Vyhledávání

Citroën v zemi vycházejícího slunce. 14 soutěž MS na japonské šotolině

Citroën v zemi vycházejícího slunce. 14 soutěž MS na japonské šotolině
4. Rallye Japonsko (26. – 28. října 2007)
Do závěrečné trilogie mistrovství světa v rallye WRC vstupuje Citroën Sport s dvěma vozy Citroën C4 WRC a s obvyklými posádkami: Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordo – Marc Martí.
 
Po rychlém sledu dvou podniků, Rallye Katalánsko a Rallye Korsika, měly posádky jen týden na to, aby znovu nabraly síly k bojům na nejsevernějším ostrově Japonska Hokkaido, kde se jede v pořadí 14. soutěž letošního dramatického ročníku. Centrem rallye je město Obihiro, z něhož vyrážejí šotolinové tratě. Od svého zařazení do seriálu mistrovství světa v roce 2004 je Japonská rallye považována za komplexně pojatou. Servis je situován vždy v dostatečné vzdálenosti k rychlostním zkouškám, a tak se posádky nemusí potýkat s problémy s načasováním a příjezdy do časových kontrol.
 
Šotolinové tratě vedou lesy v horách na sever od města. Množství cest je však uměle vytvořených a nekopíruje přesně okolní terén. Jsou rychlé, ale často úzké. Hluboké příkopy zakrývá hustá vegetace, která skryje i nebezpečné kameny. Rychlostní zkoušky jsou navíc obvykle zakryté klenbou stromů, jejichž koruny zabraňují průniku slunečních paprsků. Z toho důvodu zůstává šotolina dlouho promáčená vodou a trať může být v tento roční čas extrémně kluzká.
 
Role „zametače trati“ proto může být pro dosažené časy hodně důležitá.  Sébastien Loeb bude do úvodu soutěže startovat až z druhé pozice díky postavení v poháru jezdců, kde je druhý za Marcusem Grönholmem. Díky tomu může těžit z toho, že mu Marcus „vyčistí“ trať, což by mohlo být jeho výhodou. Z tohoto postavení by mohl Loeb profitovat v pátečních zkouškách.  Sébastien Loeb se netají tím, že by v Japonsku chtěl útočit na další vítězství kariéry. To 35. přišlo společně s Danielem Elenou na Korsice. Oba mají dost zkušeností, aby japonský thriller napsali sami. Loni ho vyhráli v barvách týmu Kronosu právě před Grönholmem.  
 
Úkolem pro Sebastiana bude vítězstvím snížit náskok Marcuse a přiblížit se mu co nejvíce v tabulce. Dani Sordo je v Japonsku s jinými úkoly. Má sbírat zkušenosti na tomto podniku, které mu zatím chybí. V žádném případě to ale neznamená, že nechce zajet nejlepší výsledek.
 
Speciály obou pilotů jsou na soutěž dobře připravené a díky tomu bude možné pomýšlet na dobré časy a zopakovat některá letošní slibná umístění jako například na Novém Zélandu v Portugalsku nebo v Argentině. K tomu říká stájový šéf Guy Fréquelin: „Myslím, že můžeme očekávat  další tuhý, ale vzrušující boj. Sébastien, Dani a obě C4 se musí pokusit získat více bodů než Marcus Grönholm, který má stále slušný náskok a bude hodně silným soupeřem.
 
To jsme ostatně viděli už loni. Dani a Marc však musí spíše bojovat sami se sebou a s nedostatkem zkušeností než se záludnostmi tratí. Tento terén bude nový i pro vůz C4 WRC díky svým specifikům, ale všichni v našem týmu Citroën Sport se těší na tuto výzvu, která nás v Japonsku čeká.“
 
„Premiéra pro C4 WRC“
Guy Fréquelin, sportovní ředitel Citroën Sport
 
Cíl dvojice asfaltových rallye byl – vymazat bodovou ztrátu na Grönholma. Co k tomu řekl Loeb?
„Aby Sébastien a Daniel zůstali ve hře o mistrovský titul, potřebovali v Katalánsku a na Korsice vyhrát. To se jim podařilo. Dani ve Španělsku dojel hned za ním a umožnil tak Loebovi umazat další čtyři body a další dva na Korsice. Náskok tak nyní zůstal čtyřbodový. Dojeli jsme v obou podnicích velmi dobře a oba naše vozy se dostaly na stupně vítězů. Využili jsme asfaltové příležitosti a zůstáváme v boji o titul. Zbytek sezony bude hodně obtížný.“
 
Jak vidíte Japonskou rallye a vaše posádky?
„Kdyby náš největší soupeř skončil v Obihiru druhý za Loebem, byl by jeho náskok už jen dvoubodový pro dvě poslední rallye v programu. Proto je pro Sébastiena mimořádně důležité, aby se pokusil zopakovat vítězství z roku 2006, které by mu otevřelo cestu pro Irskou rallye a následující Wales. Pro Daniho a Marca platí – pokračovat v dobrých výkonech a získat co nejvíce zkušeností a informací, které využijí v další sezoně.“
 
Jak byste charakterizoval Japonskou rallye?
„Není to vůbec snadná soutěž. Není lehké jezdit rychle na tak úzkých a sevřených tratích. Navíc mnoho zatáček je skrytých ve vysoké trávě a to je hodně riskantní. K tomu je nutné přičíst na tuto dobu hodně proměnlivé počasí. Pozoruhodná je japonská pohostinnost. Rok od roku tu máme více a více fanoušků, což Citroën velice těší.“
 
Rallye Japonsko v kostce
 
Jede se 4. ročník v rámci mistrovství světa, poprvé v roce 2004. Rallye je situována na ostrově Hokkaido, nejsevernějším ze čtyř hlavních japonských ostrovů. Základnou rallye je Obihiro, hlavní město zemědělského kraje Tokachi.
Celková délka rallye je 1 575,79 km, z toho je 350,19 km měřených ve 27 rychlostních zkouškách na 11 odlišných trasách. Rallye Japonsko je co do technického zázemí v páru se zářijovou Rallye Nový Zéland.
Shakedown je na programu ve čtvrtek 25. října od 8 do 12 hod. na trati 1,35 km a okruh je stejný jako pro superspeciálku nedaleko servisního parku. Slavnostní start je ve čtvrtek v 19,30 hod. v centru města.
 
1. etapa – pátek 26. října: celkem 571,58 km, z toho 106,18 km měřených v 10 RZ na 5 trasách. Start ze servisního parku je 6 hod. RZ 1 (Pawse Kamuy Reverse 1, 9,03 km), RZ 2 (Cup Kamuy 1, 13,95 km), RZ 3 (Kimun Kamuy 1, 26,03 km) a RZ 4 (Rikubetsu 1, 2,73 km). Seskupení (11,17 hod., 15 min.). Servis A (11,32 hod., 30 min.). RZ 5 (Pawse Kamuy Reverse 2), RZ 6 (Cup Kamuy 2), RZ 7 (Kimun Kamuy 2) a RZ 8 (Rikubetsu 2). Seskupení (17,19 hod., 15 min.). RZ 9 (Obihiro 1, 1,35 km) a RZ 10 (Obihiro 2). Servis B (18,07 hod., 45 min.). Cíl kolem 22,32 hod.
 
2. etapa – sobota 27. října: celkem 616,46 km, z toho 146,68 km měřených v 10 RZ na 6 trasách. Start Servis C (5.05 hod., 10 min.). RZ 11 (Rikubetsu 3), RZ 12 (Puray 1, 34.96km), RZ 13 (Niueo 1, 20,75 km) a RZ 14 (Sipirkakim, 22,43 km). Seskupení (11,01 hod., 15 min.). Servis D (11,16 hod., 30 min.). RZ 15 (Rikubetsu 4), RZ 16 (Puray 2), RZ 17 (Niueo 2) a RZ 18 (Sipirkakim Short, 4,67km). Seskupení (17,32 hod., 15 min.). RZ 19 (Obihiro 3) a RZ 20 (Obihiro 4). Servis E (18,20 hod., 45 min.). Cíl kolem 22,45 hod.
 
3. etapa – neděle 28. října: celkem 387,75 km, z toho 97,33 km měřených v  7 RZ na 4 trasách. Start Servis F (5,40 hod., 10 min.). RZ 21 (Rera Kamuy 1, 8,76km), RZ 22 (Panke Nikorpet 1, 17,04 km) a RZ 23 (Penke 1, 22,19 km). Seskupení (9,34 hod., 15 min.). Servis G (9,49 hod., 30 min. RZ 24 (Rera Kamuy 2), RZ 25 (Panke Nikorpet 2) a RZ 26 (Penke 2). Seskupení (14,03 hod., 20 min.). RZ 27 (Obihiro 5). Slavnostní cíl (15 hod.).
 
Bilance Citroënu
Citroën vyhrál Japonskou rallye v roce 2006 - Sébastien Loeb, Daniel Elena na voze Xsara WRC.
Sébastien Loeb a Daniel Elena poprvé startovali v roce 2003 a pak třikrát v rámci mistrovství světa: 2006 (Xsara/1.), 2005 (Xsara/2.) a 2004 (Xsara/2.).
Dani Sordo startoval jednou, v roce 2006 byl vyloučen ze 7. místa.
 
 
 
Simona Klavrzová
PR manager
Citroën Česká republika, s.r.o.
 

Fotogalerie

Německá rallye 2007 objektivem Marka Balouna

foto Marek Baloun

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu