Vyhledávání

Velký rodinný kombík Hyundai i40 s úsporným motorem 1,7 D

Velký rodinný kombík Hyundai i40 s úsporným motorem 1,7 D

Test nového prostorného rodinného kombi i40 v nejvyšší vybavě Premium, se silnějším ze 2 nabízených verzí dieselového motoru - 1,7 CRDi  se 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Na jednu nádrž jsem s vozem ujel těžko uvěřitelných 1.170 km.

MOTOR Je dostatečně silný na běžné ježdění. Z objemu pouhých 1,7 litru dává 100 kW a 325 Nm ot. točivého momentu, který je k dispozici od 2.000 až do 2.500 otáček. V nižších otáčkách pod 1.900 motor nenabízí mnoho dynamiky a pružnosti, proto je dobré se pohybovat v pásmu lehce nad 2.000 otáček, to odpovídá na šestku rychlosti lehce přes 100 km/h. V kopcích se ukázalo, že motor má objem pouze 1,7 litru a scházel potřebný výkon.  Spotřeba se pohybuje od 4,5 litru při klidné úsporné jízdě až ke zhruba 7 litrům ve městě. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 7 litrů. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 5 - 6-ti litrů. Na dálnici na povoleném rychlostním limitu cca 6,5 litru. Při snahu o úspornou jízdu se dostanete i pod 5 litrů (4 - 5). Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 5,5 l/100km což je o 0,8 litru víc než udává výrobce (4,7). 

 

Motor je velmi kultivovaný a tichý, v interiéru nebylo téměř možné poznat, že je pod kapotou dieselový motor. Na nižší rychlostní stupně motor mezi 2.000 - 4.000 otáčkami vůz velmi ochotně zrychluje. Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,6 s jsem zvládl v horším čase cca 11,5 s na tachometrových 100. Přední kapotu drží 2 plynové vzpěry,což bohužel ani u vozu této třídy není zvykem.

PODVOZEK Je trochu tvrdší, netlumí zcela dokonale jako třeba francouzské a německé vozy, ale v zatáčkách na kvalitním povrchu dobře drží. S kvalitními zimními pneu Nokian Hakkapelitta R o rozměru 225-45 R18 na originálních Alu kolech se vůz minimálně naklání a umožňuje dost svižné průjezdy zatáčkami. Velké nízkoprofilové pneu zhoršují jízdní komfort na nekvalitním povrchu.

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Testovaný vůz měl systém udržování v jízdním pruhu, který když bylo potřeba i natáčel volant.

ŘAZENÍ Manuální 6-ti stupňové převodovky je velmi přesné a má optimální dráhy. 6-tka je dlouhá, díky ní motor na dálnici netočí zbytečně vysoké otáčky. Hlavice řadící páky má ergonomický tvar a dobře se drží v ruce. Motor točí na 6-tku při 90 kolem 1.750, při 100 cca 1.950, při 120 kolem 2.350 při dálničním limitu 130 je to 2.550 otáček, ještě při 150-ti motor točí pouze 3.000 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování. Přístroje mají kovové obroučky. Vlevo je otáčkoměr, vpravo je tachometr uprostřed něj se na displeji zobrazují údaje palubního počítače. Zobrazuje tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, dojezd, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se konečně ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, ale má pouze jednu paměť Uprostřed otáčkoměru je malý kruhový digitální ukazatel teploty chladící kapaliny a vpravo v rychloměru palivoměr. Z vozu je špatný výhled  šikmo dopředu přes mohutný A-sloupek. Příjemná je parkovací kamera umístěná nad zadní RZ (bohužel v dešti se snadno zašpiní) její obraz se zobrazuje v levé části zpětného zrcátka. Vůz má bezklíčkové ovládání, se startuje tlačítkem na palubní desce, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo odmykáme. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Výborně hrající radio s CD/MP3 s CD changerem na 6 CD a ovládáním na volantu s 6-ti repro a připojením přes USB. Vyhřívaný volant s koženým potahem a ovládáním radia, palubního počítače a tempomatu je seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace má funkci mono, její údaje se zobrazují na samostatném displeji. Velkým kruhovým ovladačem se nastavuje intenzita větráku ostatní funkce se ovládají tlačítky, tlačítka nastavení teploty jsou více vně -  to je poměrně nepřehledné.

 

Přední kožené sedačky jsou pohodlné, mají dobré tvarování a boční vedení, obě jsou odvětrávané teplým nebo studeným vzduchem ve 3 stupních. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka s úložnými prostory. Vzadu je nadprůměrný prostor pro 2 osoby, jak v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 80 cm (sedák 50 + 30 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa 99 cm. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3.

 

Zavazadlový prostor má objem lehce nadprůměrných 553 litrů. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 uprostřed je sklopná loketní opěrka. Po sklopení zadních sedaček vznikne malý schůdek, vznikne téměř rovná plocha, objem kufru se zvětší na 1719 litrů. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem 50 cm, délka v rovině podlahy 113 cm ( to je o 2 cm více než má Superb). Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují, po stranách jsou otevřené přihrádky. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva a základní nářadí a mělká zásuvka. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 59 cm nad zemí. Kufr kryje roletka. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 187 cm nad zemí, což je dobrá hodnota.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven 7 airbagy včetně hlavových a kolenního řidiče. Přední sedačky mají aktivní opěrky hlav. Sériové ESP u Hyundae nazývané VSM mají k dispozici všechny i40. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Testovaný vůz měl příplatkové bixenonové světlomety. Testovaný vůz měl systém hlídání jízdních pruhů ovládaný tlačítky na volantu, fungoval velmi dobře po vybočení z jízdního pruhu vrací vůz zpět a natáčí volant, pokud nebudete chvíli volant držet, systém se po zvukovém upozornění vypne.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi elegantně, přední části vévodí velké světlomety, které mají uprostřed vlnku denních světlometů z led diod, zasahují hluboko do boku vozu. Zadní části vévodí velké dělené světlomety, které zasahují hluboko do boku, spojuje je chromovaná lišta. Na boku vozu je výrazný podélný prolis a blatníky kolem kol jsou vyduté, spodní linie oken plynule stoupá. Na voze jsou decentní chromové lišty podél oken, lišta přední masky. Vůz má předními i zadní parkovací čidla, které nijak výrazně nenarušují design vozu.

CENA Vůz ve výbavě Premium je nabízen za katalogovou cenu 741.990 Kč (2/2012). V této výbavě najdeme:  ESP + ASR, 7 x airbag, aktivní opěrky vpředu, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, 18“ Alu kola s pneu 225-45 R18, plnohodnotná rezerva, xenonové světlomety, asistent pro jízdu v jízdních pruzích, kožené sedačky - přední s odvětráním a elektrickým ovládáním, zadní vyhřívané, nastavitelný a vyhřívaný volant, 2 zónová automatická klima, dešťový senzor stěračů, přední a zadní parkovací +aktivní asistent +zadní kamera, samozatmívací zrcátko s obrazem zadní kamery, tempomat, asistent pro rozjezd do kopce a automatická parkovací brzda, centrál s dálkou - bezklíčkové startování, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s CD changerem na 6 CD ovl. na volantu, 6 repro, podélný střešní nosič.

Příplatková výbava: metalíza za 14.000 Kč. Celková cena je tedy 755.990 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti

                  - prostor vzadu na nohy i hlavu

                  - tichý a úsporný motor  

                  - velký kufr

                  - zadní parkovací kamera a čidla      

                  - kvalitní použité materiály a dobré zpracování

                  - dobře fungující systém udržování jízdních pruhů

                  - přesná 6-ti stupňová převodovka s delšími převody

                  - pohodlné přední sedačky

                  - bohatá základní výbava

                  - kvalitně hrající radio s USB

                  - jednoduché a intuitivní ovládání audia, tempomatu a palubního PC na volantu

                  - dobré brzdy

                  - nízká nákladová hrana zavazadlového prostoru

                  - odvětrávané a vyhřívané sedačky a volant 

MÍNUSY: - motor zabírá až od 1.900 otáček do té doby netáhne

                  - jedna paměť palubního počítače

                  - výhled šikmo vpřed přes A-sloupek

                  - tvrdší podvozek s 18-palcovými koly    

                  - chybí boční ochranné lišty + nárazníky

                  - hodně se znečišťuje záď a boky vozu

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1685 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5.                                                                                      

Výkon 100 kW (136 k) /4.000 ot./min., točivý moment 325 Nm 2.000 -2.500 ot./min.

6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.770 - 1.815 - 1.470
mm, rozvor 2.770 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.495- 1.648 kg, užitečná 472- 625 kg, celková  2.120 kg                                 

Nádrž  na 70 l paliva. Zavazadlový prostor 553/1721 l.                                                                                                                           

Pneu 225 - 45 R18 Nokian Hakkapelitta R - zimní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,6 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 4,3 mimo - 5,5 město - 4,7 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 1170 km 5,5 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 11,5 s.

RESUME : Prostorné rodinné kombi, které se může směle postavit evropským konkurentům jako je Ford Mondeo, domácí Š Superb nebo VW Passat, jen mu chybí v nabídce silnější naftový motor (nejsilnější dieselový (testovaný) motor 1,7 dává 100 kW). Nabízí moderní exteriér i propracovaný interiér s velkou nabídkou prostoru pro cestující i zavazadla.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu