Vyhledávání

Dakar 2010: Czech Dakar tým do cíle druhé etapy doklouzal kompletní

Dakar 2010:  Czech Dakar tým  do cíle druhé  etapy doklouzal kompletní

Etapa 2: Tisková zpráva 

Druhé etapě z Cordoby do La Riojy kraloval katarský pilot Nasser Al-Attiyah (VW), který zde dosáhl svého pátého etapového vítězství za volantem v dakarské rally vůbec a prvního etapového vítězství letos na Dakaru. Následovali s odstupem 1'08 Francouz Guerlain Chicherit (BMW) a 2'01 překvapivě brazilský jezdec Mauricio Neves (VW).
Do třetí etapy Nasser Al-Attiyah tak vyrazil s náskokem 1'19 před svým týmovým kolegou Španělem Carlosem Sainzem (VW) a 2'30 před Francouzem Stéphane Peterhanselem (BMW).

Czech Dakar Team
Ve druhé etapě 32. ročníku Rally Dakar 2010 dělalo jezdcům velké problémy počasí. Nejprve ranní bláto, které se změnilo v mlhu, co se dala krájet, a nakonec modrá obloha a plné slunce.
Pokud snad někdo očekával, že rychlostní zkouška bude spíše předzvěstí obávaných etap v poušti Atacama, než prubířským kamenem, tak se hluboce mýlil. Pořadatelé, podobně jako v případě první etapy, poslali auta a kamiony na 355 km dlouhou speciálku, zatímco kategorie moto a quad jela „jen“ 294 km. Mnozí účastníci doplatili na nástrahy trati, na které se podepsalo vrcholící období dešťů. I když místní přímo z Cordoby novináře ujišťovali, že tady skoro nikdy neprší, tak se celý bivak probudil do deštivého rána.
Před šestou hodinou ranní startující motorkáři a čtyřkolkáři si padající i stříkající vody užili více než dost. Auta na tom byla s počasím o něco lépe a kamiony již etapu dokončovaly pod blankytně modrou oblohou, které nadýchané mráčky už jen pouze přidávaly na kráse.

Martin Macek
Martin Macek zajel ve druhé etapě 29. pozici se ztrátou 23:21 min na vítěze etapy Davida Fretigneho, který jede na stejném motocyklu Yamaha F450 v rallye úpravě s komponenty Meca Systems. Martin, stejně jako týmový kolega Jan Veselý, používá ovšem řadu upravených dílů od českých dodavatelů – kompletní karbonové části, výfuk a rozety. Mají také odlišné tlumiče. Hlavním rozdílem je ale přibližně 30kg váhový rozdíl jezdců, kteří se mimochodem dobře znají a nepovažují se za konkurenty. Martin je tedy stále vedoucím českým motorkářem v celkovém žebříčku soutěže – aktuálně je na 25. místě se ztrátou 35 minut na vedoucího jezdce a včerejšího etapového vítěze Davida Casteu. Na předních místech kategorie figurují motocykly kubatury 450ccm. Nevyhnul se ovšem penalizaci, naštěstí nabral jen jednu minutu, která je ale v nabité tabulce znát, bez ní mohl končit na hranici první dvacítky.

Jan Veselý
Jan Veselý dojel na 64. místě, když startoval z 93. pozice. Díky penalizaci šestadvaceti minut za překročení rychlosti na měřených úsecích spojovací části první etapy, když jel na padesátce 127 km/h, ovšem celkově skončil na stejném místě, kde v etapě začínal – tedy 93. místo.
Mimochodem jeho přítelkyně Honzovi zřejmě jen tak neodpustí související pokutu ve výši 150 Euro. Honza, který jako jediný z motorkářů v barvách Czech Dakar Teamu zatím neupadl, si po druhé etapě stěžoval zejména na brzdy: "Dnes jsem jel tak tři čtvrtiny rychlostní zkoušky bez zadní brzdy a to se pak člověk dostane do nejrůznějších zapeklitých situací. Zatím jsem naštěstí neupadl, ale už jsem k tomu měl několikrát nakročeno. Doufám, že až to přijde, tak že to bude do měkkého."

Roman Krejčí
Týmový kolega Roman Krejčí zajel druhou etapu na 89. místě, což ho posunulo na celkové 108. místo. To je ale zlepšení, protože kvůli včerejšímu vlivu překročení rychlosti startoval ze 136. místa.
Roman Krejčí má v těchto dnech výraz boxera, potom co mu na nose přibyly čtyři stehy. Jak se to stalo? "V polovině erzety jsem jel rychle, koukal na navigační přístroje a ten balvan si mně nějak našel. Podle přístrojů jsem jel v tom okamžiku 113 km/h. Motorka letěla, já také a i když jsem měl helmu tak to dopadlo takto. Odnesl to zadní podsedlový rám, ohnutá byla samozřejmě i řidítka. Ještě že jen tak."
Roman zajel velmi dobře první etapu, když mu patřil dvaapadesátý čas, což není při premiéře vůbec špatný výsledek. Jenže pak přišla sankce devětatřiceti minut za nedodržení rychlostního limitu – Roman jel na devadesátce 135 km/h a najednou to bylo 136. místo.
Díky 88. místu ve 2. etapě si Krejčí polepšil na 108 příčku průběžného pořadí: "Beru to jako nováčkovskou daň, takový je život."

Oldřich Bražina
Olin Bražina skončil ve druhé etapě mezi čtyřkolkami na 14. místě se ztrátou 24 minut a 31 sekund na vedoucího jezdce Deltrieu, který jede také na Polarisu. Bražina ovšem má od Polarisu jen podvozek a používá motor BMW, jeho stroj je speciál, který obdivovali už techničtí komisaři na přejímkách. Celkově se čtyřkolkář týmu Czech Dakar Team drží na desátém místě s necelými 27 minutami ztráty na vedoucího Gonzalese na Yamaze.

Oldřich Bražina shrnul druhou etapu s pro něj tak tradiční skromností: "Jedu svůj běžný standard. Dnes to bylo těžší díky proměnlivému počasí, ale nelze se na to vymlouvat, i když se podmínky na trati měnily doslova s každou minutou." Podobně jako motorkáři si i Bražina stěžoval na všudypřítomné bláto: "Bláto, bláto, bláto. Půlku rychlostní zkoušky propršelo a to samozřejmě bylo na jízdních vlastnostech znát."
Nejznámější „křovák“, potom co Olinův výlet do křoví během Dakaru 2009 obletěl svět, se v etapě potýkal s technickými problémy: "Gumy jsou úplně zhoblované, na blátě se moc nechytaly a já létal jako hadr na holi. Při jednom takovém divočejším projetí zatáčky vnějškem jsem potkal kámen a bylo zle. Výsledkem byl ohnutý kolový čep a tyč řízení."

Marek Spáčil
Marek Spáčil dnes dovezl svou zelenou Tatru na devátém místě. "Zatím funguje všechno tak jak má. Snažíme se auto šetřit, protože Dakar je dlouhý a dneska se na tom blátě stejně prakticky nedalo předjíždět." Ani Spáčilovi se nevyhnul drobný technický problém, poté co padesát kilometrů před cílem rychlostní zkoušky ohlásil mechanik Radek Smolka defekt. "Tlak postupně klesal, nestačili jsme dohušťovat, takže nezbývalo než zastavit a vyměnit gumu." Podle navigátora Míly Janáčka je zatím navigace bez problémů: "První dvě etapy nepřinesly v tomto směru žádné překvapení, trať byla značená tak dobře, že se prostě nedalo zabloudit. To těžší nás ale teprve čeká."

Jiří Janeček – Viktor Chytka
Posádka Janeček - Chytka může být po 2. etapě spokojená. S proměnlivým, ale i podmanivým počasím si poradila velice dobře především díky tomu, že se ráno rozhodla, stejně jako Kunovský s Latinákem, přezout na pneumatiky s hrubším vzorkem. „Úvodní část byla blátivá, která se změnila na hodně technickou pasáž. V závěru bylo hodně prachu a rychlých rovinek,“ zhodnotil druhou etapu Viktor Chytka.

Jiří Janeček s Viktorem Chytkou si soustředěnou jízdou polepšili o pět příček a jsou již celkově dvaačtyřicátí a okolo 5. místa ve své třídě sériových vozů T2. Nechali tak za sebou řadu mnohem silnějších závodních speciálů kategorie T1.

Jiří Janeček se v cíli svěřil s netradičním zážitkem ze závěru rychlostní zkoušky: "Deset kilometrů před cílem jsem najednou zaregistroval 6 dívek, kterak si vyhrnula trička a ukázala nám, co mají pod nimi. Pokud to byla taktika, jak odvést naší pozornost, tak se to povedlo jen na okamžik." Během rychlostní zkoušky vystrašil Janečka s Chytkou podezřelý zvuk vycházející ze spodku vozu: "Zasekl se nám kámen mezi diferenciál a šus plech, takže to naštěstí nebyla závada. Při té příležitosti jsme ještě vyměnili gumu, která nebyla v optimálním stavu a ztratili tak cca 5 minut!" To, že se závodníci snaží zajít krátce před startem na toaletu - je všeobecně známo. Když se Jirka Janeček vypravil právě na místo, „kam i císař pán chodí pěšky,“ tak jej pořadatel vybavil nikoliv cennou radou, ale praktickým náčiním. "Zamířil jsem do lesa a pořadatel mi podal lopatu," popsal svůj zážitek Jirka Janeček.

Dušan Kunovský
Dušan Kunovský si podle všeho dokáže představit mnohem příjemnější věci, než je mlha v kombinaci s deštěm. "Ráno to bylo opravdu nepříjemné, já tohle opravdu nemusím. Když člověk špatně vidí, protože je venku mlha a do toho ještě prší, tak se pak může snadno udělat chyba." Voda se na trati samozřejmě velmi rychle změní v bláto a na to si dnes stěžovali snad všichni včetně Kunovského: "Samozřejmě že se dá auto i nadále řídit, jen je to mnohem obtížnější a nebezpečnější."

Kunovský se zatím nedopustil žádné větší chyby, přesto však přivezl své auto do cíle s pomačkanými plechy, když měl ve druhé polovině RZ (rychlostní zkoušky) nehodu. Na prašné cestě byl nucen dupnout na brzdy, poté co jeden ze soupeřů kvůli poruše nečekaně odstavil vůz uprostřed trati. Stejný manévr, ale nezvládl za ním jedoucí Nissan, který do Kunovského narazil a poškodil mu zadní kapotáž závodního vozu. “ Byla to pořádná rána a zadek auta bude potřebovat opravy, ale ten co to způsobil, dopadl mnohem hůře, takže to beru jako štěstí v neštěstí,“ nechal se slyšet Dušan Kunovský v cíli etapy.

Martin Kolomý
Dobrou práci odvedla i asistenční Tatra, za jejímž volantem sedí Martin Kolomý. "Naším posláním není závodit," popisuje Kolomý smysl rychlé asistence. "Máme před sebou celý tým a bylo by neodpovědné jakkoliv riskovat. Občas mne sice svrbí prsty a chtěl bych předjet alespoň lacinější cíle, ale takový je život." Zajímavé je i hodnocení dnešní rychlostní zkoušky očima ostříleného praktika: "Dnes to byla jedním slovem klouzačka, bláto úplně všude. Auto létalo z jedné strany cesty na druhou, naštěstí trať začala po asi stotřiceti kilometrech osychat."

Navzdory opatrné jízdě postihly žlutou Tatru Central Group technické problémy, se kterými se však posádka rychle vypořádala: "Odlétnuvší kámen nám urazil vzduchovou hadici od hlavního rozvodu, což jsme během třiceti minut opravili a jelo se dál," prozradil další člen posádky René Kilián."

Zajímavé informace prozradil i třetí člen posádky Zbyněk Kotal: "Kromě prasklé zadní nádrže, což je drobnost, si vybavuji i jednoho Hummera ve strži a několik dalších aut všude možně ve velmi podivných polohách." Zbyněk na závěr prozradil, že dobrý asistenční vůz občas dělá věci, které neumí ani mnohé závodní: "Zážitkem dne pro mne byl takový původně nenápadný skok. Po dvaceti metrech letu jsme naštěstí přistáli na všech čtyřech, zasmáli se tomu a jeli dál." Mechanik Kamil Grygar pro jistotu pohrozil, že pokud bude kamion skákat i dále, tak že mu vymontuje řídící jednotku."

Závěrem
Stále jde ale o druhý den čtrnáctidenního závodu, takže minuty nyní nejsou až tak rozhodující. Mnohem důležitější je neudělat fatální chybu v dalších etapách a nerozbít stroj nebo si nepřivodit zranění.

Dnešní etapa:
Etapa č. 3, pondělí 4. Ledna 2009 La Rioja > Fiambala, spojovačka 259 km, rychlostní zkouška 182 km, celkově 441 km
Třetí etapa bude pro členy Czech Dakar Teamu klíčovou. Jedna z nejtěžších etap, jízda v korytech řek a pískových dunách. Poprvé si okusí tzv. feš - feš písek a písečné duny o délce zhruba 30 kilometrů. Pokud test zvládnou, mohou pomýšlet na chilskou poušť Atamana, kde začne opravdové peklo na zemi.


Oficiální webové stránky týmu: http://www.czechdakar.cz/  
Zdroj bleskových zpráv - www.twitter.com/czechdakar  
Facebook skupina: http://www.facebook.com/group.php?gid=147641458166

Czech Dakar team

www.czechdakar.cz

 

 

 

 

4.1.2010 Podrobnější zprávy zatím nepřicházejí. Nicméně zdá se, že žlutá Tatra Loprais týmu ve výsledkách není. Podívejte se na video zde

2. etapa

neděle, 3. ledna 2010, spojovačky 56 a 276 km, speciálka 344 km

celkově 676 km

Czech Dakar Team



Dakar 2010 - 2. etapa: Córdoba - La Rioja (automobily: 687 km - z toho 355 km měřené
úseky; motocykly: 626 km - z toho 294 km měřené úseky):

Automobily: 1. Attíja (Kat./Volkswagen) 4:01:55, 2. Chicherit (Fr./BMW) -1:08, 3. Neves
(Braz./Volkswagen) -2:01, 4. Sainz (Šp./Volkswagen) -2:41, 5. Miller (USA/Volkswagen)
-2:44, 6. Peterhansel (Fr./BMW) -3:09,
...31. Zapletal (ČR/Mitsubishi) -37:37, 44. Janeček (ČR/Mitsubishi) -47:10.

Průběžné pořadí: 1. Attíja 6:16:39, 2. Sainz -1:19, 3. Peterhansel -2:30, 4. Miller -5:28,
5. Neves -5:40, 6. De Villiers (JAR/Volkswagen) -7:17, ...25. Zapletal -49:43, 40. Janeček
-1:24:27.

Motocykly: 1. Frétigné (Fr./Yamaha) 3:59:20, 2. Casteu (Fr./Sherco) -43, 3. Coma (Šp./KTM)
-1:08, 4. Despres (Fr./KTM) -2:50, 5. Luca (It./KTM) -4:49, 6. Rodrigues (Portug./Yamaha)
-5:40,
...26. Pabiška -21:31, 29. Macek -23:21, 64. Veselý -43:39, 70. Randýsek -45:53, 89. Krejčí
(všichni ČR/Yamaha) -58:14.

Průběžné pořadí: 1. Casteu 5:50:45, 2. Despres -2:10, 3. Frétigné -2:14, 4. Luca -8:43, 5.
Viladoms (Šp./KTM) -8:48, 6. Rodrigues -9:27,
...25. Macek -34:10, 27. Pabiška -36:01, 60. Randýsek -1:06:32, 93. Veselý -1:40:32, 108.
Krejčí -1:56:08.

Čtyřkolky: 1. Deltrieu (Fr./Polaris) 4:18:03, 2. Gonzalez Corominas (Šp./Yamaha) -2:06, 3.
A. Patronelli (Arg./Yamaha) -5:47, 4. Plechatý (ČR/Yamaha) -5:57,
...14. Bražina (ČR/Polaris) -24:31, 15. Macháček (ČR/Yamaha) -44:25.

Průběžné pořadí: 1. Gonzalez Corominas 6:34:31, 2. A. Patronelli -2:37, 3. Plechatý -2:49,
...10. Bražina -26:45, 15. Macháček -43:20.


Výsledky Rally Dakar 2010 ve 2. etapě Cordoba - La Rioja - trucky:

Poz. St.č. Posádka Nár. Vůz Čas
1. 501 Vladimir Čagin, Semjon Jakubov, Sergej Savostin RUS Kamaz 4326-9 4:35:07
2. 500 Firdaus Kabirov, Ajdar Běljajev, Andrej Mokjejev RUS Kamaz 4326-9 + 2:47 min
3. 504 André De Azevedo, Jaromír Martinec, Maykel Justo BR/CZ Tatra 815 4x4 + 14:58 min
4. 505 Ilgizar Mardějev, Vjačeslav Mizjukajev, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326-9 + 17:16 min
5. 503 Wuf Van Ginkel, Richard de Rooy, Willem Tijsterman NL Ginaf X2222 SP + 18:22 min
6. 508 Marcel Van Vliet, Herman Vaanholt, G. Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP + 23:53 min
7. 507 Joseph Adua, Darek Rodewald, Moi Torrallardona F/PL/E Iveco Trakker 4x4 + 31:38 min
8. 513 Johan Elfrink, Serge Bruynkens NL Mercedes-Benz Axor 4x4 + 33:55 min
9. 510 Marek Spáčil, Radomír Smolka, Míla Janáček CZ Tatra 815 4x4 + 37:55 min
10. 506 Martin Macík, Jan Bervic, Josef Kalina CZ LIAZ 4x4 SP + 40:01 min
xx. 502 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZ/SK Tatra 815 4x4 + xx:xx min

Průběžné výsledky po 2. etapě:

1. 501 Vladimir Čagin, Semjon Jakubov, Sergej Savostin RUS Kamaz 4326-9 7:10:54
2. 500 Firdaus Kabirov, Ajdar Běljajev, Andrej Mokjejev RUS Kamaz 4326-9 + 6:47 min
3. 504 André De Azevedo, Jaromír Martinec, Maykel Justo BR/CZ Tatra 815 4x4 + 26:34 min
4. 505 Ilgizar Mardějev, Vjačeslav Mizjukajev, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326-9 + 27:06 min
5. 508 Marcel Van Vliet, Herman Vaanholt, G. Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP + 35:18 min
6. 506 Martin Macík, Jan Bervic, Josef Kalina CZ LIAZ 4x4 SP + 51:00 min
7. 510 Marek Spáčil, Radomír Smolka, Míla Janáček CZ Tatra 815 4x4 + 52:27 min
8. 503 Wuf Van Ginkel, Richard de Rooy, Willem Tijsterman NL Ginaf X2222 SP + 56:33 min
9. 513 Johan Elfrink, Serge Bruynkens NL Mercedes-Benz Axor 4x4 + 58:12 min
10. 545 Martin Kolomý, René Kilián, Zbyněk Kotal CZ Tatra 815 4x4 + 1:06:30 min
xx. 502 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZ/SK Tatra 815 4x4 + xx:xx min



The Dakar Rally on TV

04 January
00:49–01:35 Eurosport Highlights, 2nd leg (re-run)
08:30–09:10 Eurosport Highlights, 1st leg (re-run)
18:45–19:03 RTL RTL aktuell (evening news)
20:20–20:30 Eurosport Arrival at the finish; live report
23:00–23:45 Eurosport Highlights, 3rd leg
Additional reports on the news and sports programmes of channels n-tv, ARD, ZDF, DMAX and
Sky (Motorvision TV).



Kategorie motocyklů

Etapa 2:

Poř. Číslo Posádka Značka Čas Ztráta
1. 012 FRETIGNE David (FRA) YAMAHA 3:59:20 0:00:00
2. 003 CASTEU David (FRA) SHERCO 4:00:03 0:00:43
3. 001 COMA Marc (ESP) KTM 4:00:28 0:01:08
26. 062 PABIŠKA David (CZE) YAMAHA 4:20:51 0:21:31
29. 015 MACEK Martin (CZE) YAMAHA 4:22:41 0:23:21
64. 157 VESELÝ Jan (CZE) YAMAHA 4:42:59 0:43:39
70. 067 RANDÝSEK Dušan (CZE) YAMAHA 4:45:13 0:45:53
89. 118 KREJČÍ Roman (CZE) YAMAHA 4:57:34 0:58:14

Celkové výsledky:

Poř. Číslo Posádka Čas Ztráta Penalizace
1. 003 CASTEU David (FRA) 5:50:45 0:00:00
2. 002 DESPRES Cyril (FRA) 5:52:55 0:02:10
3. 012 FRETIGNE David (FRA) 5:52:59 0:02:14
25. 015 MACEK Martin (CZE) 6:25:55 0:35:10 1:00
27. 062 PABIŠKA David (CZE) 6:26:46 0:36:01
60. 067 RANDÝSEK Dušan (CZE) 6:57:17 1:06:32
93. 157 VESELÝ Jan (CZE) 7:31:17 1:40:32 26:00
108. 118 KREJČÍ Roman (CZE) 7:46:53 1:56:08

Kategorie čtyřkolek

Etapa 2:

Poř. Číslo Posádka Značka Čas Ztráta
1. 253 DELTRIEU Hubert (FRA) POLARIS 4:18:03 0:00:00
2. 256 GONZALEZ COROMINAS (ESP) YAMAHA 4:20:09 0:02:06
3. 277 PATRONELLI Alejandro (ARG) YAMAHA 4:23:50 0:05:47
4. 268 PLECHATÝ Martin (CZE) YAMAHA 4:24:00 0:05:57
14. 254 BRAŽINA Oldřich (CZE) POLARIS 4:42:34 0:24:31
15. 250 MACHÁČEK Josef (CZE) YAMAHA 5:02:28 0:44:25

Celkové výsledky:

Poř. Číslo Posádka Čas Ztráta Penalizace
1. 256 GONZALEZ COROMINAS (ESP) 6:34:31 0:00:00
2. 277 PATRONELLI Alejandro (ARG) 6:37:08 0:02:37
3. 268 PLECHATÝ Martin (CZE) 6:37:20 0:02:49
10. 254 BRAŽINA Oldřich (CZE) 7:01:16 0:26:45
15. 250 MACHÁČEK Josef (CZE) 7:17:51 0:43:20 4:00

Kategorie automobilů

Etapa 2 (neoficiální):

Poř. Číslo Posádka Značka Čas Ztráta
1. 306 AL-ATTIYAH (QAT), GOTTSCHALK (DEU) VOLKSWAGEN 4:01:55 0:00:00
2. 307 CHICHERIT (FRA), THOERNER (CHE) BMW 0:01:08
3. 312 NEVES (BRA), MAESTRELLI (BRA) VOLKSWAGEN 0:02:01
31. 309 ZAPLETAL (CZE), OUŘEDNÍČEK (CZE) MITSUBISHI 0:37:37
44. 373 JANEČEK (CZE), CHYTKA (CZE) TOYOTA 0:47:10
80. 388 KUNOVSKÝ (CZE), LATIŇÁK (CZE) TOYOTA 1:19:04
99. 387 MIKULA (CZE), ŠULÁK (CZE) TOYOTA 1:41:57

 

Dakar 2010: Záběry z nehod ve druhé etapě, včetně nehody Lopraise
 

Fotogalerie

Dakar 2010 - 1. etapa objektivem fotografů Czech Dakar týmu

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu