Jardu Valtra čeká před Dakarem závěrečné soustředění, cvičí a polyká kilometry na kole
Jardu Valtra čeká závěrečné soustředění
Aby zvládl Rallye Dakar, tak pilot kamionu od léta cvičí a polyká kilometry na kole
Tréninkový plán jako vrcholový sportovec plní od léta řidič kamionu Liaz Jaroslav Valtr. Důvodem je nabrat fyzickou kondici, která bude nutností při nadcházející Rallye Dakar. K tomuto poznatku došel pilot stáje KM Racing při červencové Silk Way Rally, kdy cítil, že se v závěru etap necítí zcela fit. Nyní se blíží k závěru několikaměsíčního zápřahu, kterým bude soustředění na Štrbském Plese.
„Dokud jsem v kamionu seděl jako spolujezdec, nebylo to tak náročné. Jenže v létě jsem v Rusku poprvé řídil liazku a při tom mi došlo, že za volantem je to asi pětkrát náročnější. Jednoznačně z toho vyplynulo, že pokud chci zvládnout dlouhé dakarské etapy, musím s tělesnou schránkou něco provést. Bylo nutné zapracovat na kondici, aby mě při jízdě nebolely nejvíc namáhané partie,“ vysvětlil Valtr důvody svého počínání.
Pod dohledem kouče a fyzioterapeuta
Tréninkovému procesu podřídil veškerý svůj program. Na fyzičce pracuje od léta pod dohledem kouče a fyzioterapeuta, kteří mají zkušenosti s tréninkem špičkových tenistů. „Připravili pro mě dlouhodobý každodenní plán včetně rehabilitace. Hlavně posiluji a jezdím na kole, což je docela náročné. Jednak na trénink není moc času a pak také proto, že po čtyřicítce všechno víc bolí,“ pokračoval jezdec, který při řidičské premiéře na Silk Way obsadil s liazem třinácté místo a získal i dílčí etapová umístění v první desítce.
Podle speciálního tréninkového plánu nepostupoval vlastně jen na říjnovém kempu v Tunisku. „Tam jsme s posádkou hodně jezdili pouštním terénem, nebo byli zaměstnaní technickými věcmi kolem kamionu. Trénovali jsme také výměnu gum a pilovali techniku jízdy, nastavení podvozku a stabilizátorů,“ popsal dění v Ksar Ghilane, což je tradiční místo stájových soustředění KM Racingu.
Důvodem snažení je neudělat chybu
Po návratu do Šternberka zase skočil rovnýma nohama do kondičního tréninku. „I teď v zimě jezdím na kole a domů se vracím až za tmy. Už jsem klouzal i po ledu. Těsně před Vánoci přijde na řadu závěrečné pětidenní soustředění ve Vysokých Tatrách a koncem prosince mě čeká odjezd na Rallye Dakar,“ poznamenal dvaačtyřicetiletý pilot.
Cílem celé lopoty je, aby se Jarda během dvoutýdenní Rallye Dakar cítil naprosto fit. „Musím vydržet osm hodin denně v kamionu v plném soustředění. Nesmím udělat žádnou chybičku, jinak si natlučeme a můžeme to zabalit. Na Silk Way jsem zvládal zhruba tři hodiny. Netrénované tělo pak už začne podvědomě šidit, dochází k výkyvům v řízení, řazení i brzdění a zhoršují se postřehy,“ popsal dopad fyzického vyčerpání na výkon pilota. min