Vyhledávání

Miroslav Zapletal po testu v Emirátech: ''Tolik písku jsem v životě neviděl''

Czech Dakar Team „testoval“ písky na Světovém poháru cross country v Arabských Emirátech

Miroslav Zapletal: "Tolik písku jsem v životě neviděl" Toyota Czech Dakar Teamu s posádkou Jiří Janeček a Viktor Chytka účinkovala na UAE při prvním podniku letošního ročníku Světového poháru FIA cross country rally - UAE Abu Dhabi Desert Challenge v Arabských emirátech.

To hlavní ze soutěže se odehrávalo ve dvou lokalitách v Abu Dhabi a Moreeb Hillu.

Posádka Jiří Janeček – Viktor Chytka do závodu nastoupila s vozem, se kterým úspěšně absolvovala letošní lednovou rally Dakar 2010, nicméně s vozem, který strávil několik týdnů na moři při plavbě z Buenos Aires do francouzského Le Havru a posléze z Itálie do Dubaje. Na repasi auta po Dakaru tak zbyl pouhý den. Narychlo připravený vůz mechanici dodělávali ještě před hotelem, stejně jako čtyřkolku Bražiny, ten musel vyměnit celou přední nápravu. Krejčí si dovezl motor do UAE v tašce letadlem, následně ho musel namontovat a zkompletovat.

Po přejímkách se všichni jezdci představili v paralelních jízdách na čtyřkilometrovém okruhu, aby se v následujících dnech pustili do souboje, do slova i do písmene, s mořem písku a také s teplotami, které lehce za polojasného počasí dosahovaly i 50ti stupňů ve stínu a činily podmínky v kabinách vozů místy nesnesitelnými.

Závod se standardně z většiny odehrával v písečných dunách, jen některé krátké úseky vedly po uježděných pistách. Etapy pouštního závodu tak nebyly žádnou procházkou a zejména pro naši posádku, která musela svou poměrně těžkou Toyotu 120 často vyhrabávat z pískových závějí, několikrát i více jak hodinu, byly hodně úmorné. Jezdci se v hlubokém písku potýkaly s problémy s řazením a nedostatečným výkonem motoru. Duny na trati byly několikanásobně vyšší, než na Dakaru.

Závodní vozy se všeobecně hodně bořily. Typická situace pro naše jezdce: Když po několika standardních problémech nemohli vyjet na dunu, písek se pod vozem propadal a auto opakovaně nemohlo dosáhnou rychlosti nutné k výjezdu, rozhodli se dunu objet, ale tam se dostali do nepříjemného sevření při úpatí pískových dun. Po několik následujících hodin se pak dostávali centimetr po centimetru zpět do směru speciálky.

Nejen naše posádka však měla problémy. Soutěžící odpadávali jak přezrálé hrušky. Jen na místních matadorech bylo vidět, že se v písku cítí jako ryby ve vodě. Pro naše to každopádně byla nová, nesmírně těžká zkušenost.

"Tolik písku , jak je tady jsem v životě neviděl", nechal se slyšet Miroslav Zapletal, který byl s týmem při soutěži v roli poradce, a to ani prý v sousední Saudské Arábii ". kde startoval už třikrát.


V místě bivaku, jak referoval zpravodaj a fotograf Czech Dakar Teamu Marian Chytka se mnohé oproti předchozím letům změnilo. Vyrostla zde asfaltová parkoviště, příjezdová cesta už není pista, ale kvalitní asfaltka a v okolí pod dunou je zámková dlažba. Jednotlivé týmy byly ubytovány ve stanech s jednou žárovkou na písečné podlaze. Foukal zde poměrně silný vítr, který neustále vířil prach. Lépe se dýchalo jen večer, kdy vychládal rozpálený písek a teplota vzduchu klesala ke 28 st. Tiskové středisko však bylo v klimatizovaném stanu se špičkovým vybavením…

Janeček s Chytkou si vedli dobře ve čtvrté etapě, kterou posádka Toyoty absolvovala bez zásadních problémů se zapadáváním či technickými problémy. Zcela vyčerpáni přijeli jezdci CDT do cíle 330 km speciálky na celkově ¨výborném sedmém místě, třetím v T2, první v kategorii T2.diesel. V průběžných výsledcích poskočili na velmi slušné 15. Místo.

Závod byl v poslední páté etapě završen svižným kvapíkem s vygradováním na autodromu na okraji Abu Dhabi. Naše posádka startovala sedmá podle umístění ve čtvrté etapě. Kvůli velké penalizaci za časovou ztrátu (zakopání v písku) ze třetí etapy však velké šance na zlepšení celkového umístění neměla. Modrá toyota nicméně jela vyrovnaným tempem a v etapě se umístila na sedmém místě absolutně, ve skupině čtvrtá a svou třídu podruhé vyhrála. Slušné výsledky posledních dvou etap, ale stačily „jen“ na třinácté místo absolutně, ve skupině osmé a ve třídě třetí…

Naše posádka, jako nováček soutěže si užila dosytnosti vysilujícího kopání vozu z hlubokého písku, v dobrém světle se ukázala především v posledních dvou etapách. Všechny načerpané poznatky jistě využije při dalším Dakaru v Argentině, na jehož účast se tým začal připravovat právě v Arabských Emirátech.



Czech Dakar Team 
PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu