Vyhledávání

Na Dakaru není čas na ''ponorku''

Na Dakaru není čas na ''ponorku''

Na Dakaru není čas na "ponorku"
Rozhovor s českou posádkou Mirek Zapletal a Tomáš Ouředníček

V kategorii T1, kde startuje team offroadSPORT.cz, je přihlášeno téměř 200 aut, z toho 4 silné tovární týmy – Mitsubishi, Volkswagen, BMW a Hummer.
Mirek s Tomášem budou startovat s číslem 340.

Pozor, již v pondělí se chystá loučení posádky v Brně !!

MMS: Letošní rok jede na Dakar několik českých posádek. Bývá zvykem, že posádky ze stejných zemí bývají v depu pohromadě?

Nebývá to pravidlem. Start bývá velmi slavnostní v centru města, kde je také zahajovací ceremoniál. Jednotlivé etapy vedou mimo města. Účel je absolvovat speciálku v co nejkratším čase a dorazit do servisu (místa na trase určená pořadatelem). Samotné rozmístění v servisní zóně si řeší logisticky jednotlivé týmy. Pořadatel pouze určí, kde bude servisní místo a ostatní si zařídí tým. Bývá to zpravidla u letišť.
Sprchy a toalety zajištuje pořadatel přímo v servisní zoně. Stejně tak snídaně, večeře a svačiny na cestu. Pokud se sejdou dva týmy vedle sebe, je to spíš náhoda. Tento závod je natolik odlišný svojí náročností, že se každý zvládá soustředit pouze na svůj tým a jeho provoz.

MMS: Pomáhají si posádky (nejen české) mezi sebou? Vy sám máte nějakou takovou zkušenost?

Obecně samozřejmě není důvod si nepomoct. Je třeba mít dostatečné vybavení a náhradní techniku sebou a nespoléhat se, že pokud se něco stane, přispěchá někdo na pomoc.
U dálkových závodů je nejhorším faktorem a nebezpečím únava. Je třeba si uvědomit, že za den ujedete ve velmi náročných podmínkách mnoho km. „Volný čas“ v servisu následně využijete přípravou na další trasu, opravy, zpravodajství, trocha spánku... a další den znovu. Je pak na každé posádce, jak to vše zvládne.

MMS: Kolik lidí a vozů čítá výprava Vašeho týmu?

Závodní offroad Mitsubishi L200 Strakar s posádkou: pilot Mirek Zapletal a navigátor Tomáš Ouředníček.
Závodní speciál MAN TGA 18.480 4x4 s posádkou: pilot Robert „Rupi“ Randýsek, navigátor Vláďa Nemajer a mechanik Roman Šiška.
Nezbytné servisní zázemí bude zabezpečovat speciální kamion VOLVO FM 13.480 6x6 s posádkou Petr Zábranský a Antonín Černý.
Dále bude náš tým doprovázet novinářský vůz s Jardou Jindrou, který již napsal dvě knížky o Dakaru. Letos se chystá sbírat podklady pro dokument o této soutěži a doprovázet ho bude Michal Malátný, od něhož uslyšíte pravidelné reportáže na Evropa 2.

MMS: Dakar 2009 startuje 3. ledna, ale transport techniky začal už 25.11.2008, není to zbytečně předčasné?

Večer 25.11.2008 jsme vyrazili směr francouzský přístav Le Havre, kde pro nás 27.11. úspěšně proběhly technické přejímky a všechny vozy se vydaly na plavbu do Argentiny. Teď následuje skoro měsíc pauza a možnost připravit se na DAKAR 2009 psychicky i fyzicky. Odlet na samotný závod bude 29.12.2008 z Vídně do Buenos Aires. Tam oslavíme Silvestr a přivítáme Nový Rok. Žádné velké odchylky oproti oslavám doma se konat nebudou, ono docela stačí, že se předpokládá teplota až 45 stupňů. Přesto bude aklimatizace lepší než když byl start předchozích ročníků v Evropě. Do té doby bude probíhat poslední příprava a velké těšení se na závod.

MMS: To ale znamená, že budete mít techniku celý měsíc na cestách. Jak probíhá takový transport? Doprovází ho někdo z Vašeho teamu?

Bohužel to není technicky možné, takže nikdo transport nedoprovází. Samozřejmě se o svá auta bojíme, nejde totiž jen o samotnou plavbu po moři, ale hlavně při nakládce a vykládce se něco může stát, nebo se něco může ztratit. My jsme udělali vše pro hladký a bezpečný průběh cesty. Pro naše závodní Mitsubishi jsme pořídili speciální kontejner, do kterého byla umístěna chemikálie pohlcující vlhkost. Nejde totiž jen o slanou vodu, ale také o vysokou vlhkost a ta může být obrovský problém jak pro motory, tak pro elektroniku.
Na DAKAR 2009 se lodí převáží celkem 820 strojů (710 závodních speciálů, okolo 60-ti organizačních vozů a 50 vozů pro novináře).

MMS: Když jedou závodní vozy ostrý závod, kudy jedou vozy doprovodné? Po jiné vytýčené trase? Nebo také jedou cestou necestou?

Mají naplánovanou trasu, která je zcela odlišná od "RZ". Je méně náročná a vede co nejblíže k servisnímu místu. I přesto, že tato asistenční trasa není jako "speciálka", musí být všechny vozy uzpůsobeny terénu. Pořadatel nepřipouští jiná auta, než terénní.

 MMS: Jak probíhá spojení mezi jednotlivými vozy výpravy? Máte vysílačky nebo pouze mobilní telefony?

Máme satelitní telefony, protože signál pro mobily není všude, ale při závodě se nesmí používat. Využít ho smíme pouze v případě nebezpečí nebo když se něco stane. Posádka má satelitní telefon v autě vypnutý. Když se zastaví, můžeme satelitní telefon zapnout a sdělit zprávu ostatním. Dalšími komunikačními prostředky jsou samozřejmě vysílačka a mobilní telefony. Na Dakaru bývá problém i se satelitním spojením.

MMS: Má Vaše výprava maskota?

Ne. Spoléháme se na přípravu všeho a všech a zejména pak na chuť závodit...

MMS: Říká se, že když jede závodní vůz Dakar, je v doprovodném voze součástek na sestavení pomalu ještě jednoho vozu? Jak to má team offroadSPORT.cz?

Velmi jednoduše řečeno je to tak, jak říkáte. Součástek je ale mnohem víc a musí jich být tolik, aby se opravdu dalo vyměnit skoro celé auto. Vše je třeba pořádně a bezpečně upevnit v doprovodných vozech tak, aby se nic neutřepalo a nezničilo.
Servisní zázemí zabezpečuje speciální VOLVO FM 13.480 6x6

MMS: Zkušeností ze závodů máte jistě hodně – zažil jste někdy v týmu ponorkovou nemoc? Pokud ano, jak takový stav řešíte?

Ponorku jako takovou jsem v teamu ještě nezažil. Program DAKARU je velmi náročný a celý náš team je sehraný. Funguje jak má a na ponorku není prostor ani čas.

MMS: Zastává ve výpravě někdo roli kuchaře?

Ne, nemusíme mít kuchaře :-). Jídlo zajišťuje pořadatel a to i v podobě steaků a výborného vína. Snídaně a večeře v průběhu závodů, plus svačiny, které fasujeme na cesty. Musíme dodržovat pitný režim, ale také se poměrně vážně zabývat problémem zastávek na WC. Proto je jídelníček upraven individuelně potřebám každého z jezdců. Na závodech, jako je DAKAR, se při samotné jízdě na jídlo a pití vůbec nemyslí. Z koncentrace Vás vyvede opravdu jen ta nutnost zastavení na vykonání potřeby, ale to samozřejmě stojí cenné vteřiny...

MMS: Jak často jste během závodu v kontaktu s rodinami v ČR? Máte jejich podporu?

Mirek: Když jsem jako kluk začal s motorkami, rodiče mě samozřejmě podporovali finančně a platilo: "Když se budeš učit, budeš moci závodit". Myslím, že tajně doufali, že mě to jednou přestane bavit. I díky tomu jsem se naučil spoléhat především sám na sebe. Nyní mám doma stoprocentní podporu a pochopení pro to, co mě baví!

Tomáš: Po každém závodě posílám sms manželce, že jsem v pořádku. Následně v každé volné chvíli posílám informace na web pro všechny naše příznivce.

MMS: S jakým cílem jedete na Dakar 2009?

Mirek: "Chci především závodit. Nic se nedá dopředu předpovědět a už vůbec ne výsledek..."
Tomáš: "Nezklamat ve své roli navigátora, tudíž nezklamat Mirka. Nedělat zbytečné chyby a zvládnout závod."

Na závěr řekli o tom druhém:

„Mirek je skvělý a velmi zkušený pilot, zaslouženě patří mezi světovou desítku.“

„Tomáš rychle pochopil práci navigátora a dokáže vystihnout situace, kdy je lepší být potichu.“


Team Minimedia - Dakar

Oficiální stránky týmu: http://www.offroadsport.cz/

 

Fotogalerie

OffroadSport.cz představil nový design pro Dakar09, foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu