Vyhledávání

Pětinásobný dakarský šampion Macháček se rozloučil s ježděním na čtyřkolkách a jde do buggyny

Pětinásobný dakarský šampion Macháček se rozloučil s ježděním na čtyřkolkách a jde do buggyny

Macháček směřuje k buginám
Pětinásobný dakarský šampion se v Argentině rozloučil s ježděním na čtyřkolkách

První dny po návratu z Rallye Dakar Josef Macháček rozhodně nezahálel. Vzhledem k tomu, že ho v jedenácté etapě zradila technika, nemusel ani nijak zvlášť odpočívat. Proto se mohl rovnou pustit do nového projektu. Jezdec stáje KM Racing se totiž v jižní Americe po dlouhých letech rozloučil se soutěžemi čtyřkolek a příště by už chtěl startovat s malou buginou (na snímku) v kategorii automobilů.

Přesto se pětinásobný dakarský šampion při vyprávění ještě chtě nechtě vrátil do Argentiny, kde musel v etapě mezi městy Chilecito a San Juan 33. ročník pouštního dobrodružství předčasně opustit. „Nešlo o nic dramatického. Akorát mě prasknutí zadní osy překvapilo, protože jsem v její výdrž věřil. Přitom v místě karambolu nebyl terén nijak náročný a defektu nepředcházel žádný brutální náraz nebo extrémní skok,“ začal své povídání.

„Přišlo to bez jakéhokoliv varování právě ve chvíli, kdy jsem plynule projížděl mírné zatáčky v černých pískách. Prostě smůla. Navíc se to stalo v horách, kde nebyl žádný signál, takže o nějaké pomoci zvenčí se nedalo moc uvažovat,“ popsal Macháček poslední chvíle svého čtyřkolkářského účinkování v nejslavnějším motoristickém maratonu.

Zaúřadovala vyšší moc?

Kvůli odstoupení způsobené technickou závadou a penalizacím tak nebude na Rallye Dakar 2011 vzpomínat v nejlepším. „Celkově jsem ale spokojený. Odjel jsem dvanáct etap a když se podívám na dílčí výsledky, tak jsem si ověřil, že stále patřím do pětice nejlepších na světě. Bavilo mě to, a to je moc dobře. Neměl jsem žádné problémy s fyzičkou, důležité je, že jsem vrátil zdravý a nemám důvod lítat po doktorech.“ pochvaloval si.

„Jinak ale musel být tento dakarský ročník ovlivněný nějakou vyšší mocí v můj neprospěch. Samozřejmě se mi to nelíbilo, ale ani s mnohaletými zkušenostmi jsem tuto nepřízeň nebyl schopný nijak ovlivnit,“ kroutil hlavou třiapadesátiletý matador vytrvalostních rallye.

„Třeba zařízení GPS mi chvílemi ukazovalo špatnou rychlost. Docela mě pak zarazilo, když jsem se od komisařů při udělení penalizace jeden den dozvěděl, že jsem natolik zkušený, že jsem si měl navigaci přepnout, abych měl kontrolu o průjezdu waypointů. Druhý den, kdy se rychlostní zkoušky motorek a quadů vůbec poprvé lišily, mi GPS vyměnili, ale byl v něm software pro motocyklisty. Nikdo nemůže pochopit, kolik dílčích potíží jsem řešil. Prostě mi letos nebylo přáno, abych uspěl.“

Na řadě je kapitola buggy

Macháček tak uzavřel své patnáctileté ježdění na čtyřkolových motocyklech. Těmto strojům se už bude věnovat jen jako konstruktér. „Samozřejmě nevylučuji, že si někdy odjedu nějaký malý závod. Abych ale s quadem znovu nastoupil na start Rallye Dakar, tak to by musela nastat nějaká mimořádně výjimečná situace. Za rok bych už rád startoval s buginou,“ potvrdil „Machus“ své již dříve vyslovené úmysly. „To mi zabere spoustu času, takže i se stavbou čtyřkolek budu mít po celý rok práce až nad hlavu."


Nápad na přestup mezi auta nosil v hlavě už delší dobu, dokonce má za sebou i první testy. S jedním vozem typu buggy byl už loni na týmovém soustředění v Tunisku. Tento týden odlétá do Londýna, kde se setká se zástupci firmy McRae, která tato vozidla vyrábí. „Představuji si, že se domluvíme na tom, že Angličané pro mě a ještě pro další dva české jezdce vyrobí základní rámy. Budu od nich potřebovat udělat větší rozvor, abych mohl za sedačku umístit dvěstělitrovou palivovou nádrž. Zbytek bych si dodělal sám, zkušenosti na to mám a jsem schopný tento projekt dotáhnout daleko,“ poodhalil Macháček své představy.

„Mělo by to být jednomístné vozidlo kategorie T1 s převrtávaným motocyklovým motorem Suzuki Hayabusa o výkonu 225 koní. Jet sám považuji za výhodnější z důvodu menšího zatížení a většího prostoru. Když pojedu sólo, tak budu mít možnost naložit víc důležitých věcí, které bych tam ve dvou lidech nedostal. Spolujezdce nepotřebuji ani kvůli navigaci, ze čtyřkolky jsem zvyklý si dělat všechno sám,“ zdůvodnil své úmysly jezdec KM Racingu, který už s buginou naplánovaný premiérový start. „Pokud půjde všechno podle plánu, rád bych se objevil v červnu na Albania Rallye.“

http://www.kmracing.cz/

http://www.machacekjosef.com/

 

Fotogalerie

Dakar 2011 a český tým KM Racing- průběh závodu

foto týmu Petr Lusk

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu