Vyhledávání

Stříbrná pamětní medaile : to je jeden z hedvábných dárků od pořadatelů Silk Way novinářům.

Stříbrná pamětní medaile :  to je jeden z hedvábných dárků od pořadatelů Silk Way novinářům.

Prolog

SILK WAY (RUS, KAZ, TURK), 5.9.2009

Prolog hedvábné cesty se jede v malé poušti Karakum uprostřed města – přímo proti úžasnému komplexu sportovní haly a hotelu Riviéra s akvaparkem. Trať měří symbolických 2013 metrů. Symbolických proto, že v roce 2013 se bude konat tady, v hlavním městě Tatarstánu, univerziáda. Na střechách českých doprovodných kamiónů, jejichž piloti chytře přeparkovali až k okraji prostoru dráhy, je rychle zřízeno malé televizní pracoviště. Kluci z ČT jsou šikovní.

Ale ani slovensko-česká partička Martina Mikulenčáka a Emila Baumgartnera nezahálí a tak se na střeše Tatry 6x6 objevují křesílka pro fotografy a chlazené chmelové nápoje. Jako čestný předjezdec se objevil první na trati hned premiér Tatarstánu. A pak už to šlo ráz na ráz. Někteří jezdci prolog trochu podcenili, a tak se velmi brzy ujal práce „camion balle“ – sběrací kamión, který zametá cestu na rallye. V případě Toyoty Aldise Vilcanse a Ritvarse Veverise z Litvy při couvání kolem vozu zametal tak neobratně, že rozpáral celý bok nově nalakovaného a nablýskaného auta.

Gesta ťukání si do přilby směrem k řidiči Kamazu byla tak jasná a energická, že to vypadalo na osobní kontakt. Pilot Jirka Janeček s Dušanem Kunovským z našeho Czech Dakar Teamu projeli hladce a s přehledem celou trať. Je vidět, že Jiří už je zkušený matador a nenechal se unést vášněmi ani trémou. Byla radost pozorovat, s jakým přehledem, jistotou i náskokem projížděl Mirek Zapletal se svým Mitsubishi. A Carlos Sainz a nové Volkswageny? Pohádka!

Podvozky po trati doslova proplouvaly, auta byla tichá a čertovsky rychlá. Hezky se ukázal i Aleš Loprais se svým kamiónem Tatra, který je tu spolu se svým strýcem a učitelem Karlem Lopraisem velmi známý. I Martin Macík projel celkem bez problémů. Koncert týmu „kamenožrouta“ – mistra volantu De Roye i celá ekipa Kamazu – tak to byla další část symfonie jak od Beethovena. Ale pro všechny platí jediné – dohrát tu první skladbu do konce, i když to zrovna nebudou první ani druhé housle.

Nakonec, čas prologu neznamená v takovém závodě vůbec nic. Důležité je pokračovat až do cíle naší Silk Way – Hedvábné cesty. A hodnocení? Symbolicky tleskám dlaněmi! Pořadatelé připravili divákům v Kazani i u televizorů celého světa krásný koncert s předehrou na poušti jako na dlani.

Standa Berkovec

Czech Dakar team

 Stříbrná novinářům, zlatá organizátorům ...

Stříbrná pamětní medaile – to je jeden z hedvábných dárků od pořadatelů Silk Way novinářům. Mimochodem, jedním z nejstarších nálezů v Kazani byla česká mince z jedenáctého století se zobrazením svatého Václava, kterou našli během vykopávání na Kazaňském hradě. Svoje mince v Kazani začali razit až v roce 1408. Teď, v roce 2009 při pořádání Rallye Silk Way, se tady mincemi opravdu nešetří.

Tarify na telefony, pohoštění, velkolepý kulturní program který se právě teď připravuje u komplexu hotelu Riviéra a sportovní hale Tatněft. Prolog startuje v 15.00 místního času (plus dvě hodiny oproti českému, a aby matematika s časem byla úplná, čas rallye se o půlnoci posunuje ještě o hodinu dopředu). Trať na prolog byla vytvořena přímo před halou a hotelem, stejně jako tribuny. Nic není problém a organizace funguje skvěle. Šest helikoptér a deset letadel je připraveno plnit všechna zadání logistiky závodu, stejně jako kolona pořadatelských Kamazů. Mám výrazný pocit že to, co slíbil Simeon Jakubov i Frederic Lekien dnes ráno na briefingu – maximální připravenost pořadatelského týmu a co nejlepší podmínky pro všechny účastníky – bude naplněno.

Navíc oznámili novinku – před dojezdem do cíle v hlavním městě Turkmenistánu Ašchabádu se setkají účastníci rallye se všemi prezidenty států, kterými závod projíží. A dokonce přijede i prezident Azerbajdžánu! Ale zpět k naší realitě závodu.Všechna auta našeho Czech Dakar Teamu – závodní Toyota Lc 120 v kategorii T2 s pilotem Jirkou Janečkem a navigátorem Dušanem Kunovským, novinářská Toyota s kolegou a kamarádem Vlastou Korcem na palubě, doprovodný MAN i naše obytná Tatra 6x6 pilotovaná Emilem Baumgartnerem mají za sebou úspěšné technické i administrativní přejímky.

Cítíme se tu dobře i proto, že k Rusům máme tak nějak blíže – to je alespoň můj subjektivní pocit. Z jejich strany je tento status naprosto objektivní, na všech tiskových konferencích se vždy zmínili o tom, že si velmi váží účasti českých závodníků – Aleše Lopraise, Mirka Zapletala, Martina Macíka a dalších. A tak se zatím celá světová špička Dakar série v relativním klidu a velkém pohodlí i bezpečí Kazaně připravuje na hedvábnou cestu.

Atak krásných dívek s neuvěřitelně dlouhýma nohama probíhá jen ve formě nebezpečných úsměvů. A příjemná slušnost a vstřícnost všech místních, která je na hony vzdálená našim minulým zkušenostem ze Sovětského Svazu, by si zasloužila také stříbrnou pamětní medaili.


Standa Berkovec

Czech Dakar team

P.S. Symbolickou zlatou medaili za neuvěřitelné pracovní a psychické vypětí posílám Markovi Spáčilovi, Luďkovi Podhornému a celému jejich týmu. Ač nestanou na startu, bojovali statečně s časem a neblahými okolnostmi. Obávám se, že jen oni vědí, co všechno se skrývá za touto jednou větou.

 

Fotogalerie

Hedvábná stezka 2009 - 4 den, foto týmu M. Janáček

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu