Vyhledávání

Členové Tomečkova LRT na dvou besedách o novodobém Dakaru

Členové Tomečkova LRT na dvou besedách o novodobém Dakaru

Členové LRT na dvou besedách

Celá česká část týmu LRT, tj. Tomáš Tomeček, Míra Martinec, Vojtěch Morávek, Petr Vodák, Tomáš Fajman a Radek Smolka, se v předchozích dvou sobotních odpoledních zúčastnila dvou besed o dakarské soutěži a o všem, co s ní souvisí. Při těchto příležitostech se rovněž prezentovala úspěšná Tatra André Azeveda v barvách Petrobras.


Moravičany

Beseda v rodné obci Míry Martince se uskutečnila v sále kulturního domu, který byl zcela zaplněn zájemci o čerstvé zážitky ze skončeného Dakaru. Andrého tatrovka byla od svého příjezdu v obležení diváků a hlavně dětí. Všichni si mohli prohlédnout jak kabinu, tak i nástavbu dakarského speciálu. V sále pak probíhala autogramiáda – k dispozici byly plakáty obou závodních tatrovek našeho týmu.

Chvilku po třetí hodině pak začala samotná beseda. Hlavní slovo si vzal samozřejmě Míra, který v úvodním DVD přiblížil všem, o čem vlastně Dakar je, co znamená technická přejímka, bivak, rychlostní zkouška atd. Pak již následovalo promítání výběru zajímavých fotografií z letošního jihoamerického dobrodružství, které jednotliví členové týmu doplňovali svými komentáři a zážitky. Neopomenula se žádná z výrazných „událostí“ – od překvapujícího zájmu diváků, přes tahání aut ze soliska, boj s dunami v druhé polovině závodu, havárii „Livescore“ až po Andrého dojezd do Buenos Aires a oslavu jeho šestého místa.

Po asi dvou hodinách vyprávění pak přišla řada i na otázky diváků, kterých bylo (i přes úvodní rozpačité „osmělování“) několik desítek a na které všichni ochotně odpovídali. Nakonec tato diskuse trvala opět skoro dvě hodiny, a tak tato úspěšná akce skončila přibližně do sedmi hodin večer. Na úplný závěr pak celý tým pohostila paní Martincová svými výbornými kulinářskými specialitami.

Příbor-Skotnice

Zatímco besedy v Moravičanech se zúčastnili jen členové našeho týmu a řeč se točila hlavně kolem Dakaru 2009, beseda ve Skotnici byla svým zaměřením poněkud širší a odpovídalo tomu i složení pozvaných hostů.

Oba pořadatelé - Petr Kostelník (bývalý reprezentant ve vzpírání a dokonce vicemistr Evropy v tomto sportu) a Petr Pustějovský (excelentní klempíř, svářeč a karosář z Tatry, bez jehož pomoci a rukou by se náš tým těžko obešel) – jsou velkými fanoušky Dakaru. Na besedu – konanou v sále známé restaurace U žabáka – pozvali kromě kompletního týmu LRT i další (většinou již bývalé) dakaristy tatrováky, které doplnil i úspěšný motocyklista a jezdec na čtyřkolce Oldřich Bražina (letos pátý v kategorii čtyřkolek). Pozvání obou Petrů tedy dále přijali – Radomír Stachura (pětinásobný vítěz Dakaru v kamionu), Ota Měřínský (bývalý šéf továrního závodního týmu Tatra, posléze i účastník Rallye Londýn-Mexico se Škodou 1000 MB), Vlastimil Buchtyár, Bedřich Sklenovský, Petr Gilar, Martin Kahánek a Petr Hamerla. Složení hostů tedy více než symbolické – vždyť např. Radek Stachura byl hned u prvního startu Tatry na Rallye Paříž-Dakar v roce 1986 a na druhé straně byli Radek Smolka s Tomášem Fajmanem, kteří letos absolvovali svou „ostrou“ závodní premiéru na nejtěžší rallye světa. A vezmeme-li v úvahu fakt, že v době, kdy stál Radek Stachura na startu svého prvního Dakaru, tak Tomášovi Fajmanovi nebylo ještě osm let, tak šlo o doslovné setkání dakaráckých generací.

Jak už výše popsané složení hostů napovídá, tak všichni, kdo na tuto besedu zavítali (opět byl sál zcela zaplněn do posledního místečka), se určitě nenudili a dozvěděli se mnoho zajímavého. Petr Kostelník měl připravenu celou řadu dotazů, které doplnily i otázky diváků. Celé odpoledne se neslo ve velmi přátelské a uvolněné atmosféře – zejména vypravěčský duch Bedřicha Sklenovského a Radka Stachury a jejich vzpomínky na počátky účasti Tater na Dakaru slavily velký úspěch. Vlastík Buchtyár zavzpomínal na své účinkování ve službách pořadatelů a nabídl tak všem pohled i na opačnou stranu Dakaru. Vzpomínalo se samozřejmě i na neúspěchy a havárie – Vlastík Buchtyár na rok 1992 při cestě do Kapského města, Petr Hamerla na pětinásobné salto s Karlem Lopraisem na Dakaru 2003 a samozřejmě se probraly i detaily nejčerstvější bouračky Tomáše Tomečka při letošním ročníku. Novinkou pro mnohé pak bylo přiznání Radka Stachury, který při jedné z předváděcích akcí na Letenské pláni v Praze v roce 1989 položil (tehdy čerstvě vítěznou) Tatru na bok.

Vzpomínalo se i na přepadení v roce 1998 – opět ve velmi sugestivním podání Bedřicha Sklenovského. Ovšem na odlehčení se diskutovalo i o takových věcech jako je vykonání lidské potřeby při jízdě v závodním kamionu. Oldřich Bražina pak všem přiblížil i pohled na Dakar ze sedla motocyklu a čtyřkolky. Povídal o tom jaké to je několikrát za den spadnout a znovu nasednout na motorku, o tom, jak si motorkáři doslova sahají až na samé dno sil.

Po celou dobu besedy se na plátno v sále promítaly záběry z různých ročníků Dakaru – nejen z těch posledních, ale díky videokazetám Radka Stachury byly k vidění i poměrně vzácné záběry z let 1986-88 a dále pak několik videí z různých ročníků v 90-ých letech, kdy hlavními „hvězdami“ Tatry byli „hasičák“ a „Puma“. Tomáš Tomeček pak promítl i video z roku 1999, kdy se poprvé Dakaru zúčastnil jako pilot. Videoprojekci pak doplňovaly fotografie z prvních ročníků, které přinesl opět Radek Stachura, ale i Ota Měřínský a Vlastík Buchtyár.

Při takovém setkání se samozřejmě nemohlo zapomenout ani na techniku a tratě Dakaru, které prošly za těch více jak dvacet let velkými změnami. Závodní Tatry dnes mají více jak dvakrát větší výkon než při své premiéře, jsou lehčí a ovladatelnější. Tratě postupně opustily Alžír, Libyi, Mali, Nigérii a nakonec i celou Afriku a cíl v Dakaru. Co zůstalo, je touha po dobrodružství, vůle překonat všechny nástrahy trati a dokázat odolnost a vytrvalost.

Pro všechny členy našeho týmu bylo velkou ctí se setkat s lidmi, kteří začali psát historii účasti kamiónů Tatra v nejnáročnější soutěži světa. Jejich vzpomínky nás vrátily do doby, kdy většina z nás o Dakaru jen snila. A dnes nás zavazuje k tomu, abychom pokračovali v jejich stopách a ze všech závodních bitev se vraceli s vědomím, že jsme pro značku TATRA udělali vše, co bylo v našich silách.

Radomír Smolka, LRT 


http://www.lrt.cz/

 

Fotogalerie

Obě Tatry Tomečkova týmu v úvodu Dakaru 2009, foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu