Vyhledávání

V kabině Tatry Aleše Lopraise se při Silk Way Rallye premiérově objeví Slovák Jaro Miškolci

Jaro Miškolci: skok na Silk Way rovnýma nohama

Na kabině Tatry Aleše Lopraise se při Silk Way Rally objeví poprvé slovenská vlaječka. Pro Jaro Miškolciho je středoasijský závod premiérou na takto velkém podniku, rozhodně však nikoliv první závodní zkušeností.

Aktivity Jaro Miškolciho jsou na Slovensku po léta spjaty se značkou Nissan. Není divu, že jeho společnost dostala zakázku na úpravu novinářské Navary Loprais Tatra Teamu, s podobnými úpravami už měla zkušenost. Profesionální zástavby ochranného rámu, závodních pružin i zakrytování tlumičů si všimli i zástupci konkurenčních týmů a bylo zajímavé sledovat, jak se zastoupení Navar mezi press cary na Dakaru zvyšuje, inu dobrý příklad inspiruje.

Závodnické geny začal Jaro projevovat už na střední škole, kdy se podílel jako mechanik na závodech motokár. Na vysoké škole už závodil se škodovkou a v roce 1997 už měl vlastní tým s malým Nissanem Micra. Do jeho aktivit stále více pronikal svět offroad. Začal se podílet na pořádání offroad podniků jak pro domovský Nissan tak třeba pro Matador, který se ve výrobě terénních pneumatik začal více angažovat. V Nitře se podílel na otevření zkušebního polygonu a vyrazil i na pár terénních expedic, třeba do Maroka nebo do Rumunska.

Historii navary už známe. Kdy jste se ale poprvé svezl v závodní tatrovce?

Bylo to přibližně ve stejné době, před Dakarem 2007. Aleš jako pilot začínal, ale už tehdy jsem vnímal to, jaký je to zážitek, brázdit senické písky v závodní Tatře. Byl to úžasný pocit.

V čem?

To věčné natřásání mi nevadí. Auto se chovalo obdivuhodně, devět tun lítalo přes písečné koleje jako nic, motor měl skvělý tah, a ten jeho nádherný řev!

Byl jste se někdy podívat na Dakaru?

Ano, ale povedlo se mi to až na Dakaru 2009 v Jižní Americe. Odjel jsem se skupinou přátel kolem Pavla Lopraise, říkali jste nám účastníci zájezdu, potkávali jsme se v průbehu celého závodu.

Od běžného pohostinského svezení k seriozní úloze v závodním autě je ale dlouhá cesta…

První svezení ve Frenštátu přineslo podobné pocity jako při prvním svezení před lety. Rychlé a skvělé. Auto ohromně natřásá, soustředil jsem se na správné utažení bezpečnostních pásů, koordinaci pohybů, ovládání tripmasteru i řádnou artikulaci dohodnutých pokynů přes intercom, i v tom hukotu musejí znít všechny pokyny naprosto přesně. Velmi důležité je odfázování nárazů, tedy naučit se uvolněně sedět bez křečovitosti. V Senici jsem ke všemu přidal ještě závodní kombinézu a helmu i nehořlavé prádlo a ježdění v dlouhých intervalech ve velkém horku. Simuloval jsem běžné situace, jako když vám vypadne itinerář v terénu v kabině z ruky a musíte se pro něj dostat i přes zapnuté pásy, kalibraci tripmasteru, práci s azimutem i odhad vzdáleností. Je toho hodně a snažím se to brát maximálně zodpovědně.

Máte od Silk Way Rally nějaká zvláštní očekávání?

Hlavně dobře zajet a ve zdraví se objevit v cíli. Jistěže bych si přál vyhrát, ale všichni víme, jak těžké bude něco takového v obrovské převaze Kamazů. Za sebe bych si přál, aby posádka neztrácela cenné minuty kvůli navigačním chybám a bloudit snad nebudeme. 



Jiří Vintr
LOPRAIS TATRA TEAM

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu