Vyhledávání

Ze spanilé jízdy z Brazílie exkluzivně Mario Kress!

Ze spanilé jízdy z Brazílie exkluzivně Mario Kress!

Spanilá jízda dvojice Kalivoda – Kress za ziskem maximálního množství informací týkajících se prestižního brazilského truckového šampionátu je u konce. Zatímco Honzu zajímala vcelku pochopitelně z titulu jeho funkce marketingová struktura šampionátu, Mario zaměřil svou pozornost na techniku. Rozdílů mezi brazilským a evropským šampionátem není rozhodně málo, jako první však uhodí do očí rozdílný přístup k designu.

„Byli jsme celkově velmi příjemně překvapeni celkovým vzhledem vozů a jejich tecnickým provedením. Vše bylo dotaženo do posledního detailu,“ potvrdil Mario Kress, kterého doplňuje Honza Kalivoda. „Troufám si říct, že díky jednomu promotérovi je celý brazilský šampionát ideálním kompromisem mezi investicemi vloženými do technologického vývoje vozu, jejich konečným efektem a akční podívanou pro diváky.“

A co zaujalo Mario Kresse, tedy spolutvůrce speciálů, které se mohou pyšnit ziskem evropských titulů v obou třídách na brazilském šampionátu nejvíce?
1. Není striktně definována přesná hmotnost a objem motoru, jako je tomu v případě Evropského poháru (max. 5 500 kg a 13 000 cm3). V Brazílii je brán ohled vůči poměru. Takže například VW má objem motoru „pouhých“ 9 300 cm3, nicméně jeho váha činí 3 900 kg. V případě konkurenčního Mercedesu je poměr 12 800 cm3 – 4 600 kg. Co se výkonu týče, VW disponuje 1 100 HP, Mercedes má pod kapotou o tři stovky koní více.
2. V Brazílii neexistuje regulace rozložení nápravy, jako je tomu v EP (3 300 kg přední, 2 200 kg zadní). Brazilští inženýři mají tím pádem volnější ruce při rozložení těžiště.
3. V jihoamerickém šampionátu je vyrovnán poměr speciálů s „čumákem“, jako je například Buggyra oproti těm se standardním designem (MAN), a to váhovým hendikepem 200 kg.
4. Nejsou povoleny samosvorné diferenciály. Pouze permanentně otevřené nebo uzamčené.
5. Brazilské speciály nemohou být vybaveny žádnou telemetrií. Na druhé straně nemají restriktory na turbodmychadlech.
6. Rychlost je stejně jako v EP omezena na 160 km/h. Podstatný rozdíl spočívá ovšem v tom, že narozdíl oproti dokonalému GPS systému používanému v EP se v brazilském šampionátu používají radary. Přesněji řečeno jeden radar umístěný na jednom místě. V praxi to znamená, že na zbytku okruhu dosahují speciály rychlosti až 230 km/h.
7. Co se designu týče, na rozdíl od EP neexistuje jediné pravidlo omezující jakékoli aerodynamické či jiné vzhledové úpravy.
8. Regulovány jsou rozměry speciálů – 2.25 metrů šířky a 2.30 metrů výšky, což dodává speciálům notně agresivní vzhled. Ve srovnání se speciálem EP je kabina umístěna o 20 – 30 cm níže.
9. Oproti reglementu FIA existuje v Brazílii větší možnost technických úprav. Dále fungují nižší bezpečnostní opatření. Zákaz používání telemetrie a systém brzd bez chlazení vodou mají za následek snížení celkové váhy vozu. Rozměrově srovnatelný „brazilský“ Mercedes má tak ve srovnání s Buggyrou hmotnost o 900 kg nižší.

Buggyra

 

Fotogalerie

Malované kočky na truckách v Mostě

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu