Vyhledávání

Padne na Dakaru 2011 VW nebo opět nenajde přemožitele? Pohled na kategorii automobilů

Padne na Dakaru 2011 VW nebo opět nenajde přemožitele? Pohled na kategorii automobilů
Automobily na Dakaru 2011: prolomí někdo nadvládu modrých?
 
Padne konečně Volkswagen, nebo opět nenajde přemožitele? To je nejzákladnější otázka automobilové kategorie na Dakaru 2011. Přestože zůstává modrá armáda z Wolfsburgu i nadále nejsilnější ekipou, odhodlání týmu BMW po loňském neúspěchu ještě zesílilo.
 
Tým Volkswagen se na Dakaru představuje se čtveřicí speciálů Race Touareg 3. První exemplář byl úspěšně otestován Carlosem Sainzem při zářijové Silk Way Rally v Rusku a zbylé posádky budou vybaveny stejnou technikou. Výhodou Volkswagenu je i stabilní a zkušené portfolio jezdců. Jedničkou je samozřejmě loňský vítěz Carlos Sainz se spolujezdcem Lucasem Cruzem, loňští vítězové a největší favorité. Po těsné porážce bude výrazně tlačit na pilu Nasír Al-Attíja z Kataru, už druhý rok navigovaný Timo Gottschalkem. Týmovou trojkou Jihoafričan Giniel de Villiers, vyhlášený univerzál, který se cítí v poušti jako doma, navigovaný bývalým německým motocyklistou Dirkem von Zitzewitzem. Čtvrtým do party je Američan Mark Miller s Jihoafričanem Rafaelem Pitchfordem. německý tým prakticky nemá slabinu – od vytříbené techniky přes obrovské, avšak navýsost funkční zázemí, perfektní týmovou organizaci i naprosto kompetentní a profesionální posádky.

Vyzyvatelem mu bude tým X-Raid BMW, a to hned se sedmi stroji a s některými posádkami v novém sponzorském hávu energetických nápojů Monster, který podepsal s německým týmem smlouvu poté, co skončila jeho spolupráce s týmem Robbyho Gordona. Jedničkou BMW je Stéphane Peterhansel, devítinásobný vítěz a největší legenda Dakaru, jehož šance na desátý triumff proti přesile Volkswagenu sice nejsou vysoké, na druhou stranu ovšem nikoli nereálné. Zbytek posádek X-Raidu vyjadřuje možná největší deficit Quandtova týmu proti Volkswagenu: méně vyrovnané portfolio elitních pilotů.

Němci podporují klientskými BMW X3 kvalitní soukromníky s dobrým sponzorským zázemím – příkladem je i u nás dobře známý Polák Holowczyc, Argentinec Orlando Terranova, Portugalec Dos Santos nebo Němec Stephan Schott. Ve stejných barvách jako Peterhansel jede i Rus Leonid Novickij, byť i on je typickým příkladem kvalitního soukromého pilota se slušným ekonomickým zázemím. Dobrovod BMW si početně ani kvalitativně nic nezadá s tím od VW, a tak je třeba zmínit ještě jednu novinku od BMW: Francouz Guerlain Chicherit bude pilotovat nový speciál Mini. Pod skořepinou známé siluety se samozřejmě ukrývá buggy se známou technikou BMW, byť s mnoha vylepšeními. Vůz byl ovšem testován až v prosinci a i přes výborné papírové parametry je jeho potenciál při letošním Dakaru v rukou rychlého, ale dost nevyrovnaného Francouze spíše otazníkem.

 
Divácky oblíbenou alternativu, která může oba německé giganty potrápit, představuje Američan Robby Gordon se svými monstrózními buggy jménem Hummer. Aby nevznikla mýlka, jedná se o obrovské speciály s jednou poháněnou nápravou, postavené podle amerických předpisů a nemající pranic společného se skutečnými sériovými hummery a nebo jinými speciály obdobného ražení, jež vznikají v Česku v dílnách Miroslava Zapletala. Gordon krom řady drobných vylepšení svůj mamutí stroj převlékl do oranžových barev nového sponzora, energy drinku Speed. Proti původním zprávám nasadí Gordon do soutěže i druhý vůz, ovšem v černé bravě, a bude jej pilotovat expilot formule 1 Eliseo Salazar z Chile. Oblíbené Gordonovy speciály jsou výsledkem práce velkého vývojového týmu, který pro Gordona vyvíjí i vozy pro závody Nascar nebo americké pouštní závody typu baja.
 
Zbylo vůbec pro někoho místo pro boj o první desítku? Jistě do něj bude chtít promluvit jihoafrický tým Overdrive se speciály Nissan Navara. I pro ně, stejně jako pro VW nebo BMW platí totéž: jde o buggy s trubkovou konstrukcí, pouze nesoucí siluetu karoserie, jež se tváří civilně, byť opak je pravdou. Jedničkou Overdrive bude Španěl Nani Roma, mající za sebou angažmá u Mitsubishi i BMW, a samozřejmě ceněné vítězství z roku 2004 v kategorii motocyklů. Romu doplní ještě další bývalý skvělý motocyklista Alfie Cox z Jihoafrické republiky a zkušený Rus Alexandr Mironěnko. Další rychlý Nissan, ovšem frcouzského týmu Dessoude, bude pilotovat jako již tradičně Francouz Christian Lavielle.
 
Tým Mitsubishi ukončil na tovární úrovni svoje účinkování po Dakaru 2009. Ještě v roce 2010 nasazoval extovární speciály Racing Lancer tým JMB Stradale, dnes už jedou všechny vozy jen rukou soukromých týmů, které se ovšem o umístění v desítce rovněž mohou pokusit. Jak Brazilec Spinelli, tak Portugalec Barbosa i Holanďan Erik Van Loon by na to měli mít, stejně jako Van Loonův krajan Tom Van Deijne, tradiční Zapletalův soupeř, letos ovšem startující se starší modifikací Pajera verze 2008.
 
Zajímavý bývá každoročně souboj pouštních buggy s pohonem zadní nápravy. Prim by měl hrát Němec Matthias Kahle, známý svými starty nejen za volantem dakarské buggy, ale také se škodovkou v klasických rally. Sekundovat by mu měl zkušený Francouz Bernard Erradonea nebo jeho krajan Ronan Chabot.

I přes početnost startovního pole by zástup dalších už do bojů v elitní patnáctce příliš zasahovat neměl. Připomeňme si tedy české účastníky. S novým speciálem Hummer H3 Evo bude startovat dvojice Zdeněk Sládek a Míla Janáček. Oba mají výhodu kvalitní techniky, která se řadí k evropské špičce mezi mimotovárními stroji, ale také v kamionovém závodním doprovodu přímo na trati. Dva vozy nasazuje pražský Vinland Dakar Team – Toyotu Land Cruiser pilotuje dvojice Peter Mikula a Ivan Novák a Mitsubishi Pajero v sériové kategorii T2 pak Michael Honda se známým rallyovým navigátorem Janem Tománkem.

 

 
Jiří Vintr
( autor je stálým a mnohaletým spolupracovníkem našeho webu)

 

 

 

Fotogalerie

Tovární tým VW na Dakaru 2009, foto týmu

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu