Citroën C4 WRC si hodlá podmanit nová území - Portugalsko
41. Portugalská rallye (30. březen – 1. duben 2007)
Pátý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích zavádí startující do Portugalska a tým Citroën Sport nasazuje obvyklé posádky Sébastien Loeb - Daniel Elena a Dani Sordo - Marc Martí na dvou vozech Citroën C4 WRC.
Portugalská rallye figuruje v kalendáři mistrovství světa poprvé od roku 2001. Obraz této rallye je ponejvíce spojován se zástupy fanoušků lemujících slavný skok ve Fafe, těžkými mračny prachu zvedajících se za soutěžními vozy a hustou mlhou kolem měst Viseau a Sintra, zejména pak na proslulém testu Arganil. Po mnoho let byla Portugalská rallye složena z úseků na kombinovaném povrchu, na výhradně šotolinový přešla v roce 1995. Nyní se organizátoři snaží svoji soutěž zmodernizovat. Po letech, kdy centry rallye byly Lisabon a Porto, přesunuli v roce 2005 soutěž do nejjižnějšího regionu Algarve.
Návrat soutěže do mistrovství světa je odměnou zejména pro portugalské fanoušky rallye, kteří byli pět let zklamáni z vyřazení soutěže ze seriálu mistrovství světa. Letošní ročník je podobný jiným soutěžím, každý den se jede dvakrát série zkoušek. Páteční etapa zavede posádky severovýchodně od Algarvského stadionu, kde je i servisní zóna. Sobotní etapa bude mít centrum v okolí Almodovar na severozápadě země. Nedělní etapa bude nejkratší a během ní posádky projedou podruhé superspeciálku, která se jede z části na Algarvském stadionu.
Sébastien Loeb pojede v Algarve poprvé. Přestože on i někteří další piloti jeli v roce 2001 v extrémních deštivých podmínkách soutěž, jejímž centrem bylo Porto, zkoušky okolo Algarve budou pro ně i pro Sébastiena naprosto nové: „Je krásné vidět návrat této populární soutěže do kalendáře. Rallye je v Portugalsku velmi populární a vím, že se nám dostane vřelého přijetí. Chceme vybojovat další vítězství.“
Dani Sordo je jedním z tří jezdců, který může čerpat z předchozích zkušeností a poprvé ve své kariéře se může těšit na start s určitou výhodou před svými soupeři: „Byl jsem ve Faro už dvakrát, ale to neznamená, že půjdu do soutěže bezhlavě. Mým hlavním cílem je přispět Citroënu co nejvyšším počtem bodů do Poháru konstruktérů.“
Portugalská soutěž má určitě větší tradici než předcházející rallye v Mexiku a neodehrává se v tak velkých nadmořských výškách. Motory budou moci normálně pracovat disponovat veškerým svým výkonem. Guy Fréquelin, vedoucí týmu Citroën Sport, nadcházející víkend vidí optimisticky: „Mexiko bylo prvním závodem roku na šotolině a bylo také prvním startem na šotolině pro nový vůz C4 WRC vůbec. Fakt, že jsme zde vyhráli, nám potvrdil potenciál, který vůz ukázal i na sněhu. Výsledek v Mexiku a demonstrovaná spolehlivost vozu nás před Portugalskem velmi povzbuzuje. Určitě chceme vyhrát. Jak jsme viděli v Norsku, nový podnik přináší nečekaná překvapení a my se s nimi musíme poprat, abychom vylepšili naši pozici v šampionátech.“
Portugalská rallye v kostce
Letos se jede 41. ročník, poprvé se jelo v roce 1967, naposledy jako součást MS v roce 2001. O znovuzařazení do WRC Portugalci usilovali od roku 2005, kdy se podnik přesunul do města Faro.
Faro leží 250 km jižně od Lisabonu, je hlavním městem nejjižnějšího regionu Algarve. Servisní park je umístěn na dvacetitisícovém místním stadionu.
Celková délka 1008,70 km, z toho je 357,10 km měřených v 18 rychlostních zkouškách na devíti trasách včetně superspeciálky. Slavnostní start a superspeciálka bude 29. března od 17.50 hod. na Algarve Stadium. Slavnostní cíl a pódium v neděli 1. dubna od 14.30 hod.
Motory musí být totožné i pro Sardinii a Řecko, možné použití pouze dvou převodovek, kvóta pneu je 60 kusů.
1. etapa – čtvrtek 29. března a pátek 30. března: celkem 325,47 km, z toho 122,79 km měřených v 7 RZ. Čtvrtek - start na Algarve Stadium v 17.50 hod. RZ 1 (Algarve Stadium 1, 2,03 km). Pátek - Servis A (9.30 hod., 10 min.). RZ 2 (Tavira 1, 19,92 km), RZ 3 (Serra de Tavira 1, 24,38 km) a RZ 4 (S. Bras de Alportel 1, 16,08 km). Seskupení Algarve Stadium (13.12 hod., 15 min.). Servis B (13.27 hod., 30 min.). RZ 5 (Tavira 2), RZ 6 (Serra de Tavira 2) a RZ 7 (S. Bras de Alportel 2). Servis C (17.30 hod., 45 min.). Cíl kolem 21. hod.
2. etapa – sobota 31. března: 412,78 km, z toho 152,92 km měřených v 6 RZ. Servis D (8.30 hod., 10 min.). RZ 8 (Silves/Ourique 1, 30,69 km), RZ 9 (Ourique 1, 24,88 km) a RZ 10 Almodovar 1, 20,89 km). Seskupení Algarve Stadium (12.57 hod., 15 min.). Servis E (13.12 hod., 30 min.). RZ 11 (Silves/Ourique 2), RZ 12 (Ourique 2) a RZ 13 (Almodovar 2). Servis F (18.00 hod., 45 min.). Cíl kolem 21.30 hod.
3. etapa – neděle 1. dubna: 270,45 km, z toho 81,39 km měřených v 5 RZ. Servis G (7.10 hod., 10 min.). RZ 14 (Loulé/Almodovar 1, 17,60 km) a RZ 15 (Loulé 1, 22,08 km). Seskupení Algarve Stadium (10.00 hod., 15 min.). Servis H (10.15 hod., 30 min.). RZ 16 (Loulé/Almodovar 2), RZ 17 (Loulé 2) a RZ 18 (Algarve Stadium 2). Cíl 14.30 hod.
Bilance Citroënu
Citroën vyhrál Portugalsko v roce 1969 - Francisco Romăozinho pilotoval Citroën DS. V roce 2001 nasadil dva vozy Citroën Saxo Kit-Cars - Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni a Thomas Radström/Tina Thörner nedokončili. Citroën Xsara WRC poprvé startoval na šotolině mimo Francii v roce 2001 - Thomas Radström skončil druhý. Armindo Araújo vyhrál v letech 2003 a 2004 třídu na Saxo Kit-Car.
Podnik je nový pro posádku Sébastien Loeb - Daniel Elena, která startovala v roce 2001 v Porto.
Dani Sordo se účastnil v roce 2005 - Citroën C2 Super 1600 (5./ 1. S1600). Loni startoval jako 'zero car' na voze Citroën Xsara WRC. V obou případech mu navigoval Marc Martí.
Dva privátní vozy Xsara WRC startují v barvách OMV Kronos Citroën World Rally
Team - Manfred Stohl/Ilka Minor a Daniel Carlsson/Denis Giraudet.
PR
Simona Klavrzová