Vyhledávání

Kamiony na Dakaru 2012, to bude velká bitva s nyní nepředvídatelným koncem !!

Kamiony na Dakaru 2012, to bude velká bitva s nyní nepředvídatelným koncem !!
Kamiony na Dakaru 2012 slibují vyrovnanou bitvu s nepředvídatelným koncem.
 
Ještě nikdy nebyla startovní listina kamionů na Dakaru tak nabitá kvalitními stroji a posádkami jako letos. Platí to i přesto, že neotřesitelný král posledních let Čagin ukončil kariéru a ani jeho věčný stín Kabirov letos startovat nebude.
 
Tovární tým Kamazu totiž s novou nástupnickou generací příliš neoslabil. Naopak, širší špička se ještě rozšířila a kvalitativně posílila, a tak tu máme výhled na nepředvídatelnou kvalitní bitvu s nejistým výsledkem.
 
I tak zůstává Kamaz favoritem závodu. Trojice speciálů, s nimiž Čagin triumfoval na posledním Dakaru je zárukou toho, že Rusové se o své dosavadní pozice rozhodně nechtějí dělit, byť i oni jsou letos ve svých předpovědích více než opatrní. Jenže výkony mladého Eduarda Nikolajeva (ten je z trojice hlavních pilotů na tom jezdecky nejlépe) na loňské Silk Way i posledním Dakaru, stejně jako na letošním ročníku Hedvábné stezky v podání mladšího Mardějeva s Karginovem ukazují, že tým Kamazu se o budoucnost bát nemusí. Za nimi pojede jako sprintující servisman osvědčený Ilgizar Mardějev, loni čtvrtý. Trojici mladých pilotů navíc povede jihoamerickými pistami trio těch nejlepších a nejzkušenějších spolujezdců, jaké Kamaz mohl nabídnout – Savostin, Běljajev i Mokjejev už toho spoustu vyhráli i prohráli a budou mladým puškám kompetentními průvodci. A to budou mít Rusové za sebou ještě jeden rychlý Kamaz – kazašskou posádku Astany, vedenou Arturem Ardavičusem.

Hlavním vyzyvatelem ruského týmu by měl být další tým se statusem továrního – celým jménem Petronas – Team de Rooy – Iveco. De Rooy rozšířil řady a posílil na všech postech, ze všeho nejdříve ale přišlo ujištění pro Gerarda de Rooye, že po sérii lékařských zákroků budou jeho záda schopná rallye vydržet, alespoň v přípravě na marocké Oillibya Rallye Maroc držela bez problémů. Holanďané se na start staví velkolepě: s počtem 39 lidí, šéfovaných samotným Janem de Rooyem mají největší sestavu v historii, včetně lékaře a fyzioterapeuta, kteří pojedou v doprovodném džípu s de Rooyem a Hugo Duistersem. K tomu pětice špičkových kamionů a neméně špičkových, velmi zkušených pilotů a navigátorů, z nichž Gerard de Rooy představí nový kapotový speciál Iveco Powestar.

S druhou evolucí dosavadního Trakkeru ho doplní Hans Stacey (vítěz Dakaru 2007, mimo jiné...), exmistr světa Miki Biasion (ten de Rooyovi v Maroku bez problémů stačil, navíc má vedle sebe starého dakarského lišáka Albiera), Pep Vila Roca (tradiční opora zadních řad) a se specifikací Iveca 2009 ještě Francouz Joseph Adua. De Rooy nabízí tým bez slabin, a tak jedinou Achillovou patou ekipy, pro niž by neúčast na závěrečných stupních vítězů byla velkým neúspěchem, může být přehnaná ambicióznost hlavních pilotů, bratranců Gerarda a Hanse vůči sobě navzájem. I tu bude muset papá de Rooy ukočírovat...

Holanďané toho ovšem na Dakar posílají spoustu. Tým Eurol Veka MAN není o mnoho slabší, naopak, de Rooyovi chce zdatně sekundovat. Nejvíce se čeká od zkušeného Franze Echtera, který konečně na Dakaru představí zajímavý a rychlý speciál MAN z dílen Toniho Maurera. Marcel Van Vliet i Peter Versluis budou chtít minimálně s dalšími špičkovými MANy operovat v první desítce, a té chce být na dostřel i Pascal de Baar se Staceyho vítězným strojem z roku 2007.

 
A do toho všeho budou chtít vydatně zasáhnout Češi. Po vítězství na Silk Way Rally se naděje vkládají do Aleše Lopraise, který vítězný stroj Tatra Jamal vydatně po rallye otestoval a dále doladil. Frenštátský pilot sice navenek úlohu možného spolufavorita odmítá, v realitě však ví, že dojíždění kolem pátého místa není jeho šálek čaje a schopnosti vozu i jeho samotného sahají vysoko. Kromě nezbytného štěstí bude potřebovat také kvalitní součinnost nové posádky, právě v tomto bodu může, ale také nemusí mít proti konkurenci se zavedenou "kabinovou chemií" jistou nevýhodu. Týmovou dvojkou je Tomáš Vrátný se zajímavě zbarveným starším speciálem z Lopraisových dílen. Jeho úlohou bude soutěž kvalitně dokončit a podávat stabilní výkony, zatím bez konkrétních cílů v umístění, ale vůz i zkušení spolujezdci mu do první patnáctky jistě rádi dopomohou.
 
Oba Liazy KM Racingu představují to nejlepší, co sedlčanský tým do dnešních dnů postavil a po stránce řešení a koncepce celého vozu se mohou poměřovat se špičkou. Oba piloti, Jaroslav Valtr i Polák Józef Cabala, absolvovali vydatné testování sebe i vozidel v tuniské poušti, po němž oba vozy dále zrychlily. Až samotné etapy a stálost umístění v nich mohou ukázat reálné ambice obou pilotů, doplněných spolujezdci se spoustou dakarských zkušeností. Oba na Silk Way Rally, kde se ovšem pouze seznamovali se zcela syrovou technikou, ukázali, že jejich výkony jdou nahoru. A zajímavé výsledky mohou nesporně předvést i obě zbylé Tatry, jak zelená s Martinem Kolomým za volantem (vrací se po loňské těžké havárii a zranění zad), tak i nenápadná vzduchem chlazená tatrovka Brazilce Andrého de Azeveda, kterému nechybí rychlost ani zkušenosti, v posledním ročníku však potřeboval více štěstí.
 
Tím však výčet kvalitních sestav na Dakaru nekončí. Holandské týmy totiž postaví na start přes 30 kamionů. Ginaf bude mít v Mar del Plata pětici silných speciálů s nezávislým zavěšením kol, tentokrát ovšem odpruženou vzduchovými vaky, doplněnými tlumiči Reiger. Wuf Van Ginkel se netají ambicemi na první pětku a doplňují ho Jan Lammers, Martin van den Brink, Jos Smink a Ital Claudio Bellina K nim je ještě třeba připojit dva Ginafy s tuhými nápravami, které budou pilotovat Martien Hol a Richard Huzink, které bude z pozice Ginaf Rally Service jistit Gerard van Veenendaal.
 
Zajímavá je i sestava úhledných Dafů. Hans Bekx po loňské havárii v první zatáčce postavil zcela nový, rychlejší stroj a netají se ambicemi být v první desítce. Trojici zajímavě řešených strojů nasazuje tým xDakar.com – bohužel zkušeného Van Eerda nechají pracovní povinnosti doma. O jeho nástupci za volantem žlutého Dafu se jedná a zákulisní zprávy hovoří o možném startu expilota formule 1 Jose Verstapena! Ostatní soukromníci představí další kamiony DAF – ať už zkušený Paul Verheyden, nováček Art Schoones nebo Fons Jans. Mezi prvních patnáct jistě bude chtít proniknout i Johan Elfrink se zajímavě připraveným (a hlavně lehkým) Mercedesem Axor – jeho cílem je rovněž vítězství v desetilitrové objemové kategorii.
 
V ní to ale nebude mít jednoduché proti rodinnému klanu Sugavarů. Nejzkušenější dakarista ve startovním poli Jošimasa Sugavara (má na kontě dokonce více startu než Josef Kalina!) si nedá pokoj ani v 70 letech a syn Teruhito se zcela nových speciálem Hino naznačuje ambice na první desítku nejen prestižním startovním číslem 508, nové auto si navíc velmi pochvaluje a jeho chvíle přijdou až v pomalých dunách. Kolem desátého místa se chce motat i zkušený Němec Behringer či nenápadný a spolehlivý Jordi Juvanteny ze Španělska. Zajímavostí je první dakarský start dvou továrních posádek běloruského MAZu.

Suma sumárum, čeká nás lítý boj. Snad deset posádek má reálné ambice být na stupních vítězů (a pouze tři z nich jim mohou dostát), snad pětadvacet pilotů míří do boje o první desítku. Zkrátka, je na co se těšit. Však i Holanďané už ví, že vystřílet si karty hned na začátku se nevyplácí, zvláště když na všechny čeká podle všech komentářů velké peruánské dunové finále.

 

 

Jiří Vintr

autor je stálým a mnohaletým spolupracovníkem www.motormix.cz

 

odkazy na stránky českých týmů na Dakaru 2012:

http://www.loprais.cz /

http://www.kmracing.cz/  

http://www.offroadsport.cz/  

http://www.czechdakar.cz /

http://www.tomastomecek.cz /

+ oficiální stránky soutěže http://www.dakar.com/

 

Fotogalerie

Silk Way Rally 2011 objektivem Jiřího Fialy

Další fotografie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu