Silk Way 2011: Vojtěch Štajf si po boku Aleše Lopraise připsal vítězný zářez !!
Samotný závod měl být hlavně testem nové techniky na lednový Dakar 2012. O samotném průběhu rally informovala již média i InstaForex Tatra team ve svých zprávách, každopádně Vojta, vyhlášený v závěru rally nejlepším navigátorem soutěže, hodnotí závod svým pohledem: „Měl jsem radost, že v kabině jsme si výborně porozuměli a od samotného začátku jsme se i přes drobné potíže pohybovali na špici mezi kamiony, které jsou obzvlášť v Rusku velmi sledované a skvěle obsazené. Přeci jen hostitelská země má v T4 svůj tovární tým, u kterého zdejší veřejnost očekává pouze vítězství. My tak tajně doufali v boj o bednu, což i pro mě znamenalo velkou zodpovědnost. Zdejší zkoušky jsou navigačně i svým povrchem náročnější, než ty na Dakaru.
V Jižní Americe jednotlivé pozice v itineráři následují po několika kilometrech, na Silk Way jsou to stovky metrů. Kromě neustálého sledování směru a odboček je v každé etapě víc než padesátka tzv. „waypointů“, tedy povinných průjezdních bodů a navigátor tak kromě nich musí ještě hlídat omezení rychlosti a jiné důležité povinnosti. Zdejší itinerář pak vykazoval některé nepřesnosti, což vedlo občas i k bloudění. Především v etapách u Kaspického moře nevidíte živáčka, takže na rozdíl od Dakaru vás ani nemá v případě chyby kdo nasměrovat, divák je ve zdejších stepích skutečně jehlou v kupce sena. I to zapříčinilo zdánlivě nevinnou navigační chybu, kterou naše posádka zaplatila téměř čtyřicetiminutovou ztrátou ve třetí etapě. Měl jsem ten večer velmi špatnou náladu, protože jsme v té chvíli v etapě již o dvacet minut vedli a já svou chybou připravil tým o dílčí vítězství. S kluky jsme se pak domluvili, jak v podobných případech nejasností v itineráři postupovat a hned druhý den jsme si spravili náladu vítězstvím ve zřejmě nejnáročnější etapě soutěže, téměř 500 km dlouhé speciálce Astrachaň - Astrachaň“.
V dalším průběhu závodu začali naopak bloudit domácí borci z modré sborné a naopak tým z Frenštátu pod Radhoštěm díky skvěle fungující technice, Alešovu jezdeckému nasazení, pohodě v kabině a zodpovědné navigaci vynesl žlutý speciál Tatra až na druhé místo v průběžném pořadí. Když už se zdálo, že pro stříbrné věnce si posádka dojede až na cílovou rampu, jako z jiného světa zapůsobila zpráva o penalizaci pro dosavadního lídra Kabirova na Kamazu. Vojta objasňuje pozadí této aféry: „Po páté etapě ve Stavropolu si na každodenním jezdeckém brífingu vzal slovo ředitel závodu Semjon Jakubov a varoval posádky před finanční i časovou sankcí za případné překročení rychlosti na spojovacích úsecích v dalším průběhu rally, jelikož právě na tento nešvar docházely na vedení závodu stížnosti od místních orgánů.
Druhý den pak francouzská jury nařídila měření v obci na trase mezi dvěma částmi speciálky s tolerancí 20 km/h nad limit. Do této tolerance se vešlo více jak třicet posádek, které rychlost překročily, Kabirov však obcí projížděl údajně hodně přes 100 km/h. Naše posádka se tak posunula na první místo. I taková je rally a já na této události oceňuji zejména to, že jury dala svým rozhodnutím najevo, že pravidla platí i pro favorizované domácí jezdce.“
Vojtěch Štajf si tak před srpnovou Barum rally odskočil mimo svou tradiční závodnickou roli rovnou pro vítězství. Zároveň posádka InstaForex Tatra teamu vybojovala prestižní vítězství na pneumatikách Pirelli, které Vojta reprezentuje jako dvojnásobný vítěz českého Pirelli poháru i v MMČR v rally. V nejbližší budoucnosti sice Vojta přestup do maratonských rally nechystá, chce však s touto disciplínou rozhodně zůstat v kontaktu: „Pro nejbližší Dakar je už teď zcela jasné, že Aleš Loprais bude patřit mezi největší favority. Přeji jemu i celému týmu InstaForex Tatra, aby nový speciál ještě vylepšili a stali se postrachem nejen ruské sborné. Jestli u toho já budu nebo ne, rozhodne více faktorů, každopádně s Alešem a celým týmem zůstávám v blízkém kontaktu a věřím v nějaké své další angažmá, ať již moje role bude navigátorská či jiná.
Úmyslem vyzkoušet si dálkovou soutěž za volantem jsem se totiž nikdy netajil. Uvidíme tak, co budoucnost přinese, já se teď začínám opět soustředit na Subaru a Barum rally.“
Karel Špaček, media team
foto v článku Petr Lusk
PR