Vyhledávání

Hedvábná stezka 2009: Aleš Loprais zvítězil v sobotní etapě a celkově je tedy stále třetí !!

Silk Way 11

12. 09. 09 Turkmenbaši

Terra Incognita

Neznámou zemí je pro většinu Evropanů současný Turkmenistán. To, co teď nejvíce zajímá účastníky naší Rallye Silk Way, je poušť Karakum. Naprostou většinu země - asi 90 % - tvoří totiž pouště a stepi. Pouš Karakum zaujímá 80% a je osmou největší poučtí na světě. Střední a severní část země, pokrytá pouštěmi, je prakticky bez měst a větších obcí. Ještě v 19. století byla velká část území Turkmenistánu neznámou a neprobádanou zemí, na mapách z této doby se objevují velké chyby a nepřesnosti – jsou zde zakreslovány neexistující řeky, nesprávně je zakreslován tok řek existujících a další.

Některé nepřesnosti jdou ovšem na vrub geografickým změnám – především pobřeží Kaspického moře doznalo za posledních 200–300 let některé posuny (na místě dnešní osady Kjumiš-Tepe byl ostrov Kjumiš-Tepe, ostrov Ogurčinskij měl zcela jiné obrysy, z některých ostrovů se staly poloostrovy). Možná je to tak, že když prostě velký ředitel rallye zvané Stvoření Země rozepisoval erzety, někomu nadělil lepší a někomu horší trasu.

Aby to vykompenzoval, tam kde byla nehostinná poušť přidal jiné bohatsví. Tahle teorie by na Turkmenistán seděla - má značné zásoby ropy a zejména zemního plynu. V těžbě zemního plynu zaujímá země 4. až 5. místo na světě. Ale pojďme do pouštní reality Rallye Silk Way. Na 283 kilometru dnešního speciálu šel Nasser Al Attiyah „přes boudu“. To znamená konec závodu pro tohoto mladého, talentovaného a také favorizovaného jezdce. To je dnešní horká aktualita. Ta další, která je pokračováním včerejšího a dnešního nočního zápasu s porouchanou spojkou, pro nás vůbec není veselá. Jirka Janeček s Dušanem Kunovským zůstali viset zhruba 80 kilometrů před cílem včerejší erzety. To znamená v písku. A s porouchanou spojkou k tomu.

Podle posledních zpráv, které máme tady v bivaku v Turkmenbaši, auto opravili a dojeli v 11.15 času rallye (o tři hodiny více než u nás) do včerejšího cílového města Balkanabad. To pravděpodobně znamená konec, protože tou dobou už byla odstartovaná dnešní etapa. Ale to jsou zatím nepotvrzené informace, vyplývající z reglementu závodu.

Ovšem i ten se může měnit – stejně, jako se změnila trasa kvůli setkání čtyř prezidentů – Ruska, Kazachstánu, Turkmenistánu a Azerbajdžánu tady v Turkmenbaši.

Mimochodem, vzpomněl jsem si film „Skřivánci na niti“ i na léta, kdy jsem pracoval jako výtvarník v Okresním kulturním středisku Kladno. V okolí letiště v Turkmenbaši se zametá, natírají se obrubníky, rojí se uniformovaní i tajní policisté a hlavně se instalují třepetalky! (Pro neznalé – petré jednobarevné, dříve často rudé vlajky a vlaječky. Vypadají vesele, ale politik, který profrčí kolem nich ve velké limuzíně se staženými záclonkami nebo neprůstřelnými tmavými skly, je sotva ocení.

Což je veliká škoda, protože vy jste kvůli tomu půl dne skákali po mezi kolem silnice, zatloukali kladivem železné držáky a nasazovali třepetelky. Ty rudé u nás byly oblíbenou kořistí řidičů náklaďáků na označení dlouhého nákladu). Naši řidiči náklaďáků to nepotřebují. I když možná Martin Kolomý z doprovodu Martina Macíka (KM Racing Team) by možná nějakou tu varovnou třepetalku měl mít na autě – už zase mu odešla za jízdy další, tentokrát levá zadní guma.

Martin Macík dojel dnes sedmý a na stejném místě je i celkově. A Aleš Loprais? Paráda! Dnes zvítězil v etapě a celkově je tedy stále třetí. Je vidět, že pije ten správný energy drink! Tak takhle nějak si tu žijeme a jezdíme v neznámé zemi – Terra Incognita Turkmenistán.

 


Standa Berkovec, foto Míla Janáček

 

Interim standings after Leg 08, Balkanabad (TM) ? Turkmenbashi (TM)
345,00 km/417,00 km SS 09/total

Pos. Team Vehicle, Leg 08, Total time
1 Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E), Volkswagen Race Touareg 2, 3h 24m 05s (1), 24h 12m 21s
2 Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA), Volkswagen Race Touareg 2, 3h 28m 50s (3), +21 m 52s
3 Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D), Volkswagen Race Touareg 2, 3h 28m 06s (2), +28 m 09s
4 Ruslan Misikov/Konstantin Zhiltsov (RUS/RUS), Nissan, 3h 59m 59s (6), +4h 44m 04s
5 Ilya Kuznetsov/ Andrey Neshin (RUS/RUS), Mitsubishi, 4h 03m 11s (7), +5h 23m 30s
6 Maris Saukans/Didzis Zarnis (LV/LV), OSC, 4h 10m 25s (9), +6h 06m 56s
7 Alexey Berkut/Konstantin Meshcheryakov (RUS/RUS), Mitsubishi, 3h 52m 27s (4), +6h 12m2 5s
8 Benediktas Vanagas/Saulius Jurgelenas (LT/LT), OSC, 4h 09m 26s (8), +6h 26m 11s
9 Raz Heymann/Hillel Segal (ISR/ISR), Mitsubishi, 4h 23m 15s (12), +8h 17m 35s
10 Bodgan Novytskyi/Iurii Kondratiiev (UKR/UKR), Mitsubishi, 5h 01m 28s (14), +10h 20m 01s

7. etapa, Balkanabad - Turkmenbaši, výsledky:

Č. Posádka Nat. Vůz Čas
1. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 04:04:21
2. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +0:00:25
3. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:01:13
4. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:08:54
5. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:10:40
6. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:16:17
7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +0:20:25
8. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +0:23:32
9. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:34:03
10. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +0:42:28


Celkové pořadí po 7. etapě:

Č. Posádka Nat. Vůz Čas
1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 28:13:52
2. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +1:02:25
3. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +1:42:20
4. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:57:42
5. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +2:19:17
6. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +2:32:14
7. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +4:01:15
8. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +6:11:27
9. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +6:51:37
10. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +10:28:37




Information on the Silk Way Rally: http://www.silkwayrally.com  

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu