Vyhledávání

Zcela nové srdce závodního speciálu TATRA Czech Dakar Teamu !!

Zcela nové srdce závodního speciálu TATRA Czech Dakar Teamu !!

Nové srdce závodního speciálu TATRA

Letošní ročník Rallye Dakar skončil pro posádku olomouckého pilota Marka Spáčila v průběhu šesté etapy, poté co srdce značky Deutz pohánějící zelenou Tatru přestalo bít. Následovalo nekonečně vlečení na tažné tyči za týmovou asistenční Tatrou po cestách i necestách Jižní Ameriky. Pro závodníka byla pomalá jízda řeholí, ale současně skvělou příležitostí k přemýšlení. V nekonečných jihoamerických píscích se nakonec zrodila myšlenka, která v těchto dnech nabývá stále konkétnějších obrysů.


Po selhání dvou agregátů Deutz během Dakaru a jednoho těsně před ním, visela ve vzduchu otázka, jakou cestou se do budoucna vydat. Spolehlivost je na Dakaru alfou a omegou a motor co vydrží představuje jeden ze základních kamenů úspěchu. Do úvahy přicházelo hned několik variant. Starší klasika Deutz, kterou krotí Aleš Loprais, se již nevyrábí a nové motory se neosvědčily.

Osvědčená technika Tatry, tedy tatrovácký dvanáctiválec, by byla zajisté dobrou volbou, ale tyto motory jsou v dlouhodobé péči kolegů z Letka Racing Teamu. Po zralé úvaze Marek Spáčil došel k rozhodnutí, že to co se z legendárních dvanáctiválců postupně podařilo vymáčknout, by Czech Dakar Team nemohl v relativně krátkém časovém horizontu a s důrazem na vysokou spolehlivost dokázat bez velmi intenzivní spolupráce s Tatrou. Cílem veškerého snažení je samozřejmě Dakar 2011.

V úvahu přicházel i jeden z agregátů, které jsou dnes zastavovány sériově, tedy motor amerického výrobce Cumins.

Nakonec však, díky množství kladných aspektů, padla volba na renomovanou značku Caterpillar, zkráceně CAT, konkrétně pak CAT typu C-18. Zajímavostí je, že i s motory tohoto výrobce mají v Tatře zkušenosti a několik různých typů motorů CAT bylo do tatrovek úspěšně zastavěno. Proč tedy Caterpillar? Důraz byl kladen především na spolehlivost. V základu je tento motor oproti výše uvedeným nejvýkonnější v sérii. Tudíž nebude potřeba mnoho úprav a pravděpodobnost problémů s touto pohonnou jednotkou se minimalizuje.

Jedinou nevýhodou tohoto motoru je jeho větší váha, tedy alespoň ve srovnání s agregátem Deutz. Marek Spáčil má díky dlouholetému podnikání ve stavebnictví velmi dobrou praktickou zkušenost s technikou Caterpillar a samozřejmě i její spolehlivostí. Také podpora a spolupráce českého zastoupení Phoenix-Zeppelin rozhodla o zástavbě motorů značky CAT do speciálů Tatra Czech Dakar Teamu. Pomyslnou třešničkou na dortu se může jevit i žlutá barva motorů, která zapadá do původní zeleno-žluté image týmu.

Motory se „narodily“ 26. a 29.7. v motorárně Caterpillaru v USA. Nyní se na nich pracuje v českých dílnách Phoenix-Zeppelin. Malá operace je prováděna těmi nejlepšími doktory - mechaniky Phoenix-zepelin. V bruntálských dílnách Martina Kolomého se mezitím pracuje na úpravě olejové vany a setrvačníku pro novou spojku. Po všech úpravách bude motor naladěn na zátěžové brzdě.

V meyidobí se samozřejmě pracuje na zástavbě pro nový motor. Nové konzoly, chladič a elektronika, to vše je již téměř nachystané. V horizontu čtyř týdnů by měly být motory instalovány v Tatrovkách. Následně se rozjede intenzivní testování a to jak na testovacím polygonu v Tatře, tak tradiční testování ve vojenském prostoru Senica na Slovensku. Ověření zátěže v opravdovém písku s dakarskými parametry by mělo proběhnout v Tunisu.

Základní popis motoru:
Kapalinou chlazený řadový šestiválec o objemu 18,1 litrů, přeplňovaný dvěmi turbodmychadly. Předpokládáme, že výkon bude atakovat hranici 1000 koní a kroutící moment bude přes 3300 Nm. Maximální otáčky motoru dosahují hodnoty 2400.

 

Czech Dakar Team

http://www.czech-dakar.cz/

 

Fotogalerie

Dakar 2010 - 2. etapa objektivem fotografů Czech Dakar týmu

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu