Testy Spáčila s novou Tatrou na Dakar 2010 : Závodní kamióny létají nízko, asi bude škaredě
Kamióny létají nízko, asi bude škaredě
Pilotní nebo řidičský průkaz ?
Ve dnech 24. a 25. října se tradičně ve vojenském prostoru Záhorie poblíž slovenské Senice uskutečnilo další testování nového závodního trucku. Tentokrát zaměřené primárně na otestování nové spojky a nových disků z lehkých slitin, a s tím souvisejícího nového nastavení podvozku.
Celý tým do výcvikového prostoru dorazil v sobotu ráno.
VIDEO zde
Právě začínal typický ubrečený podzimní den, obloha byla zatažená, chvílemi dokonce pršelo a foukal nepříjemný studený vítr. Ale ani toto počasí nikomu nezkazilo náladu, všichni měli oči jen pro naši zelenou Tatru a mokro v botách příliš neřešili. Po rozložení bivaku a rutinní kontrole Tatry vyrazil Marek Spáčil na první testovací okruh.
Písek byl mokrý a těžký, takže dnes chyběly efektní a fotografy tolik milované prašné víry tvořící závoj za ujíždějícím speciálem, který každému záběru dodává na akčnosti.
Marek s Radkem kroužili okruh za okruhem, vyhodnocovali jízdu na pevnějším povrchu i v hlubokém písku a dle toho průběžně měnili nastavení tlumičů. Bylo zajímavé pozorovat změny v chování vozu, které byly patrné nejen z kabiny, ale i zvenku při pohledu na projíždějící Tatru na trati. Dalším úkolem bylo otestování nové spojky.
Pro tento účel dokonale posloužil prostor pískovny s hlubokým pískem a výjezdem několika dun, Tatra si bez nejmenšího problému poradila se všemi nástrahami tohoto prostoru. První testovací den byl tedy vyhodnocen, jako úspěšný.
Druhý den testů začal o mnoho lépe, po těžkých mracích nebylo ani památky a kapky rosy odráželi první parsky už poměrně slabého podzimního slunce, které ale během dne ukázalo, že mu ještě nějaká síla před zimou zbyla, takže dokonce šlo odložit bundy i svetry.
Dnešním prvním bodem bylo přezutí vozu na nové disky z lehkých slitin a otestování změn chování při nastavení tlumičů na ocelové disky. Výsledek byl přesně dle očekávání, výrazně lehčí disky s jinými vlastnostmi měly značný vliv na chování vozu. Takže následovalo další ladění tlumičů a hledání optimálního nastavení pří použití těchto lehkých disků.
Pří extrémní zátěži vozu se znovu objevil už známý problém se spojkou vrtule chlazení. Problém byl na místě provizorně vyřešen vymontováním spojky i vrtule. Tím bylo nutné zvýšit pozornost sledování ukazatele teploty, který se nyní běžně pohyboval kolem sta stupňů.
Vzhledem k tomu, že tým o tomto konstrukčním nedostatku na komponentě amerického výrobce věděl, tak má již připraveno nové konstrukční řešení, které bude na oba týmové vozy v příštích dnech aplikováno a mělo by tento problém definitivně odstranit. Úkolů bylo hodně, takže nikdo moc nevnímal rychle utíkající čas a byl tu večer druhého dne tohoto testování a s ním i čas odjezdu.
Závěrem můžeme říct, že se podařilo otestovat vše, co bylo v plánu. Oběma dny nás provázela dobrá nálada (ostatně jako vždy) a už nyní se všichni těší na další setkání při příštích testech
-voda -
Czech Dakar team