upraveno a zvýšeno zadní výklopné sklo s pouze jednou plynovou vzpěrou. Zadní sedačky jsou dělené 50 na 50 a sklopné.

Výhled –při pohledu vpřed nevíme, kde auto končí a výhled šikmo vpravo vzad je velmi špatný díky zadním širokým sloupkům a šikmému z. bočnímu oknu.

DESIGN Je velmi hravý zejména přední část s vysoko umístěnými světly a velkou chromovanou maskou (která je jen ve vyšší výbavě), zadní světla působí také velmi zajímavě. Vzhled C1 je neokoukaný a hned tak si ji nespletete, kromě dvojčete P 107. Vůz byl vybaven praktickými ochrannými černými lištami. Červená barva tomuto minivozu skvěle sluší.



CENA Vůz je vzhledem ke třídě mini slušně vybaven (ABS s EDB, centrál s dálkou, př. el. okna,vestavné autorádio s CD, z, dělené sedačky, el. posilovač, ale pouze 2 airbagy). Základní cena je nemalých 244.900 Kč + 25.000 Kč za manuální klimatizaci. Celková cena se tak vyšplhá na 269.900 Kč, za tyto peníze dnes seženeme podstatně větší vozy.



CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY :
- velmi slušné jízdní vlastnosti a brzdy
- výkonný, pružný motor vzhledem k jeho objemu
- nízká spotřeba a hmotnost
- ABS s EBD v sérii
- autorádio s CD v sérii
- poměrně prostorný a pohodlný interiér s ohledem na velikost vozu
- dobré manévrovací schopnosti a hbitost vozu dané velikostí a el. posilovačem
MÍNUSY: - vysoká cena
- chybějící otáčkoměr, palubní počítač a teploměr
- pouze 2x airbag
- sedadlům chybí boční vedení
- volant seřiditelný v malém rozsahu
- chybějící krytá schránka a madla v interiéru
- vzadu pouze výklopná okna
- vysoko uchycené př. pásy
- malý zavazadlový prostor
- zbytečně nízko umístěné plato kufru

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 998 cm3 řadový zážehový 3 válec Výkon 50 kW (68 k) /6.000 ot./min. , točivý moment 93 Nm 3.600 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 3.435 - 1.630 - 1.465 mm, rozvor 2.340 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 800 kg , užitečná 390 kg, celková 1.190 kg Nádrž na 35 l paliva. Zavazadlový prostor 139 /751 l Pneu 155- 65 R14
Zrychlení 0 -100 km/h za 13,7 s, max. rychlost 157 km/h
Spotřeba paliva 4,1 mimo - 5,5 město- 4,6 l/100km kombinace

 

 

 

Text a foto  Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Redakční test C1, foto Karel Kolečko

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu