Vyhledávání

Prezident FIA Jean Todt k současné situaci v MS podruhé

Před média předstoupil při příležitosti úvodní soutěže MS 2012 - Rallye Monte Carlo - prezident FIA Jean Todt a odpověděl na otázky, týkající se velmi aktuálních problémů ohledne současně ne zcela ideální situace ohledne MS 2012. Zdá se , že situace nadále není ideální a ještě není vyřešena, i když nějaké náznaky řešení se již objevují.....

První díl zde

Mnoho soukromníků i týmů si stěžuje na náklady na tak dlouhých soutěžích, jako je pětidenní Monte Carlo. Co na to říkáte?

Tak víte co, nežijeme ve světě, kde je každý spokojený. Svět rally je svět demokracie a jsem si jistý, že mnoho lidí i fanoušků chce rally posunout někam dál. Nikdy ale nebude každý spokojen. Náklady jsou samozřejmě jednou z podstatných věcí na rally. Motorsport stojí velké peníze a to je něco, na co se musíme zaměřit. Když se mluví o změnách, je třeba myslet na to, jaké to bude mít dopady na náklady, speciálně co se týče nových technologií.

Jenže více zámořských soutěží také znamená více nákladů, tak co je přednější?

Pokud bude pořádat MS v Německu a Francii, které jsou hned vedle sebe, bude to ekonomicky výhodné. Ale jak jsem řekl, chceme silné mistrovství světa. Musíme se podívat na to, jak snížit náklady na zámořské soutěže. V MS by měla být polovina soutěží v Evropě a druhá v zámoří.

Snažíme se náklady snižovat i jinak. Dříve šlo měnit motory po každé soutěži, teď musíte vystačit se třemi na sezónu. To je podstatné snížení nákladů. Chceme snižovat i možný počet náhradních dílů. Takže možnosti snížení nákladů tady jsou

Dovedu si také představit, že bude na soutěži povolena jen jedna nebo dvě sady pneumatik.

Monte Carlo se jede bez superally. Jaký na to máte názor?

Jsem zastáncem myšlenky, že když odstoupíte, tak jste prostě odstoupený. Cítím, že není normální vrátit se do soutěže. Takže tento krok vítám.

Co se týče budoucnosti, nechám odborníky připravit nějaké návrhy. Rozumím tomu, že je prospěšné jet dál, ať už se týče testování nebo zvykání si na vůz. To se dá nějak vyřešit, jsem ale proti tomu, aby se rozdávaly body tomu, kdo už předtím odstoupil. Jasně, když vidím Ford, jak na RZ4 ztratil Latvalu, je mi jich líto, ale to je prostě závodění.

Myslíte si, že současné vozy WRC mají moc velký výkon a mají moc dokonalé technologie?

Pro mě je závodění kombinací propagace značky, přinášení nových technologií a plnění si snů. Myslím, že teď jsme o nějaké sny přišly. Rally vozy musí být fascinující, ale nechceme se zase vrátit do éry skupiny B, která sice byla divácky vděčná, ale strašně nebezpečná.

Bezpečnost se posunula o hodně dopředu, nikdy jí ale není dost. Víme, že v rally se těžko ochraňují jezdci a diváci, takže i to je něco, na co je třeba se dále zaměřovat.
Obecně si ale myslím, že rally vozy mají být splněním snu. Vadí mi, když poznám závodní vůz od toho normálního jen podle nalepených sponzorů. To není podle mě dobré.

Zmínil jste, že počítáte v roce 2015 s novými technologiemi. O co by mělo jít?

Měl jsem na mysli hybridní technologie. Je o tom třeba diskutovat s konkrétními lidmi a do roku 2015 připravit nějaký návrh.

Takže je řeč o elektrických vozech od roku 2015?

Ne. Nechci o to zbytečně otevírat diskusi. Elektrické vozy jsou dobré do města a tam, kde jedete maximálně 20 minut. Nemyslím si, že bychom chtěli vidět závodní vozy, které po 20 minutách dobíjí baterie.

 

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu