Vyhledávání

Představujeme nové kamiony Liaz týmu KM Racing pro Silk Way Rally 2011.

Představujeme nové kamiony Liaz týmu KM Racing pro Silk Way Rally 2011.

Kamiony KM Racing
Představujeme nové kamiony Liaz týmu KM Racing pro Silk Way Rally 2011.

Jak už bylo oznámeno, KM Racing uvede v letošním roce dvojici nových, přepracovaných kamionů Liaz, s nimiž budou startovat Jaroslav Valtr a Józef Cabala. Protože příprava vozidel byla zajímavá, stojí za to si je přiblížit ještě před startem. Současná podoba vozidel je výsledkem práce osmičlenného týmu, který pracoval poslední čtyři měsíce šest dnů v týdnu prakticky 12 hodin denně v křepenických dílnách KM Racingu.

Vůz koncepčně vychází ze základu vozidla, s nímž Martin Macík získal 4. místo na Dakaru 2010, ale rozvíjí jej dál řadou dalších podstatných úprav. Podvozek doznal pro Silk Way Rally dílčích změn. Základem je robustní žebřinový rám z podélníků a příček, pro letošní rok dále zesílený a upravený, včetně takových detailů jako je integrace tažných ok do přední i zadní části podélníků.

Rám je proti předešlé verzi prodloužen o 250 mm v zadní části tak, aby mohl nést další funkční skupiny vozidla, a ty přispěly k lepšímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Tuhé nápravy Rába jsou tradičně zavěšeny na listových pružinách belgické firmy Weweler, letos ovšem prodloužených na 2200 mm, a tedy s odlišným profilem pružícího účinku. Změněna je také kinematika zavěšení nápravy pomocí podélných vodících ramen, které usnadňují vedení vozu při vysokých rychlostech a zabraňují nežádoucímu zvlnění per a oslabení pružícího účinku.

Obě liazky od letoška budou nově používat tlumiče slovenské firmy FRT z Košic, od nichž si tým slibuje další zlepšení jízdních vlastností. Dle platných předpisů je vůz vybaven dvojicí tlumičů pro každé kolo. Nové je také uložení torzního stabilizátoru zadní nápravy nad rámem, se svislými táhly. Brzdy s obložením Ferrodo mají pro lepší větrání bubny vybavené chladícími otvory a řízení je vybaveno dvojitou pístnicí. Vozy KM Racing Teamu obouvají pneumatiky Pirelli PS 22 Pista na discích z lehké slitiny Hutchinson.

Zcela přepracováno je umístění příslušenství vozu. Ten už nepoužívá dvě oddělené palivové nádrže uložené po bocích vozu, ale jednu velkou, o objemu 900 litrů, uloženou podélně na rámu v zadní části nástavby. Pětice vzduchojemů pro brzdový okruh, řazení a dohušťování kol je uložena po bocích rámu a jeden napříč v rámu před zadní nápravou. Akumulátor je rovněž přesunut z prostoru za kabinou zcela vzad a je zavěšena pod rámem za zadní nápravou.

Oba Liazy KM Racingu pohání vidlicový vznětový kapalinou chlazený osmiválec KHD Deutz TCD 2015 o zdvihovém objemu 15 874 cm3. Pro Silk Way Rally byly oba motory komplexně repasovány a byl u nich optimalizován průběh křivky točivého momentu tak, aby vozy lépe akcelerovaly z nízkých rychlostí a současně se zvýšil rozsah využitelných otáček. Vůz Jaroslava Valtra je vybaven jedním turbodmychadlem Borg Warner, motor ve voze Jozefa Cabaly pro změnu přeplňuje dvojice menších turbodmychadel KKK/Garrett. Výkon motoru u obou vozidel dosahuje hodnoty přibližně 615 kW (830k). Každé z turbodmychadel je vybaveno samostatným vzduchovým filtrem, který saje vzduch z prostoru nad kamionem – vůz J. Valtra je tedy vybaven jedním filtrem, kamion J. Cabaly dvěma. Převodové ústrojí se nezměnilo a obstarává jej 16stupňová převodovka ZF16S2720 s elektropneumatickým manuálním řazením a rozvodovka Steyr VG2000/300, uložená v rámu na příčném nosníku a podélných ramenech těsně před zadní nápravou.



Novinkou je dvojice mezichladičů stlačeného vzduchu, uložená za kabinou na zvláštní nosné konstrukci. Ventilaci mezichladičů zajišťuje náporový vzduch z otvorů v bocích nástavby a také několik ventilátorů ze zadní strany. Co fanouška zaujme na první pohled je kompletně přepracovaná nástavba obou vozů. Jejím základem je konstrukce ochranného oblouku v přední části a svislý nosník vzadu. Podstatnou změnou je nové uložení náhradních kol svisle podélně po stranách vozu v zadní části nástavby, nikoliv naležato, jak bývá běžnou praxí.

Toto uložení umožní posádce snadnější manipulaci s těžkým kolem v případě výměny kola při defektu, protože na rozdíl od dřívějších let se v případě defektu nemění jen pneumatika, ale mění se i celé kolo včetně disků a nakládá se zpět na vozidlo. Na přední a zadní nosné konstrukci je uložena trubková struktura střechy s hliníkovými boky a plachtovou horní částí. Boky nástavby jsou kompletně výklopné vzhůru po obou stranách, což umožní perfektní přístup nejen do nástavby, ale i k příslušenství uloženému u motoru a dále na rámu. Design nástavby byl stylově sladěn s linií kabiny vozu a efektním prvkem je zadní, svažující se část, která přechází do zajímavého spoileru. Kabina Liaz je fanouškům dostatečně známa. Je vybavena bezpečnostními sedačkami CIEB a veškerým vybavením pro navigaci, dále kontrolními měřiči a ovládáním centrálního dohušťování.

Vůz je vybaven čtveřicí přídavných světlometů na vnějším ochranném rámu a osvětlení celého vozidla je zajištěno pomocí technologie LED diod od firmy Proplast. Liazy jsou dlouhé 7150 mm, mají rozvor náprav 4250 mm, výšku 3200 mm a šířku 2550 mm. Hmotnost vozidel se drží na povoleném limitu 8500 kg. Spotřeba nafty se odvíjí od provozních podmínek, ale v terénu může přesahovat 100 litrů na 100 km. Nejvyšší rychlost je soutěžními předpisy povolena na hranici 150 km/h.



JV 
http://www.kmracing.cz/

 

Fotogalerie

KM Racing před startem a na přejímkách Dakaru 2011, foto týmu

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu