Vyhledávání

Víkendový minitest plynového Mercedesu B180 CNG

Víkendový minitest plynového Mercedesu B180 CNG

Byla to má první větší zkušenost s vozem s trojcípou hvězdou na masce. Navíc nešlo o klasický Mercedes se zadním pohonem, ale naopak nová koncepce MPV se sendvičovou podlahou a předním náhonem. K vozu jsem se dostal se štěstím při losování na tiskové konferenci autopůjčovny Sixt ve spolupráci s Mercedesem ČR a Pražskou plynárenskou. Šlo o prvních 10 vozů na zemní plyn dodaných Mercedesem světové jedničce mezi autopůjčovnami Sixt.

MOTOR Vůz byl vybaven motorem o netradičním objemu 2034 cm3. Výkon ve verzi CNG je snížen na 85 kW dosahovaných v 5.750 ot. a 165Nm v 3.500- 4.000 ot. točivého momentu mělo s 1.470 kg těžkým vozem celkem dost práce (bežná B200 se stejným objemem motoru má 100kW a 185Nm a váží jen 1345kg o 125kg méně). Spotřeba benzínu se pohybovala od 7-mi litrů při úsporné jízdě a podle stylu až do 11-ti při hodně sportovní jízdě s častou akcelerací. Běžně by se dalo jezdit asi kolem 7,5 - 8,5 litru benzínu. Při jízdě na zemní plyn (CNG) se spotřeba pohybovala cca od 5,5 -7 kg/100km.

Průměr 6,4 na plnou 16kg nádrž jsem ujel pouze 230km. Naštěstí vůz si zachoval plnohodnotnou nádrž na 60 litrů benzínu, takže o 230km se zvětšil jízdní dosah. 1kg zemního plynu se prodává kolem 21Kč, takže při provozu na zemní plyn určitě ušetříme proti jízdě na benzín. Udávanou maximálku 184 km/h jsem nezkoušel ani zrychlení z 0-100 km/h za 12,4 s. Aby vůz více akceleroval musel se vytáčet v rozmezí největšího točivého momentu cca od 3.500 -4.000 otáček, dal se točit až k maximu téměř k 6.000 otáčkám.

Přepnutí pohonu na plyn nebo benzín vůbec nepoznáte, motor má naprosto stejný chod i výkon, přepnutí je složitější provádí se přes menu v palubním počítači, ne jak by jste očekávali nějakým zvláštním tlačítkem na palubní desce. Spotřeba i výkon byl nepříznivě ovlivněn zcela novým nezajetým motorem na počátku testu bylo najeto jen 27km.

PODVOZEK Podvozek byl velmi dobrý nic jiného bych od Mercedesa ani neočekával. Poměrně komfortní, ale v zatáčkách velmi dobře seděl. Rozumný kompromis mezi komfortem a sportovním naladěním. S pneu Continental Premium Contact 205-55 R16 na plechových kolech se přes výšší výšku vozu málo nakláněl a umožňoval velmi svižné průjezdy zatáčkami. Brzdy fungovaly velmi dobře a spolehlivě. B180 CNG byl vybaven asistentem rozjezdu do kopce, který vůz při rozjezdu do kopce podrží.
ŘÍZENÍ Bylo přesné a kladlo optimální odpor. Béčko se velmi dobře řídilo koženým volantem stavitelným ve dvou osách.

ŘAZENÍ bylo poměrně přesné s lehkým chodem. Jen nebylo zcela jednoznačné zařazení zpátečky a já si nebyl jistý zda tam je nebo není, ale vždy tam byla. Uvítal bych 6-tku hlavně při dálničních rychlostech motor zbytečně moc točil, samozřejmě stoupá spotřeba i hluk v interiéru. Motor točil na 5-tku při 90 -2.500, při 100 - cca 2.800, při 120 kolem 3.200 a při dálničním limitu 130 točil 3.500 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý tmavý interiér byl velmi dobře zpracovaný a vypadal hezky a útulně. Palubní deska měla klasický tvar a přehledné přístroje. Ovládání palubního počítače bylo dost složité s několika úrovněmi a přepínalo se zbytečně složitě 6-ti tlačítky na volantu. Světla měla už dnes standartní funkci denního svícení. Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originá vestavné radio mělo ovládání na volantu, ale pouze hlasitost a přepínání stanic pouze v modu, kdy byla na displeji zobrazena aktuální stanice. Vadilo mi mercedesovské soustředění všech funkcí pouze do levé páčky pod volantem, pravá páčka u mercedesa vždy chybí a její funkce ovládání předních a zadního stěrače se ovládá spolu se světly a blikači pouze levou páčkou. Další věc, která mi vadila, je že diodové kontrolky mlhovek byly přímo u jejich ovladače a nebyly z místa řidiče vůbec vidět. Volant byl seřiditelný ve 2 osách.

Vůz byl vybaven poloautomatickou klimatizací s jednoduchým ovládáním. Měl jsem možnost vyzkoušet stěrače za deště, stírali velmi dobře přední sklo. Přední sedačky byly velmi pohodlné-měli dobrou boční oporu, ale pouze sedačka řidiče byla výškově stavitelná. Vzadu se sedělo velmi pohodlně a bylo tam dost prostou v oblasti kolen i nad hlavou. Přední okna byly el. ovládané. Zavazadlový prostor byl zmenšen díky plynovým nádržím pod zavazadlovým prostorem (chyběla dvojitá podlaha proti běžným Béčkům) na stále poměrně slušných 422 litrů, což je slušná hodnota u vozů této délky. Přístup do kufru je výborný- nízká nákladová hrana 62cm –po otevření výklopného víka jsem se pod ním s rezervou pohyboval, takže tam je minimálně 185cm.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 4-mi airbagy. Vpředu byly aktivní nastavitelné opěrky hlav. Stabilizační systém ESP se nedal vypnout nebo jsem aspoň nenašel tlačítko na jeho vypnutí. Vůz byl vybaven v základu indikací tlaku v pneumatikách. Při rychlosti nad 20km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Celkově na mě vnější design působil sympaticky v dané kategorii středně velkých MPV nijak výrazně nevyčnívá. Prostě Mercedes – klasika, žádná extravagance.
CENA Mercedes Benz B 180 NGT je nabízen v základní výbavě za nemalých 770.000 Kč (10/2009) v této výbavě najdeme: ESP, 4x airbag, přední mlhovky, centrál s dálkou, př. el. okna a zrcátka, asistent rozjezdu do kopce, palubní počítač, original radio s CD s ovl. na volantu, klimatizace, loketní opěrka, indikace tlaku v pneu, úprava na zemní plyn.

Mimořádná výbava – malý kožený paket –volant, řadící páka, ruční brzda za 6.600 Kč, sada chromových doplňků interiéru za 8.480 Kč. Celková cena i s doplňky je 785.080 Kč. Rozdíl mezi verzí B200 a B180 NGT je bohužel cca 80.000 Kč v neprospěch plynové verze jeho nákup tedy nebude zrovna ekonomicky výhodný, z tohoto hlediska vychází nejlépe B180 CDI.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - prostorný interiér
- dobré zpracování
- přiměřeně objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
- kompaktní rozměry – malá délka
- pohodlné přední sedačky s dobrým bočním vedením
- dobré jízdní vlastnosti a brzdy
- celkově větší dojezd proti běžné benzínové verzi
- dobře řešená zástavba CNG
- spotřeba a cena za kg CNG
- naprosto stejný jízdní projev (výkon) při jízdně na benzín a CNG
MÍNUSY: - vysoká cena vozu
- malý dojezd na CNG a malá sít plnících stanic v ČR
- vyšší spotřeba na benzínový pohon
- nevýrazné řazení zpátečky
- absence 6-tého rychlostního stupně
- chybějící pravá páčka pod volantem - vše soustředěno v levé páčce
- složité ovládání palubního počítače
- nemožnost vypnout ESP
- malá pružnost motoru v nižších otáčkách
- horší dynamika jízdy daná vysokou hmotností vozu
- kontrolky mlhovek mimo zorné pole

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 2034 cm3 řadový zážehový 4 válec
Výkon 85 kW (109k) /5.750 ot./min. , točivý moment 165 Nm 3.500- 4.000 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol.
Rozměry D x Š x V 4.273 – 1.777 – 1.603 mm, rozvor 2.778 mm
Vlastní –pohotovostní hmotnost 1.470 kg , užitečná 480 kg, celková 1.950 kg
Nádrž na 60 l benzinu a 16kg zemního plynu.
Pneu 205- 55 R16 Continental Premium Contact.
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,4 s, max. rychlost 184 km/h
Spotřeba paliva benzin natural 95 : 6,0 mimo – 9,7 město- 7,3 l/100km kombinace
Spotřeba paliva- zemní plyn : 4,1 mimo – 6,4 město- 4,9 kg/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba plynu během testu cca 230km 6,4 kg/100km . Benzín kolem 8-mi litrů.
9 - 11.10.2009

Karel Kolečko, www.e-auto.cz

 

Fotogalerie

Foto k testu MB s pohonem na plyn, foto K. Kolečko

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu